Stöldhjälp säljes.. se upp yamaha-ägare

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att föreslå att åka hem till säljaren med kättingar och hot är bara löjligt. Då kan ni ju passa på att bränna ner närmaste systembolag och göra samhället en riktig tjänst istället.

Du har inte varit med här så länge, så du kan få ett par frislag på sånt här.. Men du har fått det nu!

Tagga ner ff. Hade du känt till kjettinghistorien hade du fattat det där, men istället går du lös. Sov när klockan är halv ett istället!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan ingenting om detta men om man byter tändningslås och får med 2 nya nycklar borde det väl gå att starta cykeln?

Om inte vad fan ska man med ett nytt tändningslås och nya nycklar?

Det är bra om det gamla tändningslåset går sönder t.ex.

För att koda om immobilizern däremot måste man ha både den gamla och den nya nyckeln.

mojja83

Guest
Du har inte varit med här så länge, så du kan få ett par frislag på sånt här.. Men du har fått det nu!

Tagga ner ff. Hade du känt till kjettinghistorien hade du fattat det där, men istället går du lös. Sov när klockan är halv ett istället!

Och den som bestämmer frislagen är den allsmäktiga besserwissern Agile som oftast bara snackar skit?

Skaffa dig ett liv istället för att lägga dig i diskutioner där ditt enda intresse är att mästra.
Vad är mening med ett forum om alla ska tycka lika och ingen ska får fråga eller ifrågasätta?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det går ju inte att förneka att det inte finns en laglig efterfrågan på den här typen av utrustning. I synnerhet inte mot bakgrund av hur mycket betalt återförsäljare tar när styrboxarna upphör att fungera. Ägde själv en Alfa en gång i tiden och på den bilen var man tvungen att ha en masterkey för att kunna programmera om styrboxen och nya nycklar. Jag satte masterkey i ett bankfack för att vara säker på att jag inte skulle sätta den på något smart ställe där jag sedan inte hittade den. Jag minns att det var folk som köpte begagnade bilar och inte kände till det här med masterkey som sedan fick problem. Hänvisade att byta styrbox för tiotusentals kronor.

Min Ducce saknar startspärr från fabrik och jag skulle inte drömma om att installera en. Tycker det är rätt skönt om jag ska vara helt ärlig. Har ett vagt minne att den vanliga 748 hade startspärr, medan r-modellen saknade det 2002. Det känns inte som om startspärren är det som hindrar en stöld på en motorcykel som är fysiskt lätt att ta med sig om man bara har tillgång till ett släp. Sedan har man all tid i världen att lösa sätt att komma förbi en startspärr. En bil är lite annorlunda. Men vi har ju sett att ligorna har tillgång till väldigt avancerad utrustning som möjliggör stölder på bilar med den mest avancerade stöldskyddet där man kan köra iväg med bilen. De enda man möjligen hindrar är de som är ute efter en joyride, men i de fallen återfinns ju oftast bilarna i förhållandevis helt skick. Nu får mest korkade tjuvarna hota ägaren fysiskt istället och på så sätt få nycklarna i handen. Det kommer att bli allt vanligare här i Sverige, precis som på kontinenten. Desto säkrare stöldskydd desto mer kommer vanliga konsumenterna att ta smällen. Till skillnad från banker och större företag finns det inget att sätta emot som privatperson.

På sätt och vis kanske det ändå är rätt bra att det finns enkla sätt för mer avancerade tjuvar att komma runt de avancerade stöldskydden. Det kanske gör att man slipper stå där med en pistol mot huvudet på en ICA parkering eller när man är utanför hemmet. Samtidigt är det ju beklämmande att det ska vara så enkla att ta sig runt som blocket annonsen antydde på en så pass ny hoj som en 2004- 2012 års modell. Det är verkligen ett underbetyg för tillverkaren i fråga.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Och den som bestämmer frislagen är den allsmäktiga besserwissern Agile som oftast bara snackar skit?

Skaffa dig ett liv istället för att lägga dig i diskutioner där ditt enda intresse är att mästra.
Vad är mening med ett forum om alla ska tycka lika och ingen ska får fråga eller ifrågasätta?

Vad var Ditt nick innan Du blev bannad?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Nu är du så där klädsamt ung och dum igen,, tar tillbaka dum och ersätter med okunnig och skrivkåt.

Alla åsikter är bra så länge dom är baserade på nån typ av kunskap.

Eller så är du bara en son av Bauer... Och är det så så skall du pissas på och segla bort från SH igen.

Är du inte en Bauerättling så är mitt tips, bit bort halva pekfingrarna.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Varför denna plötsliga panik? IMMO emulator har funnits nästan lika länge som startspärr på mc, kostar småpengar i kina. Det är jättepraktiskt på racehojar när man vill slippa tändingslås och patentlösningen att tejpa fast nyckeln på sändaren.

Yamaha har IMMO emulator tillgänglig, Suzuki och Kawa går att flasha i ny programvara i ECU utan att låsa upp den först. Triumph och KTM har även de vägar förbi sin startspärr. Den enda jag inte vet hur man kommer förbi elektroniskt är Hondas. Kör man Honda behöver man en avbitartång och en amerikansk ECU..

Ja startspärr är värdelöst om tjuven kan ta med sig cykeln till ett garage. Det skyddar bara mot skruvmejsel-i-låset-pundare...

Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Kanske hela denna tråden är ett misstag då denna, eller snarlika produkter, (han aldrig se annonsen).. funnits och fortfarande finns på ebay.
Billigaste till yamma ~13$, finns till vw, audi, och vag segmentet.... you name it..

Den produkt psxcare hänvisar till fungerar och är bara en ur en uppsjö av liknande.

Betyder det att jag som yammaägare är helnöjd för det?
knappast, men nu är det så att grejorna finns och det kan säkert nöja en och annan som kör banhoj.

Då skulle jag nog oroa mej mer för två 120kg snubbar i en lätt lastbil cirklandes
runt mitt garage än en fjunis med en dosa med fem sladdar han måste tvinna ihop rätt.

Sedan forcera skivbromslås, kedja runt bakhjulet samt tändlås innan han kan försöka köra iväg,
bara för att konstatera att den inte startar pga eftermarknadslarmet med dubbel imo och en synnerligen jobbig radiolänk som gör att det snart kommer två snubbar med basebollträn och "klappar" honom på knäskålarna :)

Det som kan vara lite störande dock är att det säkert kommer säljas några stulna hojar med imo-emulator som ser ut och betér sej som en ärlig ;(

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
..... Eller så är du bara en son av Bauer... Och är det så så skall du pissas på och segla bort från SH igen.

Ursäkta, men vad är en Bauer (förutom bonde på Tyska)??

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Nej, faktiskt inte (när du säger så antar jag det är något jäkligt självklart),
det var därför jag frågade och vad jag vet betyder bauer bonde på tyska :)

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Tack för länken..
Men,, ahhh, det där var väl ändå lite långsökt (eller inte).
Jag känner till John Bauer men inte koppling du gjorde (fast den var kul).

Du måste tänka på att "farbror" gick ut grundskolan 1977 så du kan inte
förvänta dej att "han" ska förstå alla underfundigheter på internet, haha. :tummenupp

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Tack för länken..
Men,, ahhh, det där var väl ändå lite långsökt (eller inte).
Jag känner till John Bauer men inte koppling du gjorde (fast den var kul).

Du måste tänka på att "farbror" gick ut grundskolan 1977 så du kan inte
förvänta dej att "han" ska förstå alla underfundigheter på internet, haha. :tummenupp

Ja men nu är jag ju en långsökt tråkig människa också. Fan du är 6 år äldre än mig och jag försöker visa mig styv på linan... tar tillbaks mina spydigheter och inser att du helt klart bara missförstod mina vinklingar i det jag skrev.

Last edited:

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
(sorry för spamningen av tråden)..
Inga problem kompis, jag verkar dessutom redan lida av alzheimer light för det skiljer bara tre år mellan oss :fyllisar
Jeje, man blir aldrig för gammal för att lära sej :yoparty

mojja83

Guest
Nu är du så där klädsamt ung och dum igen,, tar tillbaka dum och ersätter med okunnig och skrivkåt.

Alla åsikter är bra så länge dom är baserade på nån typ av kunskap.

Eller så är du bara en son av Bauer... Och är det så så skall du pissas på och segla bort från SH igen.

Hur många ggr ska du behöva redigera ditt inlägg för att få till det?
Kan inte vara lätt att vara så svagt begåvad att man behöver tänka 1 timme för varje ord man skriver!:arsele

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!