Sporttouring

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag gick i liknande tankar, visserligen var inte planen att skjutsa så mycket eftersom tjejen håller på att ta kort själv, men det har blivit några touringrundor med henne bakpå också. Jag ville ha en lite bekvämare hoj pga en bråkig rygg, men samtidigt kul, billig att äga, inte så poppis att stjäla pga nuvarande garagesituation och som lätt kunde växla mellan vardagshoj och touringlok. Det minimerade utbudet ganska friskt. VFR var ett alternativ, men jag är allergisk mot allt vad väskställningar heter, så den gick bort. Kvar var i princip bara BMW R1200GS och FJR1300, men BMW är ganska dyra, alla hade gått rejält långt, och jag inbillar mig att om man åker i princip enbart asfalt så är den inte lika trevlig som Yamahan, så en sån blev det.

Visst, det är inte ett sporthojschassi på den, man har prioriterat mer komfort och förlåtande egenskaper, men integrerade väskfästen, bra komfort både för mig och tjejen, bra ekonomi (lätt under 0,6l/mil även om man tourar i 140-150 med väskor och allt), kostar ca 6500 helförsäkrad per år och man kommer lätt 35mil per tank :tummenupp 145hk/110Nm gör ju inte saken sämre heller :hihi
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag gick i liknande tankar, visserligen var inte planen att skjutsa så mycket eftersom tjejen håller på att ta kort själv, men det har blivit några touringrundor med henne bakpå också. Jag ville ha en lite bekvämare hoj pga en bråkig rygg, men samtidigt kul, billig att äga, inte så poppis att stjäla pga nuvarande garagesituation och som lätt kunde växla mellan vardagshoj och touringlok. Det minimerade utbudet ganska friskt. VFR var ett alternativ, men jag är allergisk mot allt vad väskställningar heter, så den gick bort. Kvar var i princip bara BMW R1200GS och FJR1300, men BMW är ganska dyra, alla hade gått rejält långt, och jag inbillar mig att om man åker i princip enbart asfalt så är den inte lika trevlig som Yamahan, så en sån blev det.

Visst, det är inte ett sporthojschassi på den, man har prioriterat mer komfort och förlåtande egenskaper, men integrerade väskfästen, bra komfort både för mig och tjejen, bra ekonomi (lätt under 0,6l/mil även om man tourar i 140-150 med väskor och allt), kostar ca 6500 helförsäkrad per år och man kommer lätt 35mil per tank :tummenupp 145hk/110Nm gör ju inte saken sämre heller :hihi

...och kardan. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag gick i liknande tankar, visserligen var inte planen att skjutsa så mycket eftersom tjejen håller på att ta kort själv, men det har blivit några touringrundor med henne bakpå också. Jag ville ha en lite bekvämare hoj pga en bråkig rygg, men samtidigt kul, billig att äga, inte så poppis att stjäla pga nuvarande garagesituation och som lätt kunde växla mellan vardagshoj och touringlok. Det minimerade utbudet ganska friskt. VFR var ett alternativ, men jag är allergisk mot allt vad väskställningar heter, så den gick bort. Kvar var i princip bara BMW R1200GS och FJR1300, men BMW är ganska dyra, alla hade gått rejält långt, och jag inbillar mig att om man åker i princip enbart asfalt så är den inte lika trevlig som Yamahan, så en sån blev det.

Visst, det är inte ett sporthojschassi på den, man har prioriterat mer komfort och förlåtande egenskaper, men integrerade väskfästen, bra komfort både för mig och tjejen, bra ekonomi (lätt under 0,6l/mil även om man tourar i 140-150 med väskor och allt), kostar ca 6500 helförsäkrad per år och man kommer lätt 35mil per tank :tummenupp 145hk/110Nm gör ju inte saken sämre heller :hihi

Jag är också rätt allergisk mot väskställningar, jag skaffade en givi snap-on. Den åker på för de där riktigt långa turerna. Fästena syns inte alls i stort sett när man inte har ramarna monterade. :tummenupp
 

Svensson83

King
Gick med
31 Mar 2007
Ort
...
Hoj
Yamaha R6 2009
Tack för era förslag och åsikter. Ni som tjafsar om hur ordet ska skrivas, va håller ni på med? Patetiskt, har ni inget vettigare att göra än att märka ord?

Honda vfr 800 har jag kollat upp lite mer nu, gillar den. Verkar sitta bra på den samtidigt som den ser sportig ut. Yamaha fjr verkar dock vara optimal för mina behov, rejäl hoj, billig försäkring och bekväm för både mig och min tjej. Tycker inte den ser så gubbig ut som många påstår. Något speciellt man bör tänka på när man kollar på en begagnad fjr, utöver devanliga?
 
Last edited:

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
Tack för era förslag och åsikter. Ni som tjafsar om hur ordet ska skrivas, va håller ni på med? Patetiskt, har ni inget vettigare att göra än att märka ord?

Honda vfr 800 har jag kollat upp lite mer nu, gillar den. Verkar sitta bra på den samtidigt som den ser sportig ut. Yamaha fjr verkar dock vara optimal för mina behov, rejäl hoj, billig försäkring och bekväm för både mig och min tjej. Tycker inte den ser så gubbig ut som många påstår. Något speciellt man bör tänka på när man kollar på en begagnad fjr, utöver devanliga?

För en FJR1300 -06 ska du kolla om garantiåtgärderna för en extra jordkabel samt omprogrammering av "hjärnan" är gjorda. Modellen hade en benägenhet att stanna när den befann sig på lite högre höjd + annat. Annars är det en underbar, trygg, harmonisk, lättkörd och pålitlig hoj med en del krut och vrid när du vill ha det.

Läs även detta intressanta test om de 4 modellerna jag rekommenderat - förvisso från 2008, men ger nog ändå en bra fingervisning: http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/bikes/tour/k1200gt/media/Saertryck_Motorrad_k1200gt.pdf

Edit: Tilläggas att det är en ide att kolla serviceintervallerna med. FJR och K12 är de enda av de 4 nämnda, som kör med 1000-milaservice. Med förbehåll för ST1300. Denna servas var 1200:e mil, med mindre service var 600:e mil. Men det sistnämnda verkar många inte bry sig om när väl garantin gått ut.
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Ta det för var det är. Min far har haft ett antal olika Triumphar. Han har haft trassel med dem (vet att andra här är nöjda med deras ex av Triumph, men han är det inte...)

Även han bytte till FJR:en och vart fast med den. Helnöjd vart han. Mindre nöjd med automatlådan som var på hans ex. Lät bra för honom men fungerade sämre i praktiken.

Gubben körde mycket och riktigt långt (han slutade förra året). Han nyttjade den som ren touringhoj.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
VFR800 med Vtec, blir en liten extra kick vid 6800 varv och ett skönt råmande ljud. Motorn i det närmaste skottsäker, bra driftsäkerhet. Bra sittställning, något mittemellan ren touring och sport iallafall för mig som är 185. Man kan dock välja lite som man vill. Väskställning kan man ta bort, sitter inte där original utan endast om man köpt till toppbox. Enkel och ren instrumentering utan krusiduller även om jag kan sakna en växelindikator (lat) ibland.

Tjööööp! :tummenupp
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Går att få förvånasvärt objektiva bedömningar av vfr på vfr-forum.se
Många är kvar trots hojbyte och många är återfallsvifferister. Nu är jag lite partisk såklart men kolla hellre lite extra och prova flera innan du gör ditt val ..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har en Triumph Sprint RS. Jag är ungefär 1dm längre än :tuttar ifråga. Jag har korta ben och armar och lång kropp. Damen kan inte se över mina axlar utan måste luta sig lite åt sidan för att se vad som är på G. Detta sköter hon normalt galant. MEN funderar på en hoj där damen sitter tydligt högre än jag. Så hon lätt kan kolla över mina axlar vad som är på gång.
Tex Suzuki SV650S, Suzuki Hayabusa.
Självklart går detta att lösa på min Sprint RS med en extrasadel ovanpå den vanliga sadeln.
Kanske den här räcker?
http://www.handelsboden.com/airhawk-p-1134.aspx
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Triumph Sprint ST är som en VFR fast starkare, snabbare, snålare

Dessutom är dom billigare att köpa
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Eftersom förslagen på hojar nu lugnat sig något tar jag mig friheten, det får bära eller brista:

Sporttouring är ett ord :fakta

Sport touring är inte ett ord på engelska. Är inte säker men misstänker att du ej kan finna detta i svenska akademiens ordlista. Jag anser att TS har rätt.

SAOL definierar inte språket, den speglar det. Sporttouring brukar skrivas sammanskrivet i svenska texter, och för mig ser det bättre ut sammanskrivet...
Du som förespråkar SAOL, skriver du jos med, eller använder du den engelska stavningen? :7peta
Sedan känns det väl lite petigt att påpeka att det är delat i rubriken...

Vad har det med saken att göra?? Här handlar det om MC, inte nån jävla lärare som försöker dra fokusen på annat. Patetiskt.

Är du så kampvillig får du väl ta över http://skrivihop.nu/ och kämpa där. :fakta

Tack för era förslag och åsikter. Ni som tjafsar om hur ordet ska skrivas, va håller ni på med? Patetiskt, har ni inget vettigare att göra än att märka ord?

Sporttouring är ett sammansatt ord.

Sporttouring: http://www.google.com/search?hl=sv&...a=N&tab=wi&ei=M6QTUojYBvDb4QT-7YC4CQ#imgdii=_

Sport touring: https://www.google.com/search?q=Spo...DqS34ATwoIBQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1600&bih=781

Ingen jätteskillnad, eller hur? Åtminstone jag kan släppa det här nu. Skönt!
 
Last edited:

Svensson83

King
Gick med
31 Mar 2007
Ort
...
Hoj
Yamaha R6 2009
Va inne i gbg och kolla på en vfr 1200 idag, dock hade dom ingen demo för provkörning :( Väldigt unik hoj, tilltalar mig jätte mycket. Åkte vidare till bike och kolla in några fjr, testa ingen där heller utan satt bara på den. Kolla även in triumph på johans mc. Ska bli spännande att jämföra dem till våren och låna hem respektive hoj för en längre provtur :)
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag slår ett slag för K1200S. Hade en 2006. Grymt vrid och stabil, kardan m m. Ganska sportig körställning (men lite mindre sportigare än Blackbirden) men inget problem att åka långt. Jag gjorde bl a en Europaresa på ca 500 mil själv. Åkte knappt alls med skjuts men har för mig att man sitter ok. Passageraren sitter säkert bättre på FJRen. Körde VFR1200 och FJR1300 samma dag och vilken skillnad. FJR känns som en klen gammal hoj med sämre väghållning. Nu lär VFRen bli dyr begagnad, men vilken motor!

Blackbird (CBR 1100 xx)-98 (förknasare) har jag haft och varit väldigt nöjd med. Grym motor, väghållning ok (inte lika bra som K1200s men >100 000 kr skillnad), bra för passagerare (går att modifiera), dock fotpinnar sitter lågt o tar i vid hårdare kurvtagning/bankörning, bra touringhoj o hög toppfart.

GSX 1200 eller 1250 Bandit är en "lagom hoj" som passar den som inte vill vara bäst på nåt men bra på mycket. Upprättare körställning än Blackbird o K1200S, troligen mer som FJR. Grymt vrid och snabb om man lättrimmar den.

VFR800 hade en kompis. Säkert en kanonhoj men han tyckte den var lite "blek", inte så mkt pulver (om man vill ha det) och lite klen med passagerare.

För lite mer touring finns ST1100 Paneurope? och BMW K 1300 GT.

Lycka till!
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Hej

Jag kikar oxå på cykel i segmentet sport-touring. Har kokat ner det till två cyklar nu, mycket beroende på att jag tror att dessa fungerar storleksmässigt för mig som är 193 cm:

Triumph Sprint GT 1050 2011 (1800 mil, 88 000 kr)
Yamaha FJR1300 2006 (1300 mil, 79 000 kr)

Håller på att ta körkort så kan inte provköra, men har torrbrytit Triumphen och på den sitter jag väldigt bra. Har ej haft möjlighet att provsitta FJR:en men när man kikar på måtten är de nästan identiska.

Som jämförelse kan sägas att en Bandit 1250-07 kändes lite för liten, där landade knäna precis i kanten av urskärningarna i tanken.

Vad säger den samlade expertisen? Vilken ska jag välja?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kan nämna en FJR ägare som körde hem en BMW till en kompis.
Veckan efter var FJR:n utbytt mot en BMW:)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top