Stödja svensk Mc-handel omöjligt?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hm. Med detta resonemanget borde mc firmorna i Sverige bada i champagne och skrubba sig med hummer hela dagarna? Ah... Aah.. Ändå har de flesta det knapert och rätt många går omkull.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Om vi ska vara lite seriösa behövs ett sammanhang.

Killen som jobbar hos mcdelar.co.uk tjänar alldeles säkert mindre än han som jobbar på mcdelar.se. Hyran för lagret hos mcdelar.co.uk är lägre än för mcdelar.se.

Att bara jämföra delens pris rakt över säger ingenting.

Ändå ser killen på mcdelar.co.uk till att jag har mina grejer snabbare levererade till dörren på jobbet (betydligt) snabbare än den svenske motsvarigheten, för dom gör ju bara en beställning från leverantören 2 gånger i veckan för att spara in på frakten! DESSUTOM skall den svenske killen hinna med allt facebook och kasta gris på sin smartphone..såklart!:huvet

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Marknaderna förändras ju.

Ser faktiskt inte varför man förväntas "stötta" en verksamhet som vägrar anpassa sig.

MC-tillbehör i Sverige påminner lite om filmindustrin som fortfarande vill tvinga folk att köpa plastskivor med film eller tvinga iväg folk till en stökig biograf trots att många idag har väldigt bra hembioanläggningar.

Kan man inte gå runt på prylarna man säljer får man försöka hitta ett mervärde som kunderna vill betala för, lyckas man inte med det så kan man lägga ner.

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Att svenska företag lägger på vääldigt mycket på sina priser ut till kund är det inget snack om, och det för att man vill gå med stora vinster. Man nöjer sig inte med att kunna leva på det, utan man ska leva gott som fan på det! Då tappar man kunder!

Ett annat exempel är Gekås se bara på deras omsättning!! Vad lockar kunderna dit? Jo låga priser och stort utbud, och pengar tjänar dom ändå!!

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Ett enkelt exempel är batterier till MC, Yuasa är originalmonterat på allt och är da shit att köpa när det är dags att byta. Det är dessutom enkelt då 10 batterier täcker 95% av mc-marknaden så det är inte omöjligt att lagerhålla.

Yuasa YTX7s (ett av de vanligaste sporthojsbatterierna)
Svensk handlare 1400-2200kr (1120-1760 ex moms)
www.mdsbattery.co.uk 788kr inkl 20% brittisk moms (677kr ex moms)
Europeiskt grossistpris 550 kr ex moms

Slutsatsen jag drar är att MDS måste ha rätt bra snurr på omsättningen för att betala sina anställda. Även om man har förhandlat till sig bättre inköpspriser är 127kr per sålt batteri ingen kanonmarginal. Vad svenska handlare håller på med förstår jag däremot inte. Det finns ingen anledning att det inte skulle gå att köpa in en batch batterier och köra 995kr REA på våren när alla står där utan kräm i batterierna.

Om det nu är så att nettot för svenska handlare är 550 kr och bruttot landar på 2200 kr är det ju helt fel. Ett rimligt brutto borde ju då vara 995 el 1095 kr. Det är ju bara fel. Inget att säga om det. Iofs så blir det ju ett högre netto för den svenska handlare i och med valutan, men det spelar ju mindre roll just i det fallet du nämner.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Hm. Med detta resonemanget borde mc firmorna i Sverige bada i champagne och skrubba sig med hummer hela dagarna? Ah... Aah.. Ändå har de flesta det knapert och rätt många går omkull.

Hur man man tro att någon som säljer(vidare) mc-delar någonsin skall bada i nått annat än vatten? Dom som utvecklar, producerar pch levererar skall bada i vad dom vill beroende på hur bra och populär produkt denne lyckas konstruera, inte specifikt mc-delar såklart.
Nasarn och andra sidan, han är en simpel mellanhand, skall tjäna därefter också.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ändå ser killen på mcdelar.co.uk till att jag har mina grejer snabbare levererade till dörren på jobbet (betydligt) snabbare än den svenske motsvarigheten, för dom gör ju bara en beställning från leverantören 2 gånger i veckan för att spara in på frakten! DESSUTOM skall den svenske killen hinna med allt facebook och kasta gris på sin smartphone..såklart!:huvet

Utan att veta gissar jag att UK-killen har HELT andra anställningsvillkor än sin svenske motsvarighet, vad gäller pensionsavtal, förmåner, arbetsgivaravgifter etc. Detta gäller samtliga delar av verksamheten (lokaler, el, uppvärmning, transporter osv). Den mellanskillnaden ska betalas av någon. Denna någon är konsumenten som köper luftfiltret.

Jag köper själv från utlandet, så jag har inga moraliska synpunkter på det. Men över tiden kommer det leda till pressade priser (och löner) i Sverige. För inte är MC-delsbranschen en egen värld, det här gäller allt som köps utifrån...

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Eller så handlar man bara utefter de aspekter man finner viktiga, vilket i väldigt många fall brukar innebära pris, och låter företag gå omkull om de inte kan överleva sin egen affärsmodell.

Helt rätt tycker jag. Man ska inte betala dubbelt så mycket på hemmaplan bara för att vara snäll. Det är inte konsumentens uppgift att hålla den felaktiga prisbilden levande.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Utan att veta gissar jag att UK-killen har HELT andra anställningsvillkor än sin svenske motsvarighet, vad gäller pensionsavtal, förmåner, arbetsgivaravgifter etc. Detta gäller samtliga delar av verksamheten (lokaler, el, uppvärmning, transporter osv).
Men varför det? Det är ju västeuropa vi talar om, inte Bangladesh... Även britter och tyskar har sjukvård och pensioner. Och det är inte gratis att leva i England. Vi kan inte tro att vi har det så himla mycket "bättre" i alla avseenden. Kanske tvärt om i en del fall. Det finns gott om områden där vi svenskar är lågavlönade fattiglappar med västeuropeiska mått. (Sedan finns det förstås en del områden där vi ligger längre fram - t ex föräldraförsäkring.)

Så den faktorn förklarar inte prisskillnaden, i vart fall inte i mina ögon. Det måste vara något annat, som inköpskanaler, distribution, lager och liknade. Momsen är bara en del av det (lite högre i Sverige än på en del andra håll).

OT (men inte helt): Mönstret går även igen på andra håll. Jag har roat mig med att kika på tygskor från Converse. 700 kr i Sverige. Runt £40 i England! Ett par hundralappar i USA. Och alla görs förmodligen i Kina, så det går inte att skylla på frakten...

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Men exakt samma sak händer inom alla branscher och tillsammans utgör all handel en stor del av Sveriges ekonomi.

När vi exporterar malm, skog, papper som är väldigt automatiserat så minskar arbetstillfällen och eftersom råvaran oftast är billig i förhållande till den färdiga produkten minskar inkomsten till landet.

Sen handlar man utomlands och betalar då ofta dyrt (=dyare än för råvaran) för förädlingen och även dom stålara hamnar utomlands. Antal affärsdrivande verksamheter minskar efter som ingen handlar vilket ger ännu färre arbetstillfällen.

Antalet som drar in stålar till statskassan minskar och antalet som vill ha stålar ökar.

Rätt enkelt att se var detta slutar matematiskt. Och det behövs inte heller något nobellpris för att räkna ut det.

Politikerna kämpar för att få väljare och universllösningen heter utbildning. Skitbra med utbildning, men hur skall det skapa intäkter när jobben och kommersen inte finns/sker här.

Varför tror du att statsmakten och EU kämpar med alla medel för att stoppa svarta pengar ? Jo dom ser en av dom sista krukorna guld som inte är fösvunna i cyberspace ännu.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kan jag köpa rostfria bromskolvar utomlands för halva priset jämfört med samma i bonnjärn ifrån Sverige är valet klart..

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag är ingen ekonom eller liknande men att just momsen skulle vara orsaken har jag lite svårt att förstå:
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta...sumtion-och-produktion/Moms-i-Sverige-och-EU/

Min käre far som kört eget så länge jag varit könsmogen och har hyfsat med erfarenhet av skatteregler och annat brukar hävda att Sverige är ett av de enklare länderna inom Europa att köra eget i (men vad vet jag?).

Personligen tror jag att allt mer av det vi gör i Sverige saknar substans och att det på något magiskt sätt urholkar hela landets ekonomi: alla idag ska tydligen vara arkitekter, designers, projektledare, managementkonsulter, syssla med ledarskap och massa andra mellanled.

Ingen vill kavla upp ärmarna, torka skit, tillverka saker eller svetsa längre verkar det som. I stort nu alltså, jag kan tänka mig att andelen pysslare är större på ett sånt här forum.

Heck, mig veterligen vill ingen egenföretagare ens vända sig till privatpersoner idag pga dålig lönsamhet och det måste vara av ondo, vad jag förstått finns det ingen som går till jobbet utan att slutmålet är privat konsumtion?

Går industrin under och vi inte ska börja bryta uran så är i alla fall jag orolig.
Mig veterligen kan vi inte bygga statsfinanser genom att åka runt och putsa varandras fönster?

Angående handlarna så har väl det avhandlats tidigare och kontentan där var väl att märkesåterförsäljarna på något sätt troligen får kickback av huvudägaren och därmed kan driva sina butiker så att det ser ut som det går dåligt?

Säker man på ordet "gåslever" i forat tror jag man hittar tråden.

Men vad vet jag?

Väl skrivet!

Håller med om allt, de riktiga jobben försvinner också. Riktigt tragisk utveckling.

Sen håller jag med om att det är sjukt ohållbart att ha så "höga" ingångslöner... efter att jag gått ut min masterutbildning i maskinteknik så kommer jag ha lika hög ingångslön som min ingångslön när jag jobbade på Volvo som montör.

Givetvis innebär det i slutändan att det är ganska så dyrt att ha anställda i företag, vilket påverkar priserna osv. Allt i Sverige känns så ineffektivt, långsamt och kostsamt, tom på statlig nivå.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
JAg kan tänka mig att punga ut lite extra för att stöda dom lokala handlarna MEN då förväntar jag mig att få bättre service än vad postorderföretagen erbjuder. Så var inte fallet för några veckor sedan när jag ville köpa handskar men var osäker på storlek. Från FC-moto.de är det bara att beställa, skicka tillbaka om man inte är nöjd och få pengarna tillbaka om så önskar. På min lokala handlare kunde dom ta hem handskar men då var jag tvungen att betala i förväg och jag kunde inte dra mig ur om jag inte var nöjd med passform mm......

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Men varför det? Det är ju västeuropa vi talar om, inte Bangladesh... Även britter och tyskar har sjukvård och pensioner. Och det är inte gratis att leva i England. Vi kan inte tro att vi har det så himla mycket "bättre" i alla avseenden. Kanske tvärt om i en del fall. Det finns gott om områden där vi svenskar är lågavlönade fattiglappar med västeuropeiska mått. (Sedan finns det förstås en del områden där vi ligger längre fram - t ex föräldraförsäkring.)

Så den faktorn förklarar inte prisskillnaden, i vart fall inte i mina ögon. Det måste vara något annat, som inköpskanaler, distribution, lager och liknade. Momsen är bara en del av det (lite högre i Sverige än på en del andra håll).

OT (men inte helt): Mönstret går även igen på andra håll. Jag har roat mig med att kika på tygskor från Converse. 700 kr i Sverige. Runt £40 i England! Ett par hundralappar i USA. Och alla görs förmodligen i Kina, så det går inte att skylla på frakten...

Det jag menar händer i hela EU och USA. Vi är bara mindre och ligger lite vid sidan av.

Det är djävligt få handlare som gräver guld i Sverige. Utom möjligen dom som månglar egentigen helt onödiga produkter då. jag såg att man kunde köpa 100ml saltvatten i en spray flaska för extrapriset 99:- hos frisören. jag frågade om den sålde bra och vad man skulle ha det till. Det sålde tydligen som satan och det var för att få den torra risiga looken på håret efter att ha haft balsam i det för att återfukta det efter shampot. Jisses.

Jag sa att jag kunde ta med mig ett på 20L plastdunkar för en hundring styck nästa gång så vi kunde dela på vinsten.

Men det gick tydligen att köpa för 59:- på Ebay. Och köpte dom av mig fick dom ju inte heller den coola 300ml aluminiumförpackningen full av brandfarlig drivgas med svanenmärke på hemkörd från Bangladesh med flyg och lastbil.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det jag menar händer i hela EU och USA. Vi är bara mindre och ligger lite vid sidan av.

Det är djävligt få handlare som gräver guld i Sverige. Utom möjligen dom som månglar egentigen helt onödiga produkter då. jag såg att man kunde köpa 100ml saltvatten i en spray flaska för extrapriset 99:- hos frisören. jag frågade om den sålde bra och vad man skulle ha det till. Det sålde tydligen som satan och det var för att få den torra risiga looken på håret efter att ha haft balsam i det för att återfukta det efter shampot. Jisses.

Jag sa att jag kunde ta med mig ett på 20L plastdunkar för en hundring styck nästa gång så vi kunde dela på vinsten.

Men det gick tydligen att köpa för 59:- på Ebay.

Lysande ide, havssalt, bättre än frisörens bergsalt.:rofl

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Köpte 4 klipps och två skruvar till kåpan från en handlare i UK för 225:- inkl frakt (leverans i brevlådan).
Samma prylar inhandlas från Honda ÅF 245:-- fritt butik. Då tillkommer soppa för 14.85 x 10 mil. Så brutto runt 395:-. Så det gäller att räkna på totalkostnaden.:tummenupp

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Javisst, det är en ide men hur många gör det ? Och hur mycket av dom stålarna får man behålla när statens inkomster sinar ?

PS jag gillar inte heller att större delen av ens inkomster hamnar hos någon annan men lösningen är inte att gnälla på priser i Sverige.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
...Ekonomins död är dock outsourcade industrijobb, men det är en helt annan diskussion :)

Där har du helt fel. Det är precis samma sak. Företag i Ivärlden (?) som sliter för att försöka finnas kvar tvingas outsourca hela skiten och bara ha kvar kontoret i försök att kunna konkurrera med direktförsäljning via nätet från länder där outsoursingen hamnar och man inte är så noga med människors liv och levnad.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning