Ställa hojen på farsan?

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
125_next skrev:
2632227 Men på vilket sätt stjäl han från dig? Liksom du betalar för din hoj oavsett vem hans hoj står på?
Om han betalar en premie som motsvarar den riskgrupp han tillhör så betalar han för sin försäkring och jag för min. Om han däremot myglar till sig en lägre premie genom att påstå att det är någon annans hoj, så betyder det att jag får betala en del av hans premie.

Det har ingenting med vare sig moraliserande eller dubbelmoral att göra som vissa alltid börjar tjuta om, jag gillar bara inte att betala för andras nöjen. Mina egna är dyra nog som de är.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Sätt den på fardin men håll tyst om det sen är mitt tips! :tummenupp
Sen den dagen du har råd utan behöver svälta ta den på dig själv :)

Min 625a står på farmin (Bor dock hemma) o när jag krashade vart det inte några problem nånstans.

Och Ja, SH är dubbelmoralens näste :D.
Som någon sa har jag Aldrig, ALDRIG sett någon klaga på svartjobb, snarare Hyllat det! Men när det gäller försäkring då äre dödsstraff vid skenförsäkring :D
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Freddola skrev:
2632300Som någon sa har jag Aldrig, ALDRIG sett någon klaga på svartjobb ...
Kan ju bero på att det här är en MC-site, inte en jobbsite, och jag är i alla fall inte här för att diskutera skatteregler. Men om det gör dig gladare kan jag ju säga att svartjobb är lika illa.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har inte råd att varken köpa eller försäkra en enduro, men det vore skoj att ha i vinter.
Hur brukar ni göra, jag funderar på att sno en, å sen lämna tillbaka den i vår, med ny olja. Visst är det ok?











:rolleyes:
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Hoztic skrev:
2632356 Jag har inte råd att varken köpa eller försäkra en enduro, men det vore skoj att ha i vinter.
Hur brukar ni göra, jag funderar på att sno en, å sen lämna tillbaka den i vår, med ny olja. Visst är det ok?

:rolleyes:

låter väl bra, slipper han ju byta olja själv :)

allvarligt kan inte alla sluta hosta om detta hela tiden? alla skenförsäkringar, alla jobbar svart, nån gång ibland. Leave it.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
xt_660 skrev:
2632150 Bla bla
Men herregud, en XT660 kan du försäkra på dig själv hos Bilsport & MC för 6 027 kr/år helförsäkrad och är du med i SMC får du rabatt på det priset. Har du råd med en ny hoj så har du väl för fan råd med 500 spänn i månaden på försäkringen.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Försäkra den på morsan istället! (ironi)

:corn (jag äter hellre chips)

OM du någon gång klotar och får penar du inte har rätt till och som skulle kunnat kommit till mig istället då gillar inte jag dig.
 

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
"Ajabaja!!!! Skenförsäkring som det kallas är inte så populärt att nämna här....
Har man inte råd att äga en MC ska man inte äga någon..."

Helt rätt!! INTE SKENFÖRSÄKRA! Så gör man bara inte! det e´ sånt som gör att vi ärliga Sh:are får dyrare försäkring.
Bättre att stå sitt kast o köpa en hoj man har råd att försäkra. Börja m. trafik- eller halvförsäkring.
Själv ska jag köpa ny hoj & den e´ skitdyr i försäkring, men jag Vet det och gör mitt val själv.
 

2e3r

Som en blixt från klar himmel...
Gick med
18 Oct 2004
Hoj
gr
DFMSWEDEN skrev:
2632228 Skriv hojen på vem som helst, men se till att försäkringsbolaget godkänner att försäkringstagaren får låna ut den!!!!!!

Enkel matte eller hur!!!!!!

Exakt, man är ju bra dum om man väljer att försäkra något dyrare än vad som reglerna tillåter.
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Köp en moped istället om du inte har råd att försäkra den.
Eller bli miljövänlig, köp en trampcykel.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Niclas-Vfr400r skrev:
2632654 Exakt, man är ju bra dum om man väljer att försäkra något dyrare än vad som reglerna tillåter.

Men det hjälper inte riktigt heller tyvärr, FB kan krånga och kan ifrågasätta vem som är den egentliga brukaren.

Självklart kan man säg att vurpan skedde vid " ett av de tillfällen" jag brukade låna hojen, MEN oavsett om man får låna ut hojen eller inte, så vill ju FB att den URSPRUNGLIGA BRUKAREN står för försäkringen.

Så räkna med krångel, jag fick tex svara på frågan efter en skada vem som köpte ( gav mig pengarna ) hojen. Grabben eller farsan?


I övrigt skiter jag fullständigt i om ngn skenförsäkrar, då det inte drabbar mig i mätbar utsträckning.
 

Ducati for life

Guest
...vet inte om nån tagit upp det men du "bygger inte på din "bonus"" (skadefria år) om du har försäkringen på farsan din. Visserligen vet jag att för sisådär 10 år sedan kunda man överta bonusen från en släkting.

Vad jag menar är att i längden KAN det vara så att det är bättre att du har försäkringen på dig själv eftersom det blir enklare att förhandla till sig en låg premie om du kan visa att du kört skadefritt under en lång period. Bara en tanke som slog mig.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Ring och säg så här till försäkringsbolaget:

-Hej, jag har tjöpt en hojj men DeT är så Jävvla dyrrt att försäkra asså!

Eee ok

-Ja så ja tänkCte att den skule stå på FaRssan ist!

Mmhmmm

-Ja ja kommer Ju At köra den Hellla tiden, å sen bor jag 50 mIl därifrån, å Farrsan kmr TyP tjÖra den max 1gång Per åR! Men ja kan ju Tjöra bettre ja typ wheela Å så!11

-Jaha men det är helt ok för oss att du har betalt hojen, men skriver den på din pappa för att få lägre premie. För det handlar inte om att han lånar ut den ett fåtal ggr utan det är bara du som ska köra va?

-Haa AAaaa vissst erE Coool!?!1

Ja det är det, då kostar det 500:-/år för en hel hel

-schyyyyyyyyyyyyyyyyyst! Hej då!

Löper samtalet så så tycker jag att det är helt ok, annars inte!
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Anderzzon skrev:
2632679 bla bla jag somnar av mig själv

jajaja skriv i din andra tråd om hur du ska spöa några hojtjuvar istället

helst med yxa eftersom det står i lagen att hojstöld ska bestraffas med halshuggning.... Dubbelmoral
 
Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Niclas-Vfr400r skrev:
2632654 Exakt, man är ju bra dum om man väljer att försäkra något dyrare än vad som reglerna tillåter.

Och du menar då att reglerna tillåter att man registrerar någon annan än den verkliga ägaren som ägare? Och skaffar en försäkring som man ställer på någon annan än den verkliga ägaren eller den verkliga brukaren?

Jag kanske missförstod dig - förklara gärna lite tydligare vilket resultat som följer av ditt resonemang.
 

Mr_100%

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
På landet
Hoj
Ingen just nu
Konstigt att alla blir så upprörda över så kallade "skenförsökringar", det bästa för premierna borde ju vara att alla "skenförsäkrar", då bilr det ju såhär att försäkringsbolaget inkasserar premie, sedan krachar han och försäkringsbolaget konstaterar "skenförsäkring" och vägrar att betala, då har ju försäkringsbolaget inkasserat premie men slipper betala skadan alltså gör bolaget en fin vinst och resten av premierna sjunker i pris, enkelt va.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top