Ställa av hojen

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja, som rubriken lyder så tänkte jag avbryta min försäkring i november, jag kan ändå inte ha den försäkringen nästa år för då blir både jag och hojen blir tunga. :)
Men tjänar man så mycket på det egentligen? Farsan sa nått om att premien är så låg på vintern så man får inte många kronor tillbaka, så hur är det med detta?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tjäna pengar lär du absolut inte göra, möjligtvis spara. ;)

Vidare så beror det helt och hållet på vilket bolag du har. TH (bland andra) har årsförsäkringar vilka inte ger någon premiesänkning då hojen är avställd.

Jag kör Folksam, nästintill enbart p.g.a. att den försäkringen är avställningsbar vilket medför att jag sänker premien från ~1000kr/mån till ~120kr/mån då hojen är avställd.

Vidare, för att bryta en försäkring (om du inte har årsförfallodag i närtid) måste du "sälja" hojen för att kunna avbryta din försäkringsperiod.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Farsan betalar i regel 70% av sin premiekostnad för "säsongshalvåret". Övriga 30% är vintern.

Detta via Bilsport & MC.

Premien är lägre men du betalar den dock ändå så något plus i kassan blir det inte direkt.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Farsan betalar i regel 70% av sin premiekostnad för "säsongshalvåret". Övriga 30% är vintern.

Detta via Bilsport & MC.

Premien är lägre men du betalar den dock ändå så något plus i kassan blir det inte direkt.

Om han har en "Årsförsäkring" så betalar han samma premie ALLA månader året om, oavsett om han "ställer av" Mc'n hos TRANSPORTSTYRELSEN.

Om han har en "vanlig" avställningsbar försäkring så övergår den till en "GARAGEFÖRSÄKRING", om han har beställt den så, i samma stund som han "ställer av" Mc'n hos TRANSPORTSTYRELSEN.

TRANSPORTSTYRELSEN har hand om Vägskatt, besiktningsperioder osv.

Försäkringsbolagen har enbart hand om FÖRSÄKRINGEN.

På alla frågor om FÖRSÄKRINGAR, AVSTÄLLNINGAR, osv. ser det ut som om det finns många som har väldigt dålig koll på verkligheten.
Det är en generell iaktagelse och inte nån speciell person här.

/KentW

Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har en helårsförsäkring som inte är avställbar. Då lär jag ju få över 1000 pistoler tillbaka :)
Eller?

Om han har en "Årsförsäkring" så betalar han samma premie ALLA månader året om, oavsett om han "ställer av" Mc'n hos TRANSPORTSTYRELSEN.

Om han har en "vanlig" avställningsbar försäkring så övergår den till en "GARAGEFÖRSÄKRING", om han har beställt den så, i samma stund som han "ställer av" Mc'n hos TRANSPORTSTYRELSEN.

På alla frågor om FÖRSÄKRINGAR, AVSTÄLLNINGAR, osv. ser det ut som om det finns många som har väldigt dålig koll på verkligheten.

/KentW
Hmm i så fall var "ställa av" fel uttryckt av mig, menar bara avbryta försäkringen.

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Läs en gång till vad det är för försäkringstyp du har, klura på't över en kopp kaffe. ;)

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Har en helårsförsäkring som inte är avställbar. Då lär jag ju få över 1000 pistoler tillbaka :)
Eller?

I detta fall så måste du göra ett ägarbyte sen låta farsan fixa garge försökring om han får endast tekn, gagage försäkring det har integått på hoj som endast haft stöld innan då den nya försäkringen inne håller stöld och viss vangskada. detta kan varieriea vissa FB, Detta har diskuterats här med. men då va det r1 /r6 mm :) då va det hel/avstbar som gick o få med garage F sen men fan testa o åter kom :)

Detta gäller on du vill få försäkringen att upphöra INNAN ditt Avtal

//Robin

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

/KentW

Han betalar sin försäkring halvårsvis. Dom sex månader som motsvarar "sommarhalvåret" betalar han en faktura som motsvarar cirka 70% av årspremien. Under vintern betalas en lite billigare faktura som motsvarar 30% av årspremien.

Alltså, hans årspremie som är på ca 3600kr så betalar han lite drygt 2500kr för sommarmånaderna och resterande 1100kr för vintermånaderna.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Taget från bilsport & Mc "den större delen av årspremien är beräknad för sommarhalvåret och den lägre delen för vinterhalvåret." :fakta

Han betalar sin försäkring halvårsvis. Dom sex månader som motsvarar "sommarhalvåret" betalar han en faktura som motsvarar cirka 70% av årspremien. Under vintern betalas en lite billigare faktura som motsvarar 30% av årspremien.

Alltså, hans årspremie som är på ca 3600kr så betalar han lite drygt 2500kr för sommarmånaderna och resterande 1100kr för vintermånaderna.

När ska den räkningen komma? :va

Last edited:

Walle

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Buell xb9r
Och precis så går min betalning också till.. rättså smart, faktiskt! :)

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Då väntar jag lite och ser vad som händer :)

Tack för alla goda svar!

Last edited:

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Du kan ju även ringa och säga att du typ har blivit av med garaget eller liknande så kanske dom säger upp försäkringen på stört.

jetson

Guest
Hur hittar ni så billiga garageförsäkringar, folksam ville ha 330kr i månaden för garageförsäkring på min hoj. Så det får bli oförsäkrat denna vinter också.

Nisén

Lite vass ;)
Gick med
3 Jul 2008
Hoj
FireBlade Repsol
Hur hittar ni så billiga garageförsäkringar, folksam ville ha 330kr i månaden för garageförsäkring på min hoj. Så det får bli oförsäkrat denna vinter också.
:) Betalar 100:- i garageförsäkring för ett helt år hos Länsförsäkringar! :tummenupp

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03

/KentW

Det blir ju billigare på vintern med Bilsport&MC, alltså inte samma premie alla månader. Har jag missförstått dig, eller ingår du också i din generella iaktagelse?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...