Stödja svensk Mc-handel omöjligt?

jenssa

Medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
ystad
Hoj
ducati scrambler 2015
Om man kan stödja svensk handel...... Vill man ha dom kvar så gör det. Jag gör det med glädje, har inte all den kunskap som behövs för alla rätta beslut kring motorcykeln. Jag har byggt upp en relation med den lokala handeln, dom känner mig och min hoj. Detta har säkert kostat mig någon tusenlapp, men jag är förbannat överlycklig om jag har bekymmer så är lösningen ett samtal bort.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Inte nog med att delarna är dyra i landet Sverige utan något måste vara väldigt fel när en mc / bil verkstad tar ca 1200 - 1500 i timmen i ren arbetskostnad för en reparation och dessutom tycker det är fullt normalt.För en enda dag på ett åttatimmarspass blir detta en ca kostnad på 10500:- ... !? ... i bara arbetskostnad då med andra ord.Om det inte ringer en varningsklocka här om att något har gått väldigt fel så lär den ju aldrig ringa högt nog.

Stora delar av landets industri är redan såld eller flyttad utomlands och det enda vi har ersatt detta med är importerade medborgare från andra världsdelar som i sin tur ska ha bostad, arbete och social ombesörjning där de två första som bostad och arbete snart saknas helt i landet.Så det är väl inte så konstig att det lutar rent åt skogen i det tidigare välmående Europa som bildat en EU klubb som ska pröjsa för de länder som skiter i vilket.Kanske därför som så många länder som bla England, Tyskland, Frankrike mfl börjat tröttna och vill ut ur hela soppan.

Det farliga i en fungerande samhällsekonomi är inte att man har utvalda individer som har fått förtroendet att sköta detta spel utan när medborgare spelar dumma och lägger sin makt i dessa händer oavsett hur korkade besluten än må vara från dessa utvalda med förklaringen att det där begriper jag inte så det får dom där uppe sköta. :rofl

Men det är ju klart att om dessa individer anser att stampat jordgolv och fotogenlampa är framtiden för det stora flertalet invånare som vi en gång lämnade av någon anledning så är framtiden hjärtligt välkommen.Så kan vi ju återgå till att stå och fråga utanför arbetsplatsen varje dag med bockat huvud och mössan i hand om vi inte kan få stanna en enda dag till. :fakta
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är nog till stora delar kört för Svensk handel. När fler inser hur mycket billigare det är att köpa saker direkt från t.ex. Kina, inklusive frakt, än att handla lokalt får handlaren som ofta inte ens själv har prylen hemma det besvärligt. Det finns väl t.ex. knappt inga mindre lokala MC/moppe-firmor kvar längre som fanns på varenda ort förut.

Napoleon Bonaparte once said of China, "Let her sleep, for when she wakes, she will shake the world."
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Napoleon Bonaparte once said of China, "Let her sleep, for when she wakes, she will shake the world."
Kloka ord från en i övrigt galen man. Tyvärr är det försent, den björnen är vaken och på jakt.
Vår räddning är att de fortfarande kör copy/paste och att kvalitetstänkandet är noll, bara det är billigt så är det okej. Så gjorde även Japan och det tog 15 år för dem att bli världsledande på kvalitet. Vad tror ni det tar för Kina? 10 eller 5 år till?

Skyddsprylar utan moms i UK blir klart billigare än med i SE, däck skall jag inte köpa i Sverige så länge det finns en kartellbildning kring priserna.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Kloka ord från en i övrigt galen man. Tyvärr är det försent, den björnen är vaken och på jakt.
Vår räddning är att de fortfarande kör copy/paste och att kvalitetstänkandet är noll, bara det är billigt så är det okej. Så gjorde även Japan och det tog 15 år för dem att bli världsledande på kvalitet. Vad tror ni det tar för Kina? 10 eller 5 år till?

Skyddsprylar utan moms i UK blir klart billigare än med i SE, däck skall jag inte köpa i Sverige så länge det finns en kartellbildning kring priserna.

Det tar nog inte så jättelång tid. De har väl varit världsledande på metallsvarvar i 35 år?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Detta gäller fasen alla saker känns det som.

Letade efter nya bromsbelägg till min trampcykel.

179 kr+ 100 kr i frakt från en svensk affär.

53 kr+10 kr i frakt från england.

Är england verkligen ett U-land med gratis arbetskraft och lagerlokaler i överflöd?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vi har Europas högsta lönekostnader, allt inräknat, enl DI idag. Tro sjutton att ingen lägger tjänster eller produktion i detta landet om det inte är absolut nödvändigt.

Tyvärr. Men någon gång kanske någon fattar vad vi håller på med och börjar arbeta mot en förändring. Själv orkar jag inte ta fajten.

Den svenska industriproduktionen är iofs MYCKET lönsam, och lönsamheten har ökat markant under de senaste 10-20 åren.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men exakt samma sak händer inom alla branscher och tillsammans utgör all handel en stor del av Sveriges ekonomi.

När vi exporterar malm, skog, papper som är väldigt automatiserat så minskar arbetstillfällen och eftersom råvaran oftast är billig i förhållande till den färdiga produkten minskar inkomsten till landet.

Sen handlar man utomlands och betalar då ofta dyrt (=dyare än för råvaran) för förädlingen och även dom stålara hamnar utomlands. Antal affärsdrivande verksamheter minskar efter som ingen handlar vilket ger ännu färre arbetstillfällen.

Nu är det ju iofs så att svensk industriproduktion generellt har mycket högre förädlingsgrad än andra länder med lägre produktionskostnader, som exempelvis SSAB som idag till stora delar säljer specialstål för specifika tillämpningar, och inte bara vanligt bonnjärn. Samma trend inom andra branscher också.

Just den högre specialiseringen och automatiseringen är också en av anledningarna till att vi behöver bättre utbildat folk. Tom. att sköta en maskin på bandet på Volvo kräver specialutbildning idag, till det kommer de som faktiskt utvecklar dessa specialprodukter, processingenjörer som tar fram effektivare tillverkningsmetoder för kunna sänka produktionskostnaderna, osv osv. Produktionsvolymerna i industrin har inte minskat, såvitt jag vet, men framförallt har lönsamheten ökat mångfaldigt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kloka ord från en i övrigt galen man. Tyvärr är det försent, den björnen är vaken och på jakt.
Vår räddning är att de fortfarande kör copy/paste och att kvalitetstänkandet är noll, bara det är billigt så är det okej. Så gjorde även Japan och det tog 15 år för dem att bli världsledande på kvalitet. Vad tror ni det tar för Kina? 10 eller 5 år till?

Skyddsprylar utan moms i UK blir klart billigare än med i SE, däck skall jag inte köpa i Sverige så länge det finns en kartellbildning kring priserna.

Helt ärligt tror jag inte att detta är ett stort problem. Vem ser det "japanska hotet" idag, som man gjorde på sjuttiotalet? Istället ses Japan som en jämlik handelspartner, då löner och levnadsstandard är ungefär som i västvärlden. Liknande kommer det bli i Kina, redan nu stiger produktionskostnaderna där, i takt med ökande löneanspråk och medvetenhet från befolkningen, och efter ett tag planar skillnaden ut, och det blir inte samma stora ekonomiska fördel med att förlägga produktion till Kina. Samma trend går igen i samtliga länder som setts som hot mot europeisk industriverksamhet. Jag ser konkurrensen från låglöneländer nästan som en fördel, då det tvingar vår egen industri att effektivisera och förbättra produktutbudet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inte för att gnälla om detaljer, men Duells är en generalagent och är alltså en grossist och leverantör (eller vad man vill kalla dem). De handlar direkt från tillverkaren och säljer till detaljisterna med ensamrätt på svenska marknaden. En svensk handlare måste köpa Shoei (eller vad de nu grossar) från dem, och har ingen annan möjlighet att skaffa det från någon annan. Följaktligen sätter Duells priserna på den svenska marknaden i realiteten. Handlaren har gissningsvis inte många kronor att labba med. Men visst är det ett extra led som kostar pengar. Om Shoei hade öppnat ett Shoei Sweden istället för att nyttja en generalagent hade de kunnat kontrollera priserna bättre och hade dessutom kunnat sänka priset. Den svenska marknaden är nog iofs för liten för att det skulle vara lönsamt eller alls intressant.

Precis det här tror jag är problemets kärna. Det finns säkert de handlare som tar ut orimligt höga priser, men i mångt och mycket är det generalagenternas monopolställning som är det stora problemet. Egentligen borde det ju gagna inte bara den svenska konsumenten men även tillverkarna om mellanledens andels minskar eller försvinner. Med dagens IT-system och avancerade logistik borde det inte vara omöjligt att låta handlare beställa direkt från tillverkaren, för att kringgå generalagenten. Som det är nu är det ju absurt när en handlare kan straffas ut från marknaden genom garantier som inte gäller, etc om de väljer att ta in en produkt via egna kanaler, istället för att gå genom generalagenten.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Helt ärligt tror jag inte att detta är ett stort problem. Vem ser det "japanska hotet" idag, som man gjorde på sjuttiotalet? Istället ses Japan som en jämlik handelspartner, då löner och levnadsstandard är ungefär som i västvärlden. Liknande kommer det bli i Kina, redan nu stiger produktionskostnaderna där, i takt med ökande löneanspråk och medvetenhet från befolkningen, och efter ett tag planar skillnaden ut, och det blir inte samma stora ekonomiska fördel med att förlägga produktion till Kina. Samma trend går igen i samtliga länder som setts som hot mot europeisk industriverksamhet. Jag ser konkurrensen från låglöneländer nästan som en fördel, då det tvingar vår egen industri att effektivisera och förbättra produktutbudet.
Fråga den amerikanska bilindustrin hur de ser på hotet från den japanska motsvarigheten.
Sen håller jag med dig, levnadsstandarden i Kina rusar och med den lönekostnaderna men det är ett fruktansvärt stort land med lika stora skillnader mellan lågavlönade och högavlönade.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Inte nog med att delarna är dyra i landet Sverige utan något måste vara väldigt fel när en mc / bil verkstad tar ca 1200 - 1500 i timmen

Det är saftigt, men de flesta företag måste nog plocka ut iaf en tusenlapp minimum för ett kvalificerat arbete.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
det kanske bara ar jag. men maste tonen vara sa hard mot mchandlarna.dom ar manniskor dom ocksa,familj. o fru o hela kittet. inte nagra elaka orcher fran midgard :)
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Vill slå ett slag för kundbemötande.

För mig som inte vänder på slantarna varje månad så betalar jag oftast efter hur jag värderar den totala produkten.

En firma som jag verkligen inte vill ska gå i graven är Jonte Engdahl Motorsports AB i Löddeköpinge.

Hundratals gånger har man tagit deras tid med otaliga frågor och funderingar och mektips och hjälp utöver det vanliga och deras arbetstid.
Har jag fått en så grym gratishjälp och Bemötande angående , låt säga kolvbyte så betalar jag i alla fall gladeligen upp till 20 kanske 30% extra för delarna och den service:Bugar
Dessutom så beställer jag en del kl 10.00 på måndagen så är den i butiken Tisdag vid 14:00:tummenupp

Firmor som inte verkar vilja ta sin tid eller har genuint intresse av att hjälpa till eller sälja något under 50tkr
Pissar jag på. Vänder på klacken och går direkt hem till datorn.


För mig är bemötandet attityden och servicen A och O.
 

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Ort
Alingsås
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
Angående tim kostnad. Så är rätt missuppfattat vad man betalar för.
Först och främst ligger timdebiterings graden på en riktigt bra verkstad på ca: 75% normalt kring 65%. på 1000kr timdeb är det då kvar 750:-.
Sedan är det med dessa priser en auktoriserad så är det krav på vilka verktyg som ska finnas och det är oftast många minsta lilla special grej som aldrig kommer att användas kan kosta allt från 1000- 10 000:- och det måste bara finnas.
Sedan ska är är serviceavtal mot sin generalagent som ska degas. När det kommer nya produkter är det utbildningar. Det som kommit mycket de sista åren är att mekanikerna ska certifieras. De cert som jag har tagit har kostat företaget 50 000:- plus att jag var på utbildning för detta totalt i 12 dagar totalt. Senare har jag bytt företag så dom var tvungna att göra allt igen.

Att det är 10-15% lägre timpenning hos mekonomen, meka och Olle i boa är dock helt sjukt borde vara mycket lägre att en verkstad helt utan någon special kunskap eller verktyg ska kunna debitera över 500:- är för mig en gåta. Man ju lika gärna lämna bilen till fordonsgymnasiet.

Eftersom jag är i bil branschen och den är tuff med sina hög och låg säsonger kan jag bara ana hur det skulle vara att driva en hoj verkstad.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Ja det är ju raketforskare som behövs för att byta olja,stift,tändkablar och bromsbelägg :glömdet

Du har rätt. De borde göra det gratis efter som det är så enkelt att alla kan göra det. Att jag inte tänkte på det. Och när jag tänker på det borde ju alla taxiförare betala mig en femhundring var enda gång jag sätter mig i deras bil för det är ju så jävla enkelt att köra bil från A till B.
 

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Ort
Alingsås
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
:tummenupp
Du har rätt. De borde göra det gratis efter som det är så enkelt att alla kan göra det. Att jag inte tänkte på det. Och när jag tänker på det borde ju alla taxiförare betala mig en femhundring var enda gång jag sätter mig i deras bil för det är ju så jävla enkelt att köra bil från A till B.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Angående tim kostnad. Så är rätt missuppfattat vad man betalar för.
Först och främst ligger timdebiterings graden på en riktigt bra verkstad på ca: 75% normalt kring 65%. på 1000kr timdeb är det då kvar 750:-...


...Att det är 10-15% lägre timpenning hos mekonomen, meka och Olle i boa är dock helt sjukt borde vara mycket lägre att en verkstad helt utan någon special kunskap eller verktyg ska kunna debitera över 500:- är för mig en gåta. Man ju lika gärna lämna bilen till fordonsgymnasiet.

Eftersom jag är i bil branschen och den är tuff med sina hög och låg säsonger kan jag bara ana hur det skulle vara att driva en hoj verkstad.

Och vad menas med timdebiterings graden? Sitter mecklarna och spelar fickpingis 25-35 % av arbetstiden?

95 % av bilmekjobben kräver väl ingen direkt specialkompetens. Byta vindrutetorkare, och olja samt kryssa i ett papper att man kontrollerat allt från framljus till dragkrok trots att bilen inte ens är utrustad med det senare.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top