Two stroke man
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 12 Apr 2005
Jag tycker du har en rent ut sagt otrevlig ton här !
Ja, tyvärr men hur skriver man på ett snällt sätt att du är ute och cyklar när du förkastar saker du inte vet någonting om?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker du har en rent ut sagt otrevlig ton här !
Ja, tyvärr men hur skriver man på ett snällt sätt att du är ute och cyklar när du förkastar saker du inte vet någonting om ?
Vidare har du via ditt resonemang idiot förklarat stora delar av en yrkeskår som då det blir vinter sätter lägre viskositets oljor i sina system.
Fundera ett tag på vilka krafter som faktiskt finns i hydraul system
samt vilket slitage oljan faktiskt har på grejerna...
Jämför det sedan med att du har en trög flytande olja som skall ta sig igenom nålventiler av olika slag och shimsstackar i en stötdämpare en kall vinterdag.
( Jag hade då definitiv valt en olja anpassad efter i vilken temperatur den skall användas i. )
.
Mycket möjligt att jag är ute och cyklar,
Men varför överhuvudtaget använda en ATF olja då det finns bättre oljor med på alla sätt bättre kvalifikationer till Framgafflar/Stötdämpare till samma pris ?
...Det är ju f**n detsamma som att slå huvet i
Varför uppfinna hjulet 2 gånger ?
.
1. Jag har aldrig argumenterat emot att den yrkeskåren byter olja. Det är förmodligen helt korrekt och står kanske även i manualen.
Vad använder dom för viskositet på sommaren? Troligen inte 5W eller 10W?
2. Men att du översätter det till att man MÅSTE byta viskositet på sin MC-gaffel om man kör i -25 grader är däremot något som jag skulle kunna idiotförklara om du benhårt håller det som självklart.
Du får väl skriva till Yamaha, Honda, Suzuki och Kawasaki och fråga varför dom rekomenderade ATF istället för riktiga dämparoljor i några av sina äldre modeller.
1. Nej, kanske har du inte i ord gett dig på detta,
men du menar ju med ditt resonemang att :
Är man inte proffs så känner man ingen skillnad heller samt att det för stötdämapren/gaffeln inte spelar någon roll vad man kör medför olja på vintern med låga temperaturer vs. sommaren höga temperaturer.
Detta resonemang visar ju bara hur lite DU vet om hydraulsystem i allmänhet och om oljans rent slitande effekt på grejerna i synnerhet.
( Vidare så anger man inte renodlade hydraul oljor enligt den vanliga "SAE" systemet !)
2. Jaaaa, Jag håller det som självklart att anpassa oljan efter temperatur användande och andvändnings område.
Annars anser jag att man som ägare/brukare av fordonet/grejerna inte är speciellt rädd om sakerna eller inte är tillräckligt insatt.
Ordet MÅSTE är en tolknings fråga i betraktarens öga !
.
1. JAG känner ingen skillnad vid -25 grader !!!
Mina kunskaper om hydraulikolja har inget med det att göra.
Att det finns en teoretisk skillnad behöver man ju inte vara tribolog för att förstå men jag ser ingen anledning att lösa ett icke existerande problem.
2. Kör du med vinter och sommar-olja i din bilmotor också då ?
Dom flesta andra slutade med sånt på 70-talet.
3. Jag nöjer mig gott med en siffra i cSt@40C som jämförelse.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |