Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
- Gick med
- 24 May 2003
- Ort
- Lulstan
- Hoj
- KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har också funderat på detta. Vissa hojar är riktigt usla i original. Ducati 996/999 och 1098 i synnerhet har alla stenhård bakfjädring och mjuuuuk framdel. Detta klagas det på i alla tester inkl. Masterbike som ändå har en viss cred i de här kretsarna, ändå så gör de ingenting åt det?!?!?
Det är gathojar så fjädringen bör ju vara på den komfortabla sidan som standard, det är ju helt ok men det borde åtminstone vara hygglig balans?
Det är gathojar så fjädringen bör ju vara på den komfortabla sidan som standard, det är ju helt ok men det borde åtminstone vara hygglig balans?
Lyfter den här tråden lite för att jag idag hjälpt tre kompisar att ställa in deras originalfjädringar med ganska gott resultat.
Det jag inte förstår är hur tillverkarna kan ha så omatchad fjädring i vissa fall. Man kan ju tycka att en bas-setup borde vara för en förare på ca 85 kg inkl utrustning och sen med justermån på 10-15 kg upp och ner. Därefter kanske man får köpa eftermarknadsfjädrar, men vissa nyare hojar går ju knappt att få balans i....
Det här med fjädring kan ju inte vara några nyheter, framförallt inte för en koncern som äger Öhlins