Sporttouring på utdöende?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har en VFR800FI -98 och kollar runt på modernare alternativ.
Kört nya VFR800, marginellt bättre. En liten besvikelse då det skiljer 17år...

Kollat runt på andra hojjar, finns knappt hojjar med kåpa längre.
De som finns med kåpa (tex kawwas Z1000), sitter man rakt upp på = helt värdelöst om man ska köra aktivt och lite längre.

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Hoj
SFV4S, D675
De som körde sporttouring på 90-talet börjar bli stela i ryggen och kör Adventure nuförtiden :). Jag har liksom du reflekterat över hur få alternativ det finns då jag själv varit inne på att köpa sporttouring tidigare. Kollat på GSX-S1000F? Den har dock vad jag förstått inga packväskor som Z1000SX har om man inte mocklar på någonting själv från tredje part.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
VFR1200, ZZR1400, K1300S etc etc. Finns ju gott om hojar i det segmentet men visst är dom lite större än förr. Precis som nästan alla andra segment.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inget större problem att lägga sig framåt på Z1000SX vid aktiv körning. Besväret är väl den lite underdimensionerade fjädringen och lite dåliga nedläggsvinkeln innan saker börjar ta i.

Skulle jag köpa en sporttourer idag hade det blivit GSX-S1000F, verkar vara den vassaste av dem. Vill man ha mer touringig sporttourer finns ju BMWs K1300S, FJR1300 och VFR1200... VFR800 är ju mer touring än sport den med.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
De som körde sporttouring på 90-talet börjar bli stela i ryggen och kör Adventure nuförtiden :). Jag har liksom du reflekterat över hur få alternativ det finns då jag själv varit inne på att köpa sporttouring tidigare. Kollat på GSX-S1000F? Den har dock vad jag förstått inga packväskor som Z1000SX har om man inte mocklar på någonting själv från tredje part.
Har kört båda, men jag sitter ju rakt upp på dessa. Förstår inte att de inte fixar till körställningen...riktigt obekvämt att få all fartvind om man sitter som på en kyrkbänk. På min VFR sitter man bekvämt framåtlutad.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det är inget större problem att lägga sig framåt på Z1000SX vid aktiv körning. Besväret är väl den lite underdimensionerade fjädringen och lite dåliga nedläggsvinkeln innan saker börjar ta i.

Skulle jag köpa en sporttourer idag hade det blivit GSX-S1000F, verkar vara den vassaste av dem. Vill man ha mer touringig sporttourer finns ju BMWs K1300S, FJR1300 och VFR1200... VFR800 är ju mer touring än sport den med.

FJR är inte i samma kategori som K1300S eller VFR1200 imo, den konkurerar snarare mot K1300GT och pan european, eller möjligtvis tom goldwing. K1300S och VFR1200 är sportiga att köra, en FJR not so much

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Har kört båda, men jag sitter ju rakt upp på dessa. Förstår inte att de inte fixar till körställningen...riktigt obekvämt att få all fartvind om man sitter som på en kyrkbänk. På min VFR sitter man bekvämt framåtlutad.

Fartvinden? Det är ju bara att luta sig bekvämt fram mot den?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Jag begriper inte varför de har så små tankar - 17 l på Suzukin och 18 på din Kawa - de är ju inga anorektiska sporthojsbyggen för övrigt?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag begriper inte varför de har så små tankar - 17 l på Suzukin och 18 på din Kawa - de är ju inga anorektiska sporthojsbyggen för övrigt?

Jag tar mig väl 30-35 mil på min 18-liters tank om jag inte bombar autobahntempo, så de kände väl att det inte var helt nödvändigt att ha en större tank. Den känns rätt skitstor när man sitter där med den mellan benen som det är faktiskt. :crash
Suzukin är ju ganska mycket lättare än kawan, dessutom. :gnissla (Sådär 20kg)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Z1000sx är ju ganska upprätt
z1000.JPG

VFR1200 och K13S är hyffsat nära vfr800
k13.JPGvfr12.JPGvfr8.JPG

Vill du har mer sportigt finns ju zzr1400 och man får aldrig glömma hayabusa
zzr14.JPGhaya.jpg

detta är med mig (184cm) som förare, vill du leka själv så kika på http://cycle-ergo.com/

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tar mig väl 30-35 mil på min 18-liters tank om jag inte bombar autobahntempo, så de kände väl att det inte var helt nödvändigt att ha en större tank. Den känns rätt skitstor när man sitter där med den mellan benen som det är faktiskt. :crash
Suzukin är ju ganska mycket lättare än kawan, dessutom. :gnissla (Sådär 20kg)

Ja, det är ju klart. Annars tyckte jag att 17 l var en begränsning just vid Autobahncruising.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
VFR1200, ZZR1400, K1300S etc etc. Finns ju gott om hojar i det segmentet men visst är dom lite större än förr. Precis som nästan alla andra segment.
Större är inga problem iof men de väger ju bly. Jag skulle vilja ha modernt lätt chassi o bromsar mm.
Verkar ju som man slänger ihop dessa hojar med förra generationens delar.
Skiljer ju 60kg till sporthojjarna, Fireblade tex.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Hayabusa, Blackbird, ZZR1400?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Riktigt, var riktigt sugen på en VFR1200 som är kalasfin! Men tyvärr för tung för mina 70kg...

Du ska väl inte ut och promenera med hojen? du får ju använda motorn :hihi

Har kört vfr1200 ett par gånger, och det är en ritkigt fin hoj att köra. Motorn är dock förvånandsvärt död på lågvarv, man förväntarv sig ju att en 1200cc ska vara stark, men håll dig över 4000rpm så rör saker på sig ordentligt.

Hade inte BMW funnits hade jag nog haft en vfr1200, en av de bästa hojar jag kört, men k1200'an föll mig mer i smaken (trots sina egenheter) och aldrig varit mer nöjd med nån hoj (trots en del problem)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Köp en H2 och vräng dit ett par packväskor från touratech?

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Ska vi sammanfatta?
Det finns inga moderna lätta sporttourerna med spjutspetsteknik.
När VFR kom var ju den högteknologisk, lätt o avancerad.

Idag finns det få sporthojjar (spjutspetsteknik) - är säkert försäkringspremiernas fel, men det finns desto mer nakna streetracers (med ganska modern teknik) men en hel DRÖSE adventure och glidare.

Varför blev det så här tro ni?
Om man som jag vill ha en snabbare, modernare hoj men ingen blysläde - återstår ju bara streetracers.
Det är lite synd.
Får väl skaffa en sådan då...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection