Springa igång hojen?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det är inte så att vid startögonblicket så ger bilgeneratorn en kraftigare strömstöt än en liten mc generator och om batteriet är slut så knäcker du laddkrets eller annat sköj på bågen?

Där har vi ju i alla fall en realistisk teori. Samtidigt borde ju elektronik i bilen som är ansluten kunna få samma problem, eller har man helt annan typ av skydd för sånt i bilar?

Fast bågens laddkrets behöver ju inte göra något, den ligger ju mellan generator och bilbatteri och har till jobb är att regulera generatorns 15-1xx volt till 14,y volt laddström, här ansluter vi en färdigregulerad laddningsspänning direkt till batteriet. Men annan elektronik kanske inte gillar spiken som kommer när man ansluter.

Från tidigare refererade andra tråden:

...
Min slutsatts är:
1) När man ansluter ett tomt mc-batteri till ett bilbatteri blir det rätt kraftig strömrusning, som sliter en del på batteriet. Det är ju inte rikigt byggt för att laddas fult på ett par minuter. Exakt 12V är det ju aldrig, ett fulladat batteri har väll runt 12 men ett tomt mycket mindre och resistansen i ett batteri är rätt liten -> hög ström
2) När man startat MC:n förssöker laddregulatorn höja spänningen till c.a 14.4V (optmalt för att ladda), men eftersom det hänger ett bilbatteri på också så får laddregulatorn köra för fullt för att försöka få upp spänningen. När du sedan kopplar bort bilbatterit fortsätter laddregulatorn för fullt ett väldigt kort tag innan den reglerar ner strömmen för att hålla spänningen på 14.4. Vi har alltså en spännings topp här. Dom små glödlamporna är mer kännsliga för spännings spikar (eftersom dom har mindre massa i tråden) och brinner upp.

2) här är intressant. Fast då skulle det vara VÄRRE att inte ha bilens motor igång då det innebär att laddregulatorn försöker ladda även det batteriet och skulle ha en inbyggd fördröjning som gör att man fortsätter att ge något för hög spänning ett kort tag. Detta lär inte vara något problem för batteriet, men kanske för någon elektronik?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är nog inte fel att göra så.

Jag tror att många blivit skrämda när de kablat mot ett bilbatteri pga av att startmotor i hojen fått betydligt bättre fart. Det beror ju på att spänningen i ett hojbatteri knäar betydligt när startmotorn tar den ström den vill ha, det gör dock inte ett bilbatteri.

Här har vi en Youtube film åt dig Jörgen, och åt alla andra som har tungstartade motorer för den delen med:
http://www.youtube.com/watch?v=hs37xn-QpKY

Dom där motorerna brukar kräva rätt mycket startström, speciellt om man inte decompar dom...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här har vi en Youtube film åt dig Jörgen, och åt alla andra som har tungstartade motorer för den delen med:
http://www.youtube.com/watch?v=hs37xn-QpKY

Dom där motorerna brukar kräva rätt mycket startström, speciellt om man inte decompar dom...

Hej
Jo den där videon har jag sett, verkar vara fantastiska batterier. Jag funderade på att skaffa ett Tec-batteri förra vintern bara för att få bort lite vikt. Men det vart ett High Perf Yuasa istället.
Men jag har faktiskt en Tech-startmotor som jag monterade på hojen förra vinten! Det är en Toyota Corolla startmotor som de konverterar så de passar på HD. Lite äcklit med japansk, men vaffan :D
Här syns min gamla havererade Spyke startmotor mot Tech-starten.
 

Bifogat

  • techstartvsspyke3.JPG
    techstartvsspyke3.JPG
    52.3 KB · Visningar: 98
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hej
Jo den där videon har jag sett, verkar vara fantastiska batterier. Jag funderade på att skaffa ett Tec-batteri förra vintern bara för att få bort lite vikt. Men det vart ett High Perf Yuasa istället.
Men jag har faktiskt en Tech-startmotor! Det är en Toyota Corolla startmotor som de konverterar så de passar på HD. Lite äcklit med japansk, men vaffan :D
Här syns min gamla havererade Spyke startmotor mot Tech-starten.

