Stötdämparolja / Framgaffelolja , Skillnader ?

Jodå,
Det sitter en alustång i dämparkolvstången. DEn har som uppgift att utvidga sig mer än stålstången. På så vis kompensera temperaturen på oljan.
Så det är ingen slump att den råkade bli i aluminium....

Mats

Min observation ovan gällde att det är en lång sträcka med alu/stål för returventilen, men noll sträcka för kompressionsventilen, alltså borde inte kompressionen ha någon temperaturjustering.

Då kommer man till frågan - är lågfartskompressionen såpass oviktig i sammanhanget att den kan tillåtas drifta? Jag tror fortfarande att gaffeln har såpass stor kylyta i förhållande till effektförlusterna den hanterar, att temperaturdelta under ett körpass är väldigt lågt.

Attityd förändring....

Viskositetsförändringen gör fruktansvärt mycket.
Prova byta viskositet så får du se.
Man kan rent av känna skillnaden mellan två olika fabrikat med samma angivna viskositet i SAE.

Givetvis använder man inte SAE märkningen utan den verkliga viskositeten.
http://www.pvdwiki.com/images/a/a7/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif är en bra samling över verklig viskositet...

Joooo, den där listan är bra :yoparty,
Men det stör mig mycket att den även innehåller vanliga ATF oljor och Vanlig Motorolja av diverse olika fabrikat.
Detta då det är ganska så självklart att dessa oljor INTE lämpar sig som medium inne i en stötdämpare och/eller framgaffel.

Vidare är det egentligen väldigt väldigt märkligt/konstigt att många tillverkare anger sina Gaffel/Stötdämpar oljor i "SAE" på själva förpackningen :fakta :tummenner
( Man kan ju fråga sig när den tillverkaren i så fall har uppgraderat sin produkt sist !? )

Näeee hörni, vi får nog ta och bojkotta "SAE" snacket i alla kommande trådar om Gafflar/Stötdämpare hit och Gafflar/Stötdämpare dit ! :Bugar

Desto mera jag läser ute på nätet om lämpliga oljor till Framgafflar & Stötdämpare så framstår det alltmera självklart att dem snarare skall vara släkt med renodlade HYDRAULIK oljor vilka verkar ha betydligt mera gemensamt än vanliga motoroljor / ATF oljor.

.

Min observation ovan gällde att det är en lång sträcka med alu/stål för returventilen, men noll sträcka för kompressionsventilen, alltså borde inte kompressionen ha någon temperaturjustering.

Då kommer man till frågan - är lågfartskompressionen såpass oviktig i sammanhanget att den kan tillåtas drifta? Jag tror fortfarande att gaffeln har såpass stor kylyta i förhållande till effektförlusterna den hanterar, att temperaturdelta under ett körpass är väldigt lågt.

Nu kommer jag inte ihåg exakt, men är det inte så att oljan passerar åt båda håll genom den ventilen? På så vis påverkas både retur och dämpning....

Mats

Vad tror ni om användandet av följande OLJA i en Stötdämpare ?

Vad tror ni om att använda följande "X" olja i ÖHLIN's stötdämpare ?

FAKTA :

* Exceptionally high viscosity index
* Very low pour point
* High stability
* Excellent lubricating properties
* High boiling temperatures and not sensitive to moisture ( Non hygroscopic product )
* Very good protection against corrosion

* Kinematic Viscosity at - 40 C : <1200 cST
* Kinematic Viscosity at 40 C : 18 cST
* Kinematic Viscosity at 100 C : 6,3 cST
* Viscosity index : 355 cST
* Density at 20 C : 840 kg/m3
* Lowest pour point : - 62 C

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

* Ovanstående olja är mineralolje baserad.
* Den är också bevisat mycket skonsam mot gummi och packningar.
* Skumfri.

.

FAKTA :

* Very low pour point
* High stability
* High boiling temperatures and not sensitive to moisture ( Non hygroscopic product )

* Skumfri.

.

Jämför den med vad Öhlins egen olja har för egen viskositet. Är de någolunda lika så kör på den...

Nu kommer jag inte ihåg exakt, men är det inte så att oljan passerar åt båda håll genom den ventilen? På så vis påverkas både retur och dämpning....

Mats

Nix,

Nålventil (med kvadratisk karaktäristik) sitter parallellt med höghastighetsventil baserad på shims med stor flödesyta när de väl har öppnat. Detta sitter i bägge riktningar. Utöver detta har både kompressions och retur-delarna backventiler för att släppa olja i motsatt riktning för att isolera rörelserna.

Vid kompressionsslag så pressas den ~10mm tjocka returstången in i dämpkasetten och pressar därigenom olja genom kompressionsventilen i botten av kasetten, samtidigt så rör sig huvudkolven ner genom dämpasetten. Då denna har större area än dämpstången så rör sig olja baklänges genom denna, genom ett backventilshims.

När gaffeln sedan fjädrar ut så rör sig kolven uppåt genom dämpkasetten och komprimerar oljan ovanför sig. Denna oljan pressas genom returventilerna. Samtidigt så släpper kompressionsventilerna i botten olja i bakriktningen för att undvika att ett vakuum formas under kolven.

Jag tror att det är just det ögonblicket med både kompressions- och backventil öppen under snabba pulsationer i rörelsen som man vill minska problemen med genom att trycksätta FG570 och liknande gafflar med kvävgas, då man kan ha mycket mer flödesmotstånd i backventilerna utan att det blir kavitation

Jag har plockat isär en krockad öhlinare i jakt på delar, bifogar lite bilder nedan

Här syns backventilen tydligt i den (övre) kompressionsventilen
och den (undre) returventilen som sitter ihop med kolven:
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/ohlins/PICT0164.JPG

här syns ventilerna som ger motstånd, inuti returkolvens mitt sitter dessutom nålventilen som ger lågfarten.
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/ohlins/PICT0165.JPG

här syns dämpkasett med kolv, returstång osv:
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/ohlins/PICT0172.JPG

här syns dämpkasetten med kompressionsventilstacken i botten hängandes ut: http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/ohlins/PICT0170.JPG

nån som behöver överblivna delar? ;)
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/ohlins/PICT0163.JPG

FAKTA :

* Very low pour point
* High stability

* Skumfri.

.

Jag kör med motul factory line 5w i min öhlinsgaffel, det är enligt tabeller väldigt nära vad öhlins anser att det ska vara i, och kostar nästan inget alls i jämförelse. Fick vettigt grepp, däckslitage och allt senast jag lekte bana med den setupen.

Last edited:

FAKTA :

* Very low pour point
* High stability

* Skumfri.

.

Är det en dämparolja så kör på! Eller har du hittat någon hydraulolja? Jag såg föresten som komentar på en flaska hydralolja från Statoil på bakre etiketten att den även skulle funka som stötdämparolja på MC.

Eller så köper du Biltemas gaffelolja för 65kr/litern. Det kan inte uteslutas att Biltemas olja är samma som Öhlins eftersom bägge företagen använder Statoil som oljeleverantör.

Angående att listan Boris skickade innehåller andra oljor tycker jag bara är kul för det blir lättare jämföra då.
Det finns trots allt många maskiner och förare som har lägre krav och där t.ex ATF är ett gott alternativ i gaffeln. Att man sedan inte häller ATF i sin Öhlinare är ju en annan sak.

Okunskap... ?

1. Angående att listan Boris skickade innehåller andra oljor tycker jag bara är kul för det blir lättare jämföra då.

2. Det finns trots allt många maskiner och förare som har lägre krav och där t.ex ATF är ett gott alternativ i gaffeln.
Att man sedan inte häller ATF i sin Öhlinare är ju en annan sak.

1. Jaaa, det kan ju vara kul at veta hur olika oljor flyter i förhållande till varandra,
Men vad jag menar är att i sånna tabeller skall INTE direkt olämpliga oljor för Framgafflar & Stötdämpare finnas med !
Skapar osäkerhet för kunden.

2. Det handlar inte om lägre krav.
Det handlar om kunskap/Okunskap om vad man stoppar in i sina Framgafflar & Stötdämpare...
( Möjligtvis också en prisfråga men det tror jag inte då man hittar ATF oljor till samma pris som Framgaffel & Stötdämpar oljor. )
Handlar nog också om att gamla synder så som att man för ca 30-40 år sedan rekomenderade oljor till Framgaffeln/Stötdämpare som var av vanlig motorolje karaktär och att detta lever kvar idag.

Näääeee grabbar, hjälp till att ta död på Snacket om ATF & Single grade motor oljor i stötdämpar och framgaffeldisskusioner ute på nätet.
Dessa är helt förkastliga för det användningsområdet denna tråd handlar om !

.

1. Jaaa, det kan ju vara kul at veta hur olika oljor flyter i förhållande till varandra,
Men vad jag menar är att i sånna tabeller skall INTE direkt olämpliga oljor för Framgafflar & Stötdämpare finnas med !
Skapar osäkerhet för kunden.

2. Det handlar inte om lägre krav.
Det handlar om kunskap/Okunskap om vad man stoppar in i sina Framgafflar & Stötdämpare...
( Möjligtvis också en prisfråga men det tror jag inte då man hittar ATF oljor till samma pris som Framgaffel & Stötdämpar oljor. )
Handlar nog också om att gamla synder så som att man för ca 30-40 år sedan rekomenderade oljor till Framgaffeln/Stötdämpare som var av vanlig motorolje karaktär och att detta lever kvar idag.

Näääeee grabbar, hjälp till att ta död på Snacket om ATF & Single grade motor oljor i stötdämpar och framgaffeldisskusioner ute på nätet.
Dessa är helt förkastliga för det användningsområdet denna tråd handlar om !

.

Och vilka grunder har du för att dömma ut ATF som förkastligt och direkt olämplig i en stötdämpare?
Vad jag vet så klarar ATF alla önskemål man kan ha hos en stötdämpare.
Men bevisa gärna att jag har fel för jag vill inget hellre än att lära mig.

1. Vilka grunder har du för att dömma ut ATF som förkastligt och direkt olämplig i en stötdämpare ?
2. Vad jag vet så klarar ATF alla önskemål man kan ha hos en stötdämpare.
3. Men bevisa gärna att jag har fel för jag vill inget hellre än att lära mig.

1. Förkastlig är en definitions fråga :rolleyes:...
Enligt de erfarenheter jag har så är ATF olja hygroskopisk
( drar åt sig vatten )
Samt att den definitivt bildar skum.
( Jag har tex sett ATF olja som varit i växellådor och det ser mer ut som Jordgubbs fromage ! :mad: )

2. Gör den verkligen det med ovanstående i minnet !? :va
( Jag skulle inte tro det ! )

3. Bevis å bevis...
Jag försöker utifrån egna erfarenheter samt några kurser i tribilogi samt sunt förnuft/logik komma fram till vad som fungerar och inte.
Jag försöker också att lära mig så mycket som möjligt,
det är därför jag startade den här tråden om OLJOR till stötdämpare & framgafflar för att få höra på andras erfarenheter osv osv.

.

( drar åt sig vatten )
( Jag har tex sett ATF olja som varit i växellådor och det ser mer ut som Jordgubbs fromage ! :mad: )

3. Bevis å bevis...
Jag försöker utifrån egna erfarenheter samt några kurser i tribilogi samt sunt förnuft/logik komma fram till vad som fungerar och inte.
det är därför jag startade den här tråden om OLJOR till stötdämpare & framgafflar för att få höra på andras erfarenheter osv osv.

.

3. Tufft vilket svensk universitet erbjuder kurser i tribologi?

Jo det handlar just precis om krav. I äldre gaffelkonstruktioner arbetar man med betydligt lägre flödeshastigheter och accelerationer, därmed minskad risk för skummning och lägre krav på flödes-stabilitet. Då är andra egenskaper i oljan prioriterad och vips är ATF inte ett dåligt alternativ.

1. Tufft vilket svensk universitet erbjuder kurser i tribologi ?

2. I äldre gaffelkonstruktioner arbetar man med betydligt lägre flödeshastigheter och accelerationer, därmed minskad risk för skummning och lägre krav på flödes-stabilitet.
Då är andra egenskaper i oljan prioriterad och vips är ATF inte ett dåligt alternativ.

1. Har gått 3 olika kurser om triblogi via jobbet och det är några av oljebolagen som hållit i dem.
Samt att det även ingick lite smörjmedelslära i plugget en gång i tiden... :)

2. Mycket möjligt att det är på detta sätt som du beskriver,
men oavsett detta så borde inte en olja som skummar eller drar till sig vatten användas i en Gaffel/Stötdämpare
( Jag har dock för mig att ATF olja är ganska så viskositets stabil vilket är en fördel, samt att den är snäll mot gummi och packningar inne i Gaffeln/Stötdämparen. )

Men frågan kvarstår dock...
Varför använda sig utav en otvetydigt sämre olja för ändamålet då det finns bättre för samma kostnad ?

.

Last edited:
( drar åt sig vatten )

3. Bevis å bevis...

.

Jag har svårt tänka mig att ATF är mer hygroskopisk än någon annan olja. Det är ju additiverna man tillsätter i en olja som gör att den ska kunna ta upp en aning vatten(kondens i en växellåda)
Som sedan ska kunna koka ur när det blir varmt.
Det är möjligt att det är en liten skillnad mot en dämparolja jag är ingen kemistgubbe.

Men angående att en ATF-olja skulle skumma mycket kan du glömma för då skulle dom inte växla särskillt bra så har du garanterat fel.
Att en ATF-olja efter hundra års misshandel i en låda inte ser ut som ny är ju helt irrelevant. Jag har haft motoroljor som sett ut som grafitfett efter en timmes misshandel på crossbana en varm sommardag. Det var efter det jag började köra ATF i växellådan på alla mina 2t-motorer.

3. Tufft vilket svensk universitet erbjuder kurser i tribologi?

I stort sett alla dom stora har 6-10 poängs kurser i tribologi.

Luleå som ju bara är ett stenkast från dig är väldigt fokuserade på tribologi och jag skulle nog säga att dom är bästa högskolan om man vill bli tribolog.

Last edited:
Att en ATF-olja skulle skumma mycket kan du glömma för då skulle dom inte växla särskillt bra så har du garanterat fel.
Att en ATF-olja efter hundra års misshandel i en låda inte ser ut som ny är ju helt irrelevant.
Jag har haft motoroljor som sett ut som grafitfett efter en timmes misshandel på crossbana en varm sommardag.
Det var efter det jag började köra ATF i växellådan på alla mina 2t-motorer.

Det en ATF olja saknar i en vanlig kuggväxellåda eller kedje transmision är bristen på smörjfilm mellan kuggarna osv då den skummar.
Förmodligen växlar den väl hyffsat OK i alla fall men med ett extremt stort slitage som egentligen är helt onödigt.

Jag pratar inte heller om 100 timmars misshandel.

Hur funkar din BLÖTA koppling om du kör ATF olja i växellådan ?

.

Det en ATF olja saknar i en vanlig kuggväxellåda eller kedje transmision är bristen på smörjfilm mellan kuggarna osv då den skummar.
Förmodligen växlar den väl hyffsat OK i alla fall men med ett extremt stort slitage som egentligen är helt onödigt.

Jag pratar inte heller om 100 timmars misshandel.

Hur funkar din BLÖTA koppling om du kör ATF olja i växellådan ?

.

Läs på mer om vad ATF ska klara av så snackar vi vidare sen. Nu är du helt vilse i pannkakan.

Ditt försök att ställa en kuggfråga kuggade ur eftersom automatlådor även har våta kopplingar

Last edited:
Lånar tråden lite då jag är nyfiken på vad det blir för skillnad på om man häller i hydralolja i stället för gaffelolja i framgaffeln?
Har gjort det och märkte ingen skillnad.
Var nån som sa att dom brukar göra så ibland med crossar på vintern.
Men vad säger experterna om det?

Lånar tråden lite då jag är nyfiken på vad det blir för skillnad på om man häller i hydralolja i stället för gaffelolja i framgaffeln?
Men vad säger experterna om det?

Stötdämparolja är ju i princip en hydraulolja men det lär ju finnas skillnader om det ska vara optimalt. Det enda jag kan gissa så här direkt är att en hydraulolja inte är optimerad för att ge låg friktion vilket man ju vill ha i en stötdämpare.
Och viskositetsstabiliteten kanske kan skilja.

Och som jag sa tidigare i tråden har jag sett en Statoil hydraulolja med komentaren på baksidan att den även funkade i MC-stötdämpare.

Jag har aldrig hört någon som gjort så på vintern. Har hört dom som kört med lägre viskositet på vintern. Själv har jag aldrig bytt viskositet på vintern. Och aldrig heller känt något behov ens neråt -25 grader.

Ditt försök att ställa en kuggfråga kuggade ur eftersom automatlådor även har våta kopplingar

Jag vet inte vad du försöker fiska efter :va....
Jag ställde en helt vanlig/normal fråga till dig angående hur den BLÖTA kopplingen fungerar i dina MC's då du kör med ATF olja i växellådan/kopplingen !?!?
Inget mer inget mindre !

Lånar tråden lite då jag är nyfiken på vad det blir för skillnad på om man häller i hydralolja i stället för gaffelolja i framgaffeln ?
Men vad säger experterna om det ?

Precis som jag påtalat tidigare i tråden så är en BRA Gaffel/Stötdämpar olja mera släkt med en HYDRAULIK olja än någon annan olja.
Ditt resonemang stämmer således bra.
Då hydraulolja för mobila fordon finns i ett par stycken mycket noga angiva viskositeter ( bla för vinterbruk ) så kan det mycket väl fungera bra med en sådan olja för stötdämpare för vinterbruk.

1. Jag har sett en Statoil hydraulolja med komentaren på baksidan att den även funkade i MC-stötdämpare.

2. Jag har aldrig hört någon som gjort så på vintern.
Själv har jag aldrig bytt viskositet på vintern.
Och aldrig heller känt något behov ens neråt -25 grader.

1. Förvånar inte mig det minsta.
bekräftar bara mina tidigare misstankar.

2. I och med att jag bor uppe i NORR så vet jag att tex åkare/kommuner/vägverket/skogsmaskiner etc etc byter till sk. VINTER hydraulolja i sina mobila fordon för att spara på hydraulpumpar, tätningar, packningar, O-ringar och slangar osv osv.
Det borde i rimlighetens namn även märkas mycket klart och tydligt i en stötdämpare om man har en olja anpassad för Varm eller Kall grader då man kör med den ute i låt oss säga - 20 grader !!
Därav vikten utav att finna en Stötdämpar/Gaffel olja som är mycket viskositets stabil.

.

Last edited:
Jag vet inte vad du försöker fiska efter :va....
Jag ställde en helt vanlig/normal fråga till dig angående hur den BLÖTA kopplingen fungerar i dina MC's då du kör med ATF olja i växellådan/kopplingen !?!?

Nej, jag fiskar inte efter någonting eftersom du redan visat hur lite du vet om ATF-oljor. Du borde läsa på mer eller söka andra lärare om det är dom som lärt dig t.ex att ATF smörjer dåligt i kuggväxlar.

ATF är en transmissionsolja och smörjer därför naturligtvis kuggväxlar bra men den har dessutom extra funtioner pga kraven i en automatlåda, däribland den våta kopplingen. Samt även hydrauliska funktioner som styr växlingarna.

Nu när jag sovit på ditt resonemang om hygroskopiska oljor så inser jag att det knappast kan vara nåt problem i en dämpare eftersom dom ju är tätförslutna och därför inte tar in särskillt mycket mer fukt än vad som kommer in vid monteringen.

Nej, ATF är naturligtvis knappast lika bra som Öhlinsoljan i en stötdämpare men det betyder inte att den är ett dåligt val om det är vad tillverkaren rekomenderar och konstruerat gaffeln för.

Men vill man byta upp sig så blir det väldigt lätt med hjälp av tabellen som Boris länkade till faktiskt. Och t.ex PJ1 10wt och Motul Medium ligger nära i viskositet. Jag tror enda märkbara skillnaden är att gaffeloljan bör ha lite lägre stick-friktion och därmed kommer gaffeln ta upp dom små slagen bättre. Så visst var det väl bra att ATF fanns med i tabellen?

Det borde i rimlighetens namn även märkas mycket klart och tydligt i en stötdämpare om man har en olja anpassad för Varm eller Kall grader då man kör med den ute i låt oss säga - 20 grader !!
Därav vikten utav att finna en Stötdämpar/Gaffel olja som är mycket viskositets stabil.

Jag kan bara hålla med om att det borde märkas men jag personligen har som sagt var inte märkt behov av annan viskositet ens vid -25.
Det kan ju även bero på att vid den temperaturen finns det oftast en massa snö som täcker över och jämnar ut underlaget så man behöver inte ha lika mjuk fjädring som kan ta upp dom små slagen.

Sedan kanske t.ex en förare som Mats Nilsson märker skillnad och behöver byta olja. Men jag är ganska kräsen(om än bara en motionär) med min fjädring så jag tror faktiskt du ska upp till hans nivå innan du hittar någon som bryr sig och märker av en lägre viskositet på vintern.

Last edited:
Nej, jag fiskar inte efter någonting eftersom du redan visat hur lite du vet om ATF-oljor. Du borde läsa på mer eller söka andra lärare om det är dom som lärt dig t.ex att ATF smörjer dåligt i kuggväxlar.

ATF är en transmissionsolja och smörjer därför naturligtvis kuggväxlar bra men den har dessutom extra funtioner pga kraven i en automatlåda, däribland den våta kopplingen. Samt även hydrauliska funktioner som styr växlingarna.

Nu när jag sovit på ditt resonemang om hygroskopiska oljor så inser jag att det knappast kan vara nåt problem i en dämpare eftersom dom ju är tätförslutna och därför inte tar in särskillt mycket mer fukt än vad som kommer in vid monteringen.

Nej, ATF är naturligtvis knappast lika bra som Öhlinsoljan i en stötdämpare men det betyder inte att den är ett dåligt val om det är vad tillverkaren rekomenderar och konstruerat gaffeln för.

Men vill man byta upp sig så blir det väldigt lätt med hjälp av tabellen som Boris länkade till faktiskt. Och t.ex PJ1 10wt och Motul Medium ligger nära i viskositet. Jag tror enda märkbara skillnaden är att gaffeloljan bör ha lite lägre stick-friktion och därmed kommer gaffeln ta upp dom små slagen bättre. Så visst var det väl bra att ATF fanns med i tabellen ?

Jag kan bara hålla med om att det borde märkas men jag personligen har som sagt var inte märkt behov av annan viskositet ens vid -25.
Det kan ju även bero på att vid den temperaturen finns det oftast en massa snö som täcker över och jämnar ut underlaget så man behöver inte ha lika mjuk fjädring som kan ta upp dom små slagen.

Sedan kanske t.ex en förare som Mats Nilsson märker skillnad och behöver byta olja. Men jag är ganska kräsen(om än bara en motionär) med min fjädring så jag tror faktiskt du ska upp till hans nivå innan du hittar någon som bryr sig och märker av en lägre viskositet på vintern.

Jag tycker du har en rent ut sagt otrevlig ton här !

Jag har inte på något sätt sagt att jag är duktig på detta område.
Däremot har jag funderat en hel del i kring detta och bollat detta med andra här hemma angående valet utav vilken sorts olja man sätter i sina stötdämpare/framgafflar då man ofta ofta läser om vanlig motor olja samt ATF olja osv osv.
Det jag kommer fram till är att dessa oljor inte är lämpliga som dämpar/gaffel oljor.
Så enkelt är det bara.
Samt att valet utav "SAE" snacket inte heller är bra, utan låt oss jämföra Äpplen med Äpplen så att säga och köra på efter de standarder som faktiskt finns och kan praktiseras för stötdämpar/gaffel oljor men som förvånande nog få tillverkare följer på förpackningarna !!
Varför ? :va

Vidare har du via ditt resonemang idiot förklarat stora delar av en yrkeskår som då det blir vinter sätter lägre viskositets oljor i sina system.
Fundera ett tag på vilka krafter som faktiskt finns i hydraul system
samt vilket slitage oljan faktiskt har på grejerna...
Jämför det sedan med att du har en trög flytande olja som skall ta sig igenom nålventiler av olika slag och shimsstackar i en stötdämpare en kall vinterdag.
( Jag hade då definitiv valt en olja anpassad efter i vilken temperatur den skall användas i. )

.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...