Sr-motor

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Problemet med portning.
Finns så många teorier och hypoteser som motsäger varandra, att ju mer man lär sig, ju mindre begriper man.
Särskilt med tanke på att två diametralt motsatta teorier kan ge samma resultat..

Råkar man på någon riktigt duktig (som ovanstående) så kan man alltid blanda in tvåtaktare och sidventilare.
Lämna inte offret ensam efter detta..

Varför är alltid det som verkar enkelt så svårt när man väl börjar lära sig?
 

Dr.Bike

Guest
Problemet med portning.
Finns så många teorier och hypoteser som motsäger varandra, att ju mer man lär sig, ju mindre begriper man.
Särskilt med tanke på att två diametralt motsatta teorier kan ge samma resultat..

Råkar man på någon riktigt duktig (som ovanstående) så kan man alltid blanda in tvåtaktare och sidventilare.
Lämna inte offret ensam efter detta..

Varför är alltid det som verkar enkelt så svårt när man väl börjar lära sig?

Det där var oerhört klokt sammanfattat.
Samma som jag brukar säga när unga hetsporrar kommer och frågar: "Vilken är bäst? den eller den?"
Så blir oftast svaret:
Det beror på.

Inget är enkelt, och ffa aldrig svart eller vitt.
Olika läror står ofta mot varann. Just nu är hallelujaordet plastning i trimvärlden.
"Kan du plasta?" är oftast öppningsfrågan numera...
Jovisst brukar jag svara. Men vad ska du med det till?
(Det är såklart elakt att fråga så, för kunden har ju givetvis ingen aning, men har iaf hört att plastning ger mest effekt!)
Och så KAN det ju som sagt vara...men det beror på.
På vad killen ska ha hojen till t.ex

Ju mer man vet, ju mindre vet man, eller iaf blir ett ehälligt, snabbt och absolut svar omöjligt att avge.
Jag säger inte att jag vet mycket. Men tillräckligt för att det ska komplicera det hela, och göra att livet aldrig blir så enkelt som man önskar!

Huvudet på spiken Skrotnisse! :bow
 

Dr.Bike

Guest
Färdig

Det färdiga resultatet.
 

Bifogat

  • Färdiga toppen 1.jpg
    Färdiga toppen 1.jpg
    135.3 KB · Visningar: 1,798
  • Färdiga toppen 2.jpg
    Färdiga toppen 2.jpg
    134.3 KB · Visningar: 284
  • Färdiga toppen 4.jpg
    Färdiga toppen 4.jpg
    131.6 KB · Visningar: 2,061
  • Färdiga toppen 5.jpg
    Färdiga toppen 5.jpg
    137.1 KB · Visningar: 1,613
  • Färdiga toppen 6.jpg
    Färdiga toppen 6.jpg
    137.3 KB · Visningar: 1,920
  • Färdiga toppen 3.jpg
    Färdiga toppen 3.jpg
    135.9 KB · Visningar: 272

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Riktigt fint resultat, du lägger lite väl mycket energi och tanke på dina toppar kan inte bli bra timlön. Borde eg skicka en hel hög till dig så du har något att göra det närmsta halvåret:D
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Mycket fint och välgort gjort jobb! ja ser nått jag verkligen gillar med toppen... eller snarare vad du gjort med den. (blästrat kanalerna):tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Riktigt fint resultat, du lägger lite väl mycket energi och tanke på dina toppar kan inte bli bra timlön. Borde eg skicka en hel hög till dig så du har något att göra det närmsta halvåret:D

Det har du rätt i broder!
Men tack iaf för ditt omdöme :bow

Detta är ju eg. en enkel (i teorin iaf) portning! :D
MEn men... bilderna blev officiella, det som inte skulle bli en tråd blev det, och lök på laxen gör att man spänner bågen, och sen vill man ha nöjda kunder. (killen som ska ha den här vet iofs att det är mer showcase att göra det så här snyggt)
Men men, sen vill man ju utvecklas själv oxå.
Jag har testat några nya ideér på denna topp samt olika bearbetningsmetoder samt designideér. Så jag kan näppeligen ta betalt för allt mitt eget experimenterande heller nej.

Här kommer btw en liten "före" och "efter" bild ur samma persspektiv, men jag har ingen riktigt grisig "före" bild tyvärr, då jag helst inte tar i sånt så här har jag redan lyckats krafsa rent förbränningsrummet, som var helt igenkolkat, och även torka ur kanalerna med rengöringsmedel för att se "vad som komma skall". :)

Men man får ett visst hum om att det varit "lite" att göra iaf när man ser bilden...
Kan ta en där toppen sitter på den orörda cyllen!
 

Bifogat

  • Färdiga toppen innan.jpg
    Färdiga toppen innan.jpg
    130 KB · Visningar: 254
  • Färdiga toppen 1.jpg
    Färdiga toppen 1.jpg
    135.3 KB · Visningar: 248
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Mycket fint och välgort gjort jobb! ja ser nått jag verkligen gillar med toppen... eller snarare vad du gjort med den. (blästrat kanalerna):tummenupp

Jepp - blästring är "standard" finish hos mig.
Jag skulle endast leverera polerade kanaler under pistolhot!
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jepp - blästring är "standard" finish hos mig.
Jag skulle endast leverera polerade kanaler under pistolhot!

Låter bra PA... detta är även en standard i mitt garage!
Jag hadde för mig att du inte ville blästra pga smuts men det måste varit brinken.
 

Dr.Bike

Guest
:D
Ja säger bara som jag redan sagt om två ventilat ...
Ljudet, ljudet lyssna och njut!!!
Snarket vid avslag är grymt gott.

Helt riktigt!
Det finns nåt ursprungligt. Enkelt. Rogivande, och kontemplatoriskt med en 2v stånka.
Enkel och begriplig teknik.
Basic.
Jag gillar den här!
(får nog köpa en sån här senare... :))

Idag fick ventilkåpan sig en uppblankning oxå så nu är det så fint så fint.
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Vad kostar ett likartat jobb på en likadan motor?
Håller på o leker lite med en sr400 nämligen. =)
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Du får hålla till i den låsta SR-klubben hörru ;) Detta är min motor...bara min :D

Du är inte medlem där eller? Hur snål får man lov o vara? Du plöjer visst ner en massa pengar på nån enstaka HK men inte kan du hosta upp pengar för ett ynka medlemskap. pffff, SNÅÅÅLIS!! =P
 

Dr.Bike

Guest
Sådärja!
Så anlände äntligen den nya cyllen, högkompkolven, nya flatlusförknasaren och insugsgummit med fläns.

Tillpassat, urfräst, kapat och moddat så passar det som ett hålfotsinlägg! :)
 

Bifogat

  • Gasaren på.jpg
    Gasaren på.jpg
    136 KB · Visningar: 226
  • Gasaren in i kanalen.jpg
    Gasaren in i kanalen.jpg
    134.3 KB · Visningar: 245

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sådärja!
Så anlände äntligen den nya cyllen, högkompkolven, nya flatlusförknasaren och insugsgummit med fläns.

Tillpassat, urfräst, kapat och moddat så passar det som ett hålfotsinlägg! :)


Snyggt!
Det är just det där som är så mysigt med att trimma 2-ventilsstånka: Man kan obekymrat lägga ned sin själ på varje detalj utan att först behöva fråga sig om man orkar hålla samma ambitionsnivå på 3 cyllar till, plus att man slipper jobbet att matcha förbränningsrumsvolym och flöde exakt lika på alla 4 cyllarna. En massa repetitivt grisjobb på radfyror, i synnerhet med 4 ventilstoppar.

På 2V-stånka har man dessutom oftare råd att köpa den finaste förgasaren eller den exklusivaste staken eller den dyraste rejskolven osv osv, eftersom man bara behöver en av varje. Det är meditativt! :D

/J
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Snyggt!
Det är just det där som är så mysigt med att trimma 2-ventilsstånka: Man kan obekymrat lägga ned sin själ på varje detalj utan att först behöva fråga sig om man orkar hålla samma ambitionsnivå på 3 cyllar till, plus att man slipper jobbet att matcha förbränningsrumsvolym och flöde exakt lika på alla 4 cyllarna. En massa repetitivt grisjobb på radfyror, i synnerhet med 4 ventilstoppar.

På 2V-stånka har man dessutom oftare råd att köpa den finaste förgasaren eller den exklusivaste staken eller den dyraste rejskolven osv osv, eftersom man bara behöver en av varje. Det är meditativt! :D

/J

Tackar ;)

Dä liggermöe i varru säjjer pöjk!
Faktiskt en av de trevligare motorer jag jobbat med, av just de anledningar som du räknar upp.

Nu är iaf cyllen på borrning/honing och sedan är det hopplock.
Få se om vi kan få till en trevligare kam oxå, den skulle s.a.s göra skillnaden.
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Snyggt! :)


Ingen som vill köpa en SRX 600 att leka med kanske? ;)
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top