Stängs av när jag tar ned stödet!

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
HD-sportster har ju torrsumpsmörjning, så den motorn får olja i de flesta vinklar.

Mig veterligen Saknar sportster än idag sidostödskontakt, just tack vare det smarta HD-stödet som är självlåsande när det stödjer hojen men samtidigt fäller upp sig själv så fort man reser hojen till lodrätt.

Jag var på mickes MC i växjö och när vi snacka om HD XR1200 så frågade jag om en tror det var en sportster men är inte säker så sa han att de hade bara kallats tillbaka för att montera på en nödstopp på sidostödet så att den inte ska kunna stå igång när den är lutad på sidostödet för motorn inte får riktig smörjning. Jag är iaf säker på att det är någon HD som har det så fast om det var sportstern kommer jag inte ihåg! Och den försäljan har varit där länge så jag tycker det skulle vara märkligt om han inte vist vad han pratade om.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hd har klart bra stöd, inget snack. Men det behövs ju också då dem står stilla och går sönder så ofta... :pannkyss


Vilken festlig tråd!

På HD fälls stödet upp när man reser upp hojen och rullar den framåt ngn decimeter. Ingen elektronik alls som jag paja. :hihi

Dessutom går stödet ut i flack vinkel och når marken långt från hojens centerlinje varvid att marktrycket blir lågt, HD-stöden har därför sällan problem med välta hojar på varm asfalt. Dessutom har det en genialt enkel låsning vilket gör att stödet ej kan vikas bak när hojen står på stödet men av misstag rullas framåt.

Av alla hojar jag kört så har HD:n haft de bästa stöden, dessutom är det en djäkligt skön känsla att vika ut ett HD-stöd med foten innan man kliver av hojen, när man fått snits på att hitta stödet utan att behöva kolla ned.

Har sett att en del japaner har börjat kopierad konstruktionen på sina HD-kopior, men de har missat hela låsningsmekansismen. Eller också är den patenterad.

Kunde inte låta bli...;)

Mvh
J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag var på mickes MC i växjö och när vi snacka om HD XR1200 så frågade jag om en tror det var en sportster men är inte säker så sa han att de hade bara kallats tillbaka för att montera på en nödstopp på sidostödet så att den inte ska kunna stå igång när den är lutad på sidostödet för motorn inte får riktig smörjning. Jag är iaf säker på att det är någon HD som har det så fast om det var sportstern kommer jag inte ihåg! Och den försäljan har varit där länge så jag tycker det skulle vara märkligt om han inte vist vad han pratade om.

XR, kanske har ngn sidostödskontakt. Det är ju en helt ny model även om den har sportstermotor. En sportstermotor har inga problem med smörjningen om motorn lutar lite. På vanliga luftkylda HD-modeller som Sportster och Bigtwin är stödkontakten onödig eftersom stödet är så smart att det fälls upp när man reser hojen men samtidigt är låst när hojen vilar på stödet. En HD kan därför stå i en nerförsbacke utan att stödet viks bakåt. Därtill går stöden på Sportster och Bigtwin mycket längre ut från centerlinjen, så stödet pressas inte lika lätt ned i mjuka underlag som sporthojsstöd som pekar nästan vertikalt.

De flesta försäljare brukar inte kunna ett dugg om motorer tycker jag. Vid sidvagnskörning åker oljan mycket mer i sida än när hojen ståd på stödet.

Jag tror att det mycket väl kan vara så att XR1200 kan ha fått stödkontakt, men då beror det nog på att den fått ett modernt, kass sporthojsstöd som kan stanna i utfällt läge och orsaka en vurpa.
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Det var inte XD1200 som vi snacka om då för den hade han inte fått hem ens. Det var någon liknande HD. Han verkade ändå rätt påläst och varit med länge. För jag ställde många frågor om andra motorcyklar de hade i stallet och han vist en del om var. Fast han var nog ingen mekaniker.

Jag är säker på min sak men jag ska fråga nästa gång jag är där så jag får reda på vilken model det var.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top