Sportswashing

Är det okej att MotoGP hjälper stater som inte respekterar mänskliga rättigheter att ljuga?

• Nej, men jag tittar ändå.

Votes: 8 42.1%
  • Nej och därför tittar jag inte.

Votes: 6 31.6%
  • Nej och därför överväger jag att sluta titta.

Votes: 2 10.5%
  • Ja, det är okej.

Votes: 0 0.0%
  • Varken eller – jag bryr mig inte.

Votes: 3 15.8%

• Antal röstningar
    19

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Trist men helt förväntat att även den här tråden kidnappas av personer utrustade med blott en social färdighet: bredkäftat och dumdrygt raljerande. Att de män, vars respons på ämnet jag tror skulle vara inspirerande och intressant och kunna leda till ny kunskap, sitter på vänsterextrema tankesmedjor och knypplar, är ungefär, tillsammans med skrattande emojis, vad för ytterligare respons jag förväntar mig. I en samtid med Trump, Bolsonaro och Putin som manliga förebilder är det framför allt med sorg och uppgivenhet som jag konstaterar detta. För vad har den här avvisande, aggressiva och kyliga manligheten för relevans – nu och i framtiden? Vad av värde kan den lära unga människor?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Trist men helt förväntat att även den här tråden kidnappas av personer utrustade med blott en social färdighet: bredkäftat och dumdrygt raljerande. Att de män, vars respons på ämnet jag tror skulle vara inspirerande och intressant och kunna leda till ny kunskap, sitter på vänsterextrema tankesmedjor och knypplar, är ungefär, tillsammans med skrattande emojis, vad för ytterligare respons jag förväntar mig. I en samtid med Trump, Bolsonaro och Putin som manliga förebilder är det framför allt med sorg och uppgivenhet som jag konstaterar detta. För vad har den här avvisande, aggressiva och kyliga manligheten för relevans – nu och i framtiden? Vad av värde kan den lära unga människor?
- Eh...blev den inte trevlig med kamratandan som spirade här mellan SH-pojkarna?
Vill du ha enbart ja eller nej utan någon slags motivering till åsikten?

..och till Marcus med pojkvännen vill jag bara säga - get a room! ??

(Jag är förresten emot homoförbud och rättslösa stater, för trådämnets skull)

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nej, men jag tittar ändå.....
Såklart skulle man kunna avstå, men det krävs nog fler än alla Sporthojs medlemmar för att få någon genomslagskraft.
Om förare eller team började ifrågasätta så hade det säkert påverkat, men för att de skall ta ställning emot krävs bredare engagemang från "allmänheten" och den har troligen nollkoll både på vad MotoGP är och var det körs.
Sporten är för liten för att engagera proffstyckarna - på samma sätt som små konflikthärdar i obskyra länder knappast får någon att bry sig när Ukraina, Myanmar, Somalia, Iran är i fokus. Människan orkar inte ta ställning till allt förrän någon - som du - ställer en konkret fråga.

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
(Jag är förresten emot homoförbud och rättslösa stater, för trådämnets skull)
Vilket stort hjärta du har! Får mig att tänka på Full metal jacket och senior drill instructor Hartman: ”Hell I like you. You can come over to my house and screw my sister.”

Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Om förare eller team började ifrågasätta så hade det säkert påverkat, men för att de skall ta ställning emot krävs bredare engagemang från "allmänheten"...
Behövs framför allt mod, tror jag.

Varenda förare i MotoGP är hjärntvättad att säga det intetsägande och förväntade. Några enstaka har visat att de har intressen och kunskaper bortom racing, men hittills har ingen vågat säga eller göra något modigt, som att uttrycka sig kritiskt om regimen i den skurkstat som de ska tävla i. Jag skulle bli så imponerad – och nyfiken på konsekvenserna – ifall någon av de allra mest välbetalda förarna hade ett par Tom of Finland-snubbar som höll hans parasoll på startplattan. Hela säsongen. Jag blev både förvånad och imponerad under fotbolls-VM nyligen när spelarna i Iran lät bli att sjunga med i deras nationalsång. Efteråt blev de tydligen hotade med att de själva och deras familjer skulle utsättas för tortyr ifall de inte sjöng med nästa gång, så det gjorde de. Men vilket mod! Ljusår mer än någon förare i MotoGP har visat. Lite myskok för både i Spanien och Italien borde ju finnas jättestarka folkrörelser i beredskap mot etablissemanget; var ju inte länge sedan båda länderna var diktaturer!

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen