Står inte ut med så kallade "äventyrare" på sina BMW 1200 GS!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Svår kille.

Han hade en förmåga att ladda somliga av sina verk med så mycket ångest att man som betraktare fick en större förståelse för vad som driver folk mot självmordets rand.

Din beskrivning var ett prima synopsis till en Norenpjäs.

Tung kille med mycket svårmod verkar det som. Som sagt hade jag ingen koll på honom och det lilla jag läste på wikipedia och någon artikelrubrik gav ingen ledtråd på det vis som din lilla videolänk gjorde.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Hemligheten är ju att göra det så svårt som möjligt för sig. Man ska lida för konsten.

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Har haft en xt660 men fick inte ut 50 mil mellan tankningarna, snarare 25.
Du måste ha större tank än orginal.

Den blev väldigt surrig på motorväg trots uppdrevning därav byte till xt1200.

Så länge man håller sig på väg bredare än 2 m och inte lägger ner hojen så tycker jag 1200 går bekvämare, komforten används för att förlänga dagsetapperna.

Inte ska du vara arg på "äventyrarna" som kör fullkittade äventyrslok till kaféet 3 mil bort fram och åter samt väljer bort alla grusvägar.
Deras maskiner kan med fördel köpas in som beggade och sedermera användas till mer seriös touring.

Plåtväskor är ju väldigt praktiska speciellt när man parkerar centralt i någon europeisk storstad, tar ett tag att bryta loss för oärliga personer.

Åker gärna båt med mc om man ska ner till kontinenten, träligt att harva samma väg Stockholm Trelleborg och fika på biltema Ljungby varje år.

Vill man sova på hotell så funkar väl detta också men att planera sin trip in i minsta detalj tycker jag är " boooring".
Kan ju vara skönt istället för att sitta utanför ett autohaus söder om Hamburg och tillfälligt vila sig i spöregnet 03.30.

Folk får toura hur de vill för mig, själv föredrar jag tält, konserver och en mc som kan marscha i 180.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Dom ser ut så här och har en 23L tank , borrar man hål i skvalröret ned så har man 26L.
Då kommer man ganska långt om man fiskör på 70 vägar - drar som en moped - typ 0.35-0,40.

Dock med korvlådor på motorväg 120 så drar dom som en valfri äventyrs 1000cc-1200cc.
Då känns det dock ovärt och sitta på en hoj som drar så mycket och har omkörningsprestanda som en Volvo 245 med slöaste spisen o suraste 3 barnsfamiljen i hytten.

Jävla kul hojar om man reser lätt packad,singel och rätt vägar:tummenupp

Bifogat

• TENERE_660.jpg
    TENERE_660.jpg
    114.7 KB · Visningar: 47

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
0,35-0,4 drar en BMW 1200 GSA vid samma körning... en moped kanske hälften.

Jag vet vad jag väljer. :)

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Körde "Vänern runt" för några veckor sedan. 70 mil i laglig hastighet + 10-15 km/h. Min Ktm 1290 S drog 0.47. Satt i sadeln mellan 07.00 - 21.30 utan några problem. Vet också vad jag väljer:)

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Min 1290 SD R ligger på 0.54 i genomsnitt. Har aldrig testat köra den i bara 70-110 som landsväg-motorväg en hel tank. Det "råkar" alltid pirra till lite i handen och man får feeling. Så har man lite mer självkontroll än vad jag har kan man nog skrämma ner den i 0.45... jag vet, som många andra här, vad ja hade valt :tummenupp

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag har en Varadero(insprutare) också , den går att köra på 0.45 runt hundra men då får det inte pirra i handen så man vill gasa , vilket man gör - kört direkt:fyllisar

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Hah! TS är ju lika lite äventyrare som GS-fjollorna. Mongoliet? Drybags? Tarp!?

Nä själv kör jag en Husqvarna Novolette till Australien varje år och den enda packningen jag har är en tandborste. Uppkörd i röven! Inga töntiga och onödiga drybags.

Behöver jag tanka så stannar jag och borrar efter råolja och raffinerar själv, knappast nåt äventyr att stanna på en mack va?!

Tält eller tarp är ju jävligt onödigt och knappast äventyr, nä jag sparkar omkull hojen och sover på den. Skulle det börja regna klär jag av mig naken och lägger kläderna under ett träd så att dom inte ska bli blöta. Den lyxen unnar jag mig.

TS, kom tillbaka när du är en riktig äventyrare som jag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Är det äventyrligt att hojen drar lite soppa?:va
Haha, nä inte om du frågar mig. Tyckte bara att det var lite kul att jag med 100+ hästar mer kan komma ner på nästan samma förbrukning med liknande körsätt. Sen "pirrar" det ju rätt ofta i högerhanden och då kan man tillfredsställa sitt behov:tuttar. Krävdes en gruppkörning för att jag skulle kunna se l/mil i "laglig" hastighet.:D

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Haha, nä inte om du frågar mig. Tyckte bara att det var lite kul att jag med 100+ hästar mer kan komma ner på nästan samma förbrukning med liknande körsätt. Sen "pirrar" det ju rätt ofta i högerhanden och då kan man tillfredsställa sitt behov:tuttar. Krävdes en gruppkörning för att jag skulle kunna se l/mil i "laglig" hastighet.:D

0.44 men inte med en äventyrSHoj utan med en SportHoj i 120 - 130 på mätaren...
0.34 med en SportHoj med 46 bromsade hästkrafter från 60-talet...

Är det äventyrligt att köra mer än 100mil om dagen med en SportHoj som är tillverkad på 60-talet?:va

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati