Stängs av när jag tar ned stödet!

620 Sport

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Ducati 620Sport Ducati 900SS
Hej, köpte en Ducati 900SS i torsdags. Den har funktionen att den inte går att ha på tomgång med stödet nere, mycket störande då jag har den på innegård och får öppna grind vid in och ut fart. Det styrs ju med en microbrytare vid stödet så det är inga problem för mig att koppla om den, Men varför har de valt att göra så här. Tror ni hojen inte får rätt smörjning om den står lutad på tomgång, eller kan det skada hojen på något sätt att koppla om den?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Förmodligen kan du ha den på tomgång om du samtidigt har kopplingen indragen. Detta är en funktion för att du inte ska köra iväg med stödet nerfällt.
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
många hojar som har så orginal och det för att du inte ska kunna köra iväg med det nerfält och sen vurpa.

Förmodligen kan du ha den på tomgång om du samtidigt har kopplingen indragen. Detta är en funktion för att du inte ska köra iväg med stödet nerfällt.

hehe du han före:tummenupp
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det låter ju ganska korkat att man inte ska kunna ha stödet nere när man har friläge och står på tomgång. Normalt är det ju när man har växel i, och släpper ut kopplingen som motorn dör om stödet är nere. Har svårt att se några problem med att koppla bort brytaren, men försök kolla upp om det kan bli några problem med just den hojmodellen.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Det låter skumt, så länge neutralläget är i så borde den kunna stå på stödet med mototrn igång.
Så fungerar det på min Bandit...
Fungerar indikeringen för neutralläge?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har ingen aning om hur just Ducati har kopplat men på R1an så är poängen att du inte kan ha stödet nere utan att ha laggt i friläge.

Starta kan du bara göra om du har:
  1. Stödet uppe och friläge i.
  2. Stödet uppe, växel i och kopplingen indragen.

Det skulle kunna vara något fel på kretsen som känner av att du har friläge i eller så har Ducati valt en annan variant.
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Det är klart att du kan ha den stående på tomgång. Men inte i växel naturligtvis.
Så fungerar min SS i alla fall.

Men den göna frilägeslampan måste lysa. Det räcker inte med att den kan rulla fritt.
 
Last edited:

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Håller med, låter som om neutrallägesgivaren är paj. Steg 1 är att kola om det lyser en grön lampa i friläget.

Men det är ju inte den gröna lampan i sig som spelar roll, det kan ju vara kabelbrott någonstans också.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det är klart att du kan ha den stående på tomgång. Men inte i växel naturligtvis.
Så fungerar min SS i alla fall.

Men den göna frilägeslampan måste lysa. Det räcker inte med att den kan rulla fritt.

Det är för att du har en nyare ducce där italienarna efter alla klagomål kopplat om elektroniken :) . På äldre duccar kan man inte varmköra med stödet nere och neutral i. Vet inte om det gäller alla modeller dock.
 

620 Sport

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Ducati 620Sport Ducati 900SS
Vill förtydliga att det spelar alltså ingen roll om den är i neutral el inte.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vill förtydliga att det spelar alltså ingen roll om den är i neutral el inte.
Det tror jag iofs är ganska självklart :)

Det som återstår att utreda är om Ducati valt att koppla så att motorn ska stanna oavsett eller om det är fel på neutralgivaren.

Som "Nautilus" skrev, funkar neutrallampan?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
vadå? på min R6a kan jag köra på tomgång med stödet nere på Neutralen, har jag vxl i när jag fäller ner stödet så dör den, dock inte om kopplingen är indragen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
vadå? på min R6a kan jag köra på tomgång med stödet nere på Neutralen, har jag vxl i när jag fäller ner stödet så dör den, dock inte om kopplingen är indragen.
Har inte manualen för R6an men på R1 har det alltid varit såhär (obs, behöver inte betyda att Ducati funkar likadant):
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
vadå? på min R6a kan jag köra på tomgång med stödet nere på Neutralen, har jag vxl i när jag fäller ner stödet så dör den, dock inte om kopplingen är indragen.

Det kan inte bero på att om du har växel i och släpper ut kopplingen så får du motorstopp oavsett om stödet är uppe eller nere? :rolleyes:
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Gamla Duccarna har väl problem med elektroniken. Mitt Monster jag hade - från -95 - hade det problemet ibland, det var de gångerna neutrallägesgivaren inte uppfattade att friläget var i. När den gröna lampan lyste kunde man dock starta och ha hojen i gång med stödet nere.
 

620 Sport

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Ducati 620Sport Ducati 900SS
Frågade på Halmstadgustav idag. De sa att det går att koppla ur men det var inte så lätt som jag trodde, behövs tydligen ett motstånd ngn stans i kretsen.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top