Jag satsar på HighTech batteri från biltema i år, för 4 år sedan när jag skaffade min mc var batteriet slut, vid en närmare inspektion täckte elektrolyten bara halva plattorna, jag fyllde på destvatten, kablade igång och körde.

Då klarade den av att stå ungefär ett dygn innan den inte orkade starta, jag körde så en halv sommar, och fick ofta springa igång den.

Sen skaffade jag Cteck-laddare, satte hojen på laddning, och första dygnet blinkade lamporna på laddaren festligt, alla felkoder som fanns.
Efter ett dygns laddning visade laddaren fullt, och sedan fungerade batteriet klanderfritt.

Förra hösten var nivån i batteriet lite låg igen, så jag skulle fylla på, i garaget fanns givetvis inget destvatten just då, men ute i en skrotbil jag hade fått fanns det en flaska, jag fyllde på....

Det var nog inte destillerat, för senare hittade jag en massa andra flaskor som var fyllda med vatten, skrotbilen läckte kylvatten och den som hade ägt den innan hade nog fyllt en massa tomflaskor med kranvatten och stoppat i bilen.

I år var batteriet helt dött.

Nu blir det ett biltem gelbatteri istället!

Av det lär vi oss: Lita aldrig på inehållet i en öppnad flaska som du inte själv har haft 100% koll på...
(tänk så många gånger jag har sagt det åt mina barn, och så går jag på den niten själv :huvet )
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag satsar på HighTech batteri från biltema i år, för 4 år sedan när jag skaffade min mc var batteriet slut, vid en närmare inspektion täckte elektrolyten bara halva plattorna, jag fyllde på destvatten, kablade igång och körde.

Då klarade den av att stå ungefär ett dygn innan den inte orkade starta, jag körde så en halv sommar, och fick ofta springa igång den.

Sen skaffade jag Cteck-laddare, satte hojen på laddning, och första dygnet blinkade lamporna på laddaren festligt, alla felkoder som fanns.
Efter ett dygns laddning visade laddaren fullt, och sedan fungerade batteriet klanderfritt.

Förra hösten var nivån i batteriet lite låg igen, så jag skulle fylla på, i garaget fanns givetvis inget destvatten just då, men ute i en skrotbil jag hade fått fanns det en flaska, jag fyllde på....

Det var nog inte destillerat, för senare hittade jag en massa andra flaskor som var fyllda med vatten, skrotbilen läckte kylvatten och den som hade ägt den innan hade nog fyllt en massa tomflaskor med kranvatten och stoppat i bilen.

I år var batteriet helt dött.

Nu blir det ett biltem gelbatteri istället!

Av det lär vi oss: Lita aldrig på inehållet i en öppnad flaska som du inte själv har haft 100% koll på...
(tänk så många gånger jag har sagt det åt mina barn, och så går jag på den niten själv :huvet )


Tur i oturen att det var ett billigt biltemabatteri iaf!

Jag har biltema gelbatterier i båten, funkar strålande. Så skönt att slippa stå på huvet och kolla syranivån. Jag är sån att om jag ligger och läser i sovsäcken i båten och plötsligt börjar fundera på syranivån i batterierna så slutar det med att jag måste gå upp och kolla mitt i natten :3freak
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nä. Konstant resistans i batteriet och Ohms lag U=R*I medför att samma volt innebär samma ampere. :fakta

Återigen: Ligger i olika scenarior samma spänning över - och + på mc-batteriet så KOMMER batteriet att ladda exakt lika mycket. Oavsett om det är dess eget laddsystem, en bils dito, eller en atlantångare (om du nu hittar en sådan som jobbar med dom spänningarna). Hittar du ett system som trycker in mer ampere så betyder det automatiskt att det ligger mer volt över polerna. Ganska grundläggande ellära.

Ska något koka så krävs det följaktligen mer volt. Och det är det jag inte kan få ihop. Både bilen och motorcykeln laddar med mellan 14 och 15 volt om allt fungerar som det ska. De är alltså spänningsreglerade och inte strömreglerade (möjligt att de har någon form av maxström för att skydda interna komponenter men denna gräns är i sådana fall betydligt högre än normal laddström). Bilsystemet och mc-systemet har säkerligen olika inre resistanser etc men den inverkan torde vara försumbar jämfört med resistansen i det laddade batteriet.
Använder du samma laddare till bilen och hojjen?
Varför inte?

Som jag skrev tidigare så går det utmärkt att starta hojjen med startkablar.
Oavsett om bilmotorn är igång eller ej.
Men lämnar man startkablarna kopplade och motorn på tillräckligt laddvarv, så kokar det i syran.
Det sliter på batteriet.

Den elektronik som kan skadas är motorcyklens laddrelä/regulator.
Men då får man ha rätt ordentlig otur.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Använder du samma laddare till bilen och hojjen?
Varför inte?

För att, som jag tidigare skrivit, en laddare är strömregulerad (dvs håller konstant laddström, "konstant ampere") och ett mc-batteri är mindre och klarar därför mindre laddström. Mäter man på min low-tech laddare (som ändå är avsedd för mc-bruk) så kan man se att den börjar ladda med ganska låg spänning men fläskar på mer och mer för att upprätthålla denna laddström, och tillslut går det över 15 volt när batteriet är full/överladdat, därav att man inte kan lämna ett sådant på för lång tid. Skulle jag köra en billaddare som är avsedd för ett större batteri som därför har mindre intern resistans skulle den hamna långt över 15 volt redan från början. Finns någon grov tumregel att laddströmmen i ampere får vara si och så många procent av kapaciteten i Ah, antagligen en ganska grov regel som borde vara beroende av andra parametrar på batteriet.

Men som vi redan konstaterat några gånger så är både bilen och motorcyklens laddsystem spänningsregulerat ("konstant volt") så det är ett helt annat problem.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är ingen risk med att kabla från en bil.

Oavsett om motorn är igång eller inte.

Enda skillnaden mot mc generatorn är att bilgeneratorn klarar av att leverera mycket mer ström.
I ett läge där batteriet är väldigt tomt kan det därför ske en ganska kraftig strömrusning in i det - men det är ingen fara alls.

Denna strömrusning sker även med mcgeneratorn men den är ju lite lägre.

Det där med att man kan skada elektronik och så är också så en obefintlig risk.

För det krävs transienter från laddaren eller bilen.
En transient är en snabb hög spänningsspik - sådana får det väldigt svårt i en koppling med ett batteri - det sväljer ju spänningspiken totalt

Den andra orsaken kan vara att man använder en äldre laddare utan reglering och glömmer den på.
När batteriet är fulladdat så minskar strömmen och spänningen börjar och krypa uppåt.

Det skall normalt inte vara nån fara förän man närmar sig
en 20Volt - all normal fordons elektronik är oftast specad till att arbeta helt normalt upp till 16 volt.
Elektroniken är skyddad av intern spänningsreglering.

Viss elektronik pallar uppåt 35V om den är intern spänningsreglerad.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag skulle vilja komma med påståendet att största risken med att kabla från bil är att startmotorn brinner. Vanligtvis har väl inte mc-startmotorer några kylflänsar...

Kör man med vilopauser mellan startförsöken så hinner startmotorn kyla ned lite mellan varven. Som det har sagts förut är det 12 volt på båda systemen.
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Japp iofs men det funkar bara mellan motorcyklar va? Åkte inte med någon annan hoj, så hade bara en bil i närheten...[/QUOTE]

Nädå...du har väl inte 220 i bilen:)?
 

mattek

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Bälinge
Hoj
ingen just nu
kommer aldrig mera springa i gång en hoj, många år sen skulle jag starta upp min suzuki gsx 750 80:talare på våren men int fan startade den.
i med 2:an full choke jag brevid och farsan puttande bakom.
vi springer och springer och helt plötsligt hoppar fanskapet igång, med full choke och börjar dra iväg.
lyckas få in kopplingen och få stopp på hojen när jag märker att det känns lite konstigt i ena armen, börjar kolla lite och högerarmen är 10 cm längre än vänsterarmen...
axeljäveln har hoppat ur led!
2 månader utan motorcykelåkning, tack för det.
 

Bejje

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB900F - 2003
Gammal tråd, jag vet, men ändå.

Jag har en Honda CB 900F Hornet 2003.
Batteriet är dött. Jag har en laddare, men är svinrädd för batterier och ström. Tänkte häromdagen koppla in laddare, men pluspolen sitter så väldigt nära chassit att jag får för mig att gnistor ska spruta och sen exploderar allt.
Ja jag är riktigt feg när det gäller ström :D

Så jag funderar. Finns en hiss till underjordsgaraget. Kanske kan jag ta in MCn i hissen, den borde klara vikten hoppas jag. Sen väl upp ovan jord. Leda den bort till nedgången till garaget och där rulla ned. Kan det funka på denna hoj? Vilken växel? 2an kanske? Måste man hålla startknappen för tändningen intryckt medans man rullar och släpper upp kopplingen? Antar det...
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Gammal tråd, jag vet, men ändå.

Jag har en Honda CB 900F Hornet 2003.
Batteriet är dött. Jag har en laddare, men är svinrädd för batterier och ström. Tänkte häromdagen koppla in laddare, men pluspolen sitter så väldigt nära chassit att jag får för mig att gnistor ska spruta och sen exploderar allt.
Ja jag är riktigt feg när det gäller ström :D

Så jag funderar. Finns en hiss till underjordsgaraget. Kanske kan jag ta in MCn i hissen, den borde klara vikten hoppas jag. Sen väl upp ovan jord. Leda den bort till nedgången till garaget och där rulla ned. Kan det funka på denna hoj? Vilken växel? 2an kanske? Måste man hålla startknappen för tändningen intryckt medans man rullar och släpper upp kopplingen? Antar det...

Du kan sätta lite eltape eller liknande på chassiet så du inte kommer åt det av misstag.

Har aldrig rullat igång en radfyra. På enstånka är minst 3-4 att rekommendera.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Gammal tråd, jag vet, men ändå.

Jag har en Honda CB 900F Hornet 2003.
Batteriet är dött. Jag har en laddare, men är svinrädd för batterier och ström. Tänkte häromdagen koppla in laddare, men pluspolen sitter så väldigt nära chassit att jag får för mig att gnistor ska spruta och sen exploderar allt.
Ja jag är riktigt feg när det gäller ström :D

Så jag funderar. Finns en hiss till underjordsgaraget. Kanske kan jag ta in MCn i hissen, den borde klara vikten hoppas jag. Sen väl upp ovan jord. Leda den bort till nedgången till garaget och där rulla ned. Kan det funka på denna hoj? Vilken växel? 2an kanske? Måste man hålla startknappen för tändningen intryckt medans man rullar och släpper upp kopplingen? Antar det...

Kanske går det, kanske går det inte. Tändningen ska vara på men du ska inte hålla in startknappen. Växel #2 brukar fungera bäst
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gammal tråd, jag vet, men ändå.

Jag har en Honda CB 900F Hornet 2003.
Batteriet är dött. Jag har en laddare, men är svinrädd för batterier och ström. Tänkte häromdagen koppla in laddare, men pluspolen sitter så väldigt nära chassit att jag får för mig att gnistor ska spruta och sen exploderar allt.
Ja jag är riktigt feg när det gäller ström :D

Så jag funderar. Finns en hiss till underjordsgaraget. Kanske kan jag ta in MCn i hissen, den borde klara vikten hoppas jag. Sen väl upp ovan jord. Leda den bort till nedgången till garaget och där rulla ned. Kan det funka på denna hoj? Vilken växel? 2an kanske? Måste man hålla startknappen för tändningen intryckt medans man rullar och släpper upp kopplingen? Antar det...

Ring en vän.


Edit:

Nej, ärligt.
Det är så mycket galet i det du skriver att du inte bör försöka med något alls på egen hand.
Ta hjälp av någon.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Gammal tråd, jag vet, men ändå.

Jag har en Honda CB 900F Hornet 2003.
Batteriet är dött. Jag har en laddare, men är svinrädd för batterier och ström. Tänkte häromdagen koppla in laddare, men pluspolen sitter så väldigt nära chassit att jag får för mig att gnistor ska spruta och sen exploderar allt.
Ja jag är riktigt feg när det gäller ström :D

Så jag funderar. Finns en hiss till underjordsgaraget. Kanske kan jag ta in MCn i hissen, den borde klara vikten hoppas jag. Sen väl upp ovan jord. Leda den bort till nedgången till garaget och där rulla ned. Kan det funka på denna hoj? Vilken växel? 2an kanske? Måste man hålla startknappen för tändningen intryckt medans man rullar och släpper upp kopplingen? Antar det...

Är det inte väldigt mycket lättare att plocka ur batteriet, ta det i handen och åka upp med hissen och ladda batteriet inomhus? Sätt det nåt icke brännbart om du är livrädd för ström. När du skruvar tillbaka det så passar du på att sätta dit en snabbkoppling till Ctek-laddare eller motsvarande så du kan ladda batteriet plätt-lätt.

Folk har laddat bly-batterier sen tidernas begynnelse utan att bränna ner hus och hem, det ska nog gå bra ska du se.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hade jobbat kväll på mitt läkemedelsföretag å klockan var väl halv tolv.
I Stadshagen. Min gamla GS 1000 hade laddat ur.
Tur de låg en skapligt backe där.
Bara rulla ett antal meter å i med 2a vad jag minns.
Hoppa igång å kunde ta mig hem.
Tror jag aldrig ens försökte med min HD 1250.
Backe tror jag hade funkat. Men springa var omöjligt. Vägde ju 230-240 kg å va trög å springa upp nån fart med.
Tror säkert en diskuskastare eller liknande kraftfull person lyckas utan vidare
 

Bejje

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2020
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB900F - 2003
Är det inte väldigt mycket lättare att plocka ur batteriet, ta det i handen och åka upp med hissen och ladda batteriet inomhus? Sätt det nåt icke brännbart om du är livrädd för ström. När du skruvar tillbaka det så passar du på att sätta dit en snabbkoppling till Ctek-laddare eller motsvarande så du kan ladda batteriet plätt-lätt.

Folk har laddat bly-batterier sen tidernas begynnelse utan att bränna ner hus och hem, det ska nog gå bra ska du se.


JO men i tidernas begynnelse när jag var ung och försöker ladda bilbatterier så gick allt möjligt fel. Nån gång kopplade jag plus och minus fel och smälte laddkablarna. Andra gånger har jag satt det rätt, men gnistor har sprutat som gjort mig rädd. Kan tillägga tt jag har "elfobi" sedan jag var liten och tog i ett lamputtag och fick 230v genom mig, så jag är utan att överdriva livrädd för el.

Därav att jag knappt vågar göra något som har med batteriet att göra. Kanske låter löjligt, men många har fobier, om de så är getingar, spindlar, ormar eller höga höjder, min är el.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
JO men i tidernas begynnelse när jag var ung och försöker ladda bilbatterier så gick allt möjligt fel. Nån gång kopplade jag plus och minus fel och smälte laddkablarna. Andra gånger har jag satt det rätt, men gnistor har sprutat som gjort mig rädd. Kan tillägga tt jag har "elfobi" sedan jag var liten och tog i ett lamputtag och fick 230v genom mig, så jag är utan att överdriva livrädd för el.

Därav att jag knappt vågar göra något som har med batteriet att göra. Kanske låter löjligt, men många har fobier, om de så är getingar, spindlar, ormar eller höga höjder, min är el.


Som sagt, ring en vän.
Du är så nojig med el att minsta simpla grej kan gå fel, och det är nästintill omöjligt att fjärrstyra någon ens med enkla instruktioner över ett forum när mottagaren är skraj intill gränsen för blockering.

Inget att skämmas över, vi har alla något vi är irrationellt skraja inför.
Jag ogillar strutsar. Vicious beasts!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top