Stängs av när jag tar ned stödet!

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Frågade på Halmstadgustav idag. De sa att det går att koppla ur men det var inte så lätt som jag trodde, behövs tydligen ett motstånd ngn stans i kretsen.

Jag vet inte hur det fungerar, bad Biscaya göra ändringen när jag gjorde min 1000-milaservice där.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilken festlig tråd!

På HD fälls stödet upp när man reser upp hojen och rullar den framåt ngn decimeter. Ingen elektronik alls som jag paja. :hihi

Dessutom går stödet ut i flack vinkel och når marken långt från hojens centerlinje varvid att marktrycket blir lågt, HD-stöden har därför sällan problem med välta hojar på varm asfalt. Dessutom har det en genialt enkel låsning vilket gör att stödet ej kan vikas bak när hojen står på stödet men av misstag rullas framåt.

Av alla hojar jag kört så har HD:n haft de bästa stöden, dessutom är det en djäkligt skön känsla att vika ut ett HD-stöd med foten innan man kliver av hojen, när man fått snits på att hitta stödet utan att behöva kolla ned.

Har sett att en del japaner har börjat kopierad konstruktionen på sina HD-kopior, men de har missat hela låsningsmekansismen. Eller också är den patenterad.

Kunde inte låta bli...;)

Mvh
J
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Vilken festlig tråd!

På HD fälls stödet upp när man reser upp hojen och rullar den framåt ngn decimeter. Ingen elektronik alls som jag paja......
Mvh
J

Kul att höra att HD fått till något på hojen som fungerar bra :D

Skulle faktiskt kunna tänka mig en Sportster 1200 med lagom trim i framtiden.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul att höra att HD fått till något på hojen som fungerar bra :D

Skulle faktiskt kunna tänka mig en Sportster 1200 med lagom trim i framtiden.

Ja precis, de har fått till ett bra stöd, och ett bra...hmmmm.. :va :D


/J
 
Last edited:

Hesketh

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx 750 E 1982
Vilken festlig tråd!

På HD fälls stödet upp när man reser upp hojen och rullar den framåt ngn decimeter. Ingen elektronik alls som jag paja.

Dessutom går stödet ut i flack vinkel och når marken långt från hojens centerlinje varvid att marktrycket blir lågt, HD-stöden har därför sällan problem med välta hojar på varm asfalt. Dessutom har det en genialt enkel låsning vilket gör att stödet ej kan vikas bak när hojen står på stödet men av misstag rullas framåt.

Av alla hojar jag kört så har HD:n haft de bästa stöden, dessutom är det en djäkligt skön känsla att vika ut ett HD-stöd med foten innan man kliver av hojen, när man fått snits på att hitta stödet utan att behöva kolla ned.

Har sett att en del japaner har börjat kopierad konstruktionen på sina HD-kopior, men de har missat hela låsningsmekansismen. Eller också är den patenterad.

Kunde inte låta bli...

Mvh
J

Haha. HD har alltid varit bra i lågfartsområdet, fast du verkar ju ha fixat resten också på din!
På min pappas gamla Kawasaki -80 så kan man ha motorn igång så länge sidostödet är belastat. Vill man resa den med stödet ute, så får man hålla in en liten knapp mitt på styret. Nog en efterhandskonstruktion, när man upptäckte att det ju inte går att fälla upp stödet utan att resa hojen...:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haha. HD har alltid varit bra i lågfartsområdet, fast du verkar ju ha fixat resten också på din!
På min pappas gamla Kawasaki -80 så kan man ha motorn igång så länge sidostödet är belastat. Vill man resa den med stödet ute, så får man hålla in en liten knapp mitt på styret. Nog en efterhandskonstruktion, när man upptäckte att det ju inte går att fälla upp stödet utan att resa hojen...:)

Jag minns på 80-talet: varje onsdags- eller fredagskväll med mycket hojar på Sveavägen hände det alltid att man hörde flera sporthojskillar vråla till åt ngn kollega som drog iväg från Donken med stödet ute. Det var även ofta man såg folk vara nära att vurpa vid Wennergren Center där första vänsterkurvan efter Sveavägen kom och det glömda stödet väckte föraren.

Sånt slipper man ju se nuförtiden, så det är nog bra att plasthojarna fått ytterligare lite elektronik.

Men det är ju trist att en liten billig fuktutsatt kontakt kan få en välkonstruerad och driftsäker sporthojsmotor att sluta fungera mitt i mörka skogen. Sådana där externa singulärberoenden vill man ju undvika när man konstruerar en motor. Men det mest är väl bättre än att vurpa pga stödet.

/J
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag tror att HD sportster också har det men där är det för att motorn inte får riktig smörjning när den står på tomgång och lutar på sidostödet.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kanske för att det är en luftkyld v-twin så de är rädda att den ska bli stående på stödet för länge och koka över och paja ännu lättare än den redan gör :p
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att HD sportster också har det men där är det för att motorn inte får riktig smörjning när den står på tomgång och lutar på sidostödet.

HD-sportster har ju torrsumpsmörjning, så den motorn får olja i de flesta vinklar.

Mig veterligen Saknar sportster än idag sidostödskontakt, just tack vare det smarta HD-stödet som är självlåsande när det stödjer hojen men samtidigt fäller upp sig själv så fort man reser hojen till lodrätt.
 
Last edited:

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Pantahn har en enkel och genial lösning... det finns inget sidostöd, bara centralstöd;) Inte så praktiskt alla gånger, men problemet i tråden uppstår i alla fall inte.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
HD-sportster har ju torrsumpsmörjning, så den motorn får olja i de flesta vinklar.

Mig veterligen Saknar sportster än idag sidostödskontakt, just tack vare det smarta HD-stödet som är självlåsande när det stödjer hojen men samtidigt fäller upp sig själv så fort man reser hojen till lodrätt.

Jörgen!!Borta ett år och vips, tillbaka som inget hänt:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen!!Borta ett år och vips, tillbaka som inget hänt:D

Jo jag noterade trådlyftet innan jag skrev, men man får ju som stötstångstaliban aldrig tveka att dra svärd mot okunskap och andra hot mot det egna hojmärket :D
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Dummast var nog polarns gpz550. När man drog in kopplingen drogs stödet upp automagiskt med nån elmotor, tradigt om man missade den detaljen och satte ner hojen igen på stödet som man trodde fortfarande var utfällt.

Men det kanske blir samma på HD om den har sitt "smarta" fälla upp när inte belastad-system om man inte är beredd på det?
 
Last edited:

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Dummast var nog polarns gpz550. När man drog in kopplingen drogs stödet upp automagiskt med nån elmotor, tradigt om man missade den detaljen och satte ner hojen igen på stödet som man trodde fortfarande var utfällt.

Men det kanske blir samma på HD om den har sitt "smarta" fälla upp när inte belastad-system om man inte är beredd på det?

Näää, gpz hade ju en wire från kopplingshandtaget som gick till stödet, en kompis hade en sådan! Bara att klämma handtaget lite extra så fjongade stödet upp. Coolt kanske, men inte så hightech idag.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Näää, gpz hade ju en wire från kopplingshandtaget som gick till stödet, en kompis hade en sådan! Bara att klämma handtaget lite extra så fjongade stödet upp. Coolt kanske, men inte så hightech idag.

Åh fan, var det så det funkade.

Som sagt, var man inte beredd på det kunde det bli "intressant" när man lutade hojen och trodde att det fanns ett stöd som skulle ta emot :D
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top