Stödja svensk Mc-handel omöjligt?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hm. Med detta resonemanget borde mc firmorna i Sverige bada i champagne och skrubba sig med hummer hela dagarna? Ah... Aah.. Ändå har de flesta det knapert och rätt många går omkull.

Lika bra att de går omkull kanske. Det finns för många och många är halvt oseriösa. I många fall är det inte affärsmän bakom spakarna utan pysslare som inte har riktig koll på hur man driver en lönsam verksamhet.
Det räcker inte med att gilla hojjar.

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Nu jobbar jag med ehandel (på levsidan), och kanske är partisk. Men i vinter tänkte jag faktiskt köpa ett skinnställ i sverige. Främst för att jag såklart ville prova (vilket hade gått att göra ändå), men även för att faktiskt gynna en hyfsat lokal handlare och få lite relation för kommande inköp av diverse.

Butiken är störst i närområdet. Jag kommer dit vid kl 14, ingen i kassan och ingen i butiken förutom ett par kunder. Står och klämmer lite på ställen en stund, fortfarande ingen i butiken.. dock en öppen dörr in i ett kontor där två anställda sitter och diskuterar. Smyger om kring och klämmer vidare på lite handskar, allt för att dom inte ska ta mig för en vanlig "provsittamc-kund".... efter 20 minuter ställer jag mig 5-6 meter från där dom sitter och glo-gröt-blänger på dom.. inget händer och jag drar, rejält förbannad.

Åkte dit förra veckan, nästan samma scenario första 15 minuterna, men denna gången korsar ägaren butiksytan två gånger utan ens ett hej, tillslut går jag in till ett av kontoren där det sitter ett svin, och öppnar med "Har ni fler storlekar på skinnställen än dom 3 som hänger där ute?" ... får till svar "nej det är dom vi har"..... ....

Drar för allra sista gången någonsin därifrån.

E-handeln är i sin linda, och det är de butikerna med smal målgrupp och dyra konsumentprodukter som ryker först. Detta har vi märkt av i några år nu. Öppnar man, eller behåller en fysisk butik i dag så MÅSTE man använda dom USP:ar som ehandeln inte har möjlighet till.

Personlig service är nummer 1. Sure, jag kan ta att man inte har bredd i sortimentet på hyllan, men hade jag fått en bra service hade jag lätt väntat på skinnstället några dagar.

Nu klargjorde dom bara ännu mer för mig att jag personligen bara kommer använda fysiska butiker för att "testa" det jag sen köper utomlands (för djävligt egentligen). Jävla pappskallar.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
En del av prisskillnaden utgörs av grossister som Duells som skall ha sin procent istället för att du köper direkt från leverantören!
Är själv av idén att du som handlare måste hitta nya vägar på en förändrad marknad.
När jag skulle byta vitvaror i huset så tog jag ut en lista från pricerunner och gick till min lokala handlare och sa: "du får byta märke men ej prestanda och blir det lite dyrare så är det ok" det blev ca 3kkr(ca 10%) dyrare men då löser han alla eventuella problem. Tyvärr så ser prisbilden helt annorlunda ut med mc-handlarna och det är inga 10% utan snarare 100%!

Har faktiskt slutat med att prova hos handlare och sen beställa utan står numer för mina missar som jag gör ibland genom att handla på nätet!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag tror återförsäljare och grossister kommer att vara tvungna att se över sitt sin prissättning och sina inköpskanaler, jag tror helt enkelt att man är tagna på sängen och fortfarande är lite shellchocked över ehandelns explosion.

Men det här exemplet är ju lika dumt som att säga, varför köpa när det går att stjäla.

"2400 dollar + 30 dollar frakt = 2430x6,5 = 15795 Nu var jag kreativ och slapp både moms och tull och bara här "sparade" jag 10 loppor"
hade du betalt vad du skulle i det exemplet så är det inte så djävla mycket billigare.

Men jag är dumt lojal till dom återförsäljare vi har i HBG för att jag vill ha dom kvar.
men vafan det är bara pengar, att bara kunna stå ock tjata med dom betyder ju mycket det med.

Jo dom kommer antagligen anpassa sig, dom lägger ner.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Relativt få tillverkare vill jobba med enskilda firmor som säljer så pass lite som en genomsnittlig svensk handlare gör. Därav blir grossist behovet som det blir. Hade alla firmor i sverige gått ihop till en kedja, skött all import från varje tillverkare själv, då hade nog prisskillnaden varit betydligt mindre. Problemet här är att mc är en parentes medans det i Storbritannien finns ca 1milj som har hojen som bruksfordon...

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Innan ni börjar ångestgråta över höga svenska löner och hur det ska gå i framtiden för den svenska industrin så kan ni ju spana in senaste Dokument Inifrån på svtplay, Lönesänkarna.

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Köpte slip-on direkt från "fabriken", 2200kr inkl frakt, tog tre dagar så var det hemma. 4700 skulle dom ha här, leveranstid två veckor...

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Undrar lite hur ni som väljer att stötta lokala handlare tänker. Jag menar absolut inte att ni inte skulle göra det, det är självklart ett val man gör och helt ok för mig, men...
Borde man inte i konsekvensens namn då välja att stötta allt lokalt? Lokala lanthandeln ute på landet, lokala radiohandlaren med bara tjock-TV i sortimentet... osv. Blir dyrt då!
Är det fel att vara prismedveten, jämföra priser och välja det billigaste? Det gör man ju i andra sammanhang.
Personligen tycker jag nog att marknaden styr. Idag finns det konkurens inte bara inom landet utan även utanför landets gränser. Tror att nya förutsättning gör att man som företagare måste anpassa sig och hitta nya sätt att överleva på.
Kan hålla med om att det är tragiskt om domedagsprofeterna får rätt och den inhemska MC-handeln försvinner, men inte tillåter min plånbok att jag stödköper! Jag måste ta hänsyn till vad det kostar och välja det billigaste alternativet. Men sen är jag ju smålänning också! :D

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Undrar lite hur ni som väljer att stötta lokala handlare tänker. Jag menar absolut inte att ni inte skulle göra det, det är självklart ett val man gör och helt ok för mig, men...
Borde man inte i konsekvensens namn då välja att stötta allt lokalt? Lokala lanthandeln ute på landet, lokala radiohandlaren med bara tjock-TV i sortimentet... osv. Blir dyrt då!
Är det fel att vara prismedveten, jämföra priser och välja det billigaste? Det gör man ju i andra sammanhang.
Personligen tycker jag nog att marknaden styr. Idag finns det konkurens inte bara inom landet utan även utanför landets gränser. Tror att nya förutsättning gör att man som företagare måste anpassa sig och hitta nya sätt att överleva på.
Kan hålla med om att det är tragiskt om domedagsprofeterna får rätt och den inhemska MC-handeln försvinner, men inte tillåter min plånbok att jag stödköper! Jag måste ta hänsyn till vad det kostar och välja det billigaste alternativet. Men sen är jag ju smålänning också! :D

Jo.
Snöskoterhandlarna här nere i södra Sverige har det heller inte så lätt.
Med den korta säsong här är och de assnabba frakterna från Europa så kanske det vi ser egentligan bara är klassisk utveckling?

ICA är ju inte direkt utklassade av näthandelsalternativ direkt.
En lanthandel långt ute i skogen med naturligt höga ligger nog värre till om det finns en ICA-butik inom en timmes avstånd gissar jag.

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Kanske behöver man inte ha dåligt samvete för att man beställer kinakåpor från...typ Kina.
Mer jobb för någon kinesisk plastfirma=de behöver köpa någon maskin=mer jobb för en maskinleverantör=etc etc=taskigt elnät i Kina behöver uppgraderas=(nu blir det intresant för lilla svedala!)kanske ABB får leverera massa goa svensktillverkade transformatorer osv till Kina = jobb i Sverige!
What goes around comes around

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Stora prisskillnader på samma produkt indikerar att det är en snedvriden konkurrens. De som säljer här, lokalt Sverige, gör det med de förutsättningar vi har här.
Om vi som konsument då lika gärna kan köpa eller konsumera en tjänst från en annan plats, med andra villkor omkring sig, blir det snett. Se byggbranschen, transportbranschen etc.

Men nu har vi själva valt att det skall se ut så här i Sverige för att vi skall fungera som samhälle. Då är det inte helt oproblematiskt att bara välja ut den del som gynnar en själv och skjuta över samhällets kostnader på andra.

Så jag håller inte med Er som anser att det är bara att låta "marknaden bestämma". Då får man vara beredd på att avstå något i en annan ända, Typ pensionsförmåner, lärartäthet, barnbidrag etc.

Den senare delen verkar vi ha svårare att acceptera som nation ivf.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag stöder de lokala handlarna jag tycker gör sig förtjänta av mina affärer. Jag drar mig inte heller för att handla över nätet.
När jag blev knutte efter att ha tagit lappen vid 40 bast eller så, åkte jag till det "lokala hojhörnet" i Södertälje. Inte för att jag hade köp i direkta sinnet just då utan för att kika mest. Jag fick nog inte in mer än halva högerdojan innanför dörren innan killen därinne undrade hur han kunde hjälpa till. Han såg till att hela affärens hjälmsortiment prövades för att jag verkligen skulle hitta den bästa modellen för min skalle, kläder och dojor likaså. Att butiken stängde kl 18 bekymrade inte honom märkvärt, tror vi drog över med 45 minuter efter stängning.

Att jag kände mig trevligt omhändertagen medverkade till att jag lämnade stället med hjälm, skor, handskar, ryggskydd och intercom till både mig och Hulda. Jag hade säkert kunnat sparat åtskilliga hundralappar genom att ragga på eBay etc men all den hjälp var värd varandra extra krona. Och jag åker gärna och ofta tillbaka.

Likväl har jag gått in i affärer där personalen bara glor på en som om man skulle var svårt smittad av någon dödlig sjukdom, dom lämnar jag ofta med oförrätt värv och med lika mycket kosing i lädret som när jag gick in. Min poäng är: huvudsaken är att man handlar där man känner för bäst och har råd.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Alltid så nära som möjlligt...

Vi/Jag handlar allt så nära som möjligt.
Vare sig det är mat, bil- eller mc-prylar.
Häromdagen skulle det skaffas skinnställ...

Svängde förbi den lokale mc-handlaren och sa att jag vet att ni kan ta hem ett sånt där ställ men vad skulle det kosta mig? Jag vet mkt väl vad det kostar att få hem från Europa inkl. frakt och vad riktpriset här hemma. Vad får jag betala, här nu?

Efter en stunds knappande på miniräknaren så blev resultatet dryga 15% på riktpriset! :D
Några få hundringar dyrare än från utlandet. Och jag slipper ligga ute med pengar i väntan på stället. :D

Han sa sen ngt i stil med att alla affärer, även små är bättre än inga affärer!
Klart man handlar där, igen! :)

Förövrigt, till skillnad från vad en och annan råkat ut för på andra ställen så har han/de också pigg, vaken och trevlig personal i både verkstad och butik! :tummenupp

Så det finns undantag.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Relativt få tillverkare vill jobba med enskilda firmor som säljer så pass lite som en genomsnittlig svensk handlare gör. Därav blir grossist behovet som det blir. Hade alla firmor i sverige gått ihop till en kedja, skött all import från varje tillverkare själv, då hade nog prisskillnaden varit betydligt mindre. Problemet här är att mc är en parentes medans det i Storbritannien finns ca 1milj som har hojen som bruksfordon...

I England är skyddsutrustning momsbefriat! Klart hjälmen blir billigare då! Samma skinnställ som i Svergie har listpriset 8495 kr har listpriset 649 £ i England. Frakt till Sverige 19.90 £. Tänk om SMC kunde jobba för att skyddsutrustning skulle vara momsbefriad även i Sverige... :rolleyes: :)

(bortklippt)

Jag tror faktiskt på lokal handel. :) Köper ägg direkt av bonde t.ex.
På min lilla ort finns en SUVERÄN TV-handlare. Han kan TV. Har bra grejjor hemma, och inte billig skit. Jämför jag hans priser med nätet inkl frakt, så hävdar han sig riktigt bra. Dessutom så får jag 52" hemkörd och inburen till rätt rum. Klart jag handlar hos honom. :tummenupp
PS: Med KAN TV så menat jag inte bara att han är påläst, butiken har egen verkstad. :tummenupp

(bortklippt)
....kanske ABB får leverera massa goa svensktillverkade! transformatorer osv till Kina = jobb i Sverige!
What goes around comes around

ABB får leverera goa transformatorer till Kina! :) Men det är tack vare våra fantastiska grabbar på våra verkstäder. Eftersom inga dåligt betala och oengagerade arbetare fixar att göra jobbet lika bra som de, så stannar jobbet i Sverige. Tro mig. man har försökt flytta jobbet, men att bygga en transformator kräver arbetare (metallare) som bryr sig om att göra ett bra arbete, och har yrkesstolhet. Heder åt med! :Bugar :Bugar :Bugar

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Innan ni börjar ångestgråta över höga svenska löner och hur det ska gå i framtiden för den svenska industrin så kan ni ju spana in senaste Dokument Inifrån på svtplay, Lönesänkarna.

...som blev anmält för direkta faktafel, osaklighet och en inkorrekt framställning.

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
En del av prisskillnaden utgörs av grossister som Duells som skall ha sin procent istället för att du köper direkt från leverantören!

Inte för att gnälla om detaljer, men Duells är en generalagent och är alltså en grossist och leverantör (eller vad man vill kalla dem). De handlar direkt från tillverkaren och säljer till detaljisterna med ensamrätt på svenska marknaden. En svensk handlare måste köpa Shoei (eller vad de nu grossar) från dem, och har ingen annan möjlighet att skaffa det från någon annan. Följaktligen sätter Duells priserna på den svenska marknaden i realiteten. Handlaren har gissningsvis inte många kronor att labba med. Men visst är det ett extra led som kostar pengar. Om Shoei hade öppnat ett Shoei Sweden istället för att nyttja en generalagent hade de kunnat kontrollera priserna bättre och hade dessutom kunnat sänka priset. Den svenska marknaden är nog iofs för liten för att det skulle vara lönsamt eller alls intressant.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln