Stannar du alltid och hjälper en hojåkare i nöd?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

Stannar du?

• Antal röstningar
    0

sportbike

Guest
Apropå tråden om vad man hälsar på för sorts hojar, så kom jag att tänka på de gånger jag behövt hjälp och andra hojåkare bara kört förbi utan att bry sig.
I 99 fall av 100 så är det customåkare som inte stannar, varför?
Jag stannar alltid, oavsett om det är en skitraka eller en HD, eller whatever.

Frågar mig då, stannar DU om du ser en fransklädd kråmslädechaffis som står vid vägkanten och ser vilsen ut, eller dånar du förbi och pekar finger?

Det hände faktiskt mig en gång när jag fått soppatorsk på Huddingevägen, vinkade åt en blå R1:a och han svarade med att peka finger.
Den dan var jag inte glad.

En annan gång stannade jag på Bogesundsvägen när jag såg en HD parkerad vid vägkanten och två personer gick och letade efter nåt i diket.
Fällde upp visiret och hojtade: "behöver ni en magnet?"
Båda skrek "Fuck You", men jag stannade i alla fall :)

Hur gör du?

Jag stannar och frågar om hjälp behövs. PunGt

Självklart stannar jag och frågar om jag kan hjälpa till :)

Det är klart man stannar, oavsett om de åker Gynekologstol eller sporthoj.

Absolut så stannar man och frågar om man kan hjälpa till med något.
Man kan ju hitta på att lära känna någon med samma intresse som jag, vem vet, den personen kanske inte har batteri i telefonen så dom kan ringa på hjälp.

Folk brukar bli så jäkla nervösa när man frågar nu för tiden. Oftast bilister dock.

Jag frågar alltid om det ser ut att vara problem .

Självklart. Har både stannat och hjälpt, och även stannat folk som varit väldigt hjälpsamma.

Räknar med att de som står vid vägkanten gör någon sorts signal eller ser väldigt uppgivna ut, eller liknande. Annars stannar jag inte - tänker ju inte hjälpa nån att pissa liksom ..

Stannar när det ser ut att vara något eller när dom tecknar åt mig att stanna. Annars brukar jag i regel bara hälsa.

Självklart. Har både stannat och hjälpt, och även stannat folk som varit väldigt hjälpsamma.

Räknar med att de som står vid vägkanten gör någon sorts signal eller ser väldigt uppgivna ut, eller liknande. Annars stannar jag inte - tänker ju inte hjälpa nån att pissa liksom ..

Tror nog att du skulle kunna tänka dig att hjälpa en brewd med att kissa :D

Stannar... om dom inte har "farliga" västar...

Om kan du hjälpa en med väst så har du en trogen vän för livet, egen erfarenhet.
Därimot så är jag lite mer försiktig när det står två killar och en lite skabbig hoj vid vägkanten, då får motorn vara igång och växeln i när jag stannar..

Jag är lite trögtänkt så jag brukar faktiskt köra förbi. "Jaha där står han helt stilla vid vägkanten i ösregnet, vilken konstig plats att stanna på i det här vädret va?" Wrooomm.
Men så fort slanten trillat ner så vänder jag och åker tillbaka.

Varje situation är unik, så det går inte att svara ja eller nej på frågan. Samhället har blivit mycket hårdare så det är inte givet att man alltid stannar utan att först ha gjort en analys av situationen. Men jag har både åkt och köpt bensin i en PET flaska till någon hojåkare som fått bensinstopp och tillsammans med min systers ex bogserat (!) en custom åkares HD där han höll ett rep i mycket låg hastighet ute på landet till närmsta ställe där han kunde söka vidare hjälp.

Jag är lite trögtänkt så jag brukar faktiskt köra förbi. "Jaha där står han helt stilla vid vägkanten i ösregnet, vilken konstig plats att stanna på i det här vädret va?" Wrooomm.
Men så fort slanten trillat ner så vänder jag och åker tillbaka.
Det gjorde många på Bulten en gång när jag fått soppatorsk ( ja, igen )
Dom satt alla och fikade på Rosenhill när vi så småningom kom dit, det var bara Ezzo som stannade.
Man får sig en fundering.

Skulle vara spöstraff att inte stanna;) Jag kan väl stanna om det är någon som har en bil som står i nöd med, skulle jag bli otrevligt bemött så kan jag rulla vidare :)

Självklart stannar jag.

Bara en gång som jag inte stannat då jag sett något och fick lite samvetskval men borstade bort det med att det hade blivit rejält farligt att försöka stanna.

Kom på E4:an påväg till Arlanda Test Track och vid påfarten från McDonalds vid Stora Wäsby så stod en hojåkare, jag såg honom inte förräns jag var typ i jämnhöjd med han så hade jag försökt stanna hade jag behövt i panik korsa högra körfältet, stanna och sen vända alternativt springa hundra meter på E4:an...
Funderade ett tag på om jag inte borde vänt vid nästa avfart, kört en mil tillbaka för att komma rätt (det går ju inte att komma dit på annat sätt än att köra E4:an i rätt riktning).
Visade sig vara Bettskena som bara väntade in några andra funktionärer till kursen.

Last edited:
Givetvis! spelar ingen roll hur många hjul fordonet har. Ser man en annan person som ser ut att behöva hjälp, så stannar man.

En liten ot historia;
Minns ett tillfälle på den tiden då man var liten parvel, var kanske 15 år gammal och hade fått lov att låna pappas båt för att åka ut med kompisar på egen hand.
Olyckligtvis fick motorn något elfel, som tur var mitt på Baggensfjärden. Klok som man var kastade man i ett drivankare och började undersöka situationen men tyvärr gick man bet så bogsering var en nödvändighet.
Försökte då påkalla uppmärksamhet från andra båtar genom att vinka/vifta med armarna (ni vet hur). De fem första båtarna vinkade glatt tillbaka:va (hur f@n kan man förväxla det jag gör med en vinkning:dummer) efter dem är det en båt som reagerar, och lägger kurs mot oss. Men när det går upp för honom att det kommer att innebära bogsering i trekvart till närmsta brygga. Då har människan inte TID:mad: så han drog!
Det dröjde dock inte särskilt länge innan en vänlig själ gav oss hjälp till bryggan.
Felet avhjälpte farsan, och historian fick ett lyckligt slut.

Är det mc så stannar jag om dom visar att dom behöver hjälp. Än så länge. Men blir det som med bilar att det börjar bli risk för rån så kommer jag sluta. Det är nog bara en tidsfråga. Tyvärr.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back