Nej, det var helvitte vad mycket galet det blev i en enda post där.
Ledsen "Denåterfödde" - jag gillar inte när en massa gamla feluppfattningar cementeras på forum, så jag måste tyvärr vara en nitpicker och rätta dig lite grann.
Nej, det kommer från flyget, faktiskt. Både mekaniska system (Voisin 1929) och senare elektroniska.
...där uppgiften är att det ska ge maximal bromsverkan vid halt väglag.
Nej, när låsningsfria bromsar började appliceras på bilar så var det för att man ville kunna ge föraren möjlighet att aktivt styra sig ur svårigheter
medans man bromsade. Manövrerbarhet
på bekostnad av förlängd bromssträcka.
Det är detta som tyvärr faller bort när systemets fördelar diskuteras, och dess nackdelar glöms bort.
I början, när Bosch ABS presenterades för avsalu 1978, så innebar systemet bromsträckeförlängning på de allra flesta underlag - men det maskerades delvis genom att man presenterade jämförelser med helt låsta hjul istället för optimal inbromsning. Mercedes och Bosch ansåg att möjligheten att aktivt fortsätta köra sin bil var viktigare än absolut bromssträcka, och det kan man hålla med om - så länge budskapet att fortsätta köra bil in i det sista kommuniceras tydligt.
På sand, grus, snö, modd och ojämn väg gav dock ABS förlängd bromssträcka, ofta dramatiskt förlängd bromssträcka, och så är det än i dag - även om systemet blivit bättre och mer sofistikerat.
Speciellt det senare införandet av flerkanalsystem gjorde att man kunde hantera split friction på ett mycket bättre sätt, och Bosch ABS gavs ytterligare en fördel - och framtida möjlighet.
Och till personbilar kom ABS från lastvagnar där uppgiften var att bromsa lagom på varje hjul på bil och släp där belastning kan variera från axel till axel beroende på lasten.
Nej, det var två olika spår. Knorr-Bremse är den pneumatiska bromsens skapare, och arbetade parallellt med Bosch på temat låsningsfria bromsar - men på just pneumatiksidan.
För bilar blev det där med att "bromsa lagom" ett eget hjälpsystem för att bättre utnyttja ABS-systemet.
Det är namngivet EBD: Electronic Brakeforce Distribution, och krävde fler kanaler, bättre reglerutrustning och mer processorkraft än vad som fanns tillgängligt när ABS presenterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_brakeforce_distribution
Dagens bilar har fått det ursprungliga ABS-systemet omgärdat med ett kluster av andra system, som antingen möjliggörs av just ABS-systemet som grund - eller är till för att patcha över bristerna som uppstår i gränssnittet mellan människa/maskin när man inte lyckas kommunicera ut systemets för- och nackdelar.
EBA - Emergency Brake Assist är ett sådant system som tvingats fram eftersom många användare inte förstår vad som händer när ABS-en kickar in utan blir rädda och lyfter av foten från bromsen när det börjar knattra. Då kliver EBA in för att försöka "tolka" vad föraren vill...
https://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_brake_assist
Det finns mer att ranta om, men vi släpper det.
ABS på bilar förkortar generellt INTE bromsträckor, och i de speciella omständigheter det verkligen gör det handlar det om enstaka meter. Förlängningen av bromssträckor däremot kan handla om flera 10-tals meter.
Men, det flesta som är insatta i systemet anser att det är värt det - eftersom bilen går att styra under hela inbromsningen. Med utvecklingen av ABS har även förmågan att hantera split friction tillkommit, och därmed fördelen att bilen möter faran head-on, där den är som starkast och kan skydda sina passagerare bäst. Det finns en obehaglig moralisk knorr dold här, men vi släpper den just nu...
Nyckelordet är dock "manövrerbarhet". Synd att systemet så ofta feltolkas som "bättre bromsar" och man därför glömmer bort att köra när det gäller...
Skall vi kolla på ABS till MC?
Det är mycket enklare!
Här hjälper ABS till att minska risken för att man bromsar omkull sig.
Det är mycket viktigt att kunna sitta kvar på hojen, annars riskerar man att få armar och ben avslitna när man kanar in i Trafikverkets stängselstolpeskog.
Med ABS är chansen mycket större att man istället kan sitta kvar på hojen och smaska in i räcket ovanifrån:
Titta gärna igenom videon igen, och visualisera istället utgången med de räcken vi oftast ser ute på våra vägar. Vilken otur att det inte "fanns resurser" att testa sådana räcken...
Som förhoppningsvis fungerar som tänkt vid bromsning rakt fram.
När det är dåligt väggrepp. tex
vid regn, grus, snö eller is, eller gräs.
Nej, ABS i sin senaste utgåva,
för MC fungerar fortfarande fruktansvärt illa på vissa underlag, och speciellt på ojämn väg. Det är helt enkelt fortfarande alltför mycket "förhoppningsvis" i MC-ABS.
Fördelen är att man minskar risken att bromsa omkull sig under de förhållanden de flesta motorcyklister rör sig under.
Skulle montera bort hela originalsystemet och dra nya slangar från handbromsen till framhjuls oken och från fotbromsen till bakhjulsoket.
Och är det några konstigheter, saknas tex bromsvätskebehållare vid bromscylindrarna, nya bromscylindrar / bromsgrepp, ny fotbroms.
Med sedvanliga bromsvätskebehållare.
Ja, där har du rätt!
För att försöka rädda kvar denna bautaposten i teknikforumet så kommer här en redogörelse för Hondas CBS-system på SD-1 Varadero - ett helt decennium äldre än TS-hoj.
CBS på denna hoj "bakifrån och fram" har en huvudcylinder som genom fotpedalen påverkar både bakbroms och, genom reduceringar även en av kolvarna i vänster framok. Inte mycket bromsverkan på det viset, men fullt tillräckligt för att göra hojen vidrigt opålitlig i halka och på grus - och till en riktig äventyrshoj i dieselsmittade rondeller...
"Framifrån och bak" handlar det om återigen vänster bromsok, Här sitter det upphängd på en liten "huvudcylinder" som triggas av att oket "inte sitter fast" utan kickas framåt när handbromsen aktiveras. På så vis aktiveras bakbromsen, återigen i ett reducerat lägen.
Det är sinnrikt hopkommet - och tyvärr återigen alldeles felkommunicerat.
Här har jag mött flera ägare som tror att dom bara behöver "bromsa med foten" för att hojen skall sköta resten.
Detta säger knappast allt om CBS-bromsarna på TS CBR, men det är knappast ett mindre komplicerat system. Hondas CBS-system är inte enkelt att neutralisera utan att förlora i total bromseffekt.
Sorry for ranting, men förståelse för det man kör på tycker jag är viktigt.
Alla dessa feluppfattade och okommunicerade system kan göra skada om man sitter passiv och väntar på kortare bromssträcka som inte finns - när det egentligen är
köra man borde göra.