SSOTYA 2007 - Byggtråd

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Lägesrapport... 31/12

Jag har gjort..... eller kommer..... eller nä, inte ett piss har hänt sen sist :mad:
Blir iaf. att köpa en ny svets efter nyår och låsa in mig i garaget i en månad...

God forsättning!
Linus
 

Bifogat

  • PICT0040.jpg
    PICT0040.jpg
    90.8 KB · Visningar: 41
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
granath_ skrev:
2677832 korrekt :huvet

hehe, älska mig för mitt extremt underbart sköna paint-bygge :yoparty
det finns jue iaf hopp för att de kan bli något possetivt av szren..

dock har jag kommit på ett problem, hojjen är jue byggd på en 250 ram & är jue relativt liten. risken finns väl att om jag köper en bakdel från r1 -02/03 (som jag är förälskad i) att den blir på tok för stor på szren ?
vad tror ni ? nå annat förslag på en liten "smäcker" bakdel ? :)

sätt sågen i bakdelen om den blir för bred/lång. Sen får du gå på den med spackel och glasfiber.
 

Gabor

Guest
Oki, då anmäler jag mig åxå efterssom jag nu har en ledig dag.

--------------------------------------------------------------------------

Brist på tid blev att hela hösten gick till samboförfarande, flytt, ombyggnad och renovering av hus.

Men nu är jag igång...

Så utgångsmaterialet blir en oldschool gixxer 1100- 88

Ett ruttet objekt som stått i en lada ett par år, skitig, full av spindelnät och ej startbar.... ...men billig.13000:-
Nytt bakdäck å battri var det i alla fall.....sen skulle det vara lite godis i motorn enligt säljaren....jag var skeptisk....

Så nu river jag skiten idag, började vid lunch, klar 1900, då var även motorn i molekyler....mutermaskin är skönt.

Passade på att riva så mycket som möjligt av motorn när den fortfarande var i ramen, lättare att hantera....

Planen är att stoppa i singelside från traja daytona samt gaffel från densamma.

Återkommer efter nyårshelgen...
Uppladdade bilder
 

Bifogat

  • mc byggbilder, bilsportmässan-06 019.jpg
    mc byggbilder, bilsportmässan-06 019.jpg
    67.1 KB · Visningar: 39
  • mc byggbilder, bilsportmässan-06 020.jpg
    mc byggbilder, bilsportmässan-06 020.jpg
    74.5 KB · Visningar: 46
  • mc byggbilder, bilsportmässan-06 027.jpg
    mc byggbilder, bilsportmässan-06 027.jpg
    79.8 KB · Visningar: 53
  • mc byggbilder, bilsportmässan-06 029.jpg
    mc byggbilder, bilsportmässan-06 029.jpg
    75.6 KB · Visningar: 58

Gabor

Guest
PÅ t, igen...

..kunde inte stilla min nyfikenhet...kom hem för 20 minuter sedan, klurade på hur jag ska få Daytonagaffeln att passa... ...fan va enkelt det blev...
men det avslöjar jag inte här.. .

Sidesvingen är klurigare, hela 4 CM FÖR BRED I INFÄSTNINGEN....

Det blir att fräsa av 5 mm på vänster, hela 35 mm på höger sida, ,
svarva ett nytt lagerhus å svetsa i den i svingen....voila, klart..

Ramen snyggas till där kedjan ska passera å större hål fräses för svingbult, kedjan linear med utgåendeaxel....

Motorn var en lyckträff....inte en trimgrej i , helt original och HELT OSKRUVAD.. hur många såna finns det kvar i sverige.. ..verkar vara originalmotorn som blev tillbaksmonterad innan förra race ägaren sålde den. Växellådan såg nästan ny ut, inte en vändkant i cylindern, kammarna utan pitting, länge sedan jag såg en så fin gixxer motor...

Har liggande RS 36or, porta topp å en borrad 1127cylle, som ska ge 1168 med 1052 veven. Grenröret hittade jag i gömmorna, Yoshimura track, sen blir det en egen tillverkad burk undermotorn, utseende som en bellypan, korta utblås på var sida om bakhjulet straxt bakom motorn.....

Får ju inte förfula bakdelen på denna enkelsvingmaskin....

Min ena son ska motivlacka skapelsen sedan svart å rött, Ming Dynastin ska ge fantasi till denna hoj, funderingar på 3D grafik, min andra son har lite ideer på det som han visade med ett grafikprogram han laborerar med...

Den tredje sonen hotade med att köra skiten ur den sen....
 

Gabor

Guest
Wiseguy skrev:
2682657 Gabor, ser lovande ut :tummenupp

Tackar, fick massor gjort igår, total nerrivning av en gixxer på knappa 6 timmar, helt ok tycker jag. Motorn kollad åxå, såg helfin ut inuti.

Hur går det för ditt proj ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Gabor skrev:
2682763Hur går det för ditt proj ?
När det gäller projekt så saknar man nästan alltid en av följande saker:
-Tid
-Pengar
-Engagemang/Lust

Just nu är det tiden som fattas. :D
Det kommer förhoppningsvis bli lite bättre framöver nu när julenstressen är borta.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Gabor skrev:
2682516sen blir det en egen tillverkad burk undermotorn, utseende som en bellypan, korta utblås på var sida om bakhjulet straxt bakom motorn.....

Får ju inte förfula bakdelen på denna enkelsvingmaskin....

Alternativt dra seatpipes a'la Ducce 916? Ser RIKTIGT bra ut med Daytonasvingen på, det blir nog kalas det där! :tummenupp
 

Gabor

Guest
imaster skrev:
2682902 Alternativt dra seatpipes a'la Ducce 916? Ser RIKTIGT bra ut med Daytonasvingen på, det blir nog kalas det där! :tummenupp

Jo, hade funderingar på det åxå,en stor platt burk med ett stort ovalt hål ...

Får se, beror på vad som kommer att se bra ut...:tummenupp .

:arsele är inte uttänkt ännu, det får ge sig under resans gång....:tuttar inspirerar, så bulligt kan det bli, då är dubbla burkar helt rätt .

Denna Spondon inspirerar starkt igen...
 

Bifogat

  • spondon gixxer.jpg
    spondon gixxer.jpg
    7.1 KB · Visningar: 481

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
fahrenheit skrev:
2678560 tycker att baken var i rätt vinkel men på tok för lågt placerad...
tycker även att du skulle korta din dämpare något (så blir din paintbild perfekt :D) hoppas att du kommer så nära din vision som möjligt!

som du ser på framlyse & magspoiler så är de jue mer ett helhetsintryck.
du har helt rätt att dämparen ska kortas.

nån ovan nämde, rgv250, men jag tycker det blkir för mkt 90tal med den, den var så pass stor, vill ha en liten & nätt med tanke på hojjens storlek.

däremot nämde ozeo cbrernas (954? vet inte riktigt hur 600orna ser ut) bakdel & dom liksom r1 -02 har jag jue en pervers böjjelse för :drool
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
lägesrapport

Sista tiden har det gått trögt. Det har tagit alldeles för mycket tid att montera en bellypan och montera nya avgasburken. Burken höll jag på med i dag (som ni kan ana på bilderna) och blev inte klar aaaargh. Läget nu:
Moddat sving och monterat den
Längre dogbones = höjd bak
CBR600RR bakdämpare
Flyttat batteri och en del elprylar
Ny gaffel
Nya bromsar (ok, skivor, huvudcylindrar, stålomspunnet)
Monterat busahjulen
Bellypan
Massa annat småpill gjort...
Montering av Zarddämparen påbörjad

När jag fått dit dämparen ska jag börja bygga några småkåpor i glasfiber, ändra nya framskärmen (kapa lite :tummenupp ) och montera nya lysen som ska vara på väg till mig. Sedan börjar jag riva för lackering etc.

Jag har gjort en liten pappkåpa för att se hur kåpan kan bli framför/under tanken som jag ska göra.
 

Bifogat

  • dec1.jpg
    dec1.jpg
    98 KB · Visningar: 128
  • dec2.jpg
    dec2.jpg
    96.6 KB · Visningar: 130
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Nu har jag fått bakdelen. passar inte in klockrent, givetvis, men ska nog gå att få till...

Fixa ett bra fäste för sadeln, skruva underifrån? Plasta till kåpan och joxa till fästena. Sen har jag köpt snabbfästen, dzuz heter dem tror jag? Till undertailen.

Baklyse blir nog Ufo led lyse för 199:-
 

Bifogat

  • IMG_0061.jpg
    IMG_0061.jpg
    129.3 KB · Visningar: 75
  • IMG_0064.jpg
    IMG_0064.jpg
    92.1 KB · Visningar: 67

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
granath_ skrev:
2683569 nån ovan nämde, rgv250, men jag tycker det blkir för mkt 90tal med den, den var så pass stor, vill ha en liten & nätt med tanke på hojjens storlek.
En krympt RGV250 bak då...

Vem kan krympa ned dessa 90-tals bakar till mer behagliga storlekar..?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
måste säga att de blir hård konkurans i år..
alla verkar bygga så extremt.
verkar bli fler som blir klar oså.

bomber för fullt upp med alla snygga byggen :)
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Wiseguy skrev:
2684247 En krympt RGV250 bak då...

Vem kan krympa ned dessa 90-tals bakar till mer behagliga storlekar..?

Köper man en kåpa i glasfiber är det no probs att korta den. Har jag själv gjort med min duccebak. Bara såga av och passa i hop med polyester och glasfiberväv. Lite jox att få det snyggt är det förstås...
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
har inte hänt så jävla mycket, men ett par bilder på grenröret med separat wastegate (ej klart) och nysvetsade kylaren som monteras under hojen.

Gott nytt alla byggare !
 

Bifogat

  • a.jpg
    a.jpg
    101.3 KB · Visningar: 91
  • j.jpg
    j.jpg
    76.6 KB · Visningar: 90

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
ozeo skrev:
2684638 måste säga att de blir hård konkurans i år..
alla verkar bygga så extremt.
verkar bli fler som blir klar oså.

mmm, & självklart bara för att jag anmälde mig så känns det som jag har mindre tid än ALDRIG förr :/
inte gjort ett jota me hojjen :gnissla
hoppas det tar fart snart, man får nog välja bort ett par liter öl :pangihuve :eek:
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Läges rapport 061230 GSX Katana 1195R Turbo Streetfighter

Tyvärr så har det inte hänt så mycket som jag hade hoppats på, den enda trösten är att det verkar som om dom flesta deltagarna i denna tävling har drabbats av samma "Koma".
Jag har en förmånga att ha för många altenativ i bygget och då blir jag som en åsna mellan 2 hötappar.
I bakfjädringen har 5st! stötdämpare varit inblandade.
En orginal dämpare GSXR 750 00-01 och en 750 05, allt rätt förutom "ballfaktorn".
En Öhlins dämpare till GSXR 750 96-99 har "Ballfaktorn" men för lång.
Wilber till Hayabusa, imponerande stötdämpare ser ut att vara jäkligt välbyggd men passade bättre på lillebrors Busa.
Öhlins dämpare till GSXR 1000 K1-K2, allt rätt (tror Jag)

Med gaffelnkronan är det lika förvirrat, hade tänkt ta Aprilia Mille kronorna jag har och byta stolpe i dom men så fick jag bilderna på den nedre gaffelkronan Slowdog håller på att göra åt mig så nu blir det den, DEN ÄR TOKSNYGG!

Det som har hänt sedan 061031 är:
- Jag har bestämt mig och hittat rätt stötdämpare till bakändan, en Öhlinsdämpare till en GSXR 1000 01-02.
- Köpte ett LSL-clipon styre i reserv (om jag inte blir nöjd med dragbar)
- Har köpte ett tomt motorblock som jag skall ha som "mockup" när jag gör nya motorfästen för GSXR motorn i GSX ramen.
 

Bifogat

  • GSXR_750_90-91_undre1 (Medium).JPG
    GSXR_750_90-91_undre1 (Medium).JPG
    24.3 KB · Visningar: 65
  • DSC06902 (Medium).JPG
    DSC06902 (Medium).JPG
    115.3 KB · Visningar: 71
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top