Stånka trycker ut olja ur vevhusventilationen....

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det lät intressant, jag får googla det medlet bums.. ryker gör den inte men kan det inte passera läckt kompression uppifrån via kolven utan att det pressas upp olja? Missar jag ngt nu

Så länge skrapringen gör sitt så ryker en motor inte så värst mycket mer.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ringde Payback ( jävla namn förresten ) och de tror ju iaf på sin produkt, oväntat nog:rolleyes:

Ska iaf ge det en chans så fort det slutar regna, roligare än att riva av cylindern.

Så vi får se hur det går:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
För att få ännu större changs att få lös ringarna så bör du köpa en motorsköljmedel och tippa i först. Kör med det i minst 20 min.Motortvätten är typ som avfettande och tar lös sot mm, även PH värdet blir helt perfekt efter tvätt .Byt sedan olja till någ helsyntet och sopa i Payback motorförstärkare. Växellådan kommer även bli otroligt lättväxlad efter några mils åkande på motorförstärkaren och du lär få högre tomg efter ett tag pga hur lätt motorn kommer gå.

Motortvätt/skölj har payback också som kostar runt 100kr men även Meconomen har en typ av motortvätt/skölj. Motorskölj bör man sopa i lite då o då vid oljebyten för att få ut all skit. Det är extra noga på hojar som lamellerna ligger i samma oljebad som motor.

Det låter dock underligt att du har så högt vevhuskomp utan att den ryker???? Har du verkligen kollat oljemängden vid fullt varm motor?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
För att få ännu större changs att få lös ringarna så bör du köpa en motorsköljmedel och tippa i först. Kör med det i minst 20 min.Motortvätten är typ som avfettande och tar lös sot mm, även PH värdet blir helt perfekt efter tvätt .Byt sedan olja till någ helsyntet och sopa i Payback motorförstärkare. Växellådan kommer även bli otroligt lättväxlad efter några mils åkande på motorförstärkaren och du lär få högre tomg efter ett tag pga hur lätt motorn kommer gå.

Motortvätt/skölj har payback också som kostar runt 100kr men även Meconomen har en typ av motortvätt/skölj. Motorskölj bör man sopa i lite då o då vid oljebyten för att få ut all skit. Det är extra noga på hojar som lamellerna ligger i samma oljebad som motor.

Det låter dock underligt att du har så högt vevhuskomp utan att den ryker???? Har du verkligen kollat oljemängden vid fullt varm motor?

Jag hade nog inte hällt i det i någon av mina spisar.

Men visst, alla har rätt att göra vad de vill med sina saker, eller ja, iaf nästan.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Söker man på payback får man bra recensioner från Boost 3 på alla möjliga forum:rolleyes:

Jaja, skiter väl jag i egentligen. Hur som helst ska det bli intressant att prova, och de själva rekommendera endast
en produkt, minns inte vilken.

Man man måste ut och köra någon halvtimme, och jag är alldeles för bekväm för att göra det i hällregn, så jag får avvakta lite granna.

Funkar det för mig, så är jag happy, men antagligen för jag lov att riva som man gjort i alla tider..

Gällande oljemängd så har jag garanterat inte för mycket olja, snarare för lite. Jag fyllde korrekt med varm motor första ggn häromdagen, sen har den spottat ur sig en kopp eller två.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Enda gången den har rykt är efter att jag provade med att hälla diesel i tändstifthålet i syfte att rengöra. Vit rök.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Enda gången den har rykt är efter att jag provade med att hälla diesel i tändstifthålet i syfte att rengöra. Vit rök.

Tanken är att den skall stå ett bra tag med diesel i cylindern, men vill man och inte är rädd, funkar sonax eller liknande bättre.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
För att få ännu större changs att få lös ringarna så bör du köpa en motorsköljmedel och tippa i först. Kör med det i minst 20 min.Motortvätten är typ som avfettande och tar lös sot mm, även PH värdet blir helt perfekt efter tvätt .Byt sedan olja till någ helsyntet och sopa i Payback motorförstärkare. Växellådan kommer även bli otroligt lättväxlad efter några mils åkande på motorförstärkaren och du lär få högre tomg efter ett tag pga hur lätt motorn kommer gå.

Motortvätt/skölj har payback också som kostar runt 100kr men även Meconomen har en typ av motortvätt/skölj. Motorskölj bör man sopa i lite då o då vid oljebyten för att få ut all skit. Det är extra noga på hojar som lamellerna ligger i samma oljebad som motor.

Det låter dock underligt att du har så högt vevhuskomp utan att den ryker???? Har du verkligen kollat oljemängden vid fullt varm motor?


Var och kollade på olika produkter som ska lossa bland annat fastsatta kolvringar, inkl Payback. SAMTLIGA hade en varingstext för att hälla smörjan i motorer med våtkoppling..

Hur har det funkat för dig?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Var och kollade på olika produkter som ska lossa bland annat fastsatta kolvringar, inkl Payback. SAMTLIGA hade en varingstext för att hälla smörjan i motorer med våtkoppling..

Hur har det funkat för dig?

Payback törs Själva inte rek att hälla i våtkopplingsmotorer men jag har kört bor i ca 20 tal olika hojar utan slirproblem. På effektstarkare maskiner brukar jag köra iväg utan att trycka in kopplingen i ca 20 min,,crossväxla med andra ord. Jag inbillar mig då att de mesta Bor hinner sätta sig i cylinder/växellåda och inte på lammeller. Jag gör samma förfarande med Slick50.

Ang tvättmedlet/motortvätt så kan jag lika gärna rek meckonomerns eller annat märke och häll gärna den koncentrerad ner i cylinder också, det är bet effektivare än disel. Motortvätt är ju gjord för att ta lös kocks sot.
Varför jag rek Paybacks Borbaserade oljer tillsatser är helt enkelt pga att jag följt utvecklingen av bor.Det var först Svenska Triboron som uppfann konsten att jonisera ner borpulver till så små partiklar att man kunde köra i det i bränsle/olja. Svenska Payback är nu återförsäljare av samma bor.

När det gäller enbart motortillsatser som funkar stenbra så funkar Slick50 lika bra eller bättre än paybacks motorförstärkare med Bor i. Slick50 ger mer omedelbar effekt och håller 3000mil längre tid i motorn. Men när det gäller få lös ringar och hydrallyftare som tickar är Paybacks motorförstärkare bet bättre tack vare Borets rengörande effekt.

Jag är bara väldigt intresserad av bästa oljer/lim/tillsatser så jag letar hela tiden de bästa och för tillfället håller jag Payback och Bellray som bästa oljer i dag. Skulle Shell/statoil /OK ta över Borbaserade produkter så så gör jag reklam för dem istället.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Tänkte väll att Slick 50 skulle dyka upp när Farbror Övertryck är i farten:D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Uppdatering:)

Tog en tur, trycker upp lite mindre olja efter ett korrekt utfört oljebyte, men det blåser lite för mycket
ur vevhusventilationen fortfarande, dock lite mindre.

Nu står den med diesel i förbränningsutrymmet, ska låte den stå några dagar, istället för 30 min som förra gången.

Sen får vi se om ringarna släpper, annars får jag prova ngt tidigare nämnt medel, efter det får jag väl riva ned toppen om det inte hjälper.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nu har jag varit ute och kört lite, mest för att se om ringarna släpper eller inte.

Jag har inte kört en sån här sedan början av nittiotalet, så jag minns inte hur de ska gå, men denna går på bakhjulet på ettan utan att rycka, luta sig bakåt osv:va ...mitt minne är att.....det gör dem inte öht.

Ljuddämparen på denna är öppnad, luftburken uppborrad ( med nitat nät för hålen ) och dessutom satt det Wicesco dekaler här & där, såna man får när man köper en högkompskolv till exempel.

Slutligen är en eller bägge förgasarna utbytta, aldrig sett att man byter förgasare men behåller den högra vacuumförgasaren, den är i alla fall mer än 10 mm större i förgasarhalsen på luftburksidan än orginal.

Ser inte riktigt likadan ut heller, jämfört med verkstadshandboken.

Så den är oväntat stark på låga varv, trots att det blåser olja och luft ur vevhusventilationen, märkligt.

När jag kör, så fyller jag en 50cl PET på 5 min, med en förlängd slang från vevhusventilationen.

Men i alla fall, så ska jag lyfta toppen och cylindern, så kanske det uppenbarar sig vad som sitter där.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Såhär ser väl inte orginalkolven ut väl? I cylinderloppet kan man fortfarande se honings ( henings ) märken. Verkar vara uppborrad till andra ÖD, fast jag mätte bara med mitt kvaddade skjutmått.

Kolven ser flång ny ut, likaså packningarna. Jag hade nästan hoppats på en rutten kolv med fastbrända ringar, så hade jag iaf hittat felet.

Någon som vet var man kan få kolv & cylinder uppmätt i sthlmstrakten? Södra sidan. Eller andra tips på vad som felas här:huvet



20131014_073555.jpg
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Såhär ser väl inte orginalkolven ut väl? I cylinderloppet kan man fortfarande se honings ( henings ) märken. Verkar vara uppborrad till andra ÖD, fast jag mätte bara med mitt kvaddade skjutmått.

Kolven ser flång ny ut, likaså packningarna. Jag hade nästan hoppats på en rutten kolv med fastbrända ringar, så hade jag iaf hittat felet.

Någon som vet var man kan få kolv & cylinder uppmätt i sthlmstrakten? Södra sidan. Eller andra tips på vad som felas här:huvet



View attachment 393295

Skaffa ett riktigt skjutmått och kolla om borrning och kolv matchar, inget man kan ge sig fan på, och i en skramlande stånka är det inte säkert det hörs heller.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nä, man vet ju inte hur det gick till när den hamnade där.

Men nu när jag gjort mig omaket att skruva isär, så tänkte jag uppsöka ngn med koll, som får mäta, så det inte blir förgäves pga slarv från min sida:fakta
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nä, man vet ju inte hur det gick till när den hamnade där.

Men nu när jag gjort mig omaket att skruva isär, så tänkte jag uppsöka ngn med koll, som får mäta, så det inte blir förgäves pga slarv från min sida:fakta

Be dom även kolla så att ringarna sitter rätt.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Nu vet ju inte jag hur mycket det "blåser" ur din vevhusventilation men att det uppstår ett pulserande flöde genom ventilationen på en stor stånka är ju helt naturligt när kolven blir som en stor cykelpump mot vevhuset.
Det verkar ju också som att din hoj går bra.
Det känns mer sannolikt att problemet är relaterat till returpumpning/läckage av olja.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Högkompskolv är det garanterat. Kolla att övre kolvringen sitter rätt väg, det brukar finnas märken på dem typ N för uppåt. Om ej märkt kolla om ringen är fasat på ena sidan, den sidan ska vara vänd uppåt. Ta även lös en ring och för ner i loppet o kolla ringgapet. 0,30-0,70 ska funka även om 0,70 är i slutaste laget. Kolvglappet bör vara runt 1 tiondels mm total glapp. I verkstasböcker o kolvspec kan det stå 0,05 dvs en halv tiondels glapp men det är/menas 0,5 på varje sida kolv idiotiskt förvirrande mått.

Kolla noga i cylindern efter lodräta ripor,,lilla minsta ripa ger oljedragning o rök i första hand.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack Boost:hej

Cylindern är sjukt fin, nyborrad. Jag insåg igår att jag bor 1 min från Nikalsilproffsen, jag var där och pratade med dem direkt. De ska mäta upp i slutet av veckan.

Tack för tipsen, jag ska skriva ut och ta med, tillsammans med verkstadshandboken.

Jag vill också veta till vilken kubik den är borrad, spännande:yoparty

Jag tror nu också att jag haft för mycket olja i motorn trots att det sett rätt ut på mätstickan, fast inte helt säker eftersom det fortsatt spruta trots att en dryg liter lämnat vevhuset via ventilationen.

Har också kopplat bensin till förgasarna löst, och ser att de verkar läcka ut bensin i förgasarhalsen, inga mängder men hojen har ju stått torr i åratal, kanske läckte dem mer bensin för några veckor sedan, och packningarna nu har svällt litegrann.

Snart är kanske även denna hoj på en väg / skogsstig igen:yoparty:banana
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ihopsatt, täta förgasare och ingen olja ur vevhusventilationen:yoparty

Felet? För mycket olja i kombination med läckande förgasare som släppte ner bensin i vevhuset.

Helt onödigt att ta bort topplock och cylinder, men nu vet jag iaf att den är borrad till 608cc och har högkompkolv.

Dessutom större förgasare och lite annat plock.

Tog en liten vända och den verkar fungera bra, så nu blir det Nordkap.....eller inte, men kanske toppen på Hammabybacken i alla fall:)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top