Sporttouring mc

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Ja, jag bytte bort den fast jag tyckte väldigt bra om den.
Skrapade för mycke sidostöd när det började bli lite fart i somras , så mera sport tyckte jag att jag ville ha. Köpte en Fireblade 929, och det går att "toura" även med den.

Gabor

Guest
ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ....

Skulle ta en ....fan va svårt att välja... :D kawan för sin råa motor, eller Bus , lite snabbare att svänga med...:yoparty .

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ZX 12 R eller Hayabusa ? :va ....

Skulle ta en ....fan va svårt att välja... :D kawan för sin råa motor, eller Bus , lite snabbare att svänga med...:yoparty .

Jag stod inför samma kval för något år sedan och ingen av de hojarna är ett dåligt val. För min del blev det en ZX12 men det kunde lika gärna blivit en Busa.

Ta en ZX-12R och byt orginal 200 bakdäcket mot ett 190 däck så har du en hoj svänger bra också!:tummenupp

Ja, jag bytte bort den fast jag tyckte väldigt bra om den.
Skrapade för mycke sidostöd när det började bli lite fart i somras , så mera sport tyckte jag att jag ville ha. Köpte en Fireblade 929, och det går att "toura" även med den.

Jag hade en Fireblade tidigare och den var ganska jobbig att köra långt på. Efter en långkörning på 150 mil sålde jag den.:)

Last edited:

JT

Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Där ser man. Smaken är som baken. Förslag på nån "roligare/mer praktiskt/ mer lättmekat/ packvänligare/ROLIGARE" cykel?

Just nu känns faktiskt bmw f800s som ett bra val, men det är inte vår än på länge och jag har ingen brådska att välja :) Motarden duger fint ett tag till. Hösten är ett bra tillfälle att fundera på vad man "egentligen" vill ha för cykel.

Helst skulle man ju ha flera stycken men det är inte riktgit rimligt. Kanske 2st, en sport/tourer och en grus/bus(gammal ttr typ).

Vad ska du ha hojen till?

En hoj med halvkåpa och twin på 800cc/85hk är ingen sporttourer i mina ögon.

I vårt land och på kontinenten så är motorvägar vanliga och när man kör långt är det skönt att ibland kunna ta den snabbaste vägen. Då vill du inte ha en F800s, jag lovar. Helkåpa, rymlig körställning och en motor på minst 100hk är mina krav på en sporttourer. Annars är det ju bättre att köpa en äventyrshoj som KTM Adventure eller BMW GS.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Just nu känns faktiskt bmw f800s som ett bra val, men det är inte vår än på länge och jag har ingen brådska att välja :) Motarden duger fint ett tag till. Hösten är ett bra tillfälle att fundera på vad man "egentligen" vill ha för cykel.

Helst skulle man ju ha flera stycken men det är inte riktgit rimligt. Kanske 2st, en sport/tourer och en grus/bus(gammal ttr typ).

Har inte provat BMW-n, funkar inte ergonomiskt för mej ens vid torrbryt men gillar den visuellt. Tycker den är mer välproportionerlig än tex R1200S. Det som stör är den kolossala ljuddämparen, men den är ju utbytbar. Körde TRX innan och den har ju ungefär samma effekt, förvisso i en rätt trög och långslagig motor och där tycker jag det fattas lite för mycket.
De känns så genomtänkta och funktionella, vilket jag gillar samt att alla BMW ser ju bättre ut med förare på.
Kör ZRX nu, mer all-round än VFR, grymt vridstark och bär hur mycket som helst utan att knota. Är ju jättelik men fantastiskt lätthanterlig, dessvärre inte tokbillig försäkring. Låg på 0,5 med skjuts och packning i hyfsat stressat tempo backe upp och backe ner i Norge i somras.
Själv är jag lite för kort men annars finns det inget som klår gamla oljekylda GSXR, (helst 1100). Billigt att försäkra också.
Du har ju tid att fundera...

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Vad ska du ha hojen till?

En hoj med halvkåpa och twin på 800cc/85hk är ingen sporttourer i mina ögon.

I vårt land och på kontinenten så är motorvägar vanliga och när man kör långt är det skönt att ibland kunna ta den snabbaste vägen. Då vill du inte ha en F800s, jag lovar. Helkåpa, rymlig körställning och en motor på minst 100hk är mina krav på en sporttourer. Annars är det ju bättre att köpa en äventyrshoj som KTM Adventure eller BMW GS.

Bra fråga. Sköna dagsturer och en och annan längre tur, kanske semestra lite. Då är det alltså mer prioriterat med en hoj som är kul på mindre vägar än motorvägar. Tar jag hojen på semester så är målet själva resan och inte slutdestinationen, därför tror jag inte behovet av att åka mycket motorväg är så stor.
Än så länge har jag inte varit på nån bandag, men det skulle ju kanske kunna vara kul att testa också.
Mycket effekt är alltid kul. Det ända som hindrar från att köpa hur mycket effekt som helst är priset på försäkringen samt hojen(som i regel är dyrare desto mer effekt det är i) Det är bara att inse att man har ett liv utanför hojvärlden och att man inte kan plöja ned alla sina pengar där. Nää, ingen "guldvinge" här, nått mindre och smidigare tack. Man är ju ingen gubbe som behöver alla bekvämligheter ;-) Man är väl ung å frisk å så kan man ju hoppa av cykeln med jämna mellanrum.

Det är bara att vänta med hojköpet så kan du ta en "70+"-försäkring, så blir det nog lite billigare. :tummenupp

Och för att nu ta en till aktuell fördel med en ST4s: Jag betalar ca 5.800 om året med helförsäkring.

Är det en speciell märkasförsäkring på ducati? Du kanske kan skicka reg nr. som pm så man för skoj skull kan kolla upp vad man skulle få ge för en sån?

/Bratwurst

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Inte många som kommer med synpunkter på ZZR1400. Jag funderar på att köpa en sådan. Lite jobbigt att köra långt med några av hojvärldens mest extrema vad det gäller körställning.
Ingen som testat den?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

JT

Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Inte många som kommer med synpunkter på ZZR1400. Jag funderar på att köpa en sådan. Lite jobbigt att köra långt med några av hojvärldens mest extrema vad det gäller körställning.
Ingen som testat den?

Jodå den är testad.:)

Jämfört med ZX12 så är den lite softare, motorn går jämnare och den känns mer lite mer touring än 12:an. Motorkaraktären är som på 12:an dvs ganska tam på låga varv trots cylindervolymen för att sedan explodera av kraft. Bromsarna är mycket bättre på ZZR speciellt med ABS. Rent prestandamässigt blev jag besviken, skillnaden mot ZX12R är obefintlig. Jag trodde 200cc och 10 hk skulle göra mer skillnad, men med ABS väger ZZR1400 15 kg mer än 12:an. Detta kanske har ändrats till -09 som har ett par hästar till. Tyvärr är ZZR1400 även begangnad en ganska dyr hoj och försäkringen är också ganska svettig för mig som pluggar så det blir ett år till på 12:an...

Nicke Lindgren

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hayabusa 2008.
Har du möjlighet att köpa både ZX12 eller Hayabusa?

- Köp hojen med ögonen, den du tycker är snyggast.

Tror båda håller hög kvalité om det är det som bekymrar dig.

- Hayabusa, eller som morsan säger "Baboosa".
Rekomenderar jag dig att välja av egen erfarenhet. :tummenupp

/Nicke

Last edited:

bratwurst

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Har du möjlighet att köpa både ZX12 eller Hayabusa?

- Köp hojen med ögonen, den du tycker är snyggast.

Tror båda håller hög kvalité om det är det som bekymrar dig.

- Hayabusa, eller som morsan säger "Baboosa".
Rekomenderar jag dig att välja av egen erfarenhet. :tummenupp

/Nicke

Måste nog flytta ut på landet och fylla 30 innan det är ekonomiskt genomförbart.

bratwurst

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Har ingen märkesförsäkring, men dock en 30+. Såg att du har två år dit. :)

Du kan räkna ut vad det skulle kosta dig här:

http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

Och vad blev det efter du räknat?

En ST4S 2002:a skulle kosta 8560:- hel/hel, (en 05:a ca 10500:). Det är ju faktiskt inte så blodigt, men då är det ju inte en ny hoj heller och en sån lär väl ha iaf 2000mil minst på mätaren. Det är iof inte så mycket för en sån cykel.
För ungefär samma peng som en 2001:a st4s och halva försäkringspremien får man en f800s 07:a som inte rullat så många hundra mil, värt att tänka på.

Vad är skillnaden på ST3 och ST4 och ST4S?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
En ST4S 2002:a skulle kosta 8560:- hel/hel, (en 05:a ca 10500:). Det är ju faktiskt inte så blodigt, men då är det ju inte en ny hoj heller och en sån lär väl ha iaf 2000mil minst på mätaren. Det är iof inte så mycket för en sån cykel.
För ungefär samma peng som en 2001:a st4s och halva försäkringspremien får man en f800s 07:a som inte rullat så många hundra mil, värt att tänka på.

Vad är skillnaden på ST3 och ST4 och ST4S?

ST3 vet jag inte så mycket om, men skillnaden i stort mellan ST4 och ST4s är nog motorn som är 916cc respektive 996cc. På s är det nog dessutom Öhlinsdämpare.

Köpte min 2006 (en 03:a) och då stod mätaren på 1100 mil.

Du kan läsa lite mer här om skillnader mellan modellerna och årtal:

http://www.perryr.com/DucatiSTFAQ.html

Har för övrigt kört en BMW R850R och den gillade jag inte alls, men F800s är kanske bättre?

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Triumph Sprint ST ABS... Intet andet !!!!

Honda VFR ??? NEJ TACK !!!!..... aldrig i livet !... 98hkr. 250cc mindre än Sprint ST... och, det är på ingen måde en moderne motorcykel....

Det enda alternativt til Sprint'en är en BMW K1200S

Bifogat

• triumph1.jpg
    triumph1.jpg
    34.4 KB · Visningar: 309

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Nu har jag bara läst ditt inlägg och inte ett enda svar, så ursäkta om fler har sagt samma.

Jag var nöjd med min RF900R -97, men dom lär väl vara ovanliga idag.

Nu har jag bara läst ditt inlägg och inte ett enda svar, så ursäkta om fler har sagt samma.

Jag var nöjd med min RF900R -97, men dom lär väl vara ovanliga idag.

Hade en ZX12:a oxå ett tag, men den långkörde jag aldrig med, bara busade runt på. Men ett rysligt mysigt mos i motorn. Den skall väl duga att tora på sägs det.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...