Stämd via ebay?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har en kompis som varit lite ivrig när han bjudit på en hoj på tyska ebay. Auktionen slutar inom 2 dagar men han har redan nu aviserat att han vill dra tillbaka sitt bud. Förutom att han borde tänkt sig för och nu sannolikt kommer att ha svårt att göra affärer på ebay, vad kan säljaren göra rent juridiskt? Han har nämligen hotat med att stämma min kompis på 25% av köpesumman (ca 5000 kr) inklusive advokatkostnader. Kan han göra det?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
HanneZ skrev:
2693307 Börja med att läs vad som står i avtalet när han registrerade sig på Ebay.

Det har vi gjort. Jag kan bara tolka deras "User Agreement" som att han kommer att få negativ feedback, ev bli utkastad från Ebay eftersom han inte följt reglerna.

Men eftersom säljaren inte kan hålla Ebay ansvariga för något så vidtar heller inte ebay rättsliga åtgärder. Det är en sak mellan säljaren och min kompis som privatpersoner och frågan är vilka rättsliga möjligheter säljaren de facto har?

999an

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2005
Hoj
Ducati 999
Hej
Han måste kontakta ebay och dom kan makulera hans bud
finns telnummer man kan ringa--sök och du kommer att finna :tummenupp

Ingen risk att bli stämd i allafall!!

Hellracer

Asfaltskontrollant
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
En hel hoper Italienska skönheter med mycket riv i!
fazerfun skrev:
2693300 Har en kompis som varit lite ivrig när han bjudit på en hoj på tyska ebay. Auktionen slutar inom 2 dagar men han har redan nu aviserat att han vill dra tillbaka sitt bud. Förutom att han borde tänkt sig för och nu sannolikt kommer att ha svårt att göra affärer på ebay, vad kan säljaren göra rent juridiskt? Han har nämligen hotat med att stämma min kompis på 25% av köpesumman (ca 5000 kr) inklusive advokatkostnader. Kan han göra det?

Han kan nog ta det ganska lugnt! Ganska vanligt förekommande att folk bjuder utan att köpa produkten sedan. De hotar men i realiteten så är det väldigt lite säljaren kan göra särskilt som din vän aviserat att han vill dra tillbaka budet, dessutom så bor han ju i ett annat land vilket försvårar för säljaren ännumer.
Dock så lär han vara tvungen att byta till nytt användarnamn då han säkerligen lär få ett dåligt omdömme från säljaren vilket inte är bra men å andra sidan så kan han hota med att lämna ett dåligt tillbaka vilket Tysken inte lär vara så pigg på heller så högst troligen så kommer han inte att göra det heller.

Säg åt din polare att ta det lugnt för det kommer inte att hända någonting förutom en hel del gnäll från Tysken!:pannkyss

Säg åt honom att skärpa sig också för det är ett j...la sätt att lägga bud utan att köpa grejjorna sedan och det ger oss resten av seriösa shopare dåligt rykte och vissa vill på grund av sådana killar som din polare inte sälja till oss Svenskar!:mad:

MVH
Hellracer

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Det är ju inte speciellt troligt att någon lägger energi på att stämma någon för en sån här sak. Dels för att det tar massa tid och energi och dels för att om han får fel i rättsak vilket inte är helt omöjligt så förlorar han en massa pengar och får betala både sina och svarandens rättskostnader.

Vill din kompis vara säker på att inte bli stämd kan han ju erbjuda säljaren mellanskillnaden mellan det näst lägsta budet och sitt bud så kan säljaren kontakta 2an och låta honom få hojen. Om din kompis budat någorlunda smart borde mellanskillnaden inte bli alltför stor.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hellracer skrev:
2693331

Säg åt honom att skärpa sig också för det är ett j...la sätt att lägga bud utan att köpa grejjorna sedan och det ger oss resten av seriösa shopare dåligt rykte och vissa vill på grund av sådana killar som din polare inte sälja till oss Svenskar!:mad:

MVH
Hellracer

:fakta

Man har hört fler än en gång "Nej, skickar inte utomlands pga att jag haft problem med köpare utomlands förut).

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducster900 skrev:
2693321 Det finns information här:
http://offer.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?RetractBidShow

Har för mig att det stått någonstans att 24 timmar innan utgångstiden får man makulera sitt bud men jag kan inte hitta det nu.

tack men det säger inte så mkt mer än det vi redan vet...lägger du ett bud så ska du vara redo att handla. Du kan enligt ebays regler inte dra tillbaka bud enbart att det skälet att du ångar dig eller dyl...det är glasklart.

Men gör du trots att detta så får du räkna med att ta en del skit på sajten alt att du får ditt konto uppsagt. Mer än så förefallet inte ebay som företag kunna göra.

Men frågan är vad säljaren i sig kan göra? Hur kan en tysk stämma en svensk som dragit sig ur en auktion på en allmän handelsplats på nätet?

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Monster 620 S.ie
supergirl skrev:
2693334 Det är ju inte speciellt troligt att någon lägger energi på att stämma någon för en sån här sak. Dels för att det tar massa tid och energi och dels för att om han får fel i rättsak vilket inte är helt omöjligt så förlorar han en massa pengar och får betala både sina och svarandens rättskostnader.

Vill din kompis vara säker på att inte bli stämd kan han ju erbjuda säljaren mellanskillnaden mellan det näst lägsta budet och sitt bud så kan säljaren kontakta 2an och låta honom få hojen. Om din kompis budat någorlunda smart borde mellanskillnaden inte bli alltför stor.

Du anar inte vad man kan bli stämd för i USA :D

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Hellracer skrev:
2693331 Han kan nog ta det ganska lugnt! Ganska vanligt förekommande att folk bjuder utan att köpa produkten sedan. De hotar men i realiteten så är det väldigt lite säljaren kan göra särskilt som din vän aviserat att han vill dra tillbaka budet, dessutom så bor han ju i ett annat land vilket försvårar för säljaren ännumer.
Dock så lär han vara tvungen att byta till nytt användarnamn då han säkerligen lär få ett dåligt omdömme från säljaren vilket inte är bra men å andra sidan så kan han hota med att lämna ett dåligt tillbaka vilket Tysken inte lär vara så pigg på heller så högst troligen så kommer han inte att göra det heller.

Säg åt din polare att ta det lugnt för det kommer inte att hända någonting förutom en hel del gnäll från Tysken!:pannkyss

MVH
Hellracer

Ok. Att han är en jävla tomte har han fått höra ett antal gånger...tror vi slipper honom på ebay i framtiden....

stbi00

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Hoj
2000 Yamaha XVS 1100 Dragstar Classic
Erfarenhet

Jag har råkat ut för samma sak på ebay i USA men det hände inget med. Jag drog mig ut 2-3 dagar innan aktionen gick ut. Fick inget dåligt ryckte eller sånt så din polare behöver inte oroa sig.

//Stefan

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
supergirl skrev:
2693334 Det är ju inte speciellt troligt att någon lägger energi på att stämma någon för en sån här sak. Dels för att det tar massa tid och energi och dels för att om han får fel i rättsak vilket inte är helt omöjligt så förlorar han en massa pengar och får betala både sina och svarandens rättskostnader.

Håller med dig men samtidigt: vad som är troligt och vad som är möjligt rent juridiskt är ju två skilda saker. Är tysken grinig så kan han ju få för sig att statuera exempel.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
fazerfun skrev:
2693353 Ok. Att han är en jävla tomte har han fått höra ett antal gånger...tror vi slipper honom på ebay i framtiden....
men de är tur att det finns tomtar fortfarande.. annars blir barnen så lessna på julafton..

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Bonne skrev:
2693350 Du anar inte vad man kan bli stämd för i USA :D

Ebay är iofs amerikanskt men samtidigt ingen traditionell auktionsförrättare utan en öppen handelsplats. Om en auktion misslyckas så kan inte säljaren ställa några ersättningskrav på ebay utöver möjligheten att lämna negativ feedback eller säga upp kontot. Och eftersom säljarna inte kan få någon ersättning från Ebay driver man heller inga skadeståndsmål för säljarnas räkning. Just det står klart och tydligt i deras "User agreement".

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Håller med om att inget kan hända, knappast någon som skulle få för sig att driva igenom en stämning.
Räkna med att det är tomt snack men räkna också med kass feedback från den säljaren.

Har en parallell från ett köp i USA där säljaren inte accepterade PayPal vilket jag inte kollade med honom innan auktionen slutade.
Han ville att jag skulle skicka kontanter (cirka 800 spänn) i kuvert eller överföra dom med via någon sorts "money transfer" till ett oangivet konto.
Han anvisade ett ogiltigt konto hos BidPay också samt föreslog Western Union men jag tvekade till det sista förslaget, dels på grund av dåligt rykte, dels på grund av höga avgifter på överföringen.

Han nekade till att lämna ut något kontonummer så jag kunde ta det via min bank och positionerna blev låsta...jag hittade inget vettigt sätt att betala för grejorna.

Vi hade en mailväxling som blev lite hätsk till slut och i hans sista mail skrev han "you are a small time Usama Bin Laden, just a terrorist"...:D

Kolla frakt och betalningssätt i förväg är en bra förutsättning för att inte bli alltför blåst.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Ducster900 skrev:
2693494 Håller med om att inget kan hända, knappast någon som skulle få för sig att driva igenom en stämning.
Räkna med att det är tomt snack men räkna också med kass feedback från den säljaren.

Har en parallell från ett köp i USA där säljaren inte accepterade PayPal vilket jag inte kollade med honom innan auktionen slutade.
Han ville att jag skulle skicka kontanter (cirka 800 spänn) i kuvert eller överföra dom med via någon sorts "money transfer" till ett oangivet konto.
Han anvisade ett ogiltigt konto hos BidPay också samt föreslog Western Union men jag tvekade till det sista förslaget, dels på grund av dåligt rykte, dels på grund av höga avgifter på överföringen.

Han nekade till att lämna ut något kontonummer så jag kunde ta det via min bank och positionerna blev låsta...jag hittade inget vettigt sätt att betala för grejorna.

Vi hade en mailväxling som blev lite hätsk till slut och i hans sista mail skrev han "you are a small time Usama Bin Laden, just a terrorist"...:D

Kolla frakt och betalningssätt i förväg är en bra förutsättning för att inte bli alltför blåst.

bara att du nämner Western Union gör att ja blir misstänksam mot säljaren.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
stbi00 skrev:
2693364 Jag har råkat ut för samma sak på ebay i USA men det hände inget med. Jag drog mig ut 2-3 dagar innan aktionen gick ut. Fick inget dåligt ryckte eller sånt så din polare behöver inte oroa sig.

//Stefan

Så du råkade inte ut för något - därmed kan alla andra sluta oroa sig? Du känner inte att din situation (ett enda fall) är ett dåligt underlag för att dra generella slutsatser?

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
Ducati 1098S
fazerfun skrev:
2693300 Har en kompis som varit lite ivrig när han bjudit på en hoj på tyska ebay. Auktionen slutar inom 2 dagar men han har redan nu aviserat att han vill dra tillbaka sitt bud. Förutom att han borde tänkt sig för och nu sannolikt kommer att ha svårt att göra affärer på ebay, vad kan säljaren göra rent juridiskt? Han har nämligen hotat med att stämma min kompis på 25% av köpesumman (ca 5000 kr) inklusive advokatkostnader. Kan han göra det?

HAHAHA roliga inlägg, jurister spekulerar!

Klart han kan stämma. Den rätten tillkommer alla med rättskapacitet. Om han vinner är en helt annan fråga. Är det ett bindande anbud enligt aktuell jurisdiktion är en fråga, bland andra man bör ställa sig.

Partyyyyy on!!!!

/K

Snart är spriten slut och därmed julen!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Keihin skrev:
2693534 HAHAHA roliga inlägg, jurister spekulerar!

Klart han kan stämma. Den rätten tillkommer alla med rättskapacitet. Om han vinner är en helt annan fråga. Är det ett bindande anbud enligt aktuell jurisdiktion är en fråga, bland andra man bör ställa sig.

Partyyyyy on!!!!

/K

Snart är spriten slut och därmed julen!

Och vad tror du? Är det ett bindande anbud? Och vilken jurisdiktion faller det under?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...