Stånka trycker ut olja ur vevhusventilationen....

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Yamaha XT 600 -88, startar och låter fint efter en handfull år av stillastående i ett garage.

Men den verkligen TRYCKER ut oljan, rakt upp ur vevhusventen in i luftburken.

Detta är ett fel som jag aldrig upplevt, vad är det i en motor som kan skapa detta fenomen?

Att en HD rapar ur sig ngn liter efter inte har varit startad på länge har jag förstått är inte helt ovanligt, men varför gör min det?

Jag lät den stå på tomgång i några minuter, det verkade komma hela tiden.

Vafan

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så länge den inte är överfylld gissar jag på att en ring, flera ringar satt sig.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Hmm, från var till vad menar du att oljan passerar kolven? Uppåt? nedåt? Hur kan stiftet funka i det kladdet?

Hur funkar det egentligen? Kan inte oljepumpen försöka pumpa oljan någonstans där det är stopp, och därför evakuera genom luftningen? Alla dessa frågor, och var är Jörgen in this time of need?

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Hoj
Gixer1000
Er det ikke tørrsump på XT600 med oljeforvaring i rammen?
Oljen har vel seget ned i veivhuset i årenes løp, og må pumpes opp i "oljetanken" igjen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har varit med om det på en bil, VW bubbla. Orsaken var skadade kolvringar.
Explosiongaserna blåser förbi kolven ner i vevhuset och ut ur ventilationen kommer olja och avgaser.......
eftersom det inte kommer en oljemoln ut ur vevhusventilationen utan bara olja är det INTE så illa som det var med VW bubblan. På den tändes oljetryckslampan efter ca 30sekunder.
Och oljemolnet täckte hela södergående fil på motorvägen nära södra infarten till Lund. Dimma, oljedimma.
Vilket tyder på att både BeemerS1000RR och Skäggot kan ha rätt.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Enda jag vet, är att oljetanken var tom, och ingen olja rann ur oljepluggen på vevhuset, så jag fyllde på till rätt mängd på stickan i tanken.

Förra ägaren hade dessutom slagit i olja i tändstifthålet som typ rostskydd.

Jag tror jag torrgasar lite till och ser vad som händer helt enkelt. Det kanske "går till sig" på ngt mystiskt sätt.

Fler teorier mottages dock hemskt gärna:tummenupp

Raxaer

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Aprilia RS -03, Yamaha WR 450 Motard -03, Suzuki GSX-R 750 -00
Enda jag vet, är att oljetanken var tom, och ingen olja rann ur oljepluggen på vevhuset, så jag fyllde på till rätt mängd på stickan i tanken.

Förra ägaren hade dessutom slagit i olja i tändstifthålet som typ rostskydd.

Jag tror jag torrgasar lite till och ser vad som händer helt enkelt. Det kanske "går till sig" på ngt mystiskt sätt.

Fler teorier mottages dock hemskt gärna:tummenupp
Det borde finnas 2st olje pluggar, men har du kollat stickan efter att du startade den så borde det va rätt mängd, du kan ju alltid comp testa den för att kolla att kolv ringarna håller tätt om du har tillgång till verktyg...

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
SRXTT, som man kan sammanfatta Yamaha-modellerna som använder sig av den här gamla Triumph-konstruktionen, har en ganska fiffig vevhusventilation. Luften går genom balansaxeln som centrifugerar ut ev olja genom två små hål, innan den lämnar motorn. Om det kommer olja ur ventilationen är kolvringarna kass, eller så finns det på tok för mycket olja i motorn. Möjligen kan oljetätningen runt änden på balansaxeln vara mosad. Då stänker oljan från det högra balansaxellagret rakt ut i ventilationskanalen.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Fyllde du upp olja till max på stickan med kall motor så har du alldeles för
mycket olja i motorn.
I torrsumpmotorer läser man av oljenivån vid driftsvarm motor.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det här med bensin i oljan, skulle det kunna runnit ned 1-2 liter bensin, som överfyllt oljesystemet? Och därför tryckt ut det?

Eventuellt var oljan rätt ljus när jag tänker efter, och ganska lättflytande.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här med bensin i oljan, skulle det kunna runnit ned 1-2 liter bensin, som överfyllt oljesystemet? Och därför tryckt ut det?

Eventuellt var oljan rätt ljus när jag tänker efter, och ganska lättflytande.

Bara tappa av 1 dl olja i tex ett dl mått av rostfritt.

Sedan tar du utomhus och försöker tända "oljan" med en tändsticka precis ovanför oljan.
Tänder ångorna inte, så tror jag inte på bensin.
Tänder ångorna över oljan, JA till bensin.
Och då (med bensin i oljan) kan det nog vara aktuellt med oljebyte.
Bensin i oljan försämrar smörjningen drastiskt.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ny olja, nya tag. Det skvätter duktigt ur vevhusventilationen som nu består av genomskinlig förlängning till plastflaska. Bra komp. Bra tomgång och svar på gasen, Den där externa oljetanken blir inte ljummen, borde det inte komma tillbaka varm olja från vevhuset?

Det är olja i/kring oljefiltret.

The struggle goes on. :(

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Skulle sätta pengarna på kolvringarna!

Du har nog rätt, fattar inte att jag inte insåg det tidigare. Pysandet från vevhusventilationen följer kolvslagen, så det var ju egentligen uppenbart, bara jag som inte fattade tidigare. Nu har jag fått tips om ett gammalt bonnknep, att slå i diesel i tändstifthålet i syfte att lösa upp koks som håller fast ringarna. Kompet känns ju ok, men jag har ju inte komptestat, så...

Vi får se om ringarna släpper, annars blir jag tvungen att riva lite grann.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Förresten sitter tändstiftet riktigt djupt = osynligt, och verkstadshandboken säger 14 mm hylsa till tändstiftet, kan det verkligen stämma? Det låter skitlitet:confused:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Du kan inte känna eller testa kompet på xt pga decompfunktionen! Om du fipplar lös dekomvijern kan du dock komptesta den.

Om det nu är ringarna finns det dundermedel som garanterat plockar lös dem och rengör ringspåren. Köp Payback motorförstärkare och slå i olja. Då är det bara köra och tillslut lossnar ringarnan + att borpulvret lägger igen små skador i cylinderlopp och på ringar.

Men som sagt ,,,,har du kollat oljemängden med helt genomvarm motor? Oljemängden kollas endast när motorn gått i minst 10 min och omedelbart kollar man mängden när man slagit av motorn.

Om den inte ryker blått och luktar olja så sitter inte ringarna fast!

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Jag tänkte att det kanske var nån kolvring som var knäckt, en polare hade exakt samma symtom som dig på sin lc4, den gick lika bra som en frisk hoj men med dåligt komp. I det fallet var det kolvringarna som var knäckta. Dock onödigt att riva om man inte måste.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Du kan inte känna eller testa kompet på xt pga decompfunktionen! Om du fipplar lös dekomvijern kan du dock komptesta den.

Om det nu är ringarna finns det dundermedel som garanterat plockar lös dem och rengör ringspåren. Köp Payback motorförstärkare och slå i olja. Då är det bara köra och tillslut lossnar ringarnan + att borpulvret lägger igen små skador i cylinderlopp och på ringar.

Men som sagt ,,,,har du kollat oljemängden med helt genomvarm motor? Oljemängden kollas endast när motorn gått i minst 10 min och omedelbart kollar man mängden när man slagit av motorn.

Om den inte ryker blått och luktar olja så sitter inte ringarna fast!

Det lät intressant, jag får googla det medlet bums.. ryker gör den inte men kan det inte passera läckt kompression uppifrån via kolven utan att det pressas upp olja? Missar jag ngt nu

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept