Sr-motor

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nänä, suveränt caferacerobjekt !
Jag var på vippen att köpa en dylik för ett antal år sedan, synd...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hade den haft trådekerhjul så...
Men nej...jag är Hondaman och letar isf upp en GB500 Clubman med nyss nämda hjul! Googla och dreggla.
En kompis körde XBR500 tidigare.
Tror att det är samma motor som GB500.
Vet inte hur en sådan är att jobba med.
Fyra ventiler, radiella.
Trevlig motor annars, dock var den aldeles för klen för chassiet.
Dessutom uppenbart överviktig.
 

Dr.Bike

Guest
En kompis körde XBR500 tidigare.
Tror att det är samma motor som GB500.
Vet inte hur en sådan är att jobba med.
Fyra ventiler, radiella.
Trevlig motor annars, dock var den aldeles för klen för chassiet.
Dessutom uppenbart överviktig.

LÅter som en personbeskrivning av mig...

Men om du glanar på min aatar så ser du just dessa radiella ventiler :)
RFVC som konceptet förkortas på Hondaitiska.
Jag har ju själv tjackat en XL600 och det var första RFVC´n som sedan dess varit ett stående koncept på de luftkylda stånkorna från honda.
Återupplivat och avdammat iom lanseringen av hondas "snällmotard" FMX.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Sådärja!
Så anlände äntligen den nya cyllen, högkompkolven, nya flatlusförknasaren och insugsgummit med fläns.

Tillpassat, urfräst, kapat och moddat så passar det som ett hålfotsinlägg! :)

Mycket läckert...:tummenupp
Nu börjar vi prata riktiga grejer ... köp en bra kam så kommer den att vara underbart rolig både körmässigt och i LJUDET!!!:D

Nu ser man lite mer av svanhalsformen på insuget, det ser bra ut!!!

Hur stor är förgasaren? ventilerna?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
LÅter som en personbeskrivning av mig...

Men om du glanar på min aatar så ser du just dessa radiella ventiler :)
RFVC som konceptet förkortas på Hondaitiska.
Jag har ju själv tjackat en XL600 och det var första RFVC´n som sedan dess varit ett stående koncept på de luftkylda stånkorna från honda.
Återupplivat och avdammat iom lanseringen av hondas "snällmotard" FMX.
Jo.
Men mn mening med inlägget var snarare att påpeka att hondamotorn inte passade in i den tidigare disksionen om lättportade/trimmade tvåventlilstånkor.

Dessutom så tror jag att XR500 var tidigare - Kom på medans jag skrev att XL600 och XR500 kom samtidigt.
Varför raderade jag inte?
För att jag vill påpeka att jag har en tidigare XR500 UTAN radiellt ställda ventiler!
Fanns bara något år.
Ovanligt och betydligt sämre.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag är imponerad.
Så fin finish.
Man skulle kunna äta soppa direkt ur den uppochnervända toppen.
 

njelger

Guest
Om du får lust så skicka ett PM.
Har en som min sambo köpte när hon skulle ta hojkort för ett par år sedan, projektet har sedan dess lagts på is och hojen bara står i garaget...

ska bara sälja frugan gsx400 som vi köpte när hon skulle ta hojkort för ett par år sedan, projektet har sedan dess lagts på is och hojen bara står i garaget :D

men absolut intressant.
 

Stewardess

Står på en fot...
Gick med
26 Dec 2007
Ort
Solna
Hoj
Ska sälja
Ja, ibland funderar man på om man verkligen inte skulle behålla sin lilla plutt...
 

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Jepp - blästring är "standard" finish hos mig.
Jag skulle endast leverera polerade kanaler under pistolhot!

Förr skulle det vara blanka kanaler och nu "riviga" - jag förstår resonemanget för båda tillvägagångsätten.
Men har det gjorts någon "mätning/prov" - att det blir någon skillnad i praktiken?
 

Dr.Bike

Guest
Förr skulle det vara blanka kanaler och nu "riviga" - jag förstår resonemanget för båda tillvägagångsätten.
Men har det gjorts någon "mätning/prov" - att det blir någon skillnad i praktiken?

Ja det har gjorts mätningar!
Skillnaden (vilken skillnad talar vi om till att börja med?) om vi nu talar om effekt, eller ännu mer exakt toppeffekt, skiljer sig inte nämnvärt åt.
Den råare ytan vinner endast med nån %
(återkommer till varför)

MEN! Det är HUR effekten levereras som är skillnaden

I stora drag kan man säga att bensin tillåts kondensera på blanka väggar, och kraftflödet blir ojämt upp till en nivå där laminärflödet* blir såpass stort att inga droppar bildas/tillåts bildas pga den relativa hastigheten de har när de kommer in i laminärflödet.
I klartext: på högre varv märks det inte lika mycket.

Men på låga varv och mellan kan maskinen gå uselt och leverera dålig effekt trots relativt hög/fet blandning.
Detta pga dålig förgasning.



*laminärflöde: I skiktet närmast ytan, bildas ett skikt. Boundary Layer. Här står gasen/luften alltid helt still. (jo! det gör den :)) Och det är därför som ytstrukturen inte påverkar toppeffekten nämnvärt.
Men beroende på val av (rätt) ytstruktur kan man skapa små mikroturbulenser i dessa gropar.
PÅ dessa turbulensvirvlar "rullar" den framrusande gasmassan närmast friktionslöst. Så ibland är turbulens bra!
Sen vill man skapa det laminära (ostörda icke turbulenta flödet i porten i den övriga gasmassan), och detta åstadkoms främst genom en klok portutformning, där man undviker de stora turbulenserna så mycket det bara går, eftersom de är flödeshämmande.

En grov ytstruktur kan även hjälpa till att riva sönder bensindroppar och göra dem till allt mindre enheter. Aerosoler. Ju finare, desto säkrare antändning av gasmassan/volymen och i slutändan jämnare och mer effekt.
 

Bifogat

  • laminar.gif
    laminar.gif
    11.4 KB · Visningar: 106
Last edited:

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Allt flöde i en förbränningsmotor är turbulent. Till och med i de hastigheter som man får på flödesbänken är flödet turbulent.
Erland.
 

Dr.Bike

Guest
För att förtydliga för dem som i andra trådar visar att de med flit läser det jag skriver här som fan läser bibeln:
Vi talar alltså om ytstruktur på kanalväggar ENDAST här.
Vi diskuterade polerat kontra en grövre struktur.

Vi diskuterade INTE huruvida luften är turbulent i sin helhet eller inte, vilket även ett barn kan förstå att så är fallet i en kanal i en topp, då kanalen kröker, och innehåller diverse fasta hinder såsom ventilskaft osv.
Det min bild visar är ett idealtillstånd, för att visa skillnader.

Självfallet skulle jag ju såklart redovisat att ytstrukturen oxå har en inverkan på "släppet" vid just radier, och att en grövre struktur har bättre egenskaper än en slät.
Men vissa saker som t.ex detta är ju lite "yrkesmannens hemligheter" och jag antar att jag väl inte kände för att redovisa även det.
Vad vet jag.

Jag ber om ursäkt för denna oerhörda miss, då jag inte tyckte att ämnet i sin helhet behövde tömmas ut, och jag tyckte att Triumph00:s fråga redan var besvarad.
Men jag tänkte mig då såklart inte för... jag borde insett att jag inte bara skulle gett en del av svaret.
Jag skulle förståss haft med mig även den avhandling om just laminärflöde från Lunds Universitet, som jag själv hade som förebild för den lilla egna populärvetenskapliga presentation jag satt ihop i ämnet, och jag borde såklart skrivit ett 54-sidigt svar med källhänvisningar och exempel.
Ja t.o.m den gamla italienska artikeln jag en gång hade om polerat kontra "ruff" yta, med tillhörande effekt-tester osv.

Det var alltså inget försök att täcka in hela bilden här.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top