Ungefär så som jag trodde då !
Jag är total
rookie på allt som har med Gaffel/Stötdämpar olja att göra !!
( men jag försöker lära mig !!

),
Ur ett rent logiskt resonemang angående vad som borde fungera och vad som inte borde fungera så borde ju en Gaffel/Stötdämpar olja
minst ha följande egenskaper :
* Extremt viskositets stabil inom ett så stort temperatur område som möjligt.
* Extremt stabil mot skum bildning eller rent av
Noll skumande.
* Ej vara hygroskopisk.
* Snäll mot gummi detaljer.

stämmer ovanstående antaganden och vad har jag glömmt för mera nödvändiga egenskaper
?
Satt och sökte lite i gamla trådar...
Och det verkar finnas ett ganska stort antal hojåkare som sätter sk. ATF olja i sina Gafflar/Stötdämpare...
Varför ?
* ATF olja är ju definitivt hygroskopisk !
...Samma sak med att folk sätter singel grade eller multigrade
vanlig motorolja i sina Gafflar/Stötdämpare
Varför ?
* En vanlig motor olja är inte temperatur stabil
* Den skumar dessutom mycket lätt
* Troligtvis ej heller så snäll mot gummi som den kanske borde
* Dessutom är den hygroskopisk
.