Spränga stor sten?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En sprängare med borrkrabba hade borrat och spräckt stenen på en pisskvart. Och så hade du fått lite underhållning på köpet.

Hade den möjligheten men sen kom jag på att tomten skulle bli förstörd om jag skulle ta upp honom dit där stenen ligger, det blev den senast vi hade dit en maskin av större modell :(
Så nu kommer det förhoppningsvis även en liten minigrävare som får skyffla lite sten och jord åt mig så jag slipper plantera om gräset till nästa sommar...
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
förhoppningsvis även en liten minigrävare som får skyffla lite sten och jord

Tänker du hyra en själv och köra?
Har hört att det skall vara ren lycka att ratta dom där. Kan tänka mig det också.

Väntar med spänning på smygdynamiten :)
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Tänker du hyra en själv och köra?
Har hört att det skall vara ren lycka att ratta dom där. Kan tänka mig det också.

Väntar med spänning på smygdynamiten :)
Det är inte direkt spännande. Tänk dig expanderbetong som torkar så har du ungefär samma händelseförlopp.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tänker du hyra en själv och köra?
Har hört att det skall vara ren lycka att ratta dom där. Kan tänka mig det också.

Väntar med spänning på smygdynamiten :)

Jag har 3 alternativ för tillfället; Min svåger äger 1st minigrävare (3,5ton) och en större maskin, grannen har en sprillans caterpillar 14ton på plats och sen får jag hyra en 1,5ton av en gammal kompis för 2000:- över en helg. Det sistnämnda kostar pengar men då förstör jag nog minst med gräsmatta så det får nog bli det.
Angående körning så har jag provkört några gånger och så svårt verkar det inte vara. Ok att jag kanske inte får till rätt djup överallt etc men det ska ju ända fyllas med bärlager...

Här kommer lite bilder från dagen, var upp och kollade nu efter 2 dygn och då hade det spruckit ordentligt!
Hällde i resterande 14 hål och kollar dessa på fredag då det verkar som att det behöver ca 2dygn på sig att verka ordentligt.

1: Den är större än det som syns, går ner ca 1,2m i backen också.

2: Demex snigeldynamit, 10kg för 780:-. det gick åt 12kg till 28st hål på ca 40cm djup och 35mm diameter.

3: EXTREMT noga med blandningen, 1% felaktig blandning vatten/mix kan förstöra det enligt instruktionen... Jag hade en köksvåg och dl-mått, till 4kg pulver behövs det 9dl vatten.

4: 5st rejäla sprickor redan från de första 14 hålen. Sprickorna har gått över de hål som inte var fyllda med Demex, mao rätt mycket spänningar i en sån här sten.
 

Bifogat

  • stor sten.jpg
    stor sten.jpg
    108.3 KB · Visningar: 196
  • spricka3.jpg
    spricka3.jpg
    119.3 KB · Visningar: 183
  • spricka2.jpg
    spricka2.jpg
    113.2 KB · Visningar: 204
  • spricka.jpg
    spricka.jpg
    128.9 KB · Visningar: 206
  • blandning.jpg
    blandning.jpg
    98.9 KB · Visningar: 144
  • mixen.jpg
    mixen.jpg
    74 KB · Visningar: 114

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nejnejnej! Bärgren skulle inte få komma i närheten av min tomt, han verkar ju inte riktigt riktig :3freak
Ska däremot tjata litegrann på min far om vi inte kan spränga en lada eller två med lite sprängdeg. Vad behöver man till det, kan man köpa tillbehör på nätet :gnissla
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Nejnejnej! Bärgren skulle inte få komma i närheten av min tomt, han verkar ju inte riktigt riktig :3freak
Ska däremot tjata litegrann på min far om vi inte kan spränga en lada eller två med lite sprängdeg. Vad behöver man till det, kan man köpa tillbehör på nätet :gnissla


Du kan ju spränga den röda stugan på bilden, den ser ju riktig risig ut. :)
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Nejnejnej! Bärgren skulle inte få komma i närheten av min tomt, han verkar ju inte riktigt riktig :3freak
Ska däremot tjata litegrann på min far om vi inte kan spränga en lada eller två med lite sprängdeg. Vad behöver man till det, kan man köpa tillbehör på nätet :gnissla

Nån form av sprängpatron, det är en "liten" smällare som man bakar in i sprängdegen. När den smäller utsätter den den omgivande sprängdegen för så stort tryck att den detonerar.
I teorin borde det räcka med en sånt där magnum smällare som fanns när jag var yngre men problemet är att stubintråden till en sån är lite opålitlig, man vill inte att den slocknar eller småpyr så det inte smäller när det ska.
Det går inte att elda sprängdeg, det smäller inte iallafall. Troligtvis kan man inte få sprängdeg att smälla om man skjuter på den heller.
Sprängpatroner brukar var lite farligare att hantera eftersom dpm ska gå av när dom utsätts för värme eller slag. Man vill inte klämma dom på fel ställe för då kan dom smälla å då åker nog nåt finger.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Gillar detta projekt....
Satan vad du fick den där stenen att spricka. Vet du om den sprack rakt igenom?

Hur ballt som helst.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Nån form av sprängpatron, det är en "liten" smällare som man bakar in i sprängdegen. När den smäller utsätter den den omgivande sprängdegen för så stort tryck att den detonerar.
I teorin borde det räcka med en sånt där magnum smällare som fanns när jag var yngre men problemet är att stubintråden till en sån är lite opålitlig, man vill inte att den slocknar eller småpyr så det inte smäller när det ska.
Det går inte att elda sprängdeg, det smäller inte iallafall. Troligtvis kan man inte få sprängdeg att smälla om man skjuter på den heller.
Sprängpatroner brukar var lite farligare att hantera eftersom dpm ska gå av när dom utsätts för värme eller slag. Man vill inte klämma dom på fel ställe för då kan dom smälla å då åker nog nåt finger.
Använder han en nyare NPED-sprängkapsel så slipper han joxa med att klippa till stubinen och dessutom minimerar han riskerna att den ska smälla av.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Gillar detta projekt....
Satan vad du fick den där stenen att spricka. Vet du om den sprack rakt igenom?

Hur ballt som helst.

Jag tror att en spricka går genom hela stenen men jag är inte säker. Det var som sagt även 2 hål kvar som inte hade spruckit upp något och tydligen så kan det fortsätta spricka under 4-5 dagar till. Jag ska upp dit snart och vattna på stenen ytterligare, detta gör tydligen att det går fortare samt spricker mer enligt dem som vet.
Men fungerar gör det iaf, jag var mycket skeptisk då stenen är så stor men det var tydligen inte ett problem. Nu återstår jobbet med att frakta bort skiten :huvet
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Så här såg det ut i lördags men jag gav upp tanken på att försöka flytta skiten för hand och en 12tons Caterpillar fick förstöra gräsmattan och frakta bort det mesta av skiten.
Dock så var stenen så djup, så mina farhågor om att få borra en gång till bekräftades. Skulle ha gjort det idag men jag körde slut på borren/t förra gången tydligen så Cramo skulle slipa upp några till imorgon och sen kör en kille på Cramo ut den till stugan.
Men fungerar gör det som sagt, även om det tar sin lilla tid. Även 4 dagar efter fyllning av hålen så expanderar det fortfarande.
 

Bifogat

  • stor sten2.jpg
    stor sten2.jpg
    127.7 KB · Visningar: 179
  • stor sten.jpg
    stor sten.jpg
    133.6 KB · Visningar: 193

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Precis, varför heter det "borret"?

Tycker du fått det där att spricka rätt bra. Synd att det var värre än du trodde. Men vaffan gör man? Man måste ju dit med fläsk-maskiner tillslut iallafall, och en ny gräsmatta driver du upp snart nog :tummenupp

När blir det taklagsfest ?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Haha, jadu... Kommer jag bara väl igång med själva bygget så går det nog fort som fan.
Får väl åka iväg och handla virke mm under tiden så man har nåt att göra...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Följer upp med lite mer bilder då...
Fick ut AtlasCopco-maskinen i tisdags, fyllde snigamit i onsdags och idag flyttade vi lite sten.
Edit tillägg/ Tur man har en snäll och stark storebror. Han körde 33 hål i streck med den där jävla domedagsmaskinen utan att gnälla. Han sa dock att han var lite mör i axlarna efter sisådär 80 minuters ihärdigt borrande.
Den lilla grävaren orkade dock inte med de 2 största bitarna i gropen så en större grävare fixar det imorgon.
Fyfan säger jag bara :huvet Varför skulle jag bygga hushelvetet just där den största stenen i hela jävla västmanland låg!? :mad:
 

Bifogat

  • sten.jpg
    sten.jpg
    131.6 KB · Visningar: 142
  • sten2.jpg
    sten2.jpg
    123.2 KB · Visningar: 159
Last edited:

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Hehe.... Snart är det bara grus kvar av den där stenen :tummenupp

Måste hyra mig en grävare i sommar. Det där ser sjukt kul ut.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Syrrans karl som fick köra, han vågade inte låta mig köra sönder hans "fina" maskin :D Men visst, det såg lite skoj ut, speciellt när han försökte flytta sten som antagligen vägde mer än den där lilla grävaren...
 

Rohlen

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös
Hade du inte bott så avsides så hade du kunnat få en hjälpande hand, med några ton dyn så flyger stenarna fint :yoparty
 

Bifogat

  • hakunge.JPG
    hakunge.JPG
    48.4 KB · Visningar: 162
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top