Ställa hojen på farsan?

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Har kollat upp och det blir tom billigare att ställa hojen på farsan, helförsäkrat, än för mig att ha den halvförsäkrad..

Har Folksam och som jag förstått det av deras villkor är det helt ok att låna ut hojen till vemsomhelst med A-körkort, försäkringen gäller fortfarande.

Således borde jag väl låta hojen stå på gubben?

Eller? Nån som har Folksam och har gjort som jag tänker göra ev. ? :confused:

Detta borde väl funka? Om man skulle krocka, knack-knack, så ere väl bara att hävda att det var ett sånt där tillfälle då man lånat hojen av farsan sin.
 

DG

Chiefen
Gick med
11 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda Hornet
Ajabaja!!!! Skenförsäkring som det kallas är inte så populärt att nämna här....

Har man inte råd att äga en MC ska man inte äga någon...
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
:corn :corn


Here we go...
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag har också folksam, jag får inte låna ut min till någon.
dvs ägaren är den enda som får framföra fordonet


Jag vet att denna tråden kommer att spåra ur ganska snart, då det du skriver kan kallas skenförsäkring. vilket inte är omtyckt här på SH

så mitt tips till dig är, ställ hojen på dig, försäkra den på dig & ta konsekvenserna om du nu skulle ha oturen att vurpa.

det finns fall, där försäkringsbolaget vägrat att betala ut ersättning
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Hihi.


Ok XT_660, om du och farsgubben nu bor i samma hushåll, så är det antagligen så att det är OK för dig att försäkra på pappsen och sedan bruka fordonet själv. Bor ni INTE i samma hushåll kan försäkringsbolaget screwa dig rejält vid en incident, om dom anser att det är du och inte din far som har varit den verkliga ägaren av fordonet.


Men å andra sidan borde det ju vara jävligt outlaw att skenförsäkra, så på det viset kan du tjäna mycket respekt hos en del personer här inne.
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
hej..och hå!

inte visste jag att så här mycket känslor kom upp vid s.k. "skenförsäkring" som jag nu fått lära mig att det heter.. :tummenupp


Nej, vi bor inte i samma hushåll så det talar väl emot det hela lite..

Å kan dom så ere bergis aslätt att bevisa att det inte är han som kör..

således kanske jag borde ha den halv på mig själv.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
xt_660 skrev:
2632150Således borde jag väl låta hojen stå på gubben?
Att folk stjäl har jag förstått, men jag blir lika förvånad varje gång folk berättar för mig att de tänker stjäla från mig. :va
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Mort skrev:
2632200 Att folk stjäl har jag förstått, men jag blir lika förvånad varje gång folk berättar för mig att de tänker stjäla från mig. :va

Men på vilket sätt stjäl han från dig? Liksom du betalar för din hoj oavsett vem hans hoj står på?

Fast gåller med att man inte ska ha en hoj man inte har råd med man skulle ju inte dirket köpa en bil man inte har råd med...
 

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hyabusa 480+...
Skriv hojen på vem som helst, men se till att försäkringsbolaget godkänner att försäkringstagaren får låna ut den!!!!!!

Enkel matte eller hur!!!!!!
 

_rills_

Guest
Folksam basförsäkring, gäller, oavsett vem man lånar ut den till.
Och är den en familjemedlem så rä det inga problem.

ex. 1

KOmpisen försäkrade sin hoj på sin pappa dom bor 30 mil ifårn varandra... var inga problem när den blev stulen.

ex. 2 en annan kompis som gjort lika dant klotade med sin gixxer 1000 k5. inga problem emd försäkringsbolaget.

vafan, till coh emd min veteranbils försäkring, som är den kinkigaste försäkringen som finns tillåter att familjemedlemmar kör bilen. oavsett vart i värden dom bor.

har även pratat med folksam.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
xt_660 skrev:
2632196
inte visste jag att så här mycket känslor kom upp vid s.k. "skenförsäkring" som jag nu fått lära mig att det heter.. :tummenupp
Grejen med SH är att dubbelmoralen finner sig i sitt esse här:

Skenförsäkring - NEJ!
Svartjobb - Ja, klart som fan!











Vad är sskillnaden. Skulle någon vänlig själ kunna upplysa mig mindre vetande... :rolleyes:
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Hur går det egentligen till när försäkringsbolagen bestämmer sig för att vägra betala ut ersättning till en misstänkt skenförsäkrare? Om det finns banklån så kanske det är enkelt, men i de fall när hojen köpts kontant? (Bara nyfiken. Har inte tänkt skenförsäkra. Kan inte ens försäkra min hoj.)
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Vill bolaget jävlas vid ev olycka, kan dom kräva att din far har betalat hojen med sina pengar draget från hans konto, kollar med grannar om dom sett din far använda hojen osv, men vill du ha en helförsäkrad hoj, som i värsta fall kan vara "trafikförsäkrad" i bolagets ögon så varsegod, då stjäl han ju inte utan då står han där med en klotad hoj som han kanske kan endast sälja ena fälgen.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Vet att försbol. har ringt upp personen som "äger" fordonet och ställt frågor om (bil i detta fallet) var vissa knappar, ljusomkopplare, osv. sitter.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top