Står inte ut med så kallade "äventyrare" på sina BMW 1200 GS!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Kör 1200 GS Adv, packar inte för tungt och kör mer i konstiga länder än dom flesta. Även off road. Men håller med trådskaparen i stort. Många som kör GS Adv använder inte hojarna till vad dom är gjorda för. Kvalitén är inte alltid på topp heller. Lika med KTM. Har fått byta dämpare, kardan och lite annat på både min och sambons hojar. Dom nyare verkar mindre tillförlitlig än en äldre GS. Har med elektronik till soppapumpen, en extra ringsensor och lite annat smått för att inte behöva stå still för länge om något "vanligt" klappar ihop. Har lärt mig hur man kopplar förbi en del sensorer om det skulle behövas. Dom nyare hojarna har hänt att gaffeln gått av! NÄR hände det på en ny hoj senast från andra tillverkare? BMW är bra på garantiåtaganden dock. Men ibland undrar man faktiskt. Men i stort är jag nöjd med hojen och den är förvånansvärt smidig off road för att vara så jävla stor. Och några gånger har den tämligen gigantiska tanken räddat oss. Om jag skulle köpa en annan hoj idag så hade det nog faktiskt helt ärligt blivit en Yamaha 660. Förbaskat bra hojar, väger lite och kostar lite men i stort är jag fortfarande GRYMT imponerad av GS Adv´n. Åtminstone dom tidigare. Har hört lite för mycket skit om dom nyare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur många BMW har gaffeln verkligen gått av på? Under 5 vad jag vet, däremot åtgärdar de ju ALLA för säkerhets skull. Ungefär som med ESA-dämparen på RT 2014.

Men visst finns det bättre val om man skall ut i bushen på riktigt. Super Tenere verkar tex vara en riktigt jäkla bra hoj ur kvalitetshänseende.

Men sämre vardagsegenskaper inom de flesta områden. :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hur många BMW har gaffeln verkligen gått av på? Under 5 vad jag vet, däremot åtgärdar de ju ALLA för säkerhets skull. Ungefär som med ESA-dämparen på RT 2014.

Men visst finns det bättre val om man skall ut i bushen på riktigt. Super Tenere verkar tex vara en riktigt jäkla bra hoj ur kvalitetshänseende.

Men sämre vardagsegenskaper inom de flesta områden. :)

Jo runt fem som man erkänt och dom där fem hände ganska kort efter att man gjort ändringar och flera dödsfall inträffade..... Det ska inte hända över huvudet taget och när en av världens största hojtillverkare med helt ärligt en hyfsat gigantisk utvecklingsbudget gör såna nybörjarmisstag..... Under en period hängde sig gasen på GS Adv-hojarna.... Tvungen att slå av tändningen på hojen annars var det omöjligt att få stopp på skiten. En gång i Sverige och den snubben fick omedelbart en ny hoj av vad jag minns och recalls på många som man fixade vid service men det hände MÅNGA kunder utanför Sverige.... Tolka mig inte fel. Jag gillar BMW. Har kört min hoj i 8,5 år nu och den har tagit mig runt halva jorden. Men en del av dom misstag man gjort ska inte få hända. Yamaha har aldrig gjort något sådant av vad jag vet....
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Apropå att BMW tar "hand om sina reklamationer", när jag jobbade på BMW MC (har jobbat med BMW:s bilar i över 30 år) så presenterade man nya BMW K 1200:n.
Det var ett stort event där BMW-klubben var dom första som hade en event-kväll för att titta, klämma och lyssna på den nya radfyran.
Då kom det ett memo att det var fel på härdningen på kamaxlarna på motorerna, och dessa skulle bytas ut innan leverans till kund.
Om man hade startat motorn som berördes av felet så gällde inte garantin, dvs man fick ingen ny maskin.

Så där stod vi, säljare och verkstadspersonal och visade alla nya hojar som vi inte kunde starta på grund av att vi hade "tappat bort nycklarna"

Då, i denna stund försvann min tro på BMW som seriös fabrikant, jag ska aldrig mer äga en BMW.
Att ljuga potentiella kunder rakt upp i fejjan berörde mig för all framtid.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Då kom det ett memo att det var fel på härdningen på kamaxlarna på motorerna, och dessa skulle bytas ut innan leverans till kund.
Om man hade startat motorn som berördes av felet så gällde inte garantin, dvs man fick ingen ny maskin.

.

...för hade man startat upp motorerna så hade man troligen varit tvungen att kassera hela maskin eftersom mängder av metallsmegma hade pumpats runt överallt, eller hur?

Surt att stå där och se dum ut, men hur man än vänder på det så är Sverige ett litet randland där stortyskar kanske anser att man kan kosta på sig sådant beteende...?

BMW är sannerligen inte felfria på MC-sidan, med massor av barnsjukdomar och skit - men som man upplever dem så är dom ändå angelägna att hålla rent efter sig, och hålla sig på god fot med sin (lojala) kundkrets.

Jag undrar dock fortfarande vad som hände med Kevin Ash där nere i Sydafrika...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo runt fem som man erkänt och dom där fem hände ganska kort efter att man gjort ändringar och flera dödsfall inträffade..... Det ska inte hända över huvudet taget och när en av världens största hojtillverkare med helt ärligt en hyfsat gigantisk utvecklingsbudget gör såna nybörjarmisstag..... Under en period hängde sig gasen på GS Adv-hojarna.... Tvungen att slå av tändningen på hojen annars var det omöjligt att få stopp på skiten. En gång i Sverige och den snubben fick omedelbart en ny hoj av vad jag minns och recalls på många som man fixade vid service men det hände MÅNGA kunder utanför Sverige.... Tolka mig inte fel. Jag gillar BMW. Har kört min hoj i 8,5 år nu och den har tagit mig runt halva jorden. Men en del av dom misstag man gjort ska inte få hända. Yamaha har aldrig gjort något sådant av vad jag vet....

Nä, japanska tillverkare har tex en HELT annan kontroll över sina underleverantörer. Dessutom är ju själva affärsidén att leverera grejor som håller bättre än andra, inte att ha de flesta finesserna eller flådigaste specen.

BMWs affärsidé är att leda resp segment och erbjuda en totallösning för den som har råd. Nya lösningar, sista skriket etc. Man tar duktigt betalt, men anser uppenbarligen att det är viktigt att vårda kunderna och de har mycket riktigt lojala kunder som väljer märket igen när de byter hoj - trots att de haft en hel del problem med barnsjukdomar. Och visst är GS/A själva sinnebilden av stor äventyrshoj för många? Där har de lyckats.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Apropå att BMW tar "hand om sina reklamationer", när jag jobbade på BMW MC (har jobbat med BMW:s bilar i över 30 år) så presenterade man nya BMW K 1200:n.
Det var ett stort event där BMW-klubben var dom första som hade en event-kväll för att titta, klämma och lyssna på den nya radfyran.
Då kom det ett memo att det var fel på härdningen på kamaxlarna på motorerna, och dessa skulle bytas ut innan leverans till kund.
Om man hade startat motorn som berördes av felet så gällde inte garantin, dvs man fick ingen ny maskin.

Så där stod vi, säljare och verkstadspersonal och visade alla nya hojar som vi inte kunde starta på grund av att vi hade "tappat bort nycklarna"

Då, i denna stund försvann min tro på BMW som seriös fabrikant, jag ska aldrig mer äga en BMW.
Att ljuga potentiella kunder rakt upp i fejjan berörde mig för all framtid.

Det finns märken som sålt maskinerna ändå och sedan möjligen tagit det på goodwill för de som klagat mest... tex Mercedes på bilsidan 1987, eller Audi (jämt)...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top