Stöldhjälp säljes.. se upp yamaha-ägare

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Men ärligt talat hur långt sträcker sig eran tankegång?

Tror ni att han själv tillverkar denna mojäng eller att gemene man kan klicka sig in på ebay och beställa hem denna grunka för pisspengar?

Det är som att säga att mctillverkarna får inte tillverka hojar som går över 120 km/h för det är den lagstadgade hastigheten. Alt alkohol får ej säljas då det fördärvar människor och familjer.

Varje människa har ett ansvar för att sköta sig och följa dom lagar och regler som finns. Vissa kan ha nytta av den produkt som såldes på rätt och ärligt vis men säljaren kan inte beskyllas för vad mindre nogräknade personer har för sig.

Att föreslå att åka hem till säljaren med kättingar och hot är bara löjligt. Då kan ni ju passa på att bränna ner närmaste systembolag och göra samhället en riktig tjänst istället.

Jag säger varken bu eller bä om säljaren.
Jag gav en notis till blocket om vad den Kan, användas till.
Problemet är mer att oärliga personer får en Idé om vad de kan göra med denna grunka.

Jag har skannat Ebay lite snabbt och inte hittat denna grunka alls!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Tänkte att folk här var alldelles chockade över att det fanns utbytbara tändningslås till salu och att dom var berädda att lyncha den svenska säljaren.

Ville bara visa vad enkelt det är att skaffa sig sådana!:arsele

Edit: http://www.ebay.com/sch/i.html?_sac...ock&_nkwusc=yamaha+gnition+Switch+Lock&_rdc=1

Fint tändningslås.
Kopplar du in den på en hoj med Immobilizer så kommer det inte hända ett skit.
Originalnyckeln är kodad och har du inte den så startar inte hojen.
Vilket är grejen med Immobilizer, den ska inte starta utan rätt nyckel.
Byt tändningslås och det händer ingenting.

Jag hittade dock ett nytt Immobilizersystem med allt därtill och det låg på i runda slängar 16000 sek

mojja83

Guest
Fint tändningslås.
Kopplar du in den på en hoj med Immobilizer så kommer det inte hända ett skit.

Kan ingenting om detta men om man byter tändningslås och får med 2 nya nycklar borde det väl gå att starta cykeln?

Om inte vad fan ska man med ett nytt tändningslås och nya nycklar?

http://www.ebay.com/itm/04-05-06-07...Parts_Accessories&hash=item3a7631ad6d&vxp=mtr

Som denna länk? Det är med både elkabel tändningslås och nya nycklar och passar till en massa yamaha cyklar.
Vad ska man med det till om det inte är plug and play?

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kan ingenting om detta men om man byter tändningslås och får med 2 nya nycklar borde det väl gå att starta cykeln?

Förr så var det så ja.
Det var därför alla hojar försvann till "Polen" där det fick ett nytt tändningslås och såldes.

Nu måste tjuven bonka ner ägaren och sno hans originalnyckel eller byta styrboxar, immobilizer, koda nycklar osv, dvs det kräver en ganska organiserad enhet som utför dessa stölder.

Perry Pundare kan inte längre bara gå och grispitta ut låskolven ur kvarterets nyaste hoj och ta sig en tur till första dike utan får helt enkelt nöja sig med en Triumph Daytona.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
tändningslås till salu
Tändningslås har moppefuckon/pundare med flatmejsel eller avbitare kunnat bajjpassa i ungefär 100 år. :fakta
Inte rocket science och inte så chockerande så här på tjugohunkatalet.

om man byter tändningslås och får med 2 nya nycklar borde det väl gå att starta cykeln?
Vad ska man med det till om det inte är plug and play?
Om problemet är trasigt tändningslås funkar det klockrent! :tummenupp

Kan ingenting om detta
Noterat! :krama

Chocken gällde i stället en elektronisk grunka som skulle neutralisera startspärr/immobilizer.
Produktens upplägg och utformning samt textens innehåll fick dock ett antal små klockor att börja pingla här.
Skulle bli väldigt förvånad om det inte var en scam. 2000:- ville han ha.

Hitta inget liknande på nätet heller.
Case closed tills ny fakta inkommer. :tummenupp

:hej

/e

mojja83

Guest
Förr så var det så ja.
Det var därför alla hojar försvann till "Polen" där det fick ett nytt tändningslås och såldes.

Nu måste tjuven bonka ner ägaren och sno hans originalnyckel eller byta styrboxar, immobilizer, koda nycklar osv, dvs det kräver en ganska organiserad enhet som utför dessa stölder.

Perry Pundare kan inte längre bara gå och grispitta ut låskolven ur kvarterets nyaste hoj och ta sig en tur till första dike utan får helt enkelt nöja sig med en Triumph Daytona.

Om det nu var så komplicerat hade det inte stulits nyare cyklar på löpande band som det gör idag.
Jag hoppas och önskar det är väldigt svårt för tjuven men det försvinner alldeles för många cyklar för att jag ska tro att det är på det viset..

Det är inte för inte jag låser in mina cyklar i larmade garage.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Om det nu var så komplicerat hade det inte stulits nyare cyklar på löpande band som det gör idag.
Jag hoppas och önskar det är väldigt svårt för tjuven men det försvinner alldeles för många cyklar för att jag ska tro att det är på det viset..

Det stora problemet vi har är organiserad brottslighet.
De jobbar ungefär på samma sätt som i Gone in 60 Seconds.
De får en lista på motorcyklar av köpare och så åker det med en lastbil och plockar med sig dem och sen bygger de om dom på ett säkert ställe långt utanför Sverige.

Dock så är det väl inte så många cyklar som har Immobilizer idag.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Personligen förstår jag inte varför man håller på och argumenterar emot efter att man redan erkänt att man inte kan något om ämnet. :dummer

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Tändningslås och elektronisk startspärr är två helt olika system för att förhindra stöld.
Båda måste "avaktiveras" för att man skall kunna starta hojen.

Tändningslåset är som sagt typ 100årig teknologi och busenkelt att komma förbi med enkla handverktyg.

Startspärren bygger på att det sitter ett elektroniskt chip i nyckelns plastdel
som pratar med motorcykelns elektroniska "hjärna".
Hjärnan kallas för ECU, Engine Control Unit.
De snackar kod med varandra.

Nyckel och ECU'n är oftast hårdkodade till varandra vilket gör att om man tappar
alla nycklar eller stjäl hojen räcker det inte med en ny nyckel,
även ECU'n måste bytas, vilket är sketadyrt, 10-30 000 beroende på hoj.

Och som av en händelse är det samma nyckel till både tändninglås och startspärr.
Metallbiten låser upp stenålderslåset och chippet i plastbiten det elektroniska.
Kan vara lite förvirrande. :rolleyes:

De låsen du länkade till var dock till hojar utan startspärr.

Klarare nu? :hej

/e

Last edited:

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05

Och man kan sno bilar som försäkringsbolaget anser inte går att sno, tar inte mer än ett par minuter med rätt verktyg.
Finfin dokumentär om det på SVt som gick för ett tag sen, handlade om biltjuvar i Frankrike som kunde försvinna med en 'osnoddbar' bil på två minuter.
Först ta de sig in i bilen antingen genom att krossa rutan eller dylikt, sen så har de en liten apparat och kommer åt hjärnkontoret och kodar om så att endast deras nyckel fungerar, dock funktioner som ABS och sådant avslaget, inte ens ägaren skulle kunna starta bilen då.

Kort och gott : Organiserad brottslighet, du tänker väl längre än näsan räcker?

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Om jag tappade bort min röda nyckel så skulle jag ju med glädje köpa en sån där tabortimobilaiserpryl för små summor istället för att beställa nya grejer via yamaha eller för nästan samma summor beggat på ebay!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vad är det för cyklar i dagens läge som har startspärr?

Jag äger en honda 600 09a och en r6a o9a är dessa utrustade med startspärr?

Hondas Startspärr är förkortad till Hiss (Honda Ignition Security System)
Brukar sitta en dekal vid t-låset om du har detta system.

Säkerligen samma på R6

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Om jag tappade bort min röda nyckel så skulle jag ju med glädje köpa en sån där tabortimobilaiserpryl för små summor istället för att beställa nya grejer via yamaha eller för nästan samma summor beggat på ebay!

Tappa inte bort din röda nyckel :7peta
Den ska inte användas utan bara vara till för att kopiera.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Varje människa har ett ansvar för att sköta sig och följa dom lagar och regler som finns. Vissa kan ha nytta av den produkt som såldes på rätt och ärligt vis men säljaren kan inte beskyllas för vad mindre nogräknade personer har för sig.

Förstår hur du tänker men ska dra en paralell. För några år sedan blev en kille i 20års-åldern kidnappad i stockholmsområdet. Anledningen till att de kidnappade just denna kille var att förövarna hade fått tag på aftonbladet eller expressen där de hade givit ut en lista med de mest förmågna, eller de som tjänat mest i år eller liknande. Killens föräldrar var tydligen förmögna och just därför blev deras son en måltavla. Förövarna hade ingen aning om detta innan de fick informationen upptryck i ögonen av dagspressen. Informationen var inte bara lätttillgänglig, de fick del av den utan att ens ha bett om det. Förövarna sa själva att de självklart inte hade kidnappat honom om inte det inte stått om hans föräldrar i tidningen. Tidningarna ursäktar detta outande med att det är officiella uppgifter, ja men inte behöver man trycka upp det i ansiktet på folk för det.
Tanke till handling blir svårare om informationen, eller i det här fallet "mojängen" inte finns på blocket..

Blir lika lack varje gång jag ser att tidningen skriver ut listor på de som äger de dyraste bilarna. Stackars satar som blir av med bilarna på grund av det.. "men det är ju officiella uppgifter" säger tidningarna...

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010

Det fungerar som på en bil med startspärr. Nyckeln är kodad till låset och om det inte var det skulle det räcka med en skruvmejsel för att starta nya bilar idag.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!