Sporttouring mc

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Bara för att vara en viktigpetter så är det inte 85hk i en VFR800.
De är oginalstrypta med katalysator till 97hk och om man bemödar sig att rensa katten mm mm så kommer man upp lite i antal.

Nu var det min F800s jag syftade på (800cc). :)

Å andra sidan har jag sett att den i dynojettar inte ligger efter Viffer 800. Den är rätt lågt effektsatt kontra vad den har.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
If´s Hondaförsäkring.

Prova Länsförsäkringar till Kwacken. De har i alla fall billiga 40+ försäkringar.

Tack för tips.
Länets Yamahaförsäkring är kanon, framförallt låga självrisker på allt och inte fullt så många jobbiga villkor som bilsportomc. Prismässigt ngt billigare. Kawan ville de ha över 10(tio) lock för i glesbygd på en 40plusare, dvs undertecknad. Bor nu i rikets 3e stad och har inte kollat ens, menmen.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Ja 600or som tex Thundercat är jobbiga mest, käns som om nån borrat hål i topplocket eller nåt på annat än skrikvarv.

Så ska man ha en mindre sporttourer så gäller nog nåt mildare.

VFR750/800 är ju mycket omtyckta, men nog är de lite karraktärslösa?
Motorljudet har jag iaf aldrig gillat på dem, de låter seeeeeega.
Men den är ju det intelligenta valet iaf, inte för liten och inte för stor.
Begriper dock inet varför de satte Vtec på just den modellen, antar att det var i bränslebesparingssyfte då den bör dra mindre när inte Vtecen är aktiverad, systemet är iaf skottsäkert och på bilarna har det funkat kanon i alla år, fast jag kan tänka mig att det blir lite osmidigare på en hoj som är mycket lättare än en bil(klonkar i bilarna när den aktiveras, men håller).

Hayabusa är snabb som faan, men alltså de är tunga med och kostar nog en och annan slant att äga, likaså ZX-12 eller liknade.

Nä jag valde ändå en Thunderace även om de ser lite fula ut.

Det är ju inte så populärt md sporttoringhojar här i landet, antingen är det autobahnkryssare som går över 300 eller så är det supersport som definitivt inte är bekväma för längre turer och inte går att skjutsa normala människor på.

Och BMW är tråkiga som fasen och dyra, förstår mig inte på det märket alls, sjyssta bilar med så underliga hojar.

Finns ju en massa underliga Ducati med som är snällare, men de verkar ju vara stenåldershojar eller nåt ST2/3/4 eller vad de heter.

Vridmoment käns viktigt om man ska åka långt och mycket, jag tror man blir vansinnig på en ylande småhoj i längden om man vill åka touring.

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Varför inte en superduke när du ändå är "van" vid KTM ?... Funkade bra 400 mil i Norge i somras , hem o packa om o fortsatte 100 mil på Gotland. Drar ca 0,6-0,7 på motorvägen o närmare litern vid riktigt aktiv körning. Då har man EN hoj till ALLT ! Både touring och bus......:tummenupp

Jag tvivlar inte en sekund på att det är en ROLIG cykel, frågan är om det verkligen är den jag letar efter. Kan jag nästan lika gärna ha kvar min ;-)

Har provkört bmwn i våras, då tyckte jag den var lite ryckig på gasen och att den högg till när man bromsade, men den var lättsvängd. Nu var det en nästan helt ny icke inkörd hoj jag testade. Är beredd att ge den en chans till. Skulle vara skoj att testa vfr:en som alla pratar sig varma om.

Håller med om att man nog inte ska köpa en för liten hoj om det ska bli touring åka av.

När våren närmar sig och man kan få nått för sin cykel ska jag nog ut å jaga efter den perfekta cykeln ;-) Kanske man kan övertala nån då att låna ut sin vfr.

Mycket snack om årsmodellerna på vfr, skiljer det verkligen så mycket på dom??

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Tror heller inte på KTMs superduke, det är fasen ingen touringhoj.
De har ju fler modeller med samma morot, men jag vete fasen alltså.

KTM är mest intressanta när det gäller Offroad/supermotard.

De andra kan framhållas som roliga mm, men jag tror få köper dem.

VFR kom 1986 liksom så jo det har hänt en del sen dess:-D

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
SuperDuken som nämns måste jag säga att jag tycker är riktigt bekväm. Stor på alla håll där det behövs för mig som är lång.

Aprilia Mille sitter man kungligt på också. Körde över 60 mil på en dag förra sommaren med skjuts utan att det blev jobbigt för mig.

Eftersom min nästa hoj antagligen kommer bli en tourer av nåt slag så kan jag ju tipsa om hojarna jag har tittat på.

Triumph Tiger 1050 ligger högt på listan. Bekväm, rejäl och med tillräckligt med motorkraft.

Ducati Multistrada är också i närheten. Schysst hoj med ordentlig sittställning och alldeles lagom med vrid för att kunna köras bekvämt.

KTM 990 Adventure. Mera offroadstuk om det skulle vara det jag är ute efter sen.

BMW R 1200 GS. En rejäl adventurehoj som man kan packa som satan på. Mycket tekniska finesser på gott och ont. Mest gott tror jag.

Yamaha XT660Z Tenere. BILLIG. Ser ok ut men den har jag inte klämt och känt på. Fulast i klassen tror jag.

Förmodligen hamnar jag hos Tigern eller Multistradan.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
SuperDuken som nämns måste jag säga att jag tycker är riktigt bekväm. Stor på alla håll där det behövs för mig som är lång.

Aprilia Mille sitter man kungligt på också. Körde över 60 mil på en dag förra sommaren med skjuts utan att det blev jobbigt för mig.

Eftersom min nästa hoj antagligen kommer bli en tourer av nåt slag så kan jag ju tipsa om hojarna jag har tittat på.

Triumph Tiger 1050 ligger högt på listan. Bekväm, rejäl och med tillräckligt med motorkraft.

Ducati Multistrada är också i närheten. Schysst hoj med ordentlig sittställning och alldeles lagom med vrid för att kunna köras bekvämt.

KTM 990 Adventure. Mera offroadstuk om det skulle vara det jag är ute efter sen.

BMW R 1200 GS. En rejäl adventurehoj som man kan packa som satan på. Mycket tekniska finesser på gott och ont. Mest gott tror jag.

Yamaha XT660Z Tenere. BILLIG. Ser ok ut men den har jag inte klämt och känt på. Fulast i klassen tror jag.

Förmodligen hamnar jag hos Tigern eller Multistradan.
Nu var ju frågeställningen sporttourer och varken Tigen eller Multin faller inom ramarna där. Skulle jag själv valt en "adventure" hoj skulle Duccen vunnit 11 dagar av 10. Har läst en utvärdering om Multin och provköraren (en engelsman) var nästintill lyrisk, slängde dessutom runt hojen på en bana i hyffsat tempo. 1000 cc DS motorn i det chassiet är tydligen en riktig hit.

På med Termisar istället för de mindre snygga orginalblåsen och belissimo!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Löjligt, det där är inga sporttourers.

Det är ju för fasen allroad wannabees utan sportfaktor.

Vi ser på det här väldigt olika helt enkelt, visst en sån där förhöjd låtsasökenracer tål ju dåliga vägar bra, vilket vi har i Sverige, men sport, näru.

Killen ska ha en sporttourer säger han, det är en helt annan typ av hoj.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Har med tiden blivit lite sugen på att använda hojen även till längre turer så som semestra å annat trevligt. Förut har det mest varit kortare dagsetapper.
Just nu har jag en KTM660 så det går ju bort helt sånna längre turer.
Funderar därför lite på att byta hoj till nått som är skönt att åka lite längre på. Jag är inte sugen på stor/tung/klumpig touring cykel, hellre sportig maskin. Däremot går extrema sporthojar bort pga dyra försäkringar och kanske lite väl extrema sitt-vinklar.

Har inte så stor koll på cyklarna i detta segment men vad tror ni om cyklar som Honda 800 vfr eller Bmw F800S(tycker den är roligare än ST:n). Fler förslag på sportiga hojar som är relativt "billiga att äga" och funkar på längre turer?

/Bratwurst

Aprilia Sl1000 Falco funkar bra för längre turer!
Sträckkörde 93mil när jag köpte min och det gick bra. Hade bara den vanliga värken i röv, nacke och rygg.

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
XJR1300
Jag går lite i liknande tankar.

Det som slår mig är att ingen nämnt zzr 1200 som har fallit mig i smaken.
Jag har dock inte kört den ännu.

För mig kostar den lika mycket i försäkring hos bilspoert som vfr 800. men jhag får 50% mer kubik.

Däremot så har jag riktigt svårt att hitta en -02:a till salu.
Är det pga att det knappt finns några i sverige eller att folk håller hårt i dom?

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Mycket snack om årsmodellerna på vfr, skiljer det verkligen så mycket på dom??

Jovars .. lite skiljer det .. såpass att de delas in i olika generationer.

86-89,90-93,94-97 har alla förgasarmotorer med diverse design och funktionsskilnader kring hjul och bromsar mm.

98-01 insprutning, fick kat 99 och 01 anses som den "färdiga" 5:e generationens VFR

02-?? Vtec och vassare design, kommre inte ihåg om det va 06 eller 07 som vtec'en ändrades för att ge en mjukare övergång.

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Prova en ZX-12R det är en helt underbar hoj. Billig att försäkra, riktigt snabb och bekväm. Vad mer kan man önska?

VFR är en trevlig hoj men lite för trött för att den ska vara rolig på Autobahn och lite för tråkig för småvägarna.

16626278.jpg
[/url][/IMG]

bratwurst

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Jovars .. lite skiljer det .. såpass att de delas in i olika generationer.

86-89,90-93,94-97 har alla förgasarmotorer med diverse design och funktionsskilnader kring hjul och bromsar mm.

98-01 insprutning, fick kat 99 och 01 anses som den "färdiga" 5:e generationens VFR

02-?? Vtec och vassare design, kommre inte ihåg om det va 06 eller 07 som vtec'en ändrades för att ge en mjukare övergång.

Intressant, Några modeller år man ska hålla sig borta ifrån eller som man ska föredra? 01:a har det ju pratats om tidigare, men dom nyare borde väl funka också?

bratwurst

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Prova en ZX-12R det är en helt underbar hoj. Billig att försäkra, riktigt snabb och bekväm. Vad mer kan man önska?

VFR är en trevlig hoj men lite för trött för att den ska vara rolig på Autobahn och lite för tråkig för småvägarna.

16626278.jpg
[/url][/IMG]

Ser ruskigt rolig ut men hur billig försäkring kan man få då? Har nästan uteslutit stora sportiga pga kostnaderna. En annan rolig man kan lägga med i så fall är ju bmws 160hk 4 cylindriga K 1200 R Sport, den har jag provat, riktigt skön och lättkörd cykel.

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Intressant, Några modeller år man ska hålla sig borta ifrån eller som man ska föredra? 01:a har det ju pratats om tidigare, men dom nyare borde väl funka också?

Nu är inte jag så bra på de nyare men jag har funderat på en 03'a själv ..
det finns speciella forum med utförligare information om just vfr :tummenupp

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Ser ruskigt rolig ut men hur billig försäkring kan man få då? Har nästan uteslutit stora sportiga pga kostnaderna. En annan rolig man kan lägga med i så fall är ju bmws 160hk 4 cylindriga K 1200 R Sport, den har jag provat, riktigt skön och lättkörd cykel.

Jag betalar drygt 10.000:- hel/hel och bor i Stockholm. Det tycker jag inte är så farligt för en hoj med 190 hk.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha