Stöldturne i Enköpingstrakten

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Idag satte jag andan i halsen när jag åkte iväg för att hämta på skolan, upptäcker en snubbe i diket spanandes mot mig, men det var en militärövning så grabben i diket var nog inte ute efter min hoj :brinnerup

Man blir liiite nojig.

Grannen upptäckte att där kvinnan stått och fotat mot deras hus låg 13 tuggade tuggummin på en lång rad. Hon tipsade mig att kolla utanför. Skannat av vägen och dikena, hittade ett tuggat tuggummi och ett godispapper. Whooo... Eller... Naaeee lite nojig ja :4skrika

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Helgpermis från sjukan nu.
Vi har en riktigt praktisk jorkällare med originalkista, och som rejsmupp har jag ju en försvarlig hög buntband och silvertejp. :fakta

Tyvärr är jag väl inte så jävla snabb för tillfället, så att jaga tjuvapack är det ju inte frågan om.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Man kanske skulle låna en av försvarets hangarhundar...:banana Biter allt som rör sig utom Husse (eller matte). Väldresserade rackare, har fått pröva på dom :yoparty. Satt som en igel i armen men så fort man stannade så satte dom sig framför en och tittade på en creeepy. Rörde man sig så flög dom på en igen armen igen. :7peta. Det var först när deras husse kom som man återfick friheten. Fast numera har vi ju inget försvar och därmed troligen inga hangarhundar :(. Kanske ska tillägga att jag utsågs till "frivilligt" objekt vid en förevisning.

Det där har jag också gjort fast med polisens hundar. Man har inte en chans!! :tummenupp

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Snälla säg att det är fredagsölen som gjort att du inte tänker hela vägen med det uttalandet.
För inte kan du väl på fullaste allvar mena att du är beredd att ta en annan människas liv för att de är runt och fotograferar?

Du tror inte att de gör ngt annat än åker runt lite random och fotograferar en snygg garageport för något fancy "fixa Ditt hem magazine"?

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Hoj
ingen
Jag och vår granne såg henne. Mörkt hår i 50 årsåldern. Hon har ryggsäck och fotar fordon, lås, postlådor, knackar dörr och kollar runt överallt. Grannen såg henne också o då sprang hon iväg, blev upplockad av en liten bil. En vit skåpbil sågs åka bakom. Hos mig så såg jag henne stå vid min gamla skrothög till volvo och fipplade med något, kamera el mobil. När jag kom ut sprang hon snabbt iväg. Mitt på dagen var det.

Själv har jag nu fotat precis allt i garaget och säkrat bilder i molnet. Satt extra svårigheter för att bryta upp och larmat garaget. Sover med yxan i handen. Här ska jävlars i mig inte snos nått. Har funderat på om jag ska dra in hojen i sovrummet istället, sambons rullstolsramp kanske kommer väl till pass även för mig.

dags att ta lite kort ifall att, inte ens tänkt på det. hoppas ni får ha era saker ifred utan störningar av diverse äckel:)

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Du tror inte att de gör ngt annat än åker runt lite random och fotograferar en snygg garageport för något fancy "fixa Ditt hem magazine"?

Självklart tycker även jag att det är suspekt beteende, och skulle också hålla lite extra uppsikt framöver samt informerat polisen om vad jag sett.
Men att börja ta livet av andra människor för att de beter sig suspekt är väldigt väldigt väldigt långt ifrån en värld som jag vill leva i.
Jag är inte överlycklig över att vi i förra veckan hade obehörigt besök i mc-garaget där de gjort något tafatt försök att få igång min KTM och självriskpengarna hade jag gärna lagt på något roligare.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Självklart tycker även jag att det är suspekt beteende, och skulle också hålla lite extra uppsikt framöver samt informerat polisen om vad jag sett.
Men att börja ta livet av andra människor för att de beter sig suspekt är väldigt väldigt väldigt långt ifrån en värld som jag vill leva i.
Jag är inte överlycklig över att vi i förra veckan hade obehörigt besök i mc-garaget där de gjort något tafatt försök att få igång min KTM och självriskpengarna hade jag gärna lagt på något roligare.

Ponera att du kliver in i garaget under ovan nämnda stöldförsök. Hur hade det utvecklat sig och vad skulle kunna hända?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ponera att du kliver in i garaget under ovan nämnda stöldförsök. Hur hade det utvecklat sig och vad skulle kunna hända?

Vissa tror gott om folk. Så är det bara.

Själv hade jag tagit en sanering i hallen och nått år på kåken. Istället för att titta på när någon kanske spöar (i bästa fall) käringa. Skulle någon kröka ett hårstrå på någon av hundarna hade det varit samma sak. Några år på kåken, utan att fundera. Ingen skall gå in hos någon annan i vare sig garage eller bostad. Då får man räkna med en kula, tror järnnian gör ondare..

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012

Hade jag upptäckt just detta inbrott hade jag nog försökt ringa polisen i hopp om att de skulle vara på plats innan tjuvarna lämnat platsen.
Med tanke på att de var tre personer som bröt sig in (en garagekompis såg dem lägga benen på ryggen när han kom) och jag inte är varken Chuck Norris eller Jackie Chan så tänker jag dels inte börja döda andra människor eller riskera att själv bli skadad/dödad för några grejers skull. Det finns försäkringar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Grannen upptäckte att där kvinnan stått och fotat mot deras hus låg 13 tuggade tuggummin på en lång rad. Hon tipsade mig att kolla utanför. Skannat av vägen och dikena, hittade ett tuggat tuggummi och ett godispapper. Whooo... Eller... Naaeee lite nojig ja :4skrika

Fram med pincett, plocka upp, förvara i plastpåse och dokumentera hela förloppet med kamera. DNA som binder en gärningsman / kvinna till en specifik plats är svårt att diskutera bort. Om vårt tandlösa rättsväsende sedan vill utnyttja en sådan möjlighet om det "bara" handlar om stöld eller inbrott återstår att se.

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Snälla säg att det är fredagsölen som gjort att du inte tänker hela vägen med det uttalandet.
För inte kan du väl på fullaste allvar mena att du är beredd att ta en annan människas liv för att de är runt och fotograferar?

Tror inte det var någon som tog det på allvar men en fara om polisen inte klarar av sitt jobb att skydda samhället och dess medborgare från kriminalitet så kommer följden så småningom att bli att folk tar saken i egna händer. Jag säger inte att det är bra men det är vad som kommer att hända.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
1994 - 2000 jobbade jag åt ett företag som hade diskussioner med ett företag i Sydafrika, och jag fick i uppdrag att ta emot 2st representanter från detta företag och guida dom runt och titta på skogsavverkningar.
Efter en heldag ute i skogen åkte vi hem till mig för att käka lite grillat denna fina sommarkväll.
När vi svängde in framför mitt garage blev dom först alldeles tysta sen sa den ena:

" Don't you have your property secured at all....? No fences....? No cameras...? I can't belive it...!!"

Nu funderar vi på att utöver invändigt larm, även sätta upp utvändiga kameror.

Vi har kommit långt i utvecklingen av vårt samhälle........

/KentW

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Ofta krävs det små förändringar i samhället för att folk ska bli rädda som fan. Rädslan står nästan aldrig i proportion till vad de anser är hotet. Människan i ett nötskal.. Mycket handlar om att försöka se folk från deras positiva sidor än att förvänta sig det värsta av alla.

Sen menar jag inte att man inte ska ta tag i saker om man har folk som snokar i ens område. Gör som Alatalo skriver, verkar smart. Men de flesta av oss behöver nog inte oroa oss. Risken är extremt liten.

Det här med moral är svårt. De flesta i Sverige är inga tjuvar i den meningen att de kanske tar något som tillhör någon annan. Tills det kommer till en försäkringsfråga. Då hittar man på all möjlig skit för att få igen sina pengar.
Tex någon som lägger sin hoj själv och sedan sabbar den och anmäler den stulen osv för att få igen pengarna på försäkringen. Eller med hemförsäkringen med andra prylar än hojar..
Finns mängder med exempel. Men i mina ögon är man lika mycket tjuv om man sysslar med försäkringsbedrägeri som att rent praktiskt ta något som tillhör någon annan. Men detta ser man inte på människor, det är lättare att se en "vanlig tjuv" och bestraffa de.

Samma sak med folk som tar saker på jobbet för att de anser att de har rätt till det. De har fan inte rätt till något, de får den lön de förtjänar..

Det jag menar är att det är lätt att vara rädd och se ner på andra, men kanske bör man även se till sitt eget beteende.

Menar inte att rikta detta till någon enskild utan skriver bara allmänt eftersom jag gillar att spamma;)

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Nu handlar inte vårat beslut om att sätta in larm, och att vi funderar på kameror om RÄDSLA!

Jag byggde huset 1974, och det ligger i utkanten av villaområdet. Ett minne från första tiden här är när vår son var 3-4år och skulle hjälpa mig tvätta bilen en fredagkväll. Han tröttnade ganska snart så vi gick in och gjorde kvällsfika, läste saga och nattade honom.
Frun var borta och skulle komma hem dan efter så småningom somnade jag framför tv'n. Blev väckt av sonen vid 7.30 och fixade frukost,, och gick ut för att hämta tidningen.

Bilen stod med alla fyra dörrarna öppna, stereon spelade för fullt och dammsugaren stod utanför framdörren.

Skulle man lämna bilen olåst utanför garaget idag skulle den var rensad invändigt, om den ens stod kvar!

Så det handlar INTE om rädsla, bara om anpassning till den "nya" verkligheten!

/KentW

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Håller med dig Kent. Har tidigare kunnat ha nycklar i bilen, hojarna olåsta och altandörr öppen. Det är bara att glömma nuförtiden. Rädsla? Nja.... Nya tider, nya regler.
Möter 3-4 skåpbil varje natt jag kör bil, på småvägar långt ifrån vanliga leder.
Finns 3 anledningar att köra dessa stråk
1. Du bor där.
2. Du är på stöldrunda
3. Du vill undvika länsman.

Sist jag kolla så är det bara svenskar och danskar som äger och bor i området. Vad alla andra med utländska skyltar gör, gissar jag faller under pkt 2&3. Ja, eller så har de gps från Buttericks, såklart..
Inbrott sker frekvent, polisen kommer inte ens ut och kollar längre.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nu handlar inte vårat beslut om att sätta in larm, och att vi funderar på kameror om RÄDSLA!

Jag byggde huset 1974, och det ligger i utkanten av villaområdet. Ett minne från första tiden här är när vår son var 3-4år och skulle hjälpa mig tvätta bilen en fredagkväll. Han tröttnade ganska snart så vi gick in och gjorde kvällsfika, läste saga och nattade honom.
Frun var borta och skulle komma hem dan efter så småningom somnade jag framför tv'n. Blev väckt av sonen vid 7.30 och fixade frukost,, och gick ut för att hämta tidningen.

Bilen stod med alla fyra dörrarna öppna, stereon spelade för fullt och dammsugaren stod utanför framdörren.

Skulle man lämna bilen olåst utanför garaget idag skulle den var rensad invändigt, om den ens stod kvar!

Så det handlar INTE om rädsla, bara om anpassning till den "nya" verkligheten!

/KentW

Vadå det var inte bättre förr?!.

Fyfan ibland hatar jag verkligen den tid vi lever i nu. Tiggare i varenda jävla gathörn. Öststats tjuvar i varenda by och lokalbefolkningen knarkar och sitter och spelar wow. fyfan...

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Senaste veckan bara har det varit villainbrott runt om, bålsta, grillby, skolsta, örsundsbro.... Polisens sida med händelser är full av inbrott runt omkring nu. Det kan men behöver ju inte vara en slump att denna kvinnan och bilen synts till och fotat hus/lås etc samma vecka.

Häromdagen hittade jag en sten på ena bilens bakdäck in under hjulhuset. Den hade inte kommit dit av däckmönstret och jag tvivlar nån ekorre tyckte den skulle vara där :gnissla

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Senaste veckan bara har det varit villainbrott runt om, bålsta, grillby, skolsta, örsundsbro.... Polisens sida med händelser är full av inbrott runt omkring nu. Det kan men behöver ju inte vara en slump att denna kvinnan och bilen synts till och fotat hus/lås etc samma vecka.

Häromdagen hittade jag en sten på ena bilens bakdäck in under hjulhuset. Den hade inte kommit dit av däckmönstret och jag tvivlar nån ekorre tyckte den skulle vara där :gnissla

Bara att se till att vara hemma och synas nu då, så de skiter i vårt garage. Ser du dem nån mer gång kan du ju säga åt dem att de får stjäla min bil. :hihi

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Jag vågar inte ens tänka på vad jag skulle göra om dessa "människor" kom in i mitt garage och jag såg det, har man inte blivit arg tidigare i sitt liv, så är risken rätt hög att man blir det just då...

Despite what your momma told you - Violence does solve problems!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept