Sporttouring på utdöende?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Ska man inte ha hårda väskor så tror jag en GSX-S1000F kan vara intressantare än en Z1000SX. :)

Enligt GSX1000 forumet ska Givi vara på gång med packgrejer mm till GSX-S1000 enligt någon som har kontakt på fabriken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enligt GSX1000 forumet ska Givi vara på gång med packgrejer mm till GSX-S1000 enligt någon som har kontakt på fabriken.

Ja, det finns jur edan en tillverkare av mjuka väskor som gjort en ram för hojen, så Givi bör ju fixa det med snart.
 

wbr

Ny medlem
Gick med
22 May 2012
Ort
Torslanda
Hoj
Panna
Z1000sx är ju ganska upprätt
View attachment 424642

VFR1200 och K13S är hyffsat nära vfr800
View attachment 424643View attachment 424644View attachment 424645

Vill du har mer sportigt finns ju zzr1400 och man får aldrig glömma hayabusa
View attachment 424646View attachment 424647

detta är med mig (184cm) som förare, vill du leka själv så kika på http://cycle-ergo.com/

Undrar hur det sett ut på en Pan European, en aning tung men annars toppen
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
En Suzuki Busa är väl en fin sporttourer, bara anpassa kåpglaset efter behov...
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Det vore ju trevligt om det blev väskor till Sukkan, då kan man börja planera igen. Jag tyckte jag satt jäkligt bra på nakenmodellen när jag provkörde och det borde ju inte skilja mot den kåpförsedda. Fattar inte hur Suzuki tänkt kring det där, känns som en jättemiss.

Var in på Givi nyss och nu finns iaf 1000f med som alternativ så det är ju positivt.
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
En ZX9R är en otroligt potent sporttourer. Idag klassas den snarare åt sporttourer hållet än ren sport som det var när den lanserades.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Blackbirden är enligt min åsikt den fulländade sporttourern. Känns inte som om det presenterats något riktigt alternativ sedan dess. Busan är såklart trevlig, men inte riktigt lika skön när det gäller att lägga 50+ mil bakom sig på en dag.

Sliter just nu mitt hår med att komma på vad jag ska köpa härnäst, inte lätt när man är helnöjd men hojen samtidigt börjar bli lite gammal och omodern och behöver bytas ut :(
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ursäkta men.. mer effekt än en Ducati 1098 upp till 9500varv och den har vunnit Pikes Peak.
3422416329.jpg

Ducati_Multistrada_1200_S_Granturismo_ac1pz.jpg
 

Barbarozza

Medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Norge
Hoj
CBR1100 BB-01
Det meste har vel blitt skrevet i tråden. Segmentet er borte og de fleste har flytta seg over på ADV syklene. Men det finnes som påpekt mange gode alternativer. Bytter du til en XX vil du bli fornøyd ....men den begynner å bli gammel

Jeg har idag en ZZR1400, en 07 , og det er konstruksjonsmessig en mye bedre sykkel en min 01 Honda XX som jeg hadde før. Det var jo en 90 talls konstruksjon. ZZR1400 er en stor sykkel, men den veier omtrent 10 kg mer en VFR800, og 20 kg mindre en VFR1200. Og den har lavt tyngdepunkt i forhold til VFR800 og XX. Men litt dårligere en VFR1200.

Det fine med ZZR1400 er en fantastisk hoj\motor så sant du fikser litt på begrensingene. Den bruker relativt lite med bensin, er billig å forsikre og den er med rett oppsett og gode dekk både svingvillig og stabil. I forhold til K1300 så har den en brattere vinkel på gaffel foran, og en relativ kort hjulavstand som gjør den helt ok i alpene, på norske dårlige svingete veier osv.

Min kjørekompis har en Z1000 SX og en god venn en VFR1200....så jeg kjenner modellene godt...og jeg ville IKKE byttet bort ZZR1400 mot noen av de. Til det er endless power omtrent som droger...

Dessuten er de solide, relativt lite feil, anbefales hvis du vil holde deg til størrelsen. Med Acrayoshi (Acra grenrør\Yoshimura potter) helanlegget som jeg har på veier den kanskje 5 kg mer en trådtstarters VFR800...jeg lover deg at du ikke vil bli skuffet :)
 

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Honda Vfr 800 02:a,Honda Cb 750 f -81,Ktm 640 Adventure 05:a,Äldre maskiner-sålt: Suzuki rmx 250 -91 ,Ktm 250 exc-f -07 Bandit 600 96
Körde vfr 800 förut,kör idag en blackbird från 07,skillnaden mellan dessa är att koltrasten bara känns ett par snäpp bättre på allt,annars väldigt lika att köra-nästa köp för min del kommer bli en zzr1400
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sliter just nu mitt hår med att komma på vad jag ska köpa härnäst, inte lätt när man är helnöjd men hojen samtidigt börjar bli lite gammal och omodern och behöver bytas ut :(

Man ska inte slita sitt hår och byta bort en hoj man är helnöjd med! Jag behåller mina hojar. :)

Modernare hojar har en massa elektronik gör att det finns möjlighet att köra fortare på bana. Men lägre tider betyder inte alltid roligare körning.:tungan

Modernare hojar är, i mitt tycke, inte lika vackra. :( Min hoj är bara 15 år och har bara gått 18 tusen mil. Den duger gott som touringhoj för en snabbsväng till England eller Österrike, klarar småvägar och VOLLGAS på Autobahn så jag behöver inget nytt. :D

Om man tycker att den blir gammal och omodern kan man tävla med den! :tummenupp

http://www.mchk-racing.org/wp-conte...assic-regulations-formula-rev.-10-English.pdf

Jag tycker inte min är gammal och omodern men här platsar den! Sen får vi se om jag platsar men det beror inte på hojen. :hihi
http://www.mchk-racing.org/wp-content/uploads/2011/12/superbike_classic_reglement_2015.pdf
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Blackbirden är enligt min åsikt den fulländade sporttourern. Känns inte som om det presenterats något riktigt alternativ sedan dess. Busan är såklart trevlig, men inte riktigt lika skön när det gäller att lägga 50+ mil bakom sig på en dag.

Sliter just nu mitt hår med att komma på vad jag ska köpa härnäst, inte lätt när man är helnöjd men hojen samtidigt börjar bli lite gammal och omodern och behöver bytas ut :(
Lider med dig!
Testat allt möjligt senaste veckorna och S1000R, Touno 1100 och CB1000R är alla tre magiskt bra att köra.
Precis vad jag letar efter: följsamma, lätt att förutse, modernt chassi/dämpare, berättar om underlag och svarar snabbt på förarens input.
Kom inte lika bra överens med Z1000 o GSX-S1000 o de andra alternativen.
Köper hellre en modern hoj och sätter på vindruta än åker en hoj jag inte trivs med.

Vågar dock inte köpa BMW'n efter att ha talat med handlare och ägare. Kvaliteten verkar inte vara på topp.
Om något år kanske de fått ordning på grejerna.
Grym hoj annars :tummenupp
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
För att åka snabbt från A till Ö så är en BMW k1300s det sannolikt om inte den optimala så i alla fall den bästa tillgängliga hojen. Med passagerare är den ännu ett snäpp bättre än konkurrensen.
Med ställbar fjädring och massa annat trevligt...nästan alla hojar sålda i Sverige har alla optioner från början. Många mil med hustrun bakpå tills hon fixade eget kort och egen hoj.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
För att åka snabbt från A till Ö så är en BMW k1300s det sannolikt om inte den optimala så i alla fall den bästa tillgängliga hojen. Med passagerare är den ännu ett snäpp bättre än konkurrensen.
Med ställbar fjädring och massa annat trevligt...nästan alla hojar sålda i Sverige har alla optioner från början. Många mil med hustrun bakpå tills hon fixade eget kort och egen hoj.

Kan faktiskt hålla med här. Provade K1300s med frugan bakpå och den kändes verkligen stabil!
Blev dock en multi eftersom frugan vill ha mer rak sittställning. Intressant nog så testade vi även K1300gt som också var riktigt trevlig på större vägar.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
K1300S är nog den som jag känner kommer närmast blackbird. Riktigt trevlig är den, det som jag saknar är väl att jag förväntar mig få lite mer effekt när man byter upp sig till en minst 15 år modernare hoj.

ZZR är absolut en tänkbar hoj för mig, men liksom busan så lider den av väldigt höga försäkringspremier. Både Blackbird och K1300s är löjligt billiga med tanke på effekten.

Aaah, dessa i-landsproblem! :)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
För att om man vill ha spjutspetsteknik med ultimata kurvegenskaper skaffar man en sporthoj? Sporttourerna är bekvämare och gjorda för långfärder med lite sportiga egenskaper.
De nakna hojarna lider ju av samma problem som sporttourers, gammal teknik med mjuk fjädring och tunga as, med undantag för möjligtvis Tuono, Ducati Streetfighter och S1000R... Ja, och kanske trajorna. :p
Vill du ha något sporttourigt med framåtlutad körställning är ju ZZR1400 ett alternativ, som föreslagits tidigare i tråden. Trevlig hoj som går som på räls rakt fram. Vill du ha sputspetsteknologi och lite mindre sport än de rena sporthojarna så är ju H2 ganska svårslagen.

Mv Agusta är ju inte direkt besudlad med gammal teknik... ?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top