powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Det är inte så att vid startögonblicket så ger bilgeneratorn en kraftigare strömstöt än en liten mc generator och om batteriet är slut så knäcker du laddkrets eller annat sköj på bågen?
Där har vi ju i alla fall en realistisk teori. Samtidigt borde ju elektronik i bilen som är ansluten kunna få samma problem, eller har man helt annan typ av skydd för sånt i bilar?
Fast bågens laddkrets behöver ju inte göra något, den ligger ju mellan generator och bilbatteri och har till jobb är att regulera generatorns 15-1xx volt till 14,y volt laddström, här ansluter vi en färdigregulerad laddningsspänning direkt till batteriet. Men annan elektronik kanske inte gillar spiken som kommer när man ansluter.
Från tidigare refererade andra tråden:
...
Min slutsatts är:
1) När man ansluter ett tomt mc-batteri till ett bilbatteri blir det rätt kraftig strömrusning, som sliter en del på batteriet. Det är ju inte rikigt byggt för att laddas fult på ett par minuter. Exakt 12V är det ju aldrig, ett fulladat batteri har väll runt 12 men ett tomt mycket mindre och resistansen i ett batteri är rätt liten -> hög ström
2) När man startat MC:n förssöker laddregulatorn höja spänningen till c.a 14.4V (optmalt för att ladda), men eftersom det hänger ett bilbatteri på också så får laddregulatorn köra för fullt för att försöka få upp spänningen. När du sedan kopplar bort bilbatterit fortsätter laddregulatorn för fullt ett väldigt kort tag innan den reglerar ner strömmen för att hålla spänningen på 14.4. Vi har alltså en spännings topp här. Dom små glödlamporna är mer kännsliga för spännings spikar (eftersom dom har mindre massa i tråden) och brinner upp.
2) här är intressant. Fast då skulle det vara VÄRRE att inte ha bilens motor igång då det innebär att laddregulatorn försöker ladda även det batteriet och skulle ha en inbyggd fördröjning som gör att man fortsätter att ge något för hög spänning ett kort tag. Detta lär inte vara något problem för batteriet, men kanske för någon elektronik?
Last edited: