Stötdämparolja / Framgaffelolja , Skillnader ?

Ja, tyvärr men hur skriver man på ett snällt sätt att du är ute och cyklar när du förkastar saker du inte vet någonting om ?

:D Mycket möjligt att jag är ute och cyklar,
Men varför överhuvudtaget använda en ATF olja då det finns bättre oljor med på alla sätt bättre kvalifikationer till Framgafflar/Stötdämpare till samma pris ?


...Det är ju f**n detsamma som att slå huvet i :huvet

Varför uppfinna hjulet 2 gånger ?



.
 
Vidare har du via ditt resonemang idiot förklarat stora delar av en yrkeskår som då det blir vinter sätter lägre viskositets oljor i sina system.
Fundera ett tag på vilka krafter som faktiskt finns i hydraul system
samt vilket slitage oljan faktiskt har på grejerna...
Jämför det sedan med att du har en trög flytande olja som skall ta sig igenom nålventiler av olika slag och shimsstackar i en stötdämpare en kall vinterdag.
( Jag hade då definitiv valt en olja anpassad efter i vilken temperatur den skall användas i. )


.

Jag har aldrig argumenterat emot att den yrkeskåren byter olja. Det är förmodligen helt korrekt och står kanske även i manualen.
Vad använder dom för viskositet på sommaren? Troligen inte 5W eller 10W?

Men att du översätter det till att man måste byta viskositet på sin MC-gaffel om man kör i -25 grader är däremot något som jag skulle kunna idiotförklara om du benhårt håller det som självklart.

Att använda det som ett exempel för disskusionen är däremot inte idiotiskt utan snarare tvärtom.

:D Mycket möjligt att jag är ute och cyklar,
Men varför överhuvudtaget använda en ATF olja då det finns bättre oljor med på alla sätt bättre kvalifikationer till Framgafflar/Stötdämpare till samma pris ?


...Det är ju f**n detsamma som att slå huvet i :huvet

Varför uppfinna hjulet 2 gånger ?



.


Du får väl skriva till Yamaha, Honda, Suzuki och Kawasaki och fråga varför dom rekomenderade ATF istället för riktiga dämparoljor i några av sina äldre modeller.

Jag vet inte varför. Men det är i alla fall inte något förkastligt uruselt alternativ.
 
Last edited:
1. Jag har aldrig argumenterat emot att den yrkeskåren byter olja. Det är förmodligen helt korrekt och står kanske även i manualen.
Vad använder dom för viskositet på sommaren? Troligen inte 5W eller 10W?

2. Men att du översätter det till att man MÅSTE byta viskositet på sin MC-gaffel om man kör i -25 grader är däremot något som jag skulle kunna idiotförklara om du benhårt håller det som självklart.

1. Nej, kanske har du inte i ord gett dig på detta,
men du menar ju med ditt resonemang att :
Är man inte proffs så känner man ingen skillnad heller samt att det för stötdämapren/gaffeln inte spelar någon roll vad man kör medför olja på vintern med låga temperaturer vs. sommaren höga temperaturer.
Detta resonemang visar ju bara hur lite DU vet om hydraulsystem i allmänhet och om oljans rent slitande effekt på grejerna i synnerhet.
( Vidare så anger man inte renodlade hydraul oljor enligt den vanliga "SAE" systemet ! :Bugar )

2. Jaaaa, Jag håller det som självklart att anpassa oljan efter temperatur användande och andvändnings område.
Annars anser jag att man som ägare/brukare av fordonet/grejerna inte är speciellt rädd om sakerna eller inte är tillräckligt insatt.

Ordet MÅSTE är en tolknings fråga i betraktarens öga ! :tungan



.

Du får väl skriva till Yamaha, Honda, Suzuki och Kawasaki och fråga varför dom rekomenderade ATF istället för riktiga dämparoljor i några av sina äldre modeller.

Men herreguuuuuu......... :3freak

Det är ju just detta jag på flera ställen i denna tråden påtalat att låt oss komma ifrån detta med vanliga motoroljor och ATF oljor så fort som möjligt i Framgafflar/Stötdämpare och i stället använda oss utav överlägsna riktiga oljor till Gafflar & Stötdämpare.
( Och detta till samma PRIS ! )

Precis som du skriver så är det GAMMLA rekomendationer som för länge sedan borde blivit uppdaterade men som så många gånger förr så görs det inte vilket får till följd att gammalt skit lever kvar 20-30 år efter det att dem gällde.



.
 
Last edited:
1. Nej, kanske har du inte i ord gett dig på detta,
men du menar ju med ditt resonemang att :
Är man inte proffs så känner man ingen skillnad heller samt att det för stötdämapren/gaffeln inte spelar någon roll vad man kör medför olja på vintern med låga temperaturer vs. sommaren höga temperaturer.
Detta resonemang visar ju bara hur lite DU vet om hydraulsystem i allmänhet och om oljans rent slitande effekt på grejerna i synnerhet.
( Vidare så anger man inte renodlade hydraul oljor enligt den vanliga "SAE" systemet ! :Bugar )

2. Jaaaa, Jag håller det som självklart att anpassa oljan efter temperatur användande och andvändnings område.
Annars anser jag att man som ägare/brukare av fordonet/grejerna inte är speciellt rädd om sakerna eller inte är tillräckligt insatt.

Ordet MÅSTE är en tolknings fråga i betraktarens öga ! :tungan

.

1.) Baserar jag på erfarenhet av cross/enduroåkning vintertid. JAG känner ingen skillnad vid -25 grader!!! Mina kunskaper om hydraulikolja har inget med det att göra. Att det finns en teoretisk skillnad behöver man ju inte vara tribolog för att förstå men jag ser ingen anledning att lösa ett icke existerande problem.

2.) Kör du med vinter och sommar-olja i din bilmotor också då? Dom flesta andra slutade med sånt på 70-talet.

Jag nöjer mig gott med en siffra i cSt@40C som jämförelse.
 
Last edited:
1. JAG känner ingen skillnad vid -25 grader !!!
Mina kunskaper om hydraulikolja har inget med det att göra.
Att det finns en teoretisk skillnad behöver man ju inte vara tribolog för att förstå men jag ser ingen anledning att lösa ett icke existerande problem.

2. Kör du med vinter och sommar-olja i din bilmotor också då ?
Dom flesta andra slutade med sånt på 70-talet.

3. Jag nöjer mig gott med en siffra i cSt@40C som jämförelse.

1. Detta är inte bara teorier...
Det finns faktiskt stora rent "mekaniska" skillnader i att använda rätt vs. fel olja vid tex låga temperaturer.
I dagligt tal brukar man kalla detta för slitage i/av utrustningen = förtida haverier = dyrt dyrt dyrt.
Samma sak gäller då du använder fel olja i en stötdämpare.

2. Återigen...
jämför inte Äpplen vs. Päron utan jämför Äpple vs. Äpple...
Dessa båda familjer utav smörjmedel går ej att jämföra mot varandra då dessa har helt olika egenskaper och helt olika andvändningsområden.

3. Precis !
..snackas det Stötdämpar/Framgaffel olja så skall man INTE prata i "SAE" termer utan i exempel vis den termen du angav : cSt@40C



.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top