Ställa på, ställa av, ställa på, ställa av

Månztärr

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Alingsås
Hoj
Monster 800
farty skrev:
Dom månader du får skyhög räkning är det din ordinarie månadspremie du får betala då....


Svar: Nej, nu senast så hade de räknat fel (läst av vid 'fel' tillfälle sa de) så jag fick betala ungefär 40 % mer än vad de kostar att ha den påställd en hel månad. Får ju tillbaka det nästa månad... men de blir ju lite tufft för ekonomin ibland då.....
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Månztärr skrev:
farty skrev:
Dom månader du får skyhög räkning är det din ordinarie månadspremie du får betala då....


Svar: Nej, nu senast så hade de räknat fel (läst av vid 'fel' tillfälle sa de) så jag fick betala ungefär 40 % mer än vad de kostar att ha den påställd en hel månad. Får ju tillbaka det nästa månad... men de blir ju lite tufft för ekonomin ibland då.....

Undrar om det är någon strategi dom har för att få in lite extra pengar vid vissa tillfällen för det sa dom till mig också... "läst av vid fel tillfälle".... Bullshit! Som man programerar får man resultat...
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
superbeast skrev:
va fan!jag har trygg.hansa å jag får bara ställa av om jag säljer cykeln eller på huvudförfallodagen!?!frågade när jag tecknade försäkringen å då sa dom att dom har bara årsförsäkringar nu!fast det kan ju hända att man ännu en gång fått prata med nån okunnig försäkringsmäklare,är ju inte ovanligt direkt!

Så sent som i går så fick jag välja mellan en helårs försäkring 12800kr hel/hel,
och en försäkring där jag kan ställa av och på så ofta jag vill 18900kr hel/hel.
Jag pratade med en säljare från Folksam i Karlskrona..
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur funkar det rent praktiskt när man ställer av/på så ofta? Får man nya skattemärken hela tiden? Får man en räkning från försbolaget för varje månad eller får man en räkning för varje gång man ställt av hojen?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Förra sommaren fick jag ca 1 märke per månad och ett permanent när jag hade påställt under hela semestern. Man får papper varje gång man ställer på och varje gång man ställer av så det blir en fin hög.

MackeNo1 skrev:
Hur funkar det rent praktiskt när man ställer av/på så ofta? Får man nya skattemärken hela tiden? Får man en räkning från försbolaget för varje månad eller får man en räkning för varje gång man ställt av hojen?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
MackeNo1 skrev:
Hur funkar det rent praktiskt när man ställer av/på så ofta? Får man nya skattemärken hela tiden? Får man en räkning från försbolaget för varje månad eller får man en räkning för varje gång man ställt av hojen?
Blir även lite jobbigt med skatten om du betalt den också. Får en utbetalningslapp från Plusgirot som det så vackert heter nu, som man itne orkar hämta ut, eftersom det kostar 25 spänn, eller hur det nu är. Efter det kommer en ny räkning med skatten, och när den är betald ett nytt skattemärke.

Lite omständigt, men det funkar. Jag har autogiro på min försäkring, så det är jäkligt svårt att veta hur mycket som ska dras varje månad när man ställt av och på.

Trygghansa rör det sig om i mitt fall...
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Så man kör runt mer eller mindre hela sommaren med ett skrapat skattemärke då? Ställer man på fredag och av på söndagen varje helg så lär man ju inte hinna få det nya skattemärket, hur gör man då när man behöver koden för att ställa av hojen som finns på skattemärket?

Är det vanligt att bolagen chockhöjer premien mitt under säsongen? Så att halvörsäkringen kostar te x 5000:-/mån istället för 1400:-/mån
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
MackeNo1 skrev:
Så man kör runt mer eller mindre hela sommaren med ett skrapat skattemärke då? Ställer man på fredag och av på söndagen varje helg så lär man ju inte hinna få det nya skattemärket, hur gör man då när man behöver koden för att ställa av hojen som finns på skattemärket?
Koden står även på regbevis, så man behöver eg. bara skrapa om man tappat bort det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
MackeNo1 skrev:
Så man kör runt mer eller mindre hela sommaren med ett skrapat skattemärke då?

I princip har du rätt. Skattemärket hinner mycket riktigt inte komma fram i tid. Därför kan man när man ställer på motorcykeln på vägverkets hemsida få mailat ett dokument som bevisar att motorcykeln är påställd. Att ställa av motorcykeln innan det temporära skattemärket har kommit i posten är inga problem problem det heller. Det räcker med de uppgifter som står i reg. beviset för att ställa av och på motorcykeln.

Under de två säsonger jag ställt på och av motorcykeln har det inte inträffat några prisjusteringar under säsongen även om det är något man får räkna med kan hända.
 

Hallen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Hornet 900
Har Länsförsäkringar bas, där ställer man också av och på oavbrutet.
De har dessutom en billig garageförsäkring till skillnad från vissa bolag, så det finns pengar att tjäna på att göra sig besväret.
Andra bolag höjer ju garageförsäkringen för att komma runt problemet.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
hållundan skrev:
Blir även lite jobbigt med skatten om du betalt den också. Får en utbetalningslapp från Plusgirot som det så vackert heter nu, som man itne orkar hämta ut, eftersom det kostar 25 spänn, eller hur det nu är. Efter det kommer en ny räkning med skatten, och när den är betald ett nytt skattemärke.

Lite omständigt, men det funkar. Jag har autogiro på min försäkring, så det är jäkligt svårt att veta hur mycket som ska dras varje månad när man ställt av och på.

Trygghansa rör det sig om i mitt fall...

Man kan få pengarna insatta på sitt bankkonto om man kontaktar vägverket. De kommer att behöva lite uppgifter från din bank för att det ska funka. Så kommer jag att göra kommande säsong.

Jag brukar samla ihop ett par postgiroutbetalningar och gå ner på banken och be dem sätta in pengarna på mitt konto. Inga avgifter tas ut då. Däremot tar de ut en avgift om man väljer att ta dem kontant i handen istället.
 

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
Ja ställde på o av o på o av en skoter hela vintern, i slutet av vintern ringde ja av nån anledning till folksam som ja hade försäkringen hos. Efter diskussion om det ja ringde om så kom vi fram till att deras dator inte hade hunnit registrera mina på och avställningar efter ordning. Så delvis körde ja oförsäkrat plus att inte alla premier hade dragits från mitt konto. Så det va bara att se glad ut o betala av lite varje månad under sommaren tillsammans med hojj försäkringen, det va INTE kul. Som tur va så va det inte så mycket varje månad, men ändå. Inte kul om det blir så med en R hojj.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Kom ihåg:

Om du betalar skatten så kommer vv att skicka ett riktigt skattemärke istället för det temporära. Då kan du inte ställa av förrän detta skattemärke kommer med posten. Detta eftersom du kommer att behöva skrapkoden plus koden som står på regbeviset.

Been there...


.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Lurch skrev:
Kom ihåg:

Om du betalar skatten så kommer vv att skicka ett riktigt skattemärke istället för det temporära. Då kan du inte ställa av förrän detta skattemärke kommer med posten. Detta eftersom du kommer att behöva skrapkoden plus koden som står på regbeviset.

Been there...


.

Nu hängde jag inte med.... Ska man alltså inte betala skatten för at undvika att få ett riktigt skattemärke?
Men om man får ett riktigt, skrapar det och ställer av hojen så måste man väll få ett temporärt nästa gång man ställer på hojen?

Mycket frågor, men eftersom jag är sugen på att köpa en hoj till så måste jag veta hur det funkar med av/på metoden. Har inte råd o ha bladen ståendes försäkrad när jag bara kör med den 5ggr/månad
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag känner inte igen problemen ovanifrån från förra säsongen. Jag ställde säkert på och av 30 gånger om inte mer. Jag fick ett ordinarie skattemärke förra säsongen efter en månads påställning men behövde aldrig skrapa utan kunde alltid använda min femsiffriga kod (har varit samma sen jag skaffade hojen för ett år sen).

I och med de, för det mesta, korta av/på-ställningarna så brukar det komma två brev samma dag från If då och då. Ett med att "nu har du helfösäkrat" och ett med "nu har du avställningsförsäkring".
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Lurch skrev:
Kom ihåg:

Om du betalar skatten så kommer vv att skicka ett riktigt skattemärke istället för det temporära. Då kan du inte ställa av förrän detta skattemärke kommer med posten. Detta eftersom du kommer att behöva skrapkoden plus koden som står på regbeviset.

Been there...


.

Om du har ett temporärt skattemärke kan du ställa av/på utan skrapkod eftersom inte nån sån finns på det temporära. Det räcker då med koden på regbeviset. Allt enligt VV.

/Ssss
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Superlight skrev:
Om du har ett temporärt skattemärke kan du ställa av/på utan skrapkod eftersom inte nån sån finns på det temporära. Det räcker då med koden på regbeviset. Allt enligt VV.

/Ssss

Men om vv skickar ett riktigt skattemärke, vilket de gör när du betalar skatten, så antar de att du har detta märke. Om du då försöker ställa av så kommer, åtminstone på vv:s hemsida, du att behöva både den femsiffriga koden på regbeviset och koden på skattemärket.

Om du är snabb så kan du dock betala skatten och hinna ställa av innan det registreras hos vv, då är det inga problem.



.
 

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ale kommun
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Man har väl en månad på sig att betala skatten väl. Dock kan det bli många av/på ställningar på den månaden. Jag har aldrig gjort detta men iår så kan det nog bli aktuellt. Dock blir det bara trafik förs. för min del men det är onödigt att ha hojen på ställd om det regnar halva månaden eller mer.
 

ärrett

Guest
Mark skrev:
Folkskam har en försäkring som man får ställa på och av precis hur mkt man vill. Finns säkert fler bolag.

En liten bit på vägen iaf...

Marke

den försäkringen du pratar om hos folksam heter väl bas-försäkring?
och snälla kan nån förklara grundligt vad som gäller vid av/påställning, vad som händer me skatten osv. får man tillbaka skatten när man ställer av och får ett nytt inbetalningskort när man ställer på lr?? blir inte klok av att läsa alla inlägg :gnissla alla skriver olika..
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top