Sprucken Plasma ruta...

Drutten

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Super Tom 50cc,Honda XR 80cc,ATV 150cc,Arctic Cat H1 06:a Monster,Yamaha R1 04:a med extra allt såld..:-((, KTM SXF 250 06:a..
Vad göra....., fick hem min efterlängtade Plasma (LG 42 PC1RR) för 2 veckor sedan som jag beställde av Tecnistore på nätet....

Så i går lyckades min son på 2år skicka in en leksak rätt in i rutan...:näsblod :brinnerup så att den sprack i ena hörnet vilket resulterade i att tv:en bröt i hop.....:huvet , tror att denna Plasma är lite känsligare eftersom den inte har något frontglas för att slippa brummande fläktar....

Så vad faaan gör man när man dessutom inte tecknade någon extra drulleförsäkring och inte har en Allriskförsäkring utöver hemförs ??, hemförs gäller ju bara typ brand, stöld, ej egen vållade skador......

Har frågat på Hemmabio firman om man kan byta ut front "glaset" men dom säger att det bara är att skrota den.....:confused:

Är det någon som har ett riktigt bra tips att ge ???, belöning utfärdas.....:gnissla

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag hade sagt att jag precis pakat upp den och att den var skadad vid leverans...

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Nej vad fan ! Du verkar ha flyt med dina prylar, värre än mig t.o.m! Jag skulle göra precis som Simp sa här ovan, leveransskada... om de undrar varför du inte hört av dig tidigare så kan du åtminståne PROVA att säga att du varit bortrest/inte haft tid att packa upp den innan.

Lycka till iaf!

Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Det här är exakt varför van SKA sköpa en extraförsäkring tillsammans men apparaten. Förstår inte folk som säjer nej och att det bara är skit. En sprucken ruta kostar mer att laga än att köpa en ny. Trist!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Långa farbron skrev:
2576512 Fraktskador skall anmälas inom 8 eller om det var 12 dygn annars tar dom inte emot det.

Det låter mycket konstigt, så här står det i KKL:

Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.
I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.

Sedan att det är ett bedrägeri i det här fallet att åberopa reklamationsrätt är en annan sak, varför säljaren ska betala för en otämjd tvååring förstår jag inte alls faktiskt.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Markus skrev:
2576529 Det låter mycket konstigt, så här står det i KKL:

Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.
I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.

Sedan att det är ett bedrägeri i det här fallet att åberopa reklamationsrätt är en annan sak, varför säljaren ska betala för en otämjd tvååring förstår jag inte alls faktiskt.

Konsumentköplagen har väl knappast med fraktbolagets åtagnade att göra mer än ägande och ansvarsrätten och var/när ägandet övergår till respektive part.

Fraktbolagets avtal med försäljningstället är väl det som är intressant i detta fallet,vad har dom kommit överens om när det gäller fraktskador osv.

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Skenförsäkring brukar det ju va dödsstraff på här, men försäkringsbedrägeri är tydligen helt ok. Personligen bryr jag mig inte, men lite konstigt är det ju.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
TurboJugend skrev:
2576611 Skenförsäkring brukar det ju va dödsstraff på här, men försäkringsbedrägeri är tydligen helt ok. Personligen bryr jag mig inte, men lite konstigt är det ju.

Reagerade på exakt samma sak. Första rådet killen får är att göra bedrägeri och låta nån annan betala för vad hans son gjort. Stabilt. :confused:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Folk klagar på skenförsäkring, men när det gäller försäkringsbedrägeri i annan form ja då är det fritt fram...
Ja dubbelmoral är som den är.

Jag hade dock med försökt säga det var fraktskada etc.
Men då klagar jag inte heller på skenförsäkrare.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
TurboJugend skrev:
2576611 Skenförsäkring brukar det ju va dödsstraff på här, men försäkringsbedrägeri är tydligen helt ok. Personligen bryr jag mig inte, men lite konstigt är det ju.

Håller med. Det är helt okäj och att ljuga i detta fallet, istället för att ta det på hemförsäkringen och den självrisken som det inbegriper. Jodåsatt..

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
TurboJugend skrev:

Att dubbelmoralen trivs och frodas nå ofantligt här på sporthoj är väl ingen stor hemlighet?!

Jämför bara denna tråd med tråden om falskleg.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
FreddaAbborre skrev:
2576751 Att dubbelmoralen trivs och frodas nå ofantligt här på sporthoj är väl ingen stor hemlighet?!

Verkligen inte.

Nästa gång nån kraschar sin nya halvförsäkrade hoj, så är det bara att dumpa den i en sjö och säga att den blivit stulen.. Efter man tagit reda på grejerna som man kan sälja förstås.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
TurboJugend skrev:
2576788 Verkligen inte.

Nästa gång nån kraschar sin nya halvförsäkrade hoj, så är det bara att dumpa den i en sjö och säga att den blivit stulen.. Efter man tagit reda på grejerna som man kan sälja förstås.

:yoparty :banana :yoparty :banana

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Skaffa dig en allrisk försäkring till nästa gång ialla fall.. :tummenupp

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Santo skrev:
2576506 Det här är exakt varför van SKA sköpa en extraförsäkring tillsammans men apparaten. Förstår inte folk som säjer nej och att det bara är skit.

Allriskförsäkring är billigare eftersom du har en försäkring till alla prylar och incidenter. Försäkringen man köper till är svindyr om man kontrar det mot vad man får.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
juha01 skrev:
2576834 Allriskförsäkring är billigare eftersom du har en försäkring till alla prylar och incidenter. Försäkringen man köper till är svindyr om man kontrar det mot vad man får.

Nej du har fel. På allriskförsäkringen får du räkna med en självrisk på 1000-1500 kr. Utöver det har du avskrivning och hos försäkringsbolagen räknas avskrivningen från dag 1 och med mellan 30-40% per år och ibland även mer beroende på typ av produkt. Dessutom täcker inte dessa småfel, sprickor, glapp m.m. utan täcker bara totalskador.

På de extraförsäkringar man kan köpa har du ingen avskrivning och en självrisk på 100 kr och den täcker småfel. Premien på 5 år brukar vara 12% av köpsumman. Jag personligen vet av stor erfarenhet att den är billigare och har ett bättre skydd och skulle alldrig köpan en 40"-tv utan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Långa farbron skrev:
2576596 Konsumentköplagen har väl knappast med fraktbolagets åtagnade att göra mer än ägande och ansvarsrätten och var/när ägandet övergår till respektive part.

Fraktbolagets avtal med försäljningstället är väl det som är intressant i detta fallet,vad har dom kommit överens om när det gäller fraktskador osv.

Jodå, kkl gäller även tjänster så som transport. Om fraktbolaget har agerat på uppdrag av säljaren av produkten och de har andra villkor så är det mellan dem, inget konsumenten behöver bry sig om. Alltså kan konsumenten, i det här fallet trådstartaren, reklamera detta enligt kkl. Förutsatt ett rymligt samvete förstås. (Vilket är en helt annan diskussion).

Solid snake

Guest
Släng TV'n, sälj ungen, köp ny TV, problemet löst.

OBS, ironi.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...