Sporttwinfunderingar

NickL

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2016
Ort
Ånge/Sundsvall
Hoj
Triumph Sprint ST. Tidigare CB125k4, GS550katana, GPz1100A1, KLR650-Tengai, R1100s, Golden Flash.
- - - Updated - - -

Saken e att om du gillar rad4or så kan tvinnar kännas rätt tråkiga då man väntar på att den ska vakna till liv så att säga. Så tänk på det.

Tack.
Förstår hur du menar.
Tänker att det är lämpligt med nåt ganska snällt, åtminstone denna sommar.
Därför lutar jag mest åt 650, 750 eller 800-twin
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Saken e att om du gillar rad4or så kan tvinnar kännas rätt tråkiga då man väntar på att den ska vakna till liv så att säga. Så tänk på det.

Eller inte; En twin börjar fungera redan på lägre varv....
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Eller inte; En twin börjar fungera redan på lägre varv....

jo visst, men det draget försvinner/planar ut illa kvickt. Först hoppar å studsar allt som om man satt på en minibike med gräsklipparmotor, å e så typ fram till 4k typ... När den drar så e man ju beredd på att det ska accelerera å sen planar det typ ut. ganska så odramatiskt. Med en radfyra så ligger man å accar rätt frisk när det helt plötsligt klipper till å det känns som någon drar dig i jackan å det kanske kommer en "klick" i byxan. :p

av alla motorkonfigurationer så e radfyra som e det mest läskiga så satt säga.
Trippeln är den bästa för nybörjare, så len å fin så man tror det e en elmotor.
tvinn, låter coolt, hoppar å studsar å sen drar man på men sen e det roliga över
enstånka, ja du, det roliga har inte ens börjat förrens man måste växla :p

Panigalen tycke jag hade allt jag ville ha av en motor om jag ska vara ärlig, å 1290superdukeR var bara för jäkla bra så jag säger inte att tvinnar e kassa men det läskigaste dvs det som ger mest adrenalin när radfyran kickar in å adrenalinet pumpar då man tror att man tror att man gått över till överljusfart som i startrek. :p

men du får ju inte glömma att kolla på ducati 748/916, ingen halvkåpa men man kan få vissa rätt billigt i försäkring pga att vissa har låg kw på pappret.

Sen eftersom du e lika kort som jag, så tycker jag att du ska iaf testa en äldre daytona 675(09-12) oxå. Tyckte den var otroligt skön med den smala sadeln när man e kort. å så lätt den va. Finns inte en enda hoj jag kört förutom då Panigalen som känts lika lätthanterlig som den. Dock e det ju rätt dyra att försäkra.

båda e la lite dyrare än 30 men en 748 kan du får för 35 å en 675 kanske för 45.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har haft en SV650S och kör en Sprint RS. Båda är trevliga men ska man meka nått så ligger Triumph i en klass och SV650S i en annan. Exempel för att komma åt batteriet
SV650S, 6 insex i två storlekar, 2 plastlock, 1 sadel och 1 plastlock över batteriet
Triumph, startnyckeln lossar sadeln och där är batteriet
Exempel ta loss sidokåpa
SV650S, ett otal mer eller mindre dolda plast och metallklämmor och plåtskruv skruvade i plåtklips
Sprint RS, 5 insexskruvar som är inskruvade i plåtklips med riktiga muttrar
Men Sprint RS har en svaghet dåligt lyse. Ej byggd för att köras med tänt halvljus.
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=
 
Last edited:

NickL

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2016
Ort
Ånge/Sundsvall
Hoj
Triumph Sprint ST. Tidigare CB125k4, GS550katana, GPz1100A1, KLR650-Tengai, R1100s, Golden Flash.
jo visst, men det draget försvinner/planar ut illa kvickt. Först hoppar å studsar allt som om man satt på en minibike med gräsklipparmotor, å e så typ fram till 4k typ... När den drar så e man ju beredd på att det ska accelerera å sen planar det typ ut. ganska så odramatiskt. Med en radfyra så ligger man å accar rätt frisk när det helt plötsligt klipper till å det känns som någon drar dig i jackan å det kanske kommer en "klick" i byxan. :p

av alla motorkonfigurationer så e radfyra som e det mest läskiga så satt säga.
Trippeln är den bästa för nybörjare, så len å fin så man tror det e en elmotor.
tvinn, låter coolt, hoppar å studsar å sen drar man på men sen e det roliga över
enstånka, ja du, det roliga har inte ens börjat förrens man måste växla :p

Panigalen tycke jag hade allt jag ville ha av en motor om jag ska vara ärlig, å 1290superdukeR var bara för jäkla bra så jag säger inte att tvinnar e kassa men det läskigaste dvs det som ger mest adrenalin när radfyran kickar in å adrenalinet pumpar då man tror att man tror att man gått över till överljusfart som i startrek. :p

men du får ju inte glömma att kolla på ducati 748/916, ingen halvkåpa men man kan få vissa rätt billigt i försäkring pga att vissa har låg kw på pappret.

Sen eftersom du e lika kort som jag, så tycker jag att du ska iaf testa en äldre daytona 675(09-12) oxå. Tyckte den var otroligt skön med den smala sadeln när man e kort. å så lätt den va. Finns inte en enda hoj jag kört förutom då Panigalen som känts lika lätthanterlig som den. Dock e det ju rätt dyra att försäkra.

båda e la lite dyrare än 30 men en 748 kan du får för 35 å en 675 kanske för 45.


Provsatt faktiskt en 675 i helgen men upplevde den kort mellan sadel och styre, något jag inte är så förtjust i. Är som sagt kort men med normallång överkropp och korta ben. Får se om det kan bli lite barmark för provkörning snart. När det gäller Ducati verkar 750 sport mer lagom än 748/916.
 

NickL

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2016
Ort
Ånge/Sundsvall
Hoj
Triumph Sprint ST. Tidigare CB125k4, GS550katana, GPz1100A1, KLR650-Tengai, R1100s, Golden Flash.
Jag har haft en SV650S och kör en Sprint RS. Båda är trevliga men ska man meka nått så ligger Triumph i en klass och SV650S i en annan. Exempel för att komma åt batteriet
SV650S, 6 insex i två storlekar, 2 plastlock, 1 sadel och 1 plastlock över batteriet
Triumph, startnyckeln lossar sadeln och där är batteriet
Exempel ta loss sidokåpa
SV650S, ett otal mer eller mindre dolda plast och metallklämmor och plåtskruv skruvade i plåtklips
Sprint RS, 5 insexskruvar som är inskruvade i plåtklips med riktiga muttrar
Men Sprint RS har en svaghet dåligt lyse. Ej byggd för att köras med tänt halvljus.
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=

Sån här info är guld värd men finns ju sällan att läsa (Y)
Är det så att Sv650 körs med två halvljus som sv1000?
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Kan väl då tillägga VTR.en o att den är oxå väldigt lättåtkomli, lätt i klass med ovanstående Sprint rs som Denåterfödde exemplifiera. :)
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Provsatt faktiskt en 675 i helgen men upplevde den kort mellan sadel och styre, något jag inte är så förtjust i. Är som sagt kort men med normallång överkropp och korta ben. Får se om det kan bli lite barmark för provkörning snart. När det gäller Ducati verkar 750 sport mer lagom än 748/916.

Är just det som är det grymma dvs modernare sittställning. Ducati Panigale har samma "upprätta" sittställning när man sitter mot tanken. Bara att flytta sig bakåt i sadeln när man börnar friskt.

Gamla ducatis fram till 848/1198 har den dära liggande/utsträckta sittställningen.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Sån här info är guld värd men finns ju sällan att läsa (Y)
Är det så att Sv650 körs med två halvljus som sv1000?

Gamla runda SVn hade bara ett halvljus, nya kantiga är samma som tusingen.
Jag vill påstå att serviceovänligheten är gravt överdriven. Det tog mindre än 5 minuter att komma åt batteriet, vad man nu ska dit och göra dagarna i ända. År 2017 drar man fram en snabbkoppling till laddaren och sen är det bra.
Sidokåporna runt bakramen behövde jag demontera när spänningsregulatorn pajade, efter 15 år... Plåtskruvarna med tillhörande clipsmutter finns på biltema om man får för sig att förnya dem.
Alla andra kåpor sitter med vanliga insexskruvar.
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Om du ändå börjat titta på Ducati 750 SS skulle jag rekommedera att även titta på 900 SSie. Får några hästar till och betydligt trevligare vrid. :tummenupp Får du tag i ett exemplar med modifierad fjädring funkar den bra även på bana (är nog enklare att hitta en 900 som är moddad och klar).

Sen skall du inte titta på priser från Biscayas hemsida när du jämför priser, de är kända för att ha höga begagnatpriser och vissa hojar har de levt med länge (de ger dock ofta bra i inbyte om du kommer med nåt italienskt och vill byta)...
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Kan nämna några plus om du nu funderar på F800, remdriften är inte alls fel! Den ska bytas efter 3000mil har jag för mig, däremellan slipper du allt kladd med att smörja och spänna en kedja!
ABS är ju ingen nackdel, tycker tvärtom att det något väldigt positivt. Dessutom är det än riktigt bränslesnål hoj! Vid snäll körning kunde jag köra min på 0,39!!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sån här info är guld värd men finns ju sällan att läsa (Y)
Är det så att Sv650 körs med två halvljus som sv1000?

Både SV650S och Triumph Sprint RS kör i Sverige i original med 1 strålkastare halvljus (höger när du sitter på hojen) och 1 strålkastare helljus (vänster).

Ett skäl är kan vara att strålkastarinsatserna inte klarar att ge rätt ljusbild för både hel och halvljus. Dock upplevde jag inte att ljuset på SV650S var en total katastrof som på Sprint RS.

När jag "fixade ljuset" på Sprint RS så blev det 2 st halvljus och 2 st helljusstrålkastare. Jätte bra halvljus, utan att bilisterna blinkar.
Men slår jag över på helljus så ser jag kortare än med halvljus. Helljuset går för högt. Så jag kör på halvljus. Ingen förlust i Västra Götaland.
Sällan när och där jag kör på natten som det inte är mötande trafik. Men för att få ett fungerande "helljus" så har jag sänkt vänster strålkastare #, så helljuset från vänster strålkastare träffar vägen.
Och i Västra Götaland är trafiken sådan så vid de få sekunderna när det går att köra med tänt helljus så jag skiftar inte till helljus utan trycker på "ljustutan" vilken tänder helljus och behåller halvljuset.

# Det är en fröjd justera ljuset på Sprint RS. Stanna hojen. Ta en 8 hylsnyckel och vrid på justermuttrarna. Lätt åtkomliga, inget behöver tas bort. Jag hade ställt in ljuset efter min förmåga mot garageväggen efter "ombyggnaden" av elen på Sprint RS. Körde ca 25 mil på dagen med tänt halvljus. Ingen blinkade. Började sedan köra hem på kvällen. När det började skymma började bilister blinka. Så jag stannade och tog 1 varv på justerskruvarna (en skruv på vänster och en på höger strålkastarinsats) Nu slutade dom blinka men när det mörknade mer började de blinka igen. Så jag tog ett varv till. Inga fler blink. Men tog ett varv till lite senare innan det blev riktigt mörkt för att slippa blända nån på natten.
Och det funkade bra. Jag hade bra halvljus och ingen blinkade.
Innan besiktning ryckte jag reläet för helljus på höger strålkastare och halvljus på vänster strålkastare. Bara för att slippa förklara all el jag fixat.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Både SV650S och Triumph Sprint RS kör i Sverige i original med 1 strålkastare halvljus (höger när du sitter på hojen) och 1 strålkastare helljus (vänster).

Ett skäl är kan vara att strålkastarinsatserna inte klarar att ge rätt ljusbild för både hel och halvljus. Dock upplevde jag inte att ljuset på SV650S var en total katastrof som på Sprint RS.

(klippt bort)
# Det är en fröjd justera ljuset på Sprint RS. Stanna hojen. Ta en 8 hylsnyckel och vrid på justermuttrarna. Lätt åtkomliga, inget behöver tas bort.

(klippt bort)
Innan besiktning ryckte jag reläet för helljus på höger strålkastare och halvljus på vänster strålkastare. Bara för att slippa förklara all el jag fixat.
Lite OT, sorry TS:

Vad jag har fått mig förklarat är
- Tidiga hojar från 90-talet: då var det ok med två framljus
- Lite yngre hojar från tidigt 00-tal: någon lagstiftare fick för sig att man inte fick ha två framljus. Det kunde ju förväxlas med en bil, på långt håll bort.
- Ännu yngre hojar: Regeln ändrades igen, så nu fick man ha dubbla ljus i alla fall.

Du kan följa detta genom att se Sprint över tiden. Tidiga Sprintar: dubbla ljus. Lite yngre: ett ljus. Ännu yngre hojar: två ljus.

Det här illustreras rätt väl av reläerna. Genom att helt enkelt ta bort ett relä fick man till lösningen med ett ljus. Sätt tillbaks reläet så har man två. En av de enklaste moddarna! (Om man vet vilket relä man skall köpa.)

Jag har en "enögd" ST från 2003 som numera är "tvåögd" efter att ha satt in ett relä. Sedan bytte jag glödlamporna mot Osram Night Breakers och vips hade jag mycket bättre ljus. Inte toppen, men klart bättre än tidigare (då det var uselt).

Har inget problem med besiktningen med mina dubbla ljus.

Vilket är tur. För om det är enkelt att justera på din RS, är det jobbigt att göra på en ST som har mera plast. Man ser inte ett smack under frontkåpan utan får känna sig/chansa sig fram...
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Jag gick från fabriksfighters till en VTR och tyckte steget var perfekt.
Förstår inte riktigt gnället över styret då det redan satt ett clip-on på min och eftersom jag inte legat raklång på en CBR1000RR så känner jag inte att jag saknar så mycket.

Den känns sportig och inte sådär löjligt rejsig som supersporthojarna är. Tyckte nästan det var läskigt att bara gränsla en CBR1000RR.

Det där med R4 vs V-twin vs Triple vs V4 etc. kan ju hålla på i en evighet men landar ju som mycket annat i personliga preferenser.

Av de hojarna jag ägt (Triumph Street Triple 2010, Kawasaki Z750 och Honda VTR1000) så är VTR:en den hojen som gett mig mest kladd i byxorna. Sparkar till duktig när man vrider på rullen och drar riktigt bra hela vägen och har en liten behaglig överaskning vid runt 7-8k RPM . Enda nackdelen med VTR:en är väl just att jag kan köra fortare utan att det blir jobbigt.. :gnissla

Jag har inte testat de andra hojarna som nämnts, men är väldigt nöjd med min VTR!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite OT, sorry TS:

Du kan följa detta genom att se Sprint över tiden. Tidiga Sprintar: dubbla ljus. Lite yngre: ett ljus. Ännu yngre hojar: två ljus.
Det här illustreras rätt väl av reläerna. Genom att helt enkelt ta bort ett relä fick man till lösningen med ett ljus. Sätt tillbaks reläet så har man två. En av de enklaste moddarna! (Om man vet vilket relä man skall köpa.)

Tyvärr var det inte så enkelt på min Sprint RS. Jag hittade de två tomma reläsocklarna men inte räckte det med att sätta i två slutande reläer ! Reläerna drog som de skulle för hel- respektive halvljus men inget hände framtill jämfört med "originalet". Men jag ju kunde dra spänning till spolarna på 4 nya reläer från från de två tomma reläsocklarnas "spolmatning", den ena tomma sockeln för halvljus och den andra tomma sockeln för helljus.
Och på så sätt blev det riktigt bra med ny 2,5mm2 kabel från de 4 nya reläerna till de nya glödlampanslutningarna. Och ny 2,5mm2 kabel från batteriets - (minuspol) till "jord" på nya glödlampanslutningarna.
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Av de hojarna jag ägt (Triumph Street Triple 2010, Kawasaki Z750 och Honda VTR1000) så är VTR:en den hojen som gett mig mest kladd i byxorna.
Från en modern lätt agil Trajja till en tung "gamling" - saknar du inte den lätta agila känslan?
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Trajjan var mysig, och det är just det som var problemet.
Jag tyckte mig aldrig hitta balanspunkten bra heller på Trajjan, så linjär effekt kombinerat med lite svajigt i svängar så var det helt enkelt inte en hoj för mig.

VTR:en sparkar så mycket mer, det är så mycket mer känsla att köra en VTR jämfört med Trajjan.
(Tycker jag, jag inser att det inte är likadant för alla)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Själv ska jag nog antagligen hämta en VTR 1000 denna söndagen. Verkar vara just en sån typ av hoj du söker iallafall. Har varit inne på TL:en för att den ska vara lite roligare och vassare i motorn, men den har alldeles för många problem. Den enda nackdelen jag ser än så länge är förbrukningen - men vad kan man förvänta sig av en V-twin på 1000cc och förgasare... de brukar ligga där (Kolla TL, KTM 950 etc etc).
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Själv ska jag nog antagligen hämta en VTR 1000 denna söndagen. Verkar vara just en sån typ av hoj du söker iallafall. Har varit inne på TL:en för att den ska vara lite roligare och vassare i motorn, men den har alldeles för många problem. Den enda nackdelen jag ser än så länge är förbrukningen - men vad kan man förvänta sig av en V-twin på 1000cc och förgasare... de brukar ligga där (Kolla TL, KTM 950 etc etc).

TL:arna har inte förgasare...

Är iof rätt färgad av att ha kört TL nästan hela mitt MC-liv, men har kört VTR också, och den kändes rätt lam jämfört med TL:n, men du har nog rätt om driftsäkerheten.
Det krävs en viss envishet för att köra TL över tiden...

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top