SilverWolf
Medlem
Ofta krävs det små förändringar i samhället för att folk ska bli rädda som fan. Rädslan står nästan aldrig i proportion till vad de anser är hotet. Människan i ett nötskal.. Mycket handlar om att försöka se folk från deras positiva sidor än att förvänta sig det värsta av alla.
Sen menar jag inte att man inte ska ta tag i saker om man har folk som snokar i ens område. Gör som Alatalo skriver, verkar smart. Men de flesta av oss behöver nog inte oroa oss. Risken är extremt liten.
Det här med moral är svårt. De flesta i Sverige är inga tjuvar i den meningen att de kanske tar något som tillhör någon annan. Tills det kommer till en försäkringsfråga. Då hittar man på all möjlig skit för att få igen sina pengar.
Tex någon som lägger sin hoj själv och sedan sabbar den och anmäler den stulen osv för att få igen pengarna på försäkringen. Eller med hemförsäkringen med andra prylar än hojar..
Finns mängder med exempel. Men i mina ögon är man lika mycket tjuv om man sysslar med försäkringsbedrägeri som att rent praktiskt ta något som tillhör någon annan. Men detta ser man inte på människor, det är lättare att se en "vanlig tjuv" och bestraffa de.
Samma sak med folk som tar saker på jobbet för att de anser att de har rätt till det. De har fan inte rätt till något, de får den lön de förtjänar..
Det jag menar är att det är lätt att vara rädd och se ner på andra, men kanske bör man även se till sitt eget beteende.
Menar inte att rikta detta till någon enskild utan skriver bara allmänt eftersom jag gillar att spamma
Är du dum i huvudet på riktigt? Så du menar att det är försäkringsbedrägeri som ligger bakom hojstölderna i Sverige?
Jag har kört hoj sedan -79. Kört omkull ett antal gånger och ALDRIG tagit ut ngt på försäkringarna. Jag har fått två hojar stulna. Bägge i villaområde som för 20-år sedan ansågs som lugna. Fått tag i bägge efter ett evigt letande, och vilka plantor som tog dom, kan jag ju inte ens hinta om, det ser jag när jag läser ditt inlägg