Ställa om dämparen Suzuki RF 900?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vet att min Rf är lite väl mjuk i dämparen bak, enbart rakt fram 110+ touring är den bra och sväljer mjukt o fint ojämningheter, men på kurviga vägar och bana, för mjuk, känns även på slitaget på bakdäcket, då det känns "ruggigare" åt ena hållet o slätare åt andra hållet när man drar en hand upp o ner längs ena sidan på däcket, och skulle vilja ställa om den, själva justerdelen ser ut precis som på bl a äldre Gixxer 750, där justeringen sitter på utsidan, min sitter inunder sadeln.

Frågan är hur mycket man skall justera? Någons om vet åt vilket håll man skall skruva för hårdare dämpning, hur mycket skall man börja med, kvarts varv/halvt varv helt varv :confused: Medurs för hårdare el moturs? Har ingen rep/handbok.

Tacksam för svar! Gärna bild/illustration..
 
Last edited:

Blueman

Kan man fästa babyskydd med "bläckfisk"?
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
RF900R
sporTlovEr skrev:
Vet att min Rf är lite väl mjuk i dämparen bak, enbart rakt fram 110+ touring är den bra och sväljer mjukt o fint ojämningheter, men på kurviga vägar och bana, för mjuk, känns även på slitaget på bakdäcket, då det känns "ruggigare" åt ena hållet o slätare åt andra hållet när man drar en hand upp o ner längs ena sidan på däcket, och skulle vilja ställa om den, själva justerdelen ser ut precis som på bl a äldre Gixxer 750, där justeringen sitter på utsidan, min sitter inunder sadeln.

Frågan är hur mycket man skall justera? Någons om vet åt vilket håll man skall skruva för hårdare dämpning, hur mycket skall man börja med, kvarts varv/halvt varv helt varv :confused: Medurs för hårdare el moturs? Har ingen rep/handbok.

Tacksam för svar!

Jag har en bok, men den är hemma (sitter på jobbet just nu). Det finns ett par olika parametrar att jobba med, både fram och bak. Jag kan försöka smälla upp en beskrivning ikväll om inte någon annan hunnit före...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Blueman skrev:
Jag har en bok, men den är hemma (sitter på jobbet just nu). Det finns ett par olika parametrar att jobba med, både fram och bak. Jag kan försöka smälla upp en beskrivning ikväll om inte någon annan hunnit före...

Låter guld! Man kan justera fram med :confused: Har varit ut och kollat, det sitter en skruv med justermån bak i alla fall, softer till vänster och harder till höger, förmodar att det är den man kan skruva lite på och prova sig fram.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Risken är ju att den är lite för mjuk, dels är ju hojen inte ny och dels så snålar de på fjädringen.

Har du alla justeringar på en sån, eller är det själva fjäderförspänningen du ska justera, med den får du ju inte hårdare fjädring egentligen.
Är det kompressionen du justerar så kan det säkert bli lite bättre iofs, men ofta räcker ju inte justeringen till tyvärr.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Poacher skrev:
Risken är ju att den är lite för mjuk, dels är ju hojen inte ny och dels så snålar de på fjädringen.

Har du alla justeringar på en sån, eller är det själva fjäderförspänningen du ska justera, med den får du ju inte hårdare fjädring egentligen.
Är det kompressionen du justerar så kan det säkert bli lite bättre iofs, men ofta räcker ju inte justeringen till tyvärr.
Tänker på denna "burk" kompressionen antar jag..man ser den på länken till denna gixxer 750:

Man får väl prova sig fram, annars får man ta det för vad det är! Om man inte vill kosta på Öhlinare... :skrämd men det kostar flis...då kör jag hellre lite "mjukt"

http://www.l-d-x.com/moto/1990_GSX-R750_wb_470.jpg
 
Last edited:

Blueman

Kan man fästa babyskydd med "bläckfisk"?
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
RF900R
sporTlovEr skrev:
Tänker på denna "burk" kompressionen antar jag..man ser den på länken till denna gixxer 750:

Man får väl prova sig fram, annars får man ta det för vad det är! Om man inte vill kosta på Öhlinare... :skrämd men det kostar flis...då kör jag hellre lite "mjukt"

http://www.l-d-x.com/moto/1990_GSX-R750_wb_470.jpg

OK, svaret blev lite sent, men det är trots allt fortfarande den kväll som jag lovade :)

Enligt manualen så kan du laborera med tre parametrar både för fram och bakdämpningen. Jag utgår från att du är mest intresserad av bak, så here goes... Observera att jag inte kan de tekniskt korrekta termerna på svenska, så någon får gärna korrigera om jag inte talar (skriver) korrekt...

1. Det första du kan fixa med är "spring pre-load". Detta fixar du i toppen på bakdämparen. Det ser ut som en "trappa" som går runt dämparen, och är förspänningen på fjädern. Enligt manualen skall den stå på 4 i originalinställningarna. Inställingen syns som en liten "klack" som står på ett visst "steg" i trappan. Högre upp = hårdare. Min står på 4, och det funkar bra till det mesta. Jag har dock tänkt mixtra upp den nåt hack när jag kör med tyngre last (läs: Touring med packing och passagerare). Skall bli spännande att se vad det gör för köregenskaperna... Du använder ett av verktygen i verktygssatasen (ser ut som en konservöppnare) för att ändra inställningen.

2. Det andra du kan skruva på är "rebound damping force". Antar att det styr hur dämparen "expanderar" efter att den komprimerats. Detta sitter i botten på bakdämparen och är "skruvbart". Den har jag aldrig rört, men den skall tydligen ha 4 distinkta klick som man kan dra den till (antar att medsols max = 4). Original är 2, och om man inte vrider till ett distinkt klick så ställer sig dämparen på 4 (hårdast).

3. Det sista är det du ursprungligen frågade om, den lilla cylindern på sidan. Den styr "compression damping force", eller själva "dämpningen". Medsols = hårdare, motsols = mjukare. Originalinställlning återskapar du genom att vrida den maximalt medsols och sedan tillbaka 1/4 varv (två markörer skall då ligga mitt emot varandra). Manualen rekommenderar att man justerar i kvartsvarv, så det innebär att dämpningen ligger nära max redan i original (vilket ju inte innebär att din hoj står just så just nu om någon annan varit och fingarat på grejorna :tungan )


Hoppas det är till hjälp! Det finns en hel del kombinationer av de tre ovanstående, så det är väl bara att testa en i taget och se vad som ger vad...

Lycka till, och tala gärna om hur hojen beter sig efter justering!

PS! Fram finns "samma" justeringsmöjligheter, men med lite andra handgrepp, kanske något att ge dig på när du blir nöjd med bakdämpningen ...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Blueman skrev:
OK, svaret blev lite sent, men det är trots allt fortfarande den kväll som jag lovade :)

Enligt manualen så kan du laborera med tre parametrar både för fram och bakdämpningen. Jag utgår från att du är mest intresserad av bak, så here goes... Observera att jag inte kan de tekniskt korrekta termerna på svenska, så någon får gärna korrigera om jag inte talar (skriver) korrekt...

1. Det första du kan fixa med är "spring pre-load". Detta fixar du i toppen på bakdämparen. Det ser ut som en "trappa" som går runt dämparen, och är förspänningen på fjädern. Enligt manualen skall den stå på 4 i originalinställningarna. Inställingen syns som en liten "klack" som står på ett visst "steg" i trappan. Högre upp = hårdare. Min står på 4, och det funkar bra till det mesta. Jag har dock tänkt mixtra upp den nåt hack när jag kör med tyngre last (läs: Touring med packing och passagerare). Skall bli spännande att se vad det gör för köregenskaperna... Du använder ett av verktygen i verktygssatasen (ser ut som en konservöppnare) för att ändra inställningen.

2. Det andra du kan skruva på är "rebound damping force". Antar att det styr hur dämparen "expanderar" efter att den komprimerats. Detta sitter i botten på bakdämparen och är "skruvbart". Den har jag aldrig rört, men den skall tydligen ha 4 distinkta klick som man kan dra den till (antar att medsols max = 4). Original är 2, och om man inte vrider till ett distinkt klick så ställer sig dämparen på 4 (hårdast).

3. Det sista är det du ursprungligen frågade om, den lilla cylindern på sidan. Den styr "compression damping force", eller själva "dämpningen". Medsols = hårdare, motsols = mjukare. Originalinställlning återskapar du genom att vrida den maximalt medsols och sedan tillbaka 1/4 varv (två markörer skall då ligga mitt emot varandra). Manualen rekommenderar att man justerar i kvartsvarv, så det innebär att dämpningen ligger nära max redan i original (vilket ju inte innebär att din hoj står just så just nu om någon annan varit och fingarat på grejorna :tungan )


Hoppas det är till hjälp! Det finns en hel del kombinationer av de tre ovanstående, så det är väl bara att testa en i taget och se vad som ger vad...

Lycka till, och tala gärna om hur hojen beter sig efter justering!

PS! Fram finns "samma" justeringsmöjligheter, men med lite andra handgrepp, kanske något att ge dig på när du blir nöjd med bakdämpningen ...

jag :Bugar stort och ger dig ett stort tack!! :tummenupp Ännu ett tecken på när sporthoj är som bäst!!!

Lovar att pm:a dig när jag justerat, skall dock bort hela helgen men nästa vecka skall jag titta på det!

mvh sporTlovEr
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Blueman skrev:
OK, svaret blev lite sent, men det är trots allt fortfarande den kväll som jag lovade :)

Enligt manualen så kan du laborera med tre parametrar både för fram och bakdämpningen. Jag utgår från att du är mest intresserad av bak, så here goes... Observera att jag inte kan de tekniskt korrekta termerna på svenska, så någon får gärna korrigera om jag inte talar (skriver) korrekt...

1. Det första du kan fixa med är "spring pre-load". Detta fixar du i toppen på bakdämparen. Det ser ut som en "trappa" som går runt dämparen, och är förspänningen på fjädern. Enligt manualen skall den stå på 4 i originalinställningarna. Inställingen syns som en liten "klack" som står på ett visst "steg" i trappan. Högre upp = hårdare. Min står på 4, och det funkar bra till det mesta. Jag har dock tänkt mixtra upp den nåt hack när jag kör med tyngre last (läs: Touring med packing och passagerare). Skall bli spännande att se vad det gör för köregenskaperna... Du använder ett av verktygen i verktygssatasen (ser ut som en konservöppnare) för att ändra inställningen.

2. Det andra du kan skruva på är "rebound damping force". Antar att det styr hur dämparen "expanderar" efter att den komprimerats. Detta sitter i botten på bakdämparen och är "skruvbart". Den har jag aldrig rört, men den skall tydligen ha 4 distinkta klick som man kan dra den till (antar att medsols max = 4). Original är 2, och om man inte vrider till ett distinkt klick så ställer sig dämparen på 4 (hårdast).

3. Det sista är det du ursprungligen frågade om, den lilla cylindern på sidan. Den styr "compression damping force", eller själva "dämpningen". Medsols = hårdare, motsols = mjukare. Originalinställlning återskapar du genom att vrida den maximalt medsols och sedan tillbaka 1/4 varv (två markörer skall då ligga mitt emot varandra). Manualen rekommenderar att man justerar i kvartsvarv, så det innebär att dämpningen ligger nära max redan i original (vilket ju inte innebär att din hoj står just så just nu om någon annan varit och fingarat på grejorna :tungan )


Hoppas det är till hjälp! Det finns en hel del kombinationer av de tre ovanstående, så det är väl bara att testa en i taget och se vad som ger vad...

Lycka till, och tala gärna om hur hojen beter sig efter justering!

PS! Fram finns "samma" justeringsmöjligheter, men med lite andra handgrepp, kanske något att ge dig på när du blir nöjd med bakdämpningen ...

Har nu justerat upp kompressionen, som måste varit alldeles för mjukt justerad, nu är den nära max, mycket mycket stummare blev det, skall återkomma när en riktig provtur är genomförd(justerade på jobbet..)

Skillnaden var total, när jag provsatt och gungade, mycket stummare, kunde gunga ner med lätthet med en hand förr!!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top