stämma vägverket?

peuter

nyfiken som bara den
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Yamaha fazer 600
Undrart om det finns nån som vet om det skulle va lönt att stämma vägverket för att de lagt ut grus som stödkant utan att ha varnat för det med skyltar?

finns det något ärende som prövats i domstol... isåfall hur blev utfallet?

jag är nämligen sugen på att försöka...

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Det vore intressant att få saken prövad. Det innebär ju en väsentlig risk för alla tvåhjuliga men även fyrhjuliga fordon när det finns grus på vägen, något man inte kan förvänta sig ska vara där.

peuter

nyfiken som bara den
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Yamaha fazer 600
sponsring?

kan ju ställa en fråga till... finns det ngt intresse hos er här på forumet om att få en sådan sak prövad i en domstol?... det skulle ju kunna bli en kostsam affär om man förlorade en tvist i en domstol... om det upprättades ett konto som klubbmedlemmar och forumbesökare skulle kunna sponsra en eventuell förlust hur mycket skulle du tycka det vore värt att få domen prövad?

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
peuter skrev:
Undrart om det finns nån som vet om det skulle va lönt att stämma vägverket för att de lagt ut grus som stödkant utan att ha varnat för det med skyltar?

finns det något ärende som prövats i domstol... isåfall hur blev utfallet?

jag är nämligen sugen på att försöka...

Du menar i mer klarttext om det är värt att stämma Väghållaren för att dom lagt ut grus eller sand vid asfaltskanten efter att ha asfalterat, för att få bort hög asfaltskant, och att det efter det av tex bilister dragits ut sand/grus på vägbanan, som någon (du?)hojåkare sedan gått omkull i/pga?

Höga asfaltskanter i sig innebär en trafikfara (bil el hoj kommer utanför kanten och har svårt för att ta sig upp på vägbanan igen) så att sanda eller grusa vägkanten är vad dom gör för att få en mjuk övergång. (någon som har en ide om hur göra mjuka asfaltskanter som inte behöver grusas/sandas? Kontakta VV så får du säkert tipspengar!)

Men... generellt så gäller: Väghållare ska snarast, inom rimlig tid efter att han/hon fått kännedom om vägskada (hål, gupp, lösgrus, sprickor osv osv) antingen åtgärda skada eller sätta upp varningsskylt för skadan. Om Väghållaren åsidosatt eller varit sen med sådan åtgärd, och det därefter inträffar en olycka som direkt följd av vägskadan, så kan man få ersättning för skadan på sig/sitt fordon.

Å tredje sidan skulle det vara intressant se om VV skulle kunna bli dömt för att dom i grund och botten underhåller vägarna på ett trafikfarligt sätt, grusade vägkanter, grusade tjärlagningar osv. Har försökt sparka SMC i feta rumpan om det här, men går trögt, ingen respons, så du kan ju försöka ge dig på VV, en hundring i bidrag kan du få av mig... ;)

Mitt övriga bidrag i kampen mot grus på vägarna är att jag i år ringt VV 15 ggr om skador, enligt Instruktion Av vad jag sett så har dom varit kanonsnabba ut och skylta eller borsta efter felanmälan. (Antagligen för att slippa betala skadestånd för att inte ha åtgärdat anmäld skada... :rolleyes: )

/B

peuter

nyfiken som bara den
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Yamaha fazer 600
har satt igån med att skaffa en jurist

Jag har kontaktat en jurist nu för att höra vad han tror om möjligheterrna att vinna ett sådant fall... blir det positivt bifall från honom så kommer jag öppna ett sponsringskonto där det kan sättas in pengar till stöd för denna rättegång... tänk om 1000 personer vardera skulle sätta in 100 kronor var ja då skulle det ju bli 100 000 kronor... vid en förlust skulle ju kostnaderna kunna dra iväg till bortåt en kvarts miljon... men jag är villig att stämma VV om jag skulle få tillräcklig uppbackning från mina hojvänner ute i landet...

ZX-9R

Varför Knäskrapa?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-9R Ninja -96
Som sagt, om tillräckligt många lägger 50-100:- var så.... :tummenupp
Har själv lite gamla "grusiga" erfarenheter som resulterat i 1 försäkringsärende och en livslång grusnoja. :skrämd

peuter

nyfiken som bara den
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Yamaha fazer 600
ZX-9R skrev:
Som sagt, om tillräckligt många lägger 50-100:- var så.... :tummenupp
Har själv lite gamla "grusiga" erfarenheter som resulterat i 1 försäkringsärende och en livslång grusnoja. :skrämd

advokaten tycket i min beskrivning att vägverket verkar ha brustit i sitt handlande vid lagning utav stödkanten... de hade inte märkt vägen med några varningsskyltar... om jag driver detta till rätten kan ju min dom bli prejudicerande(hmm stavas det så?)

ska veta hur mycket jag bråkat med vv om detta och talat med både regionschefer och plattschefer om problemet med grus på våra hojvägar...

så snart kommer ett kontonummer upp om det blir lite mer intresse i denna sträng...

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
Ska kolla med en polare som körde ner i ett stort hål med sin M5'a och förstörde fram-spoiler etc.

Han skrev ett mail till VV, vet dock ej hur det gick, ja' återkommer.

/n

peuter

nyfiken som bara den
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Yamaha fazer 600
benkar skrev:
Jag antar att du redan fått nobben på en "vanlig" skadeanmälan? http://www.vv.se/skadestand/digital.asp

/B

Japp det har jag.... även på överklagan... nu återstår bara civil domstol... men det är ju sällan VV erkänner sig skylldiga till fel och de vet ju att få om ens någon vågar väcka talan i domstol mot dem. är ju deras egna jurister som utreder så vad hade man att vänta.
Det var inte nådigt med grus de lagt vid sidan om vägen för att stötta kanten med... säker en 10- 15 cm grus i en sträng som var ca 30 cm bred... när man ställde sig på den sjönk man ner med fötterna...

Du benke vad tror du om att maila hojklubbarna runt om stockholm för sponsring? bör nog få ihop i alla fall 100 000 kronor innan man i leken sig ger med VV

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
En kille från stan omkom för många år sedan efter att ha kört av på nän konstig lagning vid Emmaljunga när de var på väg hem från RR-VM på Anderstorp i slutet eller början på 80-90 talet.

Familjen fick rätt i dpmstol men fick ut ca 1500 - 2000 nånstans

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
peuter skrev:

Du benke vad tror du om att maila hojklubbarna runt om stockholm för sponsring? bör nog få ihop i alla fall 100 000 kronor innan man i leken sig ger med VV

Tror/vet att japs/sport/bland-hojklubbarna runt Tokholm i dom flesta fall inte har några överstora kassakistor.. :( Personligen tror jag att den rätta vägen är att övertyga SMC om att det här en fråga att arbeta hårt med, med högsta prioritet. När väl SMC är övertygade om det, och börjar se på saken ordentligt, så har dom förhoppningsvis dom rätta "kanelerna" in mot VV i Borlänge och tyngden av en massa anslutna hojåkare bakom sig att slåss med!

Inom SMC är det tydligen någon Erik Öhman som är Ledamot och ansvarig i TrafikSäkerhetsKommitén. Du kan kanske bolla dina ideer/tankar med honom? Finns en diskussionstråd i ämnet hos SMC HÄR!

/B

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...