Stödja svensk Mc-handel omöjligt?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag tror återförsäljare och grossister kommer att vara tvungna att se över sitt sin prissättning och sina inköpskanaler, jag tror helt enkelt att man är tagna på sängen och fortfarande är lite shellchocked över ehandelns explosion.

Men det här exemplet är ju lika dumt som att säga, varför köpa när det går att stjäla.

"2400 dollar + 30 dollar frakt = 2430x6,5 = 15795 Nu var jag kreativ och slapp både moms och tull och bara här "sparade" jag 10 loppor"
hade du betalt vad du skulle i det exemplet så är det inte så djävla mycket billigare.

Men jag är dumt lojal till dom återförsäljare vi har i HBG för att jag vill ha dom kvar.
men vafan det är bara pengar, att bara kunna stå ock tjata med dom betyder ju mycket det med.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Skoja inte...

10L finolja till Audin, 800:- inkl frakt från tyskland, 8L på mekonomen 1600:-

Däckvärmare MotoGP med digital inställning 2.500:- inkl frakt från england, pris hemma c:a 2995:- + frakt

Komplett uppsättning för båda oken fram CL-brake (Carbon Lorraine) C59 racingbelägg 973:- inkl frakt från USA (lär iofs få betala moms på detta) pris hemma vad jag kan se c:a 1800:- + frakt.

Broms + kopplingsgrepp, vikbara osv från kina, samma som jag redan har på hojen så bara för att lägga i reservdelslådan 503:- inkl frakt, slapp tull och moms.

Shoei X-spirit II hjälmar från england, köpte en förra året och en året innan, c:a 4-4500:-/st, här hemma c:a 8.000:-/st


Bara några exempel jag kom på just nu...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lockar väldigt lite att stödja svensk handel öht.

Köper inte mycket MC-prylar utomlands eftersom jag har bra pris på hemmaplan, köper däremot det mesta annat utomlands. Nu senast ett par joggingpjuck som INKL frakt från UK kostade ungefär hälften av vad det kostar i en butik nere på stan. Det är helt sjukt.
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag tror återförsäljare och grossister kommer att vara tvungna att se över sitt sin prissättning och sina inköpskanaler, jag tror helt enkelt att man är tagna på sängen och fortfarande är lite shellchocked över ehandelns explosion.

Men det här exemplet är ju lika dumt som att säga, varför köpa när det går att stjäla.

"2400 dollar + 30 dollar frakt = 2430x6,5 = 15795 Nu var jag kreativ och slapp både moms och tull och bara här "sparade" jag 10 loppor"
hade du betalt vad du skulle i det exemplet så är det inte så djävla mycket billigare.

Men jag är dumt lojal till dom återförsäljare vi har i HBG för att jag vill ha dom kvar.
men vafan det är bara pengar, att bara kunna stå ock tjata med dom betyder ju mycket det med.


Hade jag åkt på moms hade jag ändå sparat 6 k bara på den affären. Men då det bara är pengar för din del så kan jag väl skicka kontonr till dig så sätter du in 20 k jag kan lägga till och handla nästa års prylar i Sverige för?

Jag kan även sträcka mig till att handla dom i Helsingborg så du har någonstans att ta en fika när andan faller på.

Deal? Neee tänkte väl det alltid lätt att vara kaxig när inte ens egen plånbok drabbas.:dummer
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Skoja inte...

10L finolja till Audin, 800:- inkl frakt från tyskland, 8L på mekonomen 1600:-

Däckvärmare MotoGP med digital inställning 2.500:- inkl frakt från england, pris hemma c:a 2995:- + frakt

Komplett uppsättning för båda oken fram CL-brake (Carbon Lorraine) C59 racingbelägg 973:- inkl frakt från USA (lär iofs få betala moms på detta) pris hemma vad jag kan se c:a 1800:- + frakt.

Broms + kopplingsgrepp, vikbara osv från kina, samma som jag redan har på hojen så bara för att lägga i reservdelslådan 503:- inkl frakt, slapp tull och moms.

Shoei X-spirit II hjälmar från england, köpte en förra året och en året innan, c:a 4-4500:-/st, här hemma c:a 8.000:-/st


Bara några exempel jag kom på just nu...

Jag kan bara hålla med, det är för stor skillnad.

Men jag har ältat dessa frågor varje gång dom dyker upp, vi inte bara biter oss i röven vi käkar upp den också.
Jag är beredd att betala mer för att få den helt lysande servicen jag får av min Yamahahandlere här i byn, och att dom kan överleva och finnas kvar och fortsätta med det.

Snart kommer inlägget i denna tråden att dom är skitdyra på service och reparationer också, av folk som är beredda att lägga 20k för att få kaklet uppkladdat i det nya badrummet.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Det är visst enkelt att köra eget i Sverige, men pappersbyråkrati har ju inget med priser att göra.

Den bistra sanningen är att det inte är Sverige som är för dyrt. Produkterna i största allmänhet är för billiga på många marknader och det kommer att straffa sig i längden. Vi vänjer oss vid en felaktig prisbild och tror att vi är dyra, när egentligen vår handel går på knäna för möta världen med vår starka krona. I längden är det ohållbart. En 42" tv borde inte kosta 2995 på Mediamarkt (som budgeterar miljarder i förlust varje år) utan borde ha ett rimligt marknadsvärde så att alla får betalt. Vi lever i en bubbla som kommer att spricka och har redan gjort det på många håll. Vi har råd att betala 6995 för den TVn och ha den ett par år längre istället. Det samma går att översätta på en hjälm från Arai eller nåt. Förlåt och nu håller jag käft innan jag börjar svamla om miljö eller nåt annat oviktigt. ;)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hade jag åkt på moms hade jag ändå sparat 6 k bara på den affären. Men då det bara är pengar för din del så kan jag väl skicka kontonr till dig så sätter du in 20 k jag kan lägga till och handla nästa års prylar i Sverige för?

Jag kan även sträcka mig till att handla dom i Helsingborg så du har någonstans att ta en fika när andan faller på.

Deal? Neee tänkte väl det alltid lätt att vara kaxig när inte ens egen plånbok drabbas.:dummer

VADÅ KAXIG???

Ge dig nu jag förklarade hur jag gör och hur jag tänker.

Och snälla googla syftningsfel så är du snäll!

"Nu var jag kreativ och slapp både moms och tull och bara här "sparade" jag 10 loppor."

Edit: Och ser vi på plånböcker så är det väl min plånbok som drabbas negativt och inte din?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ett enkelt exempel är batterier till MC, Yuasa är originalmonterat på allt och är da shit att köpa när det är dags att byta. Det är dessutom enkelt då 10 batterier täcker 95% av mc-marknaden så det är inte omöjligt att lagerhålla.


Yuasa YTX7s (ett av de vanligaste sporthojsbatterierna)
Svensk handlare 1400-2200kr (1120-1760 ex moms)
www.mdsbattery.co.uk 788kr inkl 20% brittisk moms (677kr ex moms)
Europeiskt grossistpris 550 kr ex moms

Slutsatsen jag drar är att MDS måste ha rätt bra snurr på omsättningen för att betala sina anställda. Även om man har förhandlat till sig bättre inköpspriser är 127kr per sålt batteri ingen kanonmarginal. Vad svenska handlare håller på med förstår jag däremot inte. Det finns ingen anledning att det inte skulle gå att köpa in en batch batterier och köra 995kr REA på våren när alla står där utan kräm i batterierna.
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
90% av allt jag köper öht beställs över nätet, oftast från utlandet (snabbare leverans än Svenska handlare som regel)
Dom lokala skojarna kan gå och försöka sätta på sig sälva istället.:arsele
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
VADÅ KAXIG???

Ge dig nu jag förklarade hur jag gör och hur jag tänker.

Och snälla googla syftningsfel så är du snäll!

"Nu var jag kreativ och slapp både moms och tull och bara här "sparade" jag 10 loppor."



Du likställde att handla från staterna och slippa momsen med att man då lika gärna hade kunnat stjäla grejorna i närmaste butik.

Och jo även om jag hade betalt vad jag skulle för öhlins prylarna hade jag "sparat" 6 k vilket i min värld fortfarande är mycket penger vilket enligt dig är en struntsumma tydligen.
 

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88
Det är visst enkelt att köra eget i Sverige, men pappersbyråkrati har ju inget med priser att göra.

Den bistra sanningen är att det inte är Sverige som är för dyrt. Produkterna i största allmänhet är för billiga på många marknader och det kommer att straffa sig i längden. Vi vänjer oss vid en felaktig prisbild och tror att vi är dyra, när egentligen vår handel går på knäna för möta världen med vår starka krona. I längden är det ohållbart. En 42" tv borde inte kosta 2995 på Mediamarkt (som budgeterar miljarder i förlust varje år) utan borde ha ett rimligt marknadsvärde så att alla får betalt. Vi lever i en bubbla som kommer att spricka och har redan gjort det på många håll. Vi har råd att betala 6995 för den TVn och ha den ett par år längre istället. Det samma går att översätta på en hjälm från Arai eller nåt. Förlåt och nu håller jag käft innan jag börjar svamla om miljö eller nåt annat oviktigt. ;)

Eller så handlar man bara utefter de aspekter man finner viktiga, vilket i väldigt många fall brukar innebära pris, och låter företag gå omkull om de inte kan överleva sin egen affärsmodell.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du likställde att handla från staterna och slippa momsen med att man då lika gärna hade kunnat stjäla grejorna i närmaste butik.

Och jo även om jag hade betalt vad jag skulle för öhlins prylarna hade jag "sparat" 6 k vilket i min värld fortfarande är mycket penger vilket enligt dig är en struntsumma tydligen.

Vi släpper det, du förstår inte vad jag menar och jag förstår att du vill handla billigt vilket är ok.
 

MC Doktorn

Guest
Tycker lite synd om en del MC handlare som försvunnit, dessa var ofta var kunniga och service medvetna.

Men som många andra här har jag lagt av med att köpa grejer i Sverige. Man går in och provar nått plagg med ett list pris.

Kan ni göra något på priset
Öh ska kolla...ja 5%,

men den kostar 30% lägre på somewere else shop
Du kan få en buff med också
ok tack men jag ska tänka på saken.

har ni andra färger än svart
ja vi kan beställa

Det slutar med att man köper grejerna någon annanstans och det måste vara ett helvete och vara egen MC företagare i såna situationer.
Man offrar all sin tid utan att få något tillbaka.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag är beredd att betala mer för att få den helt lysande servicen jag får av min Yamahahandlere här i byn, och att dom kan överleva och finnas kvar och fortsätta med det.

Fortsätt du med det, jag ser inget fel med det. Däremot så kan inte handlare som inte tillhandahåller lysande service räkna med att jag ska köpa prylar av honom till dubbla priset.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Om vi ska vara lite seriösa behövs ett sammanhang.

Killen som jobbar hos mcdelar.co.uk tjänar alldeles säkert mindre än han som jobbar på mcdelar.se. Hyran för lagret hos mcdelar.co.uk är lägre än för mcdelar.se.

Att bara jämföra delens pris rakt över säger ingenting.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fortsätt du med det, jag ser inget fel med det. Däremot så kan inte handlare som inte tillhandahåller lysande service räkna med att jag ska köpa prylar av honom till dubbla priset.

Nä där kan jag inte mer än att hålla med, nu är jag kanske inte helt objektiv i frågan eftersom jag varit märkes och köptrogen i många år och kör mer än genomsnittet och IOM detta kanske får en annan service än någon som kommer med en importhoj och vill ha snabb hjälp före mig.
 

urout

Toulange
Gick med
21 Feb 2008
Ort
Tullinge
Hoj
Kawasaki Z750ABS 2010 , KTM 450SX -06
Vi brukar gå ihop ett helt gäng på jobbet och shoppa på motostorm.it.

Har man handlat där en gång för 3K så är det fri frakt sedan på nästa beställning osv...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Mina favoritexempel:
Luftfilter till min XT: Hos Yamaha 690 kr (sist jag kollade). Random e-bay eller från tysk webshop 8-12 euro. Uppåt 700% prisskillnad.

Och sist jag köpte bromsbelägg i butik i Sverige (första och enda gången) ville dom ha 595 kr för en uppsättning till bakhjulet. Köper för 18.50 euro från Tyskland. Valet är enkelt...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top