Hur många taxichaufförer får in 750 kr/timme?
Ingen antagligen. Hurså?
Hur många taxichaufförer får in 750 kr/timme?
Ingen antagligen. Hurså?
Ja, det är inte lätt att vara handlare i Sverige idag. Problemet är när alla mc firmor gått i konkurs, var ska man då köpa sin nya hoj? För på att sälja Nya mc kan ingen mc handlare försörja sig, det är alldeles för dåliga marginaler på nya hojar. Lägg sen på Arbetsgivaravgifter, skatt och den förhatliga momsen (som du som konsument "slipper" då den utländske webshopen antagligen låter bli att redovisa då grejorna gått på export).
Summan av kardemumman; Handlare i Sverige idag köper från leverantörer med HÖGRE priser än vad det kostar att köpa samma del för en privatperson på ebay. Hade vi haft schyssta inköpspriser så hade butikerna i Sverige varit fulla med ljuddämpare, batterier, bromsbelägg, kläder, hjälmar etc till bra priser, men när jag beställer en ljuddämpare från vår leverantör i finland till 30% högre INKÖPSPRIS än det kostar att köpa den som privatperson från ebay.de t ex då är det något som är seriöst fel.
Dock, om handlarna går omkull, finns det inga som har fabriksnya hojar att provköra, det finns inga beg hojar med garanti, det finns ingenstans man kan fixa den där extra delen som man behöver en fredag eftermiddag innan bankörningen akut osv, ingenstans att prova ut olika skinnställ innan man beställer dem från USA, osv..
Och det vore väl synd?
Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst.Med tanke på din jämförelse samt att bilverkstan drar ju in mer än den summan och har marginellt högre kvalificerad personal.
Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är bäst.
Lyfta högre lön om du mekar i din egna verkstad mot att jobba som forskare jo eller du måste ha jävligt taskigt betalt eller ingen verklighets uppfattning.
Pedro gjorde en bra retoriken som du tydligen inte förstod.
Ganska lätt att lyfta högre lön eftersom alla verkstäder tar 600-900 kr/h vilket gör 100-150 kkr/månaden. Dra av moms, skatt och lite lokalkostnader så är det ändå betydligt mer kvar än vad en ingenjör får betalt.
Lägg till lite procent på delar samt lämna fasta pris på verkstadsjobb vilket kan höja timlönen ifall man jobbar effektivt.
En svensk färsk ingenjör kanske kan få 30kkr/mån med lite tur en professorslön är väl kanske 60kkr/mån före skatt så vem har dålig verklighetsuppfattning?
Det handlar inte om att jag inte förstod Pedros retorik, det handlar om att jag inte håller med honom i hans retorik. Och det borde väl eg vara ganska uppenbart av mitt svar.
Jodå, det framgick med all tydlighet
Det enda jag försöker få fram är att jag tycker att alla är berättigade till en skälig lön för utfört arbete. Alla är så jävla fokuserade på att allt ska vara så billigt. Det var nyheter för mig att bilmekare som fakturerar 900 kr/Tim tjänar betydligt mer än ingenjörer, men enligt din kalkyl verkar det ju tveklöst vara så. Mitt företag fakturerar 675 kr/Tim och mina anställda har betydligt mycket mindre i lön än de flesta ingenjörer. Jag får väl höja till 900 kr och dra av för lite lokalkostnader så löser det sig.
Ganska lätt att lyfta högre lön eftersom alla verkstäder tar 600-900 kr/h vilket gör 100-150 kkr/månaden. Dra av moms, skatt och lite lokalkostnader så är det ändå betydligt mer kvar än vad en ingenjör får betalt.
Lägg till lite procent på delar samt lämna fasta pris på verkstadsjobb vilket kan höja timlönen ifall man jobbar effektivt.
En svensk färsk ingenjör kanske kan få 30kkr/mån med lite tur en professorslön är väl kanske 60kkr/mån före skatt så vem har dålig verklighetsuppfattning?
Det handlar inte om att jag inte förstod Pedros retorik, det handlar om att jag inte håller med honom i hans retorik. Och det borde väl eg vara ganska uppenbart av mitt svar.
Att bara se till lönen är ju att göra en liten tankevurpa - hur mycket är kvar efter att staten fått sitt (för vi lär ju ha flödet in för att täcka för allt som skall ut...en del mindre genomtänkt än annat)?
Och vad kostar det att leva här, kontra asien?
Jag gjorde en jämförelse tillsammans med en bekant i England för några år sedan, vi jobbar inom samma område, och hans lön översteg vida min - å andra sidan kostar hans leverne bra mycket mer (speciellt bostaden).
Kontentan var att det var ~sammalika i slutändan ändå.
Jag anar att man kan göra samma jämförelse med en indisk it-knutte och mig, och komma till samma slutsats...
(bortklippt)
...Det kanske finns en administration för att driva företaget? ...
Det är saftigt, men de flesta företag måste nog plocka ut iaf en tusenlapp minimum för ett kvalificerat arbete.
8 timmars arbetsdag!
5 dagar i veckan
4 veckor på en månad
Timlön 1000:-
8x5x4x1000=160000
jag är nog i fel branch.
Någon kommer att skriva att det inte alltid man kan debatera för fulltid, att det blir lite stillstånd mellan varven, jag tro måste sitta av en heldel tid för att komma ner i en vanlig månadslön.
8 timmars arbetsdag!
5 dagar i veckan
4 veckor på en månad
8x5x4x1000=160000
jag är nog i fel branch.
Någon kommer att skriva att det inte alltid man kan debatera för fulltid, att det blir lite stillstånd mellan varven, jag tro måste sitta av en heldel tid för att komma ner i en vanlig månadslön.
Ja, sannerligen. Rimligen borde det vara allra billigast att köpa Öhlins i Sverige...märkligt att man kan spara så mycket pengar på att skicka en Öhlinare tor USA...
8 timmars arbetsdag!
5 dagar i veckan
4 veckor på en månad
8x5x4x1000=160000
jag är nog i fel branch.
Det där med vad som är en skälig lön har nog hela världen fått en lite sned bild av och det kommer korrigeras i en allt mer globaliserad värld. Lönerna i världen kommer allt mer närma sig varandra eftersom vi konkurrerar mot hela världen. Det finns ingen naturlag som säger att en montör i kina ska ha lägre lön än en montör i sverige. Ej heller att en programerare i Indien ska tjäna mindre än en i sverige. osv hela vägen upp i hierarkin.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|