Ställa av och på samma dag?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Ställde på hojen idag, eftersom jag tog mig en liten premiärtur. Och eftersom jag inte ska köra något mer på ett tag tänkte jag ställa av den. Men enligt VV så får jag inte ställa av hojen samma dag?! Måste jag alltså betala försäkring för två dagar trots att jag bara kör en dag, varje gång? Verkar ju vansinnigt!
Å andra sidan så kunde jag inte ställa på den på nätet heller, datumet var fel tyckte dom :huvet

Edit: Å inte kunde man ringa heller!
Vi har för närvarande ingen kontakt med vägtrafikregistret. Var god försök senare.
Är det försäkringsbolagen som ligger bakom det här eller? :4skrika

Last edited:

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
Den dagen du ställer på den oavsett tid räknas den som påställt. Ställer du av den dagen efter kommer den räknas som avställd den dagen. Ganska säker på att det ärså men rätta mig om jag har fel..

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kenya skrev:
Den dagen du ställer på den oavsett tid räknas den som påställt. Ställer du av den dagen efter kommer den räknas som avställd den dagen. Ganska säker på att det ärså men rätta mig om jag har fel..

Det verkar ju funka så ja! Jag trodde man kunde göra det samma dag, och då räknades den dan som påställd, men avställd dan efter å frammåt. Idag gick det alldeles utmärkt att ställa av :) Man lär sig något nytt varje dag! :tummenupp

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kenya skrev:
Nja? Om han kör till kl 17 imorgon o sen ställer av så får han betala för hela dagen. Så kan han inte ställa av förens imorgon så lär han väl få betala för hela dagen, försäkringsbolagen delar inte upp dagar.

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
Hoztic skrev:
Det verkar ju funka så ja! Jag trodde man kunde göra det samma dag, och då räknades den dan som påställd, men avställd dan efter å frammåt. Idag gick det alldeles utmärkt att ställa av :) Man lär sig något nytt varje dag! :tummenupp

kan/får man ställa av och på hur många ggr om året man vill? även sommar tid?

955

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Daytona 955
dsoders2 skrev:
Jag brukar göra det.
Som trådstartaren säger så är det minst två dagar som gäller. Det finns en "hake" till som infinner sig efter ca 4 dagars påställning (lite olika om det är helg eller nåt). Då har dom hunnit skicka ut skattemärket som då skall skrapas för att få koden, så man kan ställa av. Då får man vänta på det.
Men i slutändan så blir det billigare per år än de 25.000:- som f-bolagen vill ha.

/Björn

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
dsoders2 skrev:

Det beror på vilken försäkring man har! Förra försäkringen (TH) så fick jag ställa av några ggr, oklart hur många, och gjorde jag det för ofta blev jag straffad = högre premie! :huvet Nu har jag en som jag får ställa av och på hur mycket jag vill på ena hojen, och en året runt-försäkring på den andra, då kvittar det om jag ställer på/av, samma premie iaf! Båda är hos Folksam.

DoggeMcGrath

"Kawa Rules"
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R
Ställer ni av och på via internet eller ringer ni in till vv? behöver man inte någon kod på reg bevis eller skatte märke?

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Hoztic skrev:

Det koolaste vore ju om man kunde lägga upp av/på-ställning i förväg, eller med schema via webben. Skulle underlätta en hel del. Vore kanon om man var utomlands tex. Eller blir sjuk. Eller har ett annat fordon man måste använda under tiden. Finns säkert fler tillämpningar.

Hur tipsar jag VV, någon som vet, eller måste jag ta mig igenomderas infoavdelning? :näsblod

DoggeMcGrath skrev:
Ställer ni av och på via internet eller ringer ni in till vv? behöver man inte någon kod på reg bevis eller skatte märke?

Om du gör det via internet så behöver du koden som finns på ditt regbevis. Finns beskrivet på VV:s sajt.

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
Hoztic skrev:
Det beror på vilken försäkring man har! Förra försäkringen (TH) så fick jag ställa av några ggr, oklart hur många, och gjorde jag det för ofta blev jag straffad = högre premie! :huvet Nu har jag en som jag får ställa av och på hur mycket jag vill på ena hojen, och en året runt-försäkring på den andra, då kvittar det om jag ställer på/av, samma premie iaf! Båda är hos Folksam.

har också folksam!
men man får alltså ett nytt skatte märke varje gång?
va segt

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
HanneZ skrev:
Nja? Om han kör till kl 17 imorgon o sen ställer av så får han betala för hela dagen. Så kan han inte ställa av förens imorgon så lär han väl få betala för hela dagen, försäkringsbolagen delar inte upp dagar.

Nä dom e hemska dom där, liksom trafikförsäkringsföreningen...

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
CBR 1000 RR -04
Med det resonemanget, borde man kunna ställa PÅ tex 060401 kl 0001 och AV 060402 kl 2359. Då räknas den som påställd den hela 060401 och avställd hela 060402. Man kör 2 dagar till "priset av en"? Någon som vet?

/A.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Assman skrev:
Med det resonemanget, borde man kunna ställa PÅ tex 060401 kl 0001 och AV 060402 kl 2359. Då räknas den som påställd den hela 060401 och avställd hela 060402. Man kör 2 dagar till "priset av en"? Någon som vet?

/A.
:va

Då får du ju inte köra 060402, hur får du de till två dagar?

Assman

Gick med
12 Dec 2005
Hoj
CBR 1000 RR -04
Du får inte köra - i efterhand. Om ingenting hänt (olycka, försäkringsärende, trafikbrott etc) så kan du köra påställd hela den andra dagen, och ställa av retroaktivt. Din körning blir de facto olaglig, men först en minut före midnatt när du ställer av. Är jag fel på det?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
HanneZ skrev:
:va

Då får du ju inte köra 060402, hur får du de till två dagar?

för att han såga ett annat argument..... och för att han då menar att han ställer av efter dags slut

Assman

Gick med
12 Dec 2005
Hoj
CBR 1000 RR -04
AleX: Du förstår mig helt rätt. Köra dag 2 påställd, göra hojen avställd retroaktivt, strax innan dagen är slut.
Men är det nån som vet om det funkar?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Assman skrev:
AleX: Du förstår mig helt rätt. Köra dag 2 påställd, göra hojen avställd retroaktivt, strax innan dagen är slut.
Men är det nån som vet om det funkar?
Jag tror att den räknas som avställd till nästa dag dvs dagen man ställer av den så är den påställd till kl 23.59.59

955

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Daytona 955
Assman skrev:

/A.
Hör ni, börja inte trassla nu så att dom drar in denna möjlighet.
Finns det sååå knapert med pengar till försäkring så köp en annan hoj.
/Björn

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Däremot för att slippa att skattemärket skickas ut så ställer man på den fredag eftermiddag innan man slutar jobbet, får ett bevis om påställning, kör hela helgen och ställer av den söndag kväll. Betala försäkring för tre dagar bara, helt kanon tycker jag, har gjort så i vinter nu. Frågan är ju bara om jag får någon skattesmäll någon gång. Jag fick ju ett inbetalningskort på fordonsskatt och betalade in det, men när dom fick betalningen mitt i veckan så var den ju avställd så pengarna gick tillbaka igen. Ni slipper ju pröjsa vägskatt om inte annat :D :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha