Det där skulle jag vilja ha en källa på (ja, att namnge dina bra källor kanske inte säger så mycket men om någon kan peka på en trovärdig verifierbar källa)
Rent elektriskt ser jag ingen anledning till varför ett 12V bilbatteri inte skulle kunna starta ett 12V mc-dito, eller att en bil med körande motor skulle skilja mot en hoj med dito
Att det har olika "Amperer" (antar du menar Amperetimmar) spelar i detta sammanhang ingen roll, det är ett mått på hur mycket du kan ladda upp batteriet, inte på hur mycket ström det faktiskt ger (där skiljer det ganska mycket mellan olika bilbatterier, t.ex. ett Optima mot vanliga, ett nytt mot ett gammalt slitet eller ett nyladdat mot ett taskigt laddat). Bilen kommer reglera så du får en spänning på en 14 volt över batteriet, precis som din hoj ger.
I med 4:an, choke, ingen gas sen äre bara att kuta allt du äger
Lite sant är det.
En bilgenerator laddar för mycket för ett MCbatteri.
Låter man kablarna sitta en stund med motorn igång, så kokar batteriet.
Det sliter.
Men varför skall man ha kvar startkablarna mer än den tid det tar att få igång motorn?
Jag har tillverkat egna starkablar till hojen som jag har med mig under sadeln, dom är ca 2m långa och har krokodilklämmor av lite kraftigare sort än det man har till elektronik, men långt ifrån så klumpiga som på bilstartkablar.
Med dom kablarna kan jag jacka in mig på närmaste motorcykel, bil, lastbil
kablarna är kanske 4 kvadrat mm och fungerar utmärkt.
Bilder på ovannämda tack
Hur gör ni?
Försökte springa igång min K5 och det var helt omöjligt trots att jag satt på och en kille puttade! Hade iof ingen kräm i batteriet så det kanske inte gick tillräckligt fort för att insprutningen skulle komma igång!
(Jag har sprungit igång flertalet andra motorfordon så jag vet någorlunda hur det går till )
I med 4:an, choke, ingen gas sen äre bara att kuta allt du äger
Nu blir jag konfunderad.Lite sant är det.
En bilgenerator laddar för mycket för ett MCbatteri.
Låter man kablarna sitta en stund med motorn igång, så kokar batteriet.
Det sliter.
Men varför skall man ha kvar startkablarna mer än den tid det tar att få igång motorn?
Vad jag vet så lägger sig bilgeneratorer på ca 14 volt när de laddar precis som en hojgenerator. Men visst, ett underhållsfritt slutet batteri ska man inte trycka på för hög ström alltför länge det håller jag helt med om. Guws tips ovan om 4 kvadrats startkablar är ju bra!
Samma volt.Nu blir jag konfunderad.
Ligger det 14.00 volt över batteriet när jag kör med motorcykelns system så borde det gå in exakt lika mycket ström i laddning som om jag lägger 14.00 volt över (motorcykel)batteriet när jag kör med bilens system, allt enligt Ohms lag. En given (pol)spänning ger en given (ladd)ström, batteriet kan ju inte "veta" varifrån denna spänning kommer.
Men visst, är batteriet helt utsvultet kanske potentialskillnaden blir så stor att spänningen faller till mindre än 14 volt i mc-fallet för att laddaren inte orkar med på tomgång. Men en mc som kör (=har lite varv) borde väl ladda ungefär som en bil på tomgång, vilket skulle bli lika katastrofalt. Och för ett någorlunda fullt batteri kan jag inte se vad som skulle vara skillnaden.
Eller resonerar jag helt fel? Upplys mig!!!
Fast är inte halva fördelen med blybatterier att det där blir lite självreglerande på ett fulladdat batteri?
Det är väl mer när man underhållsladdar med en (konstant)strömregulator som man inte får kräma på för mycket.
Helt korrekt, enkelt och bra!Samma volt.
Mer ampere.
Det kokar.
Kan säga att det hänt två gånger med olika batterier för mig. Första gången så dog batteriet långsamt och slutade sakta att ta laddning. Den gången gick det någorlunda att rulla igång den.Enligt andra här inne är det tyligen inte omöjligt att springa igång en hoj med insprutning men jag är då fan inte otränad och om jag inte fixar det i en nerförsbacke så måste det finnas atleter i världsklass på sporthoj.com.
Samma volt.
Mer ampere.
Det kokar.
Fast är inte halva fördelen med blybatterier att det där blir lite självreglerande på ett fulladdat batteri?
Det är väl mer när man underhållsladdar med en (konstant)strömregulator som man inte får kräma på för mycket.
När hojens motor varvas till ca 3000 rpm och däröver laddar generatorn och polspänningen över batteriet ska då ligga på ca 14 volt om generator och batteri är ok. Strömmen till batteriet blir då en funktion av batteriets laddningstillstånd och spänningen på 14 volt, detta ger strömmen. Blir laddströmmen "för hög" för generatorn kommer den att knäa och inte orka upp till 14 V. Det är därför man kan kolla skicket på generatorn genom att mäta polspänningen när den laddar.
Men om de 14 volten över polerna uppnås, så spelar det ingen roll för strömmen genom hojbatteriet om de 14 Volten så kommer från ett ubåtsbatteri i andra änden av startkablarna. Det är Ohms lag.
Jo så är det i stora drag. Helt korrekt.
Samma volt.
Mer ampere.
Det kokar.
Låter korrekt. om det är en gammal myt tro? Vet så satans många som säger att man inte skall starta bilen. Men varför? Sedan kan man ju alltid undra varför jag skall starta bilen då det har ca 60amp batteri... borde vara tillräckligt för rätt mkt startförsök
Det är inte så att vid startögonblicket så ger bilgeneratorn en kraftigare strömstöt än en liten mc generator och om batteriet är slut så knäcker du laddkrets eller annat sköj på bågen? Brukar ju oftast finnas någon sanning bakom varje myt?! en del bilar har ju ändå 100ampere generatorer och är byggda för batterier storleksordningen 70a och uppåt.
Jag skiter i att starta bilen vart fall. Just in case
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |