Stötdämparolja / Framgaffelolja , Skillnader ?

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
:) Hej !

1. Vad skiljer sk. Framgaffeloljor vs. Stötdämparoljor ?

2. Vad räknas som viktiga egenskaper för en Framgaffel/Stötdämpar olja ?
Exempel:
* Skumnings tendenser
* Hygroskopisk
* Att den är viskositets stabil oberoende av temperatur ökning/minskning
*
*

3. Vad skiljer på Mineral och Syntet Framgaffel/Stötdämpar oljor..
Vad är fördelar resp. nackdelar ?

.

Last edited:
Att oljan har LÅG friktion. Man vill inte att det ska bli vilofriktion som gör att framgaffeln tjärvar innan den börjar röra sig. Något viktigare i framgaffel än i stötdämpare.

Bakdämparen blir nog lite varmare än framgaffeln. På en cross bränner man sig på stötdämparen.

Skillnaden är nog inte så stor. Nya framgafflar har i princip en stötdämpare inbyggd.

Bra olja är skonsam mot packningar. Man vill ju behålla den lilla mängd olja som finns där, inte rinna ut.

Mats

1. Att oljan har LÅG friktion.
Man vill inte att det ska bli vilofriktion som gör att framgaffeln tjärvar innan den börjar röra sig.
Något viktigare i framgaffel än i stötdämpare.

2. Bakdämparen blir nog lite varmare än framgaffeln.
På en cross bränner man sig på stötdämparen.

Skillnaden är nog inte så stor.
Nya framgafflar har i princip en stötdämpare inbyggd.

3. Bra olja är skonsam mot packningar.
Man vill ju behålla den lilla mängd olja som finns där, inte rinna ut.

Mats

1. Hur vet man som konsument om en Framgaffel/Stötdämpar olja har LÅG friktion ?

2. Hur vet man som konsument om "den" eller "den" Gaffel/Stötdämpar oljan har en jämn och stabil viskositet oberoende av temperatur stegring ?

3. Jag tar för givet att ALLA Gaffel/Stötdämpar oljor är skonsamma mot packningar då de är avsedda för detta ändamålet,
Men jag undrar på vilket sätt det finns fördelar/nackdelar med att använda sig utav en Mineral vs. Syntetisk Gaffel/Stötdämparolja ?

.

Last edited:
Tack för svaret Mats !

1. Hur vet man som konsument om en Framgaffel/Stötdämpar olja har LÅG friktion ?

2. Hur vet man som konsument om "den" eller "den" Gaffel/Stötdämpar oljan har en jämn och stabil viskositet oberoende av temperatur stegring ?

3. Jag tar för givet att ALLA Gaffel/Stötdämpar oljor är skonsamma mot packningar då de är avsedda för detta ändamålet,
Men jag undrar på vilket sätt det finns fördelar/nackdelar med att använda sig utav en Mineral vs. Syntetisk Gaffel/Stötdämparolja ?

.

1. Det vet man inte som konsument då i princip alla fabrikanter specar *Low friction och inte mer

2. Det vet man inte. Förklaring som ovan

3. Hoppas kan man men en viss kvalitetsskillnad tycks föreligga

4. Rent generellt är syntet bättre då det på det teoretiska planet är lättare att konstruera en oljemolekyl med de efterfrågade egenskaperna än att raffinera fram en. Det är dock vanligan additivpaketet som är viktigast....

Kort sagt: Välj en gaffelolja du trivs med och se glad ut. Själv har jag testat allt från Biltema till Showa kit går inte att köpa i butik olja för en förmögenhet och skillnaden är inte stor nog för att hälften här skulle klara ett blindtest...

Stötdämparoljan är inte i kontakt med luft så som en gaffelolja är. Därför har stötdämparoljan inte samma behov av additiver mot oxidation.

Kanske finns någon skillnad i hur lätt den tar in luftbubblor eller nåt sånt också men ingen av oljorna får ju skumma...

Summan rent praktiskt är i alla fall att du kan använda en gaffelolja i din bakstötdämpare men inte tvärtom.

Stötdämparoljan är inte i kontakt med luft så som en gaffelolja är.
Därför har stötdämparoljan inte samma behov av additiver mot oxidation.

Kanske finns någon skillnad i hur lätt den tar in luftbubblor eller nåt sånt också men ingen av oljorna får ju skumma...

Summan rent praktiskt är i alla fall att du kan använda en gaffelolja i din bakstötdämpare men inte tvärtom.

Ungefär så som jag trodde då ! :)

Jag är total rookie på allt som har med Gaffel/Stötdämpar olja att göra !!
( men jag försöker lära mig !! :gnissla ),

Ur ett rent logiskt resonemang angående vad som borde fungera och vad som inte borde fungera så borde ju en Gaffel/Stötdämpar olja minst ha följande egenskaper :

* Extremt viskositets stabil inom ett så stort temperatur område som möjligt.
* Extremt stabil mot skum bildning eller rent av Noll skumande.
* Ej vara hygroskopisk.
* Snäll mot gummi detaljer.

:mattias stämmer ovanstående antaganden och vad har jag glömmt för mera nödvändiga egenskaper ?

Satt och sökte lite i gamla trådar...
Och det verkar finnas ett ganska stort antal hojåkare som sätter sk. ATF olja i sina Gafflar/Stötdämpare...
Varför ?
* ATF olja är ju definitivt hygroskopisk !

...Samma sak med att folk sätter singel grade eller multigrade vanlig motorolja i sina Gafflar/Stötdämpare
Varför ?
* En vanlig motor olja är inte temperatur stabil
* Den skumar dessutom mycket lätt
* Troligtvis ej heller så snäll mot gummi som den kanske borde
* Dessutom är den hygroskopisk

.

Ungefär så som jag trodde då ! :)

Jag är total rookie på allt som har med Gaffel/Stötdämpar olja att göra !!
( men jag försöker lära mig !! :gnissla ),

Ur ett rent logiskt resonemang angående vad som borde fungera och vad som inte borde fungera så borde ju en Gaffel/Stötdämpar olja minst ha följande egenskaper :

* Extremt viskositets stabil inom ett så stort temperatur område som möjligt.
* Extremt stabil mot skum bildning eller rent av Noll skumande.
* Ej vara hygroskopisk.
* Snäll mot gummi detaljer.

:mattias stämmer ovanstående antaganden och vad har jag glömmt för mera nödvändiga egenskaper ?

Och det verkar finnas ett ganska stort antal hojåkare som sätter sk. ATF olja i sina Gafflar/Stötdämpare...
Varför ?

...Samma sak med att folk sätter singel grade eller multigrade vanlig motorolja i sina Gafflar/Stötdämpare
Varför ?
* En vanlig motor olja är inte temperatur stabil
* Den skumar dessutom mycket lätt
* Troligtvis ej heller så snäll mot gummi som den kanske borde
* Dessutom är den hygroskopisk

.

Dämparoljorna brukar ju vara raka oljor och jag har lärt mig(rätta mig om jag har fel) att man bygger in en funktion i dämparen för att kompensera viskositetsändringen.

Vet inte om ATF-oljan är mer eller mindre hygroskopisk än någon annan olja, men ATF-oljor får ju inte heller skumma så den funkar nog hyfsat bra. ATF har tillsatser för och är bra till det mesta faktiskt, Bosse Bildoktorn tvättade ju tom händerna med ATF vilket förståss inte är att rekomendera eftersom oljor är cancerogena. Men den löser smutsen bra...

Motoroljorn är nog däremot mindre bra i en dämpare eftersom dom skummar lättare.

Det som oftast märks först när en dämparolja tar slut är just att den börjar skumma och dämparen tappar helt sin funktion.
Brukar komma efter ca 50h på mina crossbakdämpare. Tätningarna bak brukar man aldrig behöva byta.

Framgaffeln däremot brukar börja läcka efter ca 25h och då byter jag olja samtidigt med tätningar.

Är man snål kan man nöja sig med rengöring och ny olja så håller gaffeln tätt ca 15h innan det är dax igen.

Dämparoljorna brukar ju vara raka oljor och jag har lärt mig(rätta mig om jag har fel) att man bygger in en funktion i dämparen för att kompensera viskositetsändringen.

Jag läste något för länge sedan om en öhlinsuppfinning med en nål i en oljekanal i ett material som utvidgades i takt med att oljan blev tunnare.

Jag vet dock inte om det blev något, eller om rentav alla gafflar/stötdämpare har något liknande i dagsläget.

Så lite kan jag om vad som sitter på min motorcykel...

Jag har dock med lyckat resultat renoverat gaffeln på min fars motorcykel, så raketvetenskap är det nog inte...

Last edited:
Jag läste något för länge sedan om en öhlinsuppfinning med en nål i en oljekanal i ett material som utvidgades i takt med att oljan blev tunnare.

Jag vet dock inte om det blev något, eller om rentav alla gafflar/stötdämpare har något liknande i dagsläget.

Så lite kan jag om vad som sitter på min motorcykel...

Jag har dock med lyckat resultat renoverat gaffeln på min fars motorcykel, så raketvetenskap är det nog inte...

Sitter iaf inga viskositetsförändrande finesser i Öhlins R&T43 som jag har haft isär, bara aluminium och stål där. Däremot kan man ju undra hur mycket viskositetsförändringen egentligen påverkar då lågfartsdämpningen ges av ett runt hål där oljan rör sig med kvadratisk karaktäristik.

Jag bara tror att det var Öhlins, jag kan minnas fel, det var väl någon gång på 80talet jag läste om det.

Boris verkar som vanligt ha pejl, så han vet säkert vad jag yrar om.

*SNIPP*

Varför ?

Varför ?

*SNIPP*

.

Bland annat en del 80-tals Suzuki (exempelvis GSX 250 o. 400 E) skulle, enligt fabrikens anvisningar, ha en viss blandning mellan ATF och motorolja i gaffeln. Minns inte blandningsförhållandet och inte redovisade man några skäl heller...

Bland annat en del 80-tals Suzuki (exempelvis GSX 250 o. 400 E) skulle, enligt fabrikens anvisningar, ha en viss blandning mellan ATF och motorolja i gaffeln. Minns inte blandningsförhållandet och inte redovisade man några skäl heller...

Kollade min antika Suzuki, och den skulle ha Gaffelolja W10.

Vilket påminner mig om att den skulle ha varit bytt för länge sedan, men jag gruvar mig då det verkar som att gaffeln måste demonteras från hojen...

Sitter iaf inga viskositetsförändrande finesser i Öhlins R&T43 som jag har haft isär, bara aluminium och stål där. Däremot kan man ju undra hur mycket viskositetsförändringen egentligen påverkar då lågfartsdämpningen ges av ett runt hål där oljan rör sig med kvadratisk karaktäristik.

Men både aluminum och stål utvidgas vid ökad temperatur och dessutom olika mycket så det kan fortfarande vara nåt mått på någon ventil som ändras med temperaturen.

Viskositetsförändringen gör fruktansvärt mycket. Prova byta viskositet så får du se. Man kan rent av känna skillnaden mellan två olika fabrikat med samma angivna viskositet.

btw så bytte jag händelsevis olja i min gaffel idag och det ena benet fyllde jag med Castrol 5W-olja som jag hade över sedan sist. Sedan den tog slut öppnade jag en Biltema 5W. Och det lustiga var att jag tyckte Statoils olja skummade mycket mindre i mitt mätglas. Kanske hällde jag bara försiktigare andra gången och tyvärr var ju redan Castrol-oljan i det första gaffelbenet så det var lite för besvärligt att göra om testet.

Men någon annan kanske kan göra ett "test". Särskillt vetenskapligt kan man ju inte kalla det men ändå lite kul.

Skrota SAE angivelsen på Gaffel & Stötdämpar oljor !!

Viskositetsförändringen gör fruktansvärt mycket.
Prova byta viskositet så får du se.
Man kan rent av känna skillnaden mellan två olika fabrikat med samma angivna viskositet.

Precis vad jag misstänkte ! :censored

Hittade denna mycket intressanta lilla text idag på en tillverkares hemsida angående deras Gaffel oljor :

Citat :

"Viskositet
En oljas viskositet kan ha olika benämningar som ISOVG, cST, MM2 men alla betyder samma sak oljans viskositet vid + 40 C grader.

Benämningen SAE gäller endast för motor och transmissionsoljor och är ingen direkt angivelse för oljan viskositet därför kan en motor olja ex 15W40 ” vara tjockare” ha högre viskositet mot en växellådsolja 75W90 vid + 40 C grader det har ingen direkt betydelse när det gäller motor eller växellådsoljor.

För att få en väl fungerande fjädring är det därför av största vikt att veta vilken viskositet den nya oljan har.
Om viskositeten anges i SAE anges kan den därför vara mycket varierande, en gaffelolja ( fork oil) 10 W kan då vara tunnare mot samma fabrikats 2,5 W att på dessa grunder få en väl fungerande fjädring är då omöjligt.

Jämförelse ex :
Fabrikat A nr 5 ca 16 cST <--> Fabrikat B nr 2 ca 16 cST"

Med andra ord är INTE "SAE" en bra angivelse på en Gaffel/Stötdämpar olja !!!

Tillverkaren som står bakom texten ovan har 5 olika viskositeter på sina gaffeloljor i sitt sortiment.

TÄNKVÄRT !!

.

Last edited:
Hittade denna mycket intressanta text lilla idag på en tillverkares hemsida angående Gaffel oljor :

Citat :

"Viskositet
En oljas viskositet kan ha olika benämningar som ISOVG, cST, MM2 men alla betyder samma sak oljans viskositet vid + 40 C grader.

Benämningen SAE gäller endast för motor och transmissionsoljor och är ingen direkt angivelse för oljan viskositet därför kan en motor olja ex 15W40 ” vara tjockare” ha högre viskositet mot en växellådsolja 75W90 vid + 40 C grader det har ingen direkt betydelse när det gäller motor eller växellådsoljor.

För att få en väl fungerande fjädring är det därför av största vikt att veta vilken viskositet den nya oljan har.
Om viskositeten anges i SAE anges kan den därför vara mycket varierande, en gaffelolja ( fork oil) 10 W kan då vara tunnare mot samma fabrikats 2,5 W att på dessa grunder få en väl fungerande fjädring är då omöjligt.

Jämförelse ex :

Tillverkaren som står bakom texten ovan har 5 olika viskositeter på sina gaffeloljor i sitt sortiment.

TÄNKVÄRT !!

.

Han låter lite drastisk med det förklarar kanske att Öhlins oljorna säljs i cST.

Jag har tidigare någon gång sett en lång lista med olika dämparoljor angivna i både SAE och cST. Den går säkert fortfarande hitta om man orkar googla lite.

Men både aluminum och stål utvidgas vid ökad temperatur och dessutom olika mycket så det kan fortfarande vara nåt mått på någon ventil som ändras med temperaturen.

Viskositetsförändringen gör fruktansvärt mycket. Prova byta viskositet så får du se. Man kan rent av känna skillnaden mellan två olika fabrikat med samma angivna viskositet.

btw så bytte jag händelsevis olja i min gaffel idag och det ena benet fyllde jag med Castrol 5W-olja som jag hade över sedan sist. Sedan den tog slut öppnade jag en Biltema 5W. Och det lustiga var att jag tyckte Statoils olja skummade mycket mindre i mitt mätglas. Kanske hällde jag bara försiktigare andra gången och tyvärr var ju redan Castrol-oljan i det första gaffelbenet så det var lite för besvärligt att göra om testet.

Men någon annan kanske kan göra ett "test". Särskillt vetenskapligt kan man ju inte kalla det men ändå lite kul.

Med olika viskositet menade jag skillnaden i temp, inte mellan olika oljor. Dessutom som förklarats nedan i tråden så är det cst som gäller, vilket diffar hårt mellan olika 5W-oljor.

Att Öhlins skulle ha byggt in kompensation i min gaffel håller jag för orimligt då returjusteringen sköts via en 40cm lång alu-stång som går genom ett stålrör för att trycka in en konisk tapp i ett hål för att ge flödesmotstånd medans kompressionsjusteringen är en alukona som sitter skruvad direkt i ventilen utan någon lång stång emellan. Dessa bägge ventiler kommer alltså att påverkas hela olika vid samma temeraturdelta. Om tempkompensationsteknik finns, så tror jag att det sker på annat sätt än genom termoexpansion.

Rent personligen så tror jag inte att någon kompensation finns, utan att olja Öhlins använder är tillräckligt linjär inom det gradtal den används. Jag har dessutom aldrig känt någon märkbar temperaturskillnad på gaffeln före kontra efter ett hårt körpass. Det viktiga är nog helt enkelt att justera in gaffel/däcktryck osv för rådande utetemp/marktemp, och sen acceptera de små avvikelser som förekommer.

Hur bakdämparen hanterar avgasvärmen/effektförlusterna vet jag inte, men där är temepraturstegringen mycket större. Någon som vet ifall kvävgastrycket (10-20 bar) inuti bakdämparen som trycksätter oljan via ett isolerande membran har någon påverkan på temperaturstabiliteten? Att det minskar skumning och kavitation i ventilerna är iaf säkert.

Jag har dessutom aldrig känt någon märkbar temperaturskillnad på gaffeln före kontra efter ett hårt körpass.

Det om något tyder ju på att det finns en kompensering.

men sen kan du ju ta och räkna på hur mycket en 40 cm lång alustång förlängs när temperaturen ökar från 20 till 100 grader.

Sedan jämför du det med hur mycket stålröret förändras.

Jämför sedan det med stigningen hos gängan på justerskruven.

Någon som vet ifall kvävgastrycket (10-20 bar) inuti bakdämparen som trycksätter oljan via ett isolerande membran har någon påverkan på temperaturstabiliteten? Att det minskar skumning och kavitation i ventilerna är iaf säkert.

Högre temp ger högre tryck som i sin tur ökar viskositeten. Trycket ökar enligt allmänna gaslagen men hur mycket viskositeten ändras av trycket har jag inte i huvudet. Det är alltså möjligt att det är så.

Last edited:
Se där, det är inte bara jag som är okunnig om hur det fungerar inuti gafflar och stötdämpare.

Att en ventilkona som påverkas av ett 40cm långt alurör inuti ett stålrör rör på sig relativt sätet beroende på den omgivande oljans temperatur det inser dock även jag, sedan om det är en del av en termokompensering, eller en inbyggd egenhet man får leva med det vet inte jag, men det mest logiska hade ju varit att använda samma material i stång och rör om man hade velat ha ett konstantförhållande.

Sedan kan man ju ha flera kanaler för oljan, en med inbyggd temeraturkompensering med säte/ventil i olika material och en kanal där man justerar flödet manuellt med en skruv utifrån, det är ju ändå summan av dom två kanalernas genomsläpp som samarbetar.

Kan inte någon fjädringsguru förklara det här i en sticky någonstans? (eller YouTube video)
Det finns väl en för hur man justerar fjädring, men ingen hur det fungerar rent tekniskt inuti?

Jodå,
Det sitter en alustång i dämparkolvstången. DEn har som uppgift att utvidga sig mer än stålstången. På så vis kompensera temperaturen på oljan.
Så det är ingen slump att den råkade bli i aluminium....

Mats

Hittade denna mycket intressanta lilla text idag på en tillverkares hemsida angående deras Gaffel oljor :

Citat :

"Viskositet

Jämförelse ex :

TÄNKVÄRT !!

.

Givetvis använder man inte SAE märkningen utan den verkliga viskositeten.
http://www.pvdwiki.com/images/a/a7/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif är en bra samling över verklig viskositet...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick