PutteLiten
Twins have more fun
dom verkar inte vara så känsliga. när jag har startat min har jag inga vakumslangar vid insugen och inte alla givare på och gasspjällen är inte rätt justerade för fem öre. men den startar hur lätt som helst och går rent i motorn. men den går väl ännu bättre sen med allt på och justerat.
Tja, känslig och känslig.
Sätt TPS'n en sådär 2 millimeter fel och återkom...
TL motorn är lite lustig faktiskt. En av mina vacumslangar var felmonterad av förra ägaren, men han hade lyckats kompensera detta på något mystiskt sätt, och när jag och Robban satte allt rätt blev det konstigt. heh
Men TPS'n är den mest känsliga delen. Sitter den rätt verkar övriga delar vara mer finjustering. (inom vissa marginaler dock)
Ett enkelt sätt att känna att TPS'n sitter fel är att man har en tydlig On/Off tendens och att tomgången är ojämn under ~2000 rpm (kan variera, min gick ojämnt under 3000 när min TPS stog fel, mer feljusterad => mer problem)
Problemen brukar visa sig tydligast när motorn når 80C+. Det är en brytgräns där motorn byter mappning från "kall map" till "normal map". Den går fetare på kallmappen och det har en tendens att dölja eventuella justeringsfel.
Går din TL-motor rent och jämnt när den är varmkörd så är den troligen bra justerad redan som den kom.