SR500 Caféracer "resurrection"

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Krängde mina Advantige 18 tummare utan däck för 800 kr. (som satt på A4:an)
Så det måste finnas fler idioter där ute som kräger till underpris :D

View attachment 376460

Det var ju ett betydligt mer humant pris än de typ 4-5 tusen jag har hittat. Blir väll till att tokpruta och köpa billiga däck eller nått. Ska se om jag kanske kan köpa 4 18 tums R-fälgar av en polares lillebror, han har ju vatt i Thailand så han kanske behöver pengar när han kommer hem.:hihi

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Jaha, här sitter jag igen med ett skadat finger som hindrar mig från att mecka med hojen.
Detta är 3:e gången det händer! Samma hand dessutom!
Som tur är kom farsan över med diverse grejer och lappade ihop fingret samt konstaterade att det inte behöver sys. Något som är bra i alla fall.
Börjar fan fundera på om hojen ska monteras ihop, just nu känns det inte som att saker och ting vill gå min väg. :freaky
Får se hur det ser ut om ett par dagar helt enkelt.

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    227.5 KB · Visningar: 149

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
USCH! Sida två och inget har hänt på hur länge som helst! I jämförelse med Zäta, EST och Arnold så står jag ju stilla.:gnissla
Det händer mer i din tråd än i min i vart fall. :D
Jag är lite låst med mitt projekt för tillfället för fläkten måste installeras
och för att den skall installeras så måste jag ta golvet (ovanpå verkstaden)
med mig i processen. Sen blir det inköp av TIG-svets och gasflaska och först
då kan jag komma igång på allvar. Blir inget första Maj för mig. Men det fixar
säkert du, gott om tid tills dess. :)

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Nu är det jag igen. Ville bara säga att om 86 dagar så är det 1:a Maj. :)
E fingret läkt nu eller?

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Nu är det jag igen. Ville bara säga att om 86 dagar så är det 1:a Maj. :)
E fingret läkt nu eller?

Fingret är nästan helt återställt. Tyvärr har jag helt tappat motivationen. Var ut i garaget innan idag och tänkte ta tag i något (av alla hundratals saker som behöver göras) men ledsnade, släckte och åkte hem igen.
Just nu känns det som att de bara är tråkiga saker som kostar pengar. Typ renovera bromsoken, något som landar på drygt 600:- bara för några oringar och damasker.:3freak
Att det är under 10 grader i garaget gör ju inte saken bättre heller tyvärr. Hoppas att jag kan komma tillbaka in i matchen och bli klar dock.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Fingret är nästan helt återställt. Tyvärr har jag helt tappat motivationen. Var ut i garaget innan idag och tänkte ta tag i något (av alla hundratals saker som behöver göras) men ledsnade, släckte och åkte hem igen.
Just nu känns det som att de bara är tråkiga saker som kostar pengar. Typ renovera bromsoken, något som landar på drygt 600:- bara för några oringar och damasker.:3freak
Att det är under 10 grader i garaget gör ju inte saken bättre heller tyvärr. Hoppas att jag kan komma tillbaka in i matchen och bli klar dock.
Spruckna grejer till oken eller?
Om o-ringarna är stretchade kan man fixa om pengarna tryter.
Men det är väl de som är de billiga av dem. Sen vetifan om jag hade gjort så,
bromsar är ändå viktiga.
http://www.motoobsession.com/MO_Tech/seals-gaskets/o-ring-repair.aspx

Kände igen det där med kallt i mekverkstaden. Man tappade sugen. :gnissla

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Spruckna grejer till oken eller?
Om o-ringarna är stretchade kan man fixa om pengarna tryter.
Men det är väl de som är de billiga av dem. Sen vetifan om jag hade gjort så,
bromsar är ändå viktiga.
http://www.motoobsession.com/MO_Tech/seals-gaskets/o-ring-repair.aspx

Kände igen det där med kallt i mekverkstaden. Man tappade sugen. :gnissla

Ett av oken hade kärvat igen totalt. Skulle inte bli förvånad om grejerna är original, de är i alla fall 10 år gamla. Fick pris från lokala handlaren på ungefär 600:- för två ok. Har kollat Ebay men inte hittat något som är avsevärt mycket billigare heller tyvärr. Begriper inte riktigt hur det kan vara så förbannat dyrt med dessa grejer. Nock för att hojar är "nöjesfordon" och bilar är "bruksfordon" men ibland är det ju för fanken 1500% dyrare med hoj-delar.:huvet

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Liiiiten update.

Som sagt, en liiiten update.:D
Tog hem mina bromsok från den 8 grader varma verkstaden häromdagen och har börjat strippa dem på färg. Biltemas färgborttagning, som är 100% biologiskt nedbrytbar för övrigt, fungerar över förväntan.
Dessvärre så tror jag att båda kolvarna behöver bytas ut då de har gropar i sig och den ena har även en del rost längst in och inuti. Den ena går eventuellt att rädda men det känns som att två kit med helt nya delar kan vara en god investering. Bromsar är ju trots allt viktiga saker.:D
Men först och främst måste luftningsnipplarna fixas, tror de kan orsaka en del problem då i alla fall en ser ut att vara sneddragen och eventuellt måste den borras ut och hålet gängas om. Hoppas att det går bara, annars är det riktigt tråkigt läge.:gnissla

Bifogat

• bild 2 (6).jpg
    bild 2 (6).jpg
    225.9 KB · Visningar: 192

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nu e du på G Rally!

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
8 grader är inte fy skam. Jag är sniken och kör på cirka 11.
Men det är rena himmelriket mot innan. Framför allt, ingen fukt. :)

Oken låter inte speciellt friska. Verkar inte lätt att hitta billiga
beg heller. Jag körde ett sök på ebay. Så kör på och rädda vad som
räddas kan. :tummenupp

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Det är faktiskt fuktigt i mitt garage trots elementet. Vad gäller begagnade ok så tycks de vara värda sin vikt i guld.
Du kan ju få en uppsättning ok från valfri 5 år gammal sporthoj för priset av ett, sjaskigt ok med torrsprucken slang till en SR.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Håller också på med mina bromsok för tillfället, jag blästrade mina och målade med bromsoks-färg, ingen show-yta direkt då det applicerades med pensel, men det duger nog :D

Ang kolven, som kawa skrev, lite nya packningar och en ordentlig rengöring i oket och på kolven så ska det nog fungera alldeles ypperligt! Om din kolv ser ut som en kopp (vilket nog är absolut vanligast) så är rost inne i koppen helt naturligt om du tänker efter, perfekt ställe för kondens/fukt att lägga sig o äta av materialet. Så där gör det inte jättemycket om det är ytrost.

Kör hårt! :D

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Skulle tro att vi har samma ok på våra hojar. Verkar som att Yamaha använde dem på samtliga hojar i typ 10 år.:D
Ja, koppen är rostig inuti men även lite på "utsidan". kolven satt fast helt på vänstra oket (original) medan det eftermonterade på högersidan funkade. Får ta och ge mig i kast med oken någon dag, ska bara köpa lösningsmedel till färgen.

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Det är bara till att trycka i lite tyckluft så poppar kolver ut...men akta fingrarna bara ! :hihi

Fan Rally...nu måste du posta nått kul ! Kom igen nu grabben..:tummenupp

Last edited:

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Tror jag får sätta tryckluften i munnen så tummen ploppar ut!
Jag vill också posta något roligt, eller i alla fall framsteg, men jag gör fan inget annat än att arbeta! Förhoppningsvis så kan det ju innebära att jag faktiskt får lite pengar i fickan så jag kan beställa delar till hojen.:D

johkla

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2012
Hoj
1981, Honda CB400N
Hallå du! Ser ut som du får till bygget riktigt bra! Tänkte ta ner min hoj till Lund rätt snart. Ska definitivt försöka lösa säkringsplattan under sadeln såsom du gjort. Dock ingen speciellt vidare elektriker så de blir la frisk kopplat, hälften brunnit på den fronten! Ser ut att ta sig riktigt bra iallafall! Hade vart kul att se den sen till sommaren eller tidigare!

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Nu jävlar lossna tummen! :D återgått till en mer normal arbetsbörda och jobbar endast kvällar för tillfället så idag var jag förbi garaget en sväng! Resultat av ett par timmar; framhjul med allt tillhörande monterat. Bakhjul avfettat, tvättat och monterat. Alla axlar är smorda med kopparpasta och distanser med mera är någorlunda rengjorda! Kommer antagligen inte vara körklar till första maj men det ser ordentligt mycket ljusare ut nu! Ska se om jag kan få hem grejer till bromsoken så de kan göras vid också. Det tråkiga är att jag antagligen åker på att köpa nya däck då bakdäcket mer eller mindre är helt slut och förövrigt är säker båda två minst 10 år gamla.
Bilder kommer i kväll när jag är hemma från jobbet :)

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum