Sporttouring på utdöende?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ursäkta men vad är H2?
Kawasaki_Ninja_H2R_Seattle_motorcycle_show.jpg


Hade gärna haft en faktiskt
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Du ska väl inte ut och promenera med hojen? du får ju använda motorn :hihi
Du är säkert mer bekväm än mig med tunga hojjar. :tummenupp
Har ägt en Bimmer boxer 1000cc, de är fina med låg tyngdpunkt. Men gillar Viffern mer då man kan köra på mer i kurvorna.

Hade inte BMW funnits hade jag nog haft en vfr1200, en av de bästa hojar jag kört, men k1200'an föll mig mer i smaken (trots sina egenheter) och aldrig varit mer nöjd med nån hoj (trots en del problem)
Hur är kvaliteten på BMW nuförtiden, S1000R är ju riktigt fin! Den skulle kunna vara ett alternativ till CB1000R som det annars lutar mot.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
D
Hur är kvaliteten på BMW nuförtiden, S1000R är ju riktigt fin! Den skulle kunna vara ett alternativ till CB1000R som det annars lutar mot.

Den är varierande, känsla/byggkvalite är oftast på topp och får japanska hojar att kännas som billiga plastleksaker, däremot har de en del mekaniska bekymmer, vissa modeller mer än andra och klonkiga växellådor från nån gammal traktor (s1000-modellerna är väl undantaget) använder de fortfarande
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
BMW har ju kommit med den nya R1200RS, den skall väl vara en ganska lämplig sporttourer.
I grunden är det en R1200R (kåplös streethoj) med halvkåpa och lite ändringar.
Har inte provkört men den verkar ju vara i samma kategori som den R1100S jag hade förut.(bekväm, bra vridmoment, kardan, packväskor i bautaformat, fullt kapabel att köra bana med)
Den R1200S jag har nu är mer åt sporthållet i jämförelse (mer obekväm, mindre packmöjlighet, mer motor, mer lättsvängd, mer kapabel att köra bana med)
Verkar som nya R1200RS är lite mittemellan. Alla R1100S touringfördelar fast med mer motor och kurvegenskaper.
 

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Min VFR800 passar mig perfekt, både när det gäller längd och körstil.
Har även nu hittat sadelväskor som passar höga pipor.
När jag kör upp till min familj i Norrland (56mil) så känns det som en trevlig dagstur, inte stel över huvud taget.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska vi sammanfatta?
Det finns inga moderna lätta sporttourerna med spjutspetsteknik.
När VFR kom var ju den högteknologisk, lätt o avancerad.

Idag finns det få sporthojjar (spjutspetsteknik) - är säkert försäkringspremiernas fel, men det finns desto mer nakna streetracers (med ganska modern teknik) men en hel DRÖSE adventure och glidare.

Varför blev det så här tro ni?
Om man som jag vill ha en snabbare, modernare hoj men ingen blysläde - återstår ju bara streetracers.
Det är lite synd.
Får väl skaffa en sådan då...

För att om man vill ha spjutspetsteknik med ultimata kurvegenskaper skaffar man en sporthoj? Sporttourerna är bekvämare och gjorda för långfärder med lite sportiga egenskaper.
De nakna hojarna lider ju av samma problem som sporttourers, gammal teknik med mjuk fjädring och tunga as, med undantag för möjligtvis Tuono, Ducati Streetfighter och S1000R... Ja, och kanske trajorna. :p
Vill du ha något sporttourigt med framåtlutad körställning är ju ZZR1400 ett alternativ, som föreslagits tidigare i tråden. Trevlig hoj som går som på räls rakt fram. Vill du ha sputspetsteknologi och lite mindre sport än de rena sporthojarna så är ju H2 ganska svårslagen.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
"Har en VFR800FI -98 och kollar runt på modernare alternativ. Kört nya VFR800, marginellt bättre. En liten besvikelse då det skiljer 17år..."

Kör själv en gammal Triumph Sprint 955. 5 år yngre än din VFR, men ändå rätt gammal (90-talskonstruktion, fast uppdaterad på 00-talet med nya pigga hästar... :) ).

Fast det kom en nyare Sprint runt år 2005, med 1050-motor. Kanske något att kika på? Nyare än din -98, men ändå gammal nog att vara "billig".
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
"Har en VFR800FI -98 och kollar runt på modernare alternativ. Kört nya VFR800, marginellt bättre. En liten besvikelse då det skiljer 17år..."

Kör själv en gammal Triumph Sprint 955. 5 år yngre än din VFR, men ändå rätt gammal (90-talskonstruktion, fast uppdaterad på 00-talet med nya pigga hästar... :) ).

Fast det kom en nyare Sprint runt år 2005, med 1050-motor. Kanske något att kika på? Nyare än din -98, men ändå gammal nog att vara "billig".
De är fina, med sina tre pipor ut under sadeln, men det lutar mot CB1000R och slänga på en toppkåpa.
Ev tillsammans med lägre styre.
Den hojen är väldigt agil och lättsvängd. Det gillar jag! Samt har enkelsving - stora stilpoäng i min bok.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du är säkert mer bekväm än mig med tunga hojjar. :tummenupp
Har ägt en Bimmer boxer 1000cc, de är fina med låg tyngdpunkt. Men gillar Viffern mer då man kan köra på mer i kurvorna.

Hur är kvaliteten på BMW nuförtiden, S1000R är ju riktigt fin! Den skulle kunna vara ett alternativ till CB1000R som det annars lutar mot.

Två exempel:
Tja, när en medlem på SH nyligen fick problem med sin hoj K1300(?) fick han veta att det var dags för ny växellåda efter 5000 mil.
När en journalist på Bike tänkte köra 5 bandagar på en vecka nere i Europa på S1000RR. Så blev 3 bandagar och 2 motorhaverier. Det i Tyskland fixades snabbt. Inte det i Frankrike. Så håller du dig i Tyskland.....
Att jämföra med en R90S tillverkad på 1970-talet som nu rullat 49000 mil. Med samma ägare sedan början av 1980-talet. Han har kört 45000 mil med den.
Att den är borrad två gånger, strax före 20000 mil och vid 38000 mil är väl OK?

Du kan kolla Motorrads 5000 mila tester för att se vilka hojar det är minst strul med under de 1a 5000 milen. Tyvärr är det väl så att vanlig fordons elektronik har ungefär samma livslängd som andra elektronik prylar.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Är inte hela poängen med en sporttourer att man sitter lite mer upprätt samt att det finns tillgång till väskor? Annars är det väl en sporthoj? Vilket ger att Suzuki lyckats hitta på en helt egen klass med sin GSX-S1000F som inte har några väskor...

Men i grunden så håller jag med om att utbudet på det jag tycker är sporttourer är dåligt. Det är typ Kawa Z1000, VFR800 och så GSX650F som jag har men som slutat säljas i Sverige vad det verkar.

Mitt intresse för Suzukis nya svalnade helt när det inte fanns väskor till och vad jag sett så har inga tredjeparts gjorts heller(Givi).
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Två exempel:
Tja, när en medlem på SH nyligen fick problem med sin hoj K1300(?) fick han veta att det var dags för ny växellåda efter 5000 mil.
När en journalist på Bike tänkte köra 5 bandagar på en vecka nere i Europa på S1000RR. Så blev 3 bandagar och 2 motorhaverier. Det i Tyskland fixades snabbt. Inte det i Frankrike. Så håller du dig i Tyskland.....
Att jämföra med en R90S tillverkad på 1970-talet som nu rullat 49000 mil. Med samma ägare sedan början av 1980-talet. Han har kört 45000 mil med den.
Att den är borrad två gånger, strax före 20000 mil och vid 38000 mil är väl OK?

Du kan kolla Motorrads 5000 mila tester för att se vilka hojar det är minst strul med under de 1a 5000 milen. Tyvärr är det väl så att vanlig fordons elektronik har ungefär samma livslängd som andra elektronik prylar.

Det var nog en k1200s som figurerade i den växellådsdiskussionen...botemedlet var/är en k1300s låda.
Bäst att strypa ett begynnande rykte redan från början.
k1300 är en i många avseende mycket förfinad och i de flesta avseende väldigt mycket bättre hoj än sin föregångare. Om den sen är perfekt, det vete sjutton men krångel med lådan var ett k1200-problem.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det var nog en k1200s som figurerade i den växellådsdiskussionen...botemedlet var/är en k1300s låda.

Stämmer bra det, tror det är min hoj denåterfödde syftar på. Rullar nu med en k1300 låda i sig och alla problem är borta (fick dock bekosta bytet själv då BMW sverige tyckte att en låda som hållt 5000mil inte kan varit ett fabrikationsfel).

05-06 var lådan gjord av pape-mache, 07-08 gjorde de små förändringar på lådan och den är en aning bättre men inte bra. 2009 kom k1300 med helt ny låda och alla problem var borta.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Är inte hela poängen med en sporttourer att man sitter lite mer upprätt samt att det finns tillgång till väskor? Annars är det väl en sporthoj? Vilket ger att Suzuki lyckats hitta på en helt egen klass med sin GSX-S1000F som inte har några väskor...

Men i grunden så håller jag med om att utbudet på det jag tycker är sporttourer är dåligt. Det är typ Kawa Z1000, VFR800 och så GSX650F som jag har men som slutat säljas i Sverige vad det verkar.

Mitt intresse för Suzukis nya svalnade helt när det inte fanns väskor till och vad jag sett så har inga tredjeparts gjorts heller(Givi).

Jag har också en GXS650F (2008) och funderar också på vad jag skulle välja framöver, som du säger, dessa verkar väldigt sällsynta, båda i affärer och privat. För själv vill jag inte ha någon blaffa 1200 ... har provsuttit på Hondas VFR800, det är väl närmast alternativ för mig, får se vad som händer de nästa 1-2 år. Tanken har funnits att skaffa en lite äldre (typ 2000-2005?) Gixxer som ren sporthoj, för nån gång vill jag köra sporthoj, men vill ha kvar en sporttouring, tycker den typen av hoj funkar bra för min del.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Riktigt, var riktigt sugen på en VFR1200 som är kalasfin! Men tyvärr för tung för mina 70kg...

Inte är väl VFR1200 för tung för dina 70kg! Jag tycker den är rätt liten och smidig ändå, väger själv under 70kg. Däremot blev jag vid senast provkörning lite besviken på den jämfört med min VFR750 -92.

Har haft en CB1000R och det är en riktigt fin hoj att köra tycker jag, men då har du ju inget vindskydd! Men det är inget problem när man kör en sådan hoj tycker jag.
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Är inte hela poängen med en sporttourer att man sitter lite mer upprätt samt att det finns tillgång till väskor? Annars är det väl en sporthoj?
För mig är touring = upprätt körställning. (ca 20grader framåtlutad)
Sporttouring = framåtlutad körställning. (ca 30grader framåtlutad)
Sporthoj = hänga på styret. (över 40grader framåtlutad)

Detta gäller mina kropsmått på http://cycle-ergo.com

De sportiga hojar som nu finns med kåpa (Z1000KX och Suzukis motsvarande 1000cc) bygger på streethojar men de har en körställning som är MER upprätt än deras bröder streethojar. Märkligt!
För mig skapar det turbulens bakom kåpan, inte bra.
På min VFR sitter man bekvämt framåtlutad och har överkroppen nära kåpan = ingen turbulens.

Min kropp trivs bäst framåtlutad, men inte så mycket som på sporthojarna där många ligger på 45 grader framåtlutning.
Får ont i nacken då.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Jag har också en GXS650F (2008) och funderar också på vad jag skulle välja framöver, som du säger, dessa verkar väldigt sällsynta, båda i affärer och privat. För själv vill jag inte ha någon blaffa 1200 ... har provsuttit på Hondas VFR800, det är väl närmast alternativ för mig, får se vad som händer de nästa 1-2 år. Tanken har funnits att skaffa en lite äldre (typ 2000-2005?) Gixxer som ren sporthoj, för nån gång vill jag köra sporthoj, men vill ha kvar en sporttouring, tycker den typen av hoj funkar bra för min del.

Jag har också tittat på VFR800 men dels gillar jag inte traktens Honda-handlare och dels tycker jag den verkar dra lite för mycket. Så den enda som återstår i dagsläget är Z1000SX som är intressant. Fast å andra sidan gillar jag min lilla 650... Speciellt nu när jag fått på en slip-on och väskor är inköpta och målade. :fyllisar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har också tittat på VFR800 men dels gillar jag inte traktens Honda-handlare och dels tycker jag den verkar dra lite för mycket. Så den enda som återstår i dagsläget är Z1000SX som är intressant. Fast å andra sidan gillar jag min lilla 650... Speciellt nu när jag fått på en slip-on och väskor är inköpta och målade. :fyllisar

Ska man inte ha hårda väskor så tror jag en GSX-S1000F kan vara intressantare än en Z1000SX. :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top