Sporttouring mc

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
hmm.. nästa förslag?

Den här kommentaren ang Hayabusan förstår jag inte riktigt.

Det är en grym sport-tourer som é skön på motorväg & man kan åka bana
med den utan att den skämms för sig.

Försäkringen, Ja den é billig, för mig är en busa billigare än min nuvarande Tiller.

Sen é det ju iofs långt ifrån alla som tycker om busans design.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Den här kommentaren ang Hayabusan förstår jag inte riktigt.

Det är en grym sport-tourer som é skön på motorväg & man kan åka bana
med den utan att den skämms för sig.

Försäkringen, Ja den é billig, för mig är en busa billigare än min nuvarande Tiller.

Sen é det ju iofs långt ifrån alla som tycker om busans design.

Viktskillnaden mot min F800s avgjorde mot hela den gruppen (blackbird zx12 zzr1400, K1200s och Hayan). Visst är motorn grym, men för mig är det overkill. Men kanske nästa hoj.... :tummenupp
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Den här kommentaren ang Hayabusan förstår jag inte riktigt.

Det är en grym sport-tourer som é skön på motorväg & man kan åka bana
med den utan att den skämms för sig.

Försäkringen, Ja den é billig, för mig är en busa billigare än min nuvarande Tiller.

Sen é det ju iofs långt ifrån alla som tycker om busans design.

Jag tvivlar inte på att den har sportig karaktär och är skön att åka långt på men jag trodde den föll på priset på inköp och försäkring, men jag kanske har fel där. Alla andra hojar med lite mer pulver jag kollat på har varit så hutlöst dyra på mig. Ska man investera 40-80 papp vill iaf jag hel/hel försäkring och jag vill ha den skriven på mig.
Är under 30 och bor i Örebro(vilket är lika dyrt som inne i stockholm försäkringsmässigt).

F800s självklart! :tummenupp

Min drar vid hård körning under 0,5 liter milen, vid lite lugnare är 0,35-0,30 inte omöjligt. Försäkringen är löjligt låg och servicen är också billig (passa dig för BMW i Solna bara, jag servar min på Lundgrens i Avesta).

Samtidigt så är det rätt hyfsat med pulver i den. Kört jämt rakt fram med en lite äldre R6:a. Svänga kan den definitivt och jämfört med Blackbirden så är det inte alls samma motoreffekt, men den är mycket lättare och smidigare. Men skall du toura i 200kmh plus är den bättre. Men annars kan jag inte prata mig varm nog om F800s. Tyvärr har jag inte kört nya viffer 800, men jag tippar att BMWn inte är helt usel i jämförelse. Jag valde dock F800s pga bättre försäkring och billigare driftskostnader.

Och med Akrapovic utan ljudinsatsen så får man HD-folk och alla andra att vända på sig när man drar på. Låter ruskigt häftigt! Folk har kommit fram och förvånat frågat: "Är det där verkligen en BMW? Den låter ju inte alls som en sån" :yoparty

Mmmm.. Trevlig beskrivning. Det är ju helt klart en intressant kandidat. Skönt att dom börjat tvätta bort sin gubbstämpel. Risken är väl bara att det blir som med typ speed tripeln att försäkringarna kommer stiga kraftigt när dom får en ny mer olycksdrabbad kundgrupp.
Farsan försäkrade en speed triple för ca:2000:- hel/hel och då var den ny, nått år senare kostade den 5000, sen höjde dom ytterliggare och då sålde han den.
 
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Risken är väl bara att det blir som med typ speed tripeln att försäkringarna kommer stiga kraftigt när dom får en ny mer olycksdrabbad kundgrupp.
Farsan försäkrade en speed triple för ca:2000:- hel/hel och då var den ny, nått år senare kostade den 5000, sen höjde dom ytterliggare och då sålde han den.

Tripple är ju mer ren bus hoj tycker jag.
F800s ligger som sport tourer, Helt säker på vad försäkringsbolagen gör i framtiden kan man ju dock inte vara. :)

Testa dig fram, alla har ju sina ögonstenar dom favoriserar... smaken är som baken som tur är :tummenupp
Jag tycker det är najs att åka runt på en udda hoj.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Mmmm.. Trevlig beskrivning. Det är ju helt klart en intressant kandidat. Skönt att dom börjat tvätta bort sin gubbstämpel. Risken är väl bara att det blir som med typ speed tripeln att försäkringarna kommer stiga kraftigt när dom får en ny mer olycksdrabbad kundgrupp.
Farsan försäkrade en speed triple för ca:2000:- hel/hel och då var den ny, nått år senare kostade den 5000, sen höjde dom ytterliggare och då sålde han den.

Möjligt att kanske att en sån som jag mha tufft ljud och mer sportig körning kanske får en å annan högrisk-åkare att fundera på BMW. Men än så länge verkar inte så vara fallet. De flesta "högrisk-förare" verkar än så länge inte ens titta på en BMW och jag klagar inte för det. Min känns som en R6:a i vägbeteende, låter häftigare, skönare på längre åkturer men har inte alls samma attraktionskraft när det skall skrytas runt pokerbordet med ens hoj kontra alla japanska sportförare.

Men visst kan det här vara på väg att ändras. Men 3 papp hel/hel i försäkring är ju inte så mycket att klaga på ändå jämfört med de japanska alternativen jag kollade på när jag valde F800s i somras. :tummenupp
 

barda

snart norrtälje igen!
Gick med
29 May 2006
Ort
lidköping
Hoj
svart vtr-97
På långtouring kommer jag ner en bit under halvlitern med min vtr. Dock närmar det sig litern när man gasas på favoritvägarna.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Varför inte en superduke när du ändå är "van" vid KTM ?... Funkade bra 400 mil i Norge i somras , hem o packa om o fortsatte 100 mil på Gotland. Drar ca 0,6-0,7 på motorvägen o närmare litern vid riktigt aktiv körning. Då har man EN hoj till ALLT ! Både touring och bus......:tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_2487 (Medium).jpg
    IMG_2487 (Medium).jpg
    114 KB · Visningar: 102
  • SD Compilation_0001.jpg
    SD Compilation_0001.jpg
    86 KB · Visningar: 72

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Alla andra hojar med lite mer pulver jag kollat på har varit så hutlöst dyra på mig.

Precis så TRODDE jag med, blev väldigt förvånad då jag kollade vad försäkringen på en busa skulle kosta.

F800S som diskuterats endel tror jag kan vara en rolig hoj, själv har jag sneglat på nya R1200S, för BMW med märkes försäkring brukar ju vara svårslaget.

Men jag är löjligt nöjd med min TLR & det ljudet som min TLR genererar är det ingen BMW som kommer i närheten utav :tungan , så än blir det ingen ny hoj men när/om så är det Busan eller R1200S det står mellan just nu.

Nåja !
Nu har du fått en massa olika tips, så det är bara ut & provköra några modeller som verkar intressanta.
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Viktskillnaden mot min F800s avgjorde...

Hur är det med vridet på 800:an då? Jag kör t.ex. 50 i sexan även med passagerare om man gasar lite mjukt. Är jag själv är det absolut inga problem. De som anmärkt skillnad mellan VFR o Blackbird, har noterat vridet som orsak.

Det har inte blivit av, men jag skulle vilja provköra en VFR800. :)

Notis till försäkringspriserna.... 8900 på Honda/If. i HBG. (under 40 än iaf :D )
 
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Hur är det med vridet på 800:an då? Jag kör t.ex. 50 i sexan även med passagerare om man gasar lite mjukt. Är jag själv är det absolut inga problem. De som anmärkt skillnad mellan VFR o Blackbird, har noterat vridet som orsak.

Det har inte blivit av, men jag skulle vilja provköra en VFR800. :)

Det kan jag göra med. Givetvis är det inte samma vrid i en 85-hästars 800 kubiks kontra en 1,1-liters 152-hästars Blackbird motor. Men jag tycker det räcker till väldigt bra och min drar väldigt fint från låga varv. Faktiskt överraskande fint. Dock hade 2006-modellen lite ryckig gång pga fel (som åtgärdades på garantin) på främre remdrevet. Men min 2007:a har gått hur fint som helst.

Men det var inte motorprestandan som avgjorde när jag inte tog någon tung sporttourer i Blackbirdklassen. Utan helt enkelt att jag ansåg att den är på tok för klumpig i jämförelse med F800s för mig. (182 kg torr kontra 227 kg torr). Och det var mest det som jag reagerade på när jag testade Blackbirden i jämförelse. Kluns kontra balletdansös. Dock är ju motorn i en helt annan division. Helt klart.

Och eftersom jag kör mycket inne i stan i sthlm så var valet lätt, men ligger man och blåser länge på E-vägar är givetvis Blackbirden väldans mycket bättre.

Sen finns det andra saker som jag tycker är bättre på Beemern, ABS är standard, det finns inte på Blackbirden tex.
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Bara för att vara en viktigpetter så är det inte 85hk i en VFR800.
De är oginalstrypta med katalysator till 97hk och om man bemödar sig att rensa katten mm mm så kommer man upp lite i antal.

Hur den är i vrid beror på vilken årgång man väljer vtecarna har lite mer vrid
men inte i klass med de större åken .. kan kännas lite seg på lägre varv men från 6k och uppåt finns det så det räcker .. man behöver inte mer för att köra ihjäl sig :va :tummenupp

Sen håller jag med ragge om att 01'an är en bra hoj att kolla på.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Yamaha Thunderace är en sporttourer.
Kanske inte världens bekvämaste, men det är ju inet så mycket sport om man ska ha det väldigt bekvämt.

Men den är kanske inet så billig att äga, de äldsta är från 96 har jag för mig.
Trots allt uppger de 145hk tror jag.

Jag tror iofs att jag har helt andra tankar kring vad en vettig hoj är än många andra, jag ledsnar fort på kraftlösa småhojar som dessutom då inte är skoj.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag hade en VFR 750 -97:a och upplevde VFR800:an som klumpig. Men det kanske bara är jag. Ta en VFR -94-97 och kom undan väldigt billigt... utan att göra avkall på körglädjen!!! Helt klart en potent halv-sportig tourer!

//KaliZ
 

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW S1000XR -17
kan bara rekommendera vfr:en verkligen en super hoj... underbar att köra och rör på sig hyfsat... perfekt för längre turer:tummenupp
 

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Ort
Bohuslän
Hoj
Honda VFR
Du är jag för ett år sen! :)

Dock hade jag inte kört MC innan... ville ha en sportig tourer som jag kunde åka långa sträckor på (~50mil en dag) utan att behöva gå till en kiropraktor. Provade ett bra gäng hojar innan jag föll på min nuvarande VFR.

Provade det mesta jag kunde komma över, allt från glidare till R6:a.
De som var kvar på min lista var Suzuki Bandit 1200, Triumph Sprint ST, Honda VFR 750/800, Kawasaki Ninja 600 och en stackars Triumph Tiger.

Suckan var sjukt tråkig att köra. Visst, ett skönt vrid.. men .. sen hände inget (OBS orginal då...). Sen tycker jag nu i efterhand att den är sjukt ful.. :)

Sprinten var för dyr för mig att köpa, eftersom jag ville ha den nya modellen.. o hade inte de pengarna att lägga ut just då. Dock en trevlig cykel!

Ninjan var för dyr att försäkra....

Tiger var som du själv skrev, lite tråkig....

VFR:modellerna skiljer sig ganska mycket, enligt mig. 800:an känns större och klumpigare. Sen gillar jag inte heller V-TEC, det ska vara fullt ös hela vägen.
Nackdelen blir så klart att den är TÖRSTIG. Trodde det faktiskt inte.. men å andra sidan. Den drar lika mycket med mig ensam som när jag OCH tjejen drar på långtur. 0.7 l/mil är inte en underdrift.

Är annars riktigt nöjd med mitt val av hoj, testa en 750 innan du gör något annat! :tummenupp
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag kan med tipsa om VFR750, lite lättare o lite mer sporting men ändå kanon att köra i jobbet eller semestern.
Jag har en 96a, drar ca 0.6 vid momsad aktiv körning på motorväg ooch 90. På 70 0 90 landsväg om man inte kör som en galning så sjunker det lite till.
Jag e skit nöjd, testa!
O som ett extra plus så e de flesta som säljs utrustade med väskor o grejer och de e erkänt slitstarka. E inte ovanligt med exemplar som gått 20.000mil plus utan något annat än vanlig service.:tummenupp
// JN
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hur är det med vridet på 800:an då? Jag kör t.ex. 50 i sexan även med passagerare om man gasar lite mjukt. Är jag själv är det absolut inga problem. De som anmärkt skillnad mellan VFR o Blackbird, har noterat vridet som orsak.

Det har inte blivit av, men jag skulle vilja provköra en VFR800. :)

Notis till försäkringspriserna.... 8900 på Honda/If. i HBG. (under 40 än iaf :D )
Just say when wingman, du har en Viffer för provkörning.

Sporttourer = VFR, mmmmm, så är det.
Jag hade en 800Fi innan och kör nu en 800 VTEC -06. Måste säga att jag ångrar mitt byte, tyvärr. "Alla" säger att VTEC:en blivit bättre men ändå....
800 Fi är 100% komplett, touring, sportig körning, bana, allt är okej (inte bäst på något.) Dessutom sitter passageraren riktigt bra på Viffern.

Har tittat en del på BMW (har haft ett antal bilar så märkesintresse finns) och måste säga att jag är imponerad. Har inte provkört än men BMW finns definitivt som alternativ.´till Viffern.

Provkör och bestäm dig sen.

Lycka till
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top