Stark VARG

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var många år sedan jag åkte motocross så jag minns inte exakt hur mycket soppa jag gjorde slut på under en träning (4x40min). Men som jämförelse i form av energiåtgång borde det inte vara nån vetenskap att räkna ut. Soppaåtgång/timme x verkningsgrad.

På tungkörda sandbanor kan det vara på gränsen att en tank räcker ett 45 minuters heat för de snabbaste förarna.
Säg 7 liter = 60 kWh.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur hög verkningsgrad har man på en sån?

Det är det nog ingen som vet, men en SI-motor har som bäst verkningsgrad på full gas, motorerna har bra gasväxling så det förlusterna är låga. Höga varvtal sänker verkningsgraden liksom den feta bränsleblandningen man vill ha för maximal effekt.

Skulle jag skjuta från höften skulle jag säga 25% under de minuter man har gaspådrag. Resten av tiden kan försummas. Effektiv tid är iofs samma för elmotor. Så du skulle alltså behöva runt 15 kWh batteri för att klara ett sånt heat i rejstempo.

Googlade precis och hittade ett exempel där Brett Metcalf körde soppatorsk på 30 minuter.

Last edited:

Zeromannen

Guest
Enligt min coach för 30 år sedan körde jag upp 10L soppa ungefär på en träning. Och jag orkade aldrig köra alla 4 heaten på 40 min utan det brukade snarare bli 40 + 30 + 30, så runt 1,5timme. Så 6-7L/timme och min tvåtaktare hade väl runt 10% verkningsgrad. Snabb huvudräkning säger 5-6kWh per timme isf. om soppan innehåller 9kWh/L. Mitt tempo var hyffsad motionär. Jörgen Nilsson brukade varva mig vart tredje/fjärde varv på sin cr500:rolleyes:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag tror att den passar bättre i enduro spåret istället för en tung crossbana.
En motionär gasar inte så hårt i skogen så där borde den klara sig bättre.
Jag skulle gärna provköra en ett pass

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att den passar bättre i enduro spåret istället för en tung crossbana.
En motionär gasar inte så hårt i skogen så där borde den klara sig bättre.
Jag skulle gärna provköra en ett pass

Men där kommer problemet att endurotävlingar brukar vara 1.5-3.5 timmar långa och endurogubbarna tränar nog generellt sett betydligt längre tid än än crossfolket.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det blir kul att se facit när den kommer. :)

Ungefär som alla förståsigpåare som påstår att elbilar inte funkar på vintern…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur många här har lagt handpenning på en, dom finns ju i flera annonser på blocket, men det finns bara en kvar för leverans i Oktober så dom måste ju ha sålt otroligt bra?

Eller får alla som ringer och vill köpa den med leverans i Oktober veta att den tyvärr nyss är såld och att det bara finns någon enstaka kvar för leverans senare? :va

Jag har då inte hört något om några leveransförseningar, så det rullar säkert på bra för Stark

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det blir kul att se facit när den kommer. :)

Ungefär som alla förståsigpåare som påstår att elbilar inte funkar på vintern…

Kul att du redan sitter på facit.

Men det finns ju väldigt många historiska exempel på tekniska introduktioner som i förväg varit starkt hypade och där finns det gott om material man skulle kunna göra statistik på.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
De tävlingar jag kört tidtagning på har extremt sällan varit mer än 20+2 varv för A-final.
De få gånger vi kört transponderträning brukar de som kört mest snurrat på ca 17 varv (gånger ca två minuter, kanske lite mer).

Det finns såklart undantagsfall men vanligtvis är depån den säkraste platsen att hitta en förare under en träningskväll.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur går det för dom?
Jag ser bara samma korta tester cirkulera runt på Youtube.
Tror Motorrad skulle testa den i nummer 7 så det finns nog helt enkelt inga hojar innan dess. Antingen går de i putten innan de levererar en pryl eftersom allting bara var en hoax eller så kommer det en jättelansering i höst med journalister från hela världen som kommer och provkör och det visar sig att allting var sant...

Eller så blir det som när min kompis Erik var i Nepal för många år sen och fotvandrade. De var borta i flera veckor innan de äntligen kommer till en stad. De springer in på första bästa mackbar (indisk variant på Subway) och stirrar dreglande på alla stora och härliga färgbilder med mastodontiska mackor som hänger över disken. De pekar och beställer från dessa bilder och får sen vänta. Till slut kommer det ut ett gäng tallrikar med något som ser ut som brittiska snittar, ni vet de klassiska trekantiga mackorna som är så poppis i England.

Eftersom likheten mellan dessa "snittar" och de fantastiska kreationerna som fanns på bilderna var så uppenbart felaktiga så gick Erik och klagade.
Killen bakom disken tittar på honom som att han är dum i huvet och förklarar med självklar röst...
-No, no. Only on picture...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
-No, no. Only on picture...
Hur går det för dom?
Jag ser bara samma korta tester cirkulera runt på Youtube.

Dom har väl hoppat sönder dom två prototyper dom hade, och nu blir det inget mer material.

Eller så har dom inte tid att göra mer material eftersom dom serieproducerar för fullt.

Jag har också letat nytt material, minst en gång i veckan, jag vill ju att den ska komma, och jag vill ju att den ska vara precis så bra som dom påstår, men jag eee skeptisk...

Sen vill jag ju att den i såna fall ska komma i gatregistrerad variant också

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dom har väl hoppat sönder dom två prototyper dom hade, och nu blir det inget mer material.

Eller så har dom inte tid att göra mer material eftersom dom serieproducerar för fullt.

Jag har också letat nytt material, minst en gång i veckan, jag vill ju att den ska komma, och jag vill ju att den ska vara precis så bra som dom påstår, men jag eee skeptisk...

Sen vill jag ju att den i såna fall ska komma i gatregistrerad variant också
Jag hoppas på att de jobbar med produktionen... Det skulle vara så fränt om det var sant mem jag tror också på det när jag ser det... :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
När nu andra tillverkare pga brister på komponenter, transporter osv inte ens kan tillverka sina sedan flera år färdiga produkter är det kanske inte så konstigt att nya tillverkare inte kan hålla sin (säkerligen redan från början optimistiska) tidsplan?

Sedan är det ganska humoristiskt att skoja om Elons ”next year” eftersom han hittills ju levererat mer än de flesta, någonsin. :fakta

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
När nu andra tillverkare pga brister på komponenter, transporter osv inte ens kan tillverka sina sedan flera år färdiga produkter är det kanske inte så konstigt att nya tillverkare inte kan hålla sin (säkerligen redan från början optimistiska) tidsplan?

Sedan är det ganska humoristiskt att skoja om Elons ”next year” eftersom han hittills ju levererat mer än de flesta, någonsin. :fakta
Relativiserande i två av två stycken.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

har de ens publicerat något om att lanseringen är fördröjd?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år