Stöldturne i Enköpingstrakten

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Ofta krävs det små förändringar i samhället för att folk ska bli rädda som fan. Rädslan står nästan aldrig i proportion till vad de anser är hotet. Människan i ett nötskal.. Mycket handlar om att försöka se folk från deras positiva sidor än att förvänta sig det värsta av alla.

Sen menar jag inte att man inte ska ta tag i saker om man har folk som snokar i ens område. Gör som Alatalo skriver, verkar smart. Men de flesta av oss behöver nog inte oroa oss. Risken är extremt liten.

Det här med moral är svårt. De flesta i Sverige är inga tjuvar i den meningen att de kanske tar något som tillhör någon annan. Tills det kommer till en försäkringsfråga. Då hittar man på all möjlig skit för att få igen sina pengar.
Tex någon som lägger sin hoj själv och sedan sabbar den och anmäler den stulen osv för att få igen pengarna på försäkringen. Eller med hemförsäkringen med andra prylar än hojar..
Finns mängder med exempel. Men i mina ögon är man lika mycket tjuv om man sysslar med försäkringsbedrägeri som att rent praktiskt ta något som tillhör någon annan. Men detta ser man inte på människor, det är lättare att se en "vanlig tjuv" och bestraffa de.

Samma sak med folk som tar saker på jobbet för att de anser att de har rätt till det. De har fan inte rätt till något, de får den lön de förtjänar..

Det jag menar är att det är lätt att vara rädd och se ner på andra, men kanske bör man även se till sitt eget beteende.

Menar inte att rikta detta till någon enskild utan skriver bara allmänt eftersom jag gillar att spamma;)

Är du dum i huvudet på riktigt? Så du menar att det är försäkringsbedrägeri som ligger bakom hojstölderna i Sverige?

Jag har kört hoj sedan -79. Kört omkull ett antal gånger och ALDRIG tagit ut ngt på försäkringarna. Jag har fått två hojar stulna. Bägge i villaområde som för 20-år sedan ansågs som lugna. Fått tag i bägge efter ett evigt letande, och vilka plantor som tog dom, kan jag ju inte ens hinta om, det ser jag när jag läser ditt inlägg:arsele

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Är du dum i huvudet på riktigt? Så du menar att det är försäkringsbedrägeri som ligger bakom hojstölderna i Sverige?

Jag har kört hoj sedan -79. Kört omkull ett antal gånger och ALDRIG tagit ut ngt på försäkringarna. Jag har fått två hojar stulna. Bägge i villaområde som för 20-år sedan ansågs som lugna. Fått tag i bägge efter ett evigt letande, och vilka plantor som tog dom, kan jag ju inte ens hinta om, det ser jag när jag läser ditt inlägg:arsele
Utan att fylla på med självklara kommentarer... vi som har kört hoj (äkta mc-kort) sen början av 60-talet har sett "en del förändringar" av det svenska samhället och då inte till det bättre...
Som en del försiktiga skulle uttrycka det, "samhällskontraktet är på väg att upplösas".
För de som inte förstår, och det tycks finnas ett antal, "samhällkontraktet " är det som får ett civiliserat samhälle att fungera.
Enkla exempel, bara för att en hoj står olåst så stjäl man den inte eller en dörr står öppen så går man inte in och förser sig.

(Aldrig tagit ut en spänn på någon hojförsäkring.)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Utan att fylla på med självklara kommentarer... vi som har kört hoj (äkta mc-kort) sen början av 60-talet har sett "en del förändringar" av det svenska samhället och då inte till det bättre...
Som en del försiktiga skulle uttrycka det, "samhällskontraktet är på väg att upplösas".
För de som inte förstår, och det tycks finnas ett antal, "samhällkontraktet " är det som får ett civiliserat samhälle att fungera.
Enkla exempel, bara för att en hoj står olåst så stjäl man den inte eller en dörr står öppen så går man inte in och förser sig.

(Aldrig tagit ut en spänn på någon hojförsäkring.)

Det är nu det borde gå upp ett Liljeholmens för samtliga.
Det är inte en klyscha om att "det var bättre förr". För förr är inte så ruskigt längesen.
Floden av tjuvpack och där tillhörande drägg, slödder samt sammanhållande avskum har tilltagit med en exponent. Jag upplever det som etter värre sen gränskontrollerna mest är ett otydligt jasså..
Man ska inte behöva lås och larm, det är inte "mot naturen" att ge fan i saker som inte är ens egna.

Ja, det är dags att höja "insatsen " för att stjäla. Idag är det ju nästintill belöning att åka fast för lite stöld och tillgrepp. Är risken större än vinsten blir det troligen betydligt mera sällsynt..
Men ooh, Nää så hemskt. Jösses

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Apropå förändring i samhället.
För 5 år sen låste vi aldrig dörrarna när vi var hemma, mer än på natten. Nu låser vi så fort vi kommer hem. Lite väl många som blivit bestulna av folk som smugit in trots att det varit folk hemma.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Apropå förändring i samhället.
För 5 år sen låste vi aldrig dörrarna när vi var hemma, mer än på natten. Nu låser vi så fort vi kommer hem. Lite väl många som blivit bestulna av folk som smugit in trots att det varit folk hemma.

Sånt där är så jäkla äckligt. Hur är det ens möjligt att det bara "accepteras"??

Skäms inte en sekund över att skicka doggarna efter inkräktare.

Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Nu kan ju jag inte tala om tidigare än för 15 år sedan, men jag ser i alla fall ingen som helst negativ utveckling under den tiden. Svenska skitungar på samma högstadieskola som lillbrorsan gjorde inbrott i förrådet och snodde hans moppe. Det kördes runt på nya stulna motorcyklar, bilar och crossar varje helg. Numera, 15 år senare, är i alla fall miljön kring mig lugnare än så. Har inte sett en förmodat stulen hoj på flera år och då bor jag ändå inte asbra till.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